Ca 1985, svartvit serie om tonårig superhjältegrupp

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Simonsson
Fair

Ca 1985, svartvit serie om tonårig superhjältegrupp

Inläggav Simonsson » mån 13 jul 2015, 17:09

Hej

Undrar om någon kan lösa den här kluringen: Ca 1985, på svenska utgiven serie. Svart-vit. Ca 120 sidor i serietidningsformat (ej magasin). Kom i minst två delar. Handlade om en grupp tonåringar som blev superhjältar. En kille var svart. Minst en var cyborg, men det kan har varit så att alla var det. Har inget minne av att DC/Marvel figurer figurerade i serien vilket får mig att TRO att serien inte kom från någon av de förlagen.

Har sugit och googlat på den här ett bra tag nu utan att komma någon vart så om någon skulle kunna vara behjälplig hade det varit mycket uppskattat.

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Re: Ca 1985, svartvit serie om tonårig superhjältegrupp

Inläggav Göran Semb » mån 13 jul 2015, 17:47

Låter väldigt mycket som Teen Titans. Har för mig att det kom en tidning på svenska i just den svängen.

Edit: Ja minsann. Omslag här: http://www.comics.org/series/2906/covers/

Simonsson
Fair

Inläggav Simonsson » mån 13 jul 2015, 18:49

Göran Semb skrev:Låter väldigt mycket som Teen Titans. Har för mig att det kom en tidning på svenska i just den svängen.

Edit: Ja minsann. Omslag här: http://www.comics.org/series/2906/covers/

Tack så mycket! Den är det. Spännande var att när jag började min google-jakt var det just Teen Titans som först dök upp men jag tyckte inte riktigt jag kände igen hjältarna. Men när jag ser framsidorna på Seritidningen som du länkade till är det bara att resignera. Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Very Fine
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » mån 13 jul 2015, 19:59

Jag har skrivit tämligen utförligt om denna svenska publicering på Serienytt för några år sedan. (Samt det i Sverige ännu ej utgivna men briljanta nummer 38.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 13 jul 2015, 20:40

Troligen Nya Tonårsgänget alias New Teen Titans i original DC comics, och jag tror den svenska gavs ut i Superserier och nån mer blaska ett tag till kan ha varit en 4-5 nummer totalt på svenska, men då mycket tjocka tyvärr inte till fullo varpå originalet är roligare att läsa med färg och allt då den inte vek ned där de slutade.

Detta var den tidning som till stor del räddade DC från at konka i slutet av 70talet efter implasionen, den sålde bättre än Marvels X-men, som den EJ kopierar utan handlar just om tonårs sidekickarnas öden och kopierades isf senare av Marvel med New Mutants tex.

Imo epokavgörande serie som folk intresserade av superserier ska läsa även om den väl var som bäst då det begav sig i mitten av 80tal i Sverige då.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » tis 14 jul 2015, 12:21

Min dotters favoriter sedan länge.

När hon var liten såg hon den tecknade TV-serien. Jag guidade henne då till originalserien, vilken hon föll för direkt.

Nu är hon sjutton och vet mer än jag om hur utvecklingen blev. Vad hette det hon läste nu? Red Robin and the outlaws?
Sen har visst Starfire fått en egen tidning:http://www.dccomics.com/comics/starfire-2015/dc-sneak-peek-starfire-2015
Jag brukar köpa det jag snubblar över på tradera och loppisar till hennes förtjusning. Både på Svenska och engelska.
Senast köpte jag faktiskt dom där tre svartvita tidningarna. Håller med om att dom borde vara i färg för att göra det rättvist.
Jag vet inte om det berodde på att serietidningsförsäljningen gick ner som dom gjorde såna där galna satsningar.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 14 jul 2015, 16:35

larsa66 skrev:Min dotters favoriter sedan länge.
...
Jag brukar köpa det jag snubblar över på tradera och loppisar till hennes förtjusning. Både på Svenska och engelska.

Om hon vill tränga in djupare finns det säkert en hel del engelsk TPB-utgivning att få tag på via Amazon och liknande...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » tis 14 jul 2015, 16:53

Ja, inklusive två tjocka Showcase-volymer i svartvitt med den första Teen Titans-versionen. En hel del riktigt bra, klassiska tecknare.

wombat1000

Inläggav wombat1000 » lör 25 jul 2015, 13:02

Göran Semb skrev:Ja, inklusive två tjocka Showcase-volymer i svartvitt med den första Teen Titans-versionen. En hel del riktigt bra, klassiska tecknare.

Och tre inbundna omnibus-volymer i färg med The New Teen Titans, på Bokus. Fast de kostar desto mer, ca 550 kr st.

Återgå till "Frågor och svar"