Hjälp med att hitta tecknad serie.

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
emmalofo
Fair

Hjälp med att hitta tecknad serie.

Inläggav emmalofo » fre 04 sep 2015, 07:53

Hej.

Hoppas att någon av er proffs kan hjälpa mig. Som barn läste jag en serie med tecknade album som handlade om en ung tjej med magiska krafter. Hon träffade i någon av albumen en faun (hälften människa hälften get) och jag har för mig att de blev tillsammans. Sedan förekom de trolldom och onda häxor och annat övernaturligt som de bekämpade. Jag tycker själv att det låter osannolikt när jag beskriver det, men är det någon alls som känner igen detta? Det var förmodligen i mitten på 80-talet, fast jag vet ju inte om albumen var nya då. [:)]

Tacksam för hjälp!
Mvh Emma

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Re: Hjälp med att hitta tecknad serie.

Inläggav Göran Semb » fre 04 sep 2015, 20:53

Hm, det närmaste det du beskriver som jag hittar i min samling är "Isabelle", även om det inte är Isabelle som har de magiska krafterna utan den goda (och jättesnygga) häxan Calendula. Isabelle har dock en morbror vid namn Hermes som har en faunliknande nederdel, och han och Calendula blir ett par.

De båda album jag har heter "Morbror Hermes trollerier" och "Cassiopejas magiska bälte". Tecknat har den flyhänte Will.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 04 sep 2015, 21:03

Här är litet bilder för att se om det ser bekant ut...

Bild
Bild
Bild

(Intressant nog ser Hermes trollformler ut som japansk hiragana... Faktiskt mer än det brukar göra när icke-japaner ska skriva något japanskliknande...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

emmalofo
Fair

Inläggav emmalofo » fre 04 sep 2015, 22:18

Jaaa, visst är det det! Underbart! [^]

Vad kul att ni visste, och vad kul att se bilderna igen! Nu måste jag bara försöka hitta albumen också...

Tusen tack! Känner mig ödmjuk inför den samlade kunskapen.

//Emma

PS Huur kunde jag glömma att hon hade grönt hår? DS

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 05 sep 2015, 00:52

På svenska finns det bara två album, på danska finns det fem, och på franska 12 album. Jag tror det allra första äventyret inte finns i eget album på franska, bara på nederländska, men det är nog med i samlingsalbumet.

Edit: Tydligen innehåller serien en snäll häxa som heter Calendula, och en elak häxa som heter Kalendula... Förvirrande... Och eventuellt ett hinder för en filmadaption...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Återgå till "Frågor och svar"