zelda/Link första framträdande i svensk serie?

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Rufus Rage
Fair

zelda/Link första framträdande i svensk serie?

Inläggav Rufus Rage » lör 03 okt 2015, 14:55

Hej!

Har en kort fråga som någon kanske har ledtrådar till att lösa.

Jag tänker på vår spelhjälte, Link och hans kära Zelda.

Någon som råkar veta i vilken serie, samt nummer, de först framträder i någon svensk serie.

Jag har själv en gissning på Nintendomagasinet nr 2 1990. Nintendomagasinet började 1990 så detta är deras andra nummer helt enkelt, men jag har själv ingen aning om det är någon strip med zelda och link i nr 1. Nr 2 däremot har zelda och link på framsidan och nästan halva nummer består av en både välskriven och välritad serie om de båda.

Tack på förhand.

Rufus

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: zelda/Link första framträdande i svensk serie?

Inläggav Wakuran » sön 04 okt 2015, 21:48

Ah, du menar så.. Det är ju iofs amerikanska serier, men i svenska tidningar...

Jag har hur som helst Nintendomagasinet 1/1990, och där är det bara serier om Mario...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Simpukka
Very Good

Inläggav Simpukka » sön 04 okt 2015, 21:49

Hej!

Bara att gräva fram sin Nintendo magasinet samling då!

Bläddrade igenom mitt gamla ex av nr 1 1990 men här fanns det ingen strip med Zelda, bara Mario serier genomgående. Så då gissar jag på att Zelda debuterar i nr 2! Sen har väll Zelda bilder figurerat i Nintendo material som gavs ut innan Nintendo Magasinet men jag gissar på att du menar just "serie adaptionen" av Zelda.

George Caragonne, Sir Rodney Ramos, Ken Lopez, P Zorito and The Gradations(???) heter visst gänget bakom när jag läser på sidan!

EDIT: Haha vad sjukt Wakuran hann visst före med några sekunder där... :P

Rufus Rage
Fair

Inläggav Rufus Rage » mån 05 okt 2015, 19:39

Wakuran skrev:Ah, du menar så.. Det är ju iofs amerikanska serier, men i svenska tidningar...

Jag har hur som helst Nintendomagasinet 1/1990, och där är det bara serier om Mario...
Simpukka skrev:Hej!

Bara att gräva fram sin Nintendo magasinet samling då!

Bläddrade igenom mitt gamla ex av nr 1 1990 men här fanns det ingen strip med Zelda, bara Mario serier genomgående. Så då gissar jag på att Zelda debuterar i nr 2! Sen har väll Zelda bilder figurerat i Nintendo material som gavs ut innan Nintendo Magasinet men jag gissar på att du menar just "serie adaptionen" av Zelda.

George Caragonne, Sir Rodney Ramos, Ken Lopez, P Zorito and The Gradations(???) heter visst gänget bakom när jag läser på sidan!

EDIT: Haha vad sjukt Wakuran hann visst före med några sekunder där... :P

Jag tackar er båda! Det är precis som ni säger, just första serieframtädandet där det faktist är en serie med Link och Zelda.

Jag är ganska nörd när det kommer till just första framträdanden i serier, så det känns skönt att kunna göra ett antagande att jag sitter på Link och Zeldas första serie, som dessutom har ett lite större sentimentalt värde då det är en tidning jag köpte redan som litet barn och har bevarat i otroligt skick :-)

Tack igen till er båda!

Simpukka
Very Good

Inläggav Simpukka » mån 05 okt 2015, 22:24

Hmm... började fundera på om det oxå gjordes manga av Zelda? Trotts allt så är det ju Nintendo produkter med japanskt ursprung. Kunde ju vara lite kul att veta iallafall om man gjorde spin-off produkter av spelen också i Japan i form av serier/manga på samma sätt som Nintendo i USA ju uppenbarligen såg potentialen i att ge ut spelen som serieäventyr etc. för lite extra klirr i kassan. Bara något jag kom att tänka på som är lite off toppic men ändå

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 05 okt 2015, 22:40

Yes, av gamle räven Shotaro Ishinomori, bl.a.

Ang. första framträdande så är det ju amerikanska serier i Nintendo-Magasinet, och evt. kan de ha publicerats i annan ordning i amerikanska Nintendo Power... även om de iofs ger ett starkt intryck av introduktionsserier...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Simpukka
Very Good

Inläggav Simpukka » tis 06 okt 2015, 00:04

Aaaah där ser man! Hade ngt minne av en mer mangaaktig serieversion av Zelda med trollkarlen Agahnim från Link to the past vilket ju verkar stämma enl Ishinomoris wikipedia (den gick nog oxå i Nintendo magasinet).

Det är ju en väldigt "västerländsk"/amerikansk version av Link och Zelda i nr 2 1990 Link ser ju ut som en ginger kid på omslaget! :D

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » tis 06 okt 2015, 06:21

Ja i japan har man gjort serier av nästan alla zelda spelen med 3an och frammåt. Shotaro Ishinomoris Zelda 3 manga släpptes nyss samlad på engelska. http://www.bokus.com/bok/9781421575414/ ... -the-past/ och även den här som jag dock inte har läst finns på engelska. http://www.bokus.com/bok/9781421542423/ ... vols-1-10/
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725

Simpukka
Very Good

Inläggav Simpukka » tis 06 okt 2015, 12:38

BoJustBo skrev:Ja i japan har man gjort serier av nästan alla zelda spelen med 3an och frammåt. Shotaro Ishinomoris Zelda 3 manga släpptes nyss samlad på engelska. http://www.bokus.com/bok/9781421575414/ ... -the-past/ och även den här som jag dock inte har läst finns på engelska. http://www.bokus.com/bok/9781421542423/ ... vols-1-10/

Värt att kolla upp, tack för länkarna!

Jodå i Nintendo magasinet annonseras övergången till japanska serier av Mario och Zelda i nr 2 1993 (utan att kalla det manga) och första avsnittet av Ishinomoris Link to the past går sen i nr 3 1993. Precis som i spelet så börjar det en mörk och stormig kväll och Link vaknar i sitt hem av Zeldas röst. Spelet (som jag spelade igenom nyligen för errm femtioelfte gången...) är ju fortfarande så sjukt bra efter 25 år att det nog vore värt att kolla upp mangan, tror knappast att hela hann ges ut i NM innan tidningen lades ner 1994

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » tis 06 okt 2015, 12:42

Mangan är bra men går i lite väl högt tempo så det känns som det är action nästan hela tiden. Tycker den är förträffligt tecknad.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725

Simpukka
Very Good

Inläggav Simpukka » tis 06 okt 2015, 17:40

Kan ifs tänka mig att det blir lite svårt att få in massa "downtime" i en manga baserad på ett äventyrsspel som ju egentligen går ut på att ta sig igenom 10+ tempel/dungeons och rätt minimalt med story bortsett från inledningen. Håller med om att den är riktigt bra tecknad utifrån de sidor jag kikade på i NM

Återgå till "Frågor och svar"