Buddy Longway - Piratutgåvor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
gulfarn
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 01 nov 2008, 20:00

Buddy Longway - Piratutgåvor

Inlägg av gulfarn »

Kom denna* verkligen ut i Sverige eller är det möjligen en finsk utgåva?

https://www.tradera.com/item/341655/343 ... ver-molnen

*nr 17...Ser över molnen. Admins anmärkning.

/Namnbyte av tråd utförd. Admin
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av MrKumquack »

gulfarn skrev:Kom denna verkligen ut i Sverige eller är det möjligen en finsk utgåva?

https://www.tradera.com/item/341655/343 ... ver-molnen

Hmm... Intressant eller humbug? Säljaren har dessutom alla de fyra sista albumen på svenska ute på auktion, och har även fått positivt omdöme om liknade auktioner för tre månader sedan. Det sistnämnda behöver ju inte betyda så mycket om det är en bulvan inblandad.
Jag har själv de ovan nämnda äventyren på danska, och det jag reagerar på är att ISBN på de som finns på Tradera är detsamma som på mina danska utgåvor. Fast det kanske kan var så?
Någon mer insatt kanske kan ge klarhet hur det förhåller sig?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av RioGrande »

ISBN-nr är alltid nationsspecifika.

Detta är svenskt isbn för Det sista mötet. ISBN 91-510-4766-7
Danskt för Det sidste møde: ISBN 87-562-3494-5

Eftersom albumet inte finns i Libris (och Carlsen var ett rimligt stort och skötsamt förlag) bör det vara någon sorts bedrägeri med i bilden.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av Wakuran »

Hmm, om det är fullständiga piratutgåvor känns det ändå som en intressant kuriositet, om än överprisat. Om det är en ren bluff med bara enstaka sidor, mindre så...

https://www.tradera.com/profile/items/610769/stefan0480
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av RioGrande »

Ser över molnen har också danskt isbn. Tror denna kurre varit "kreativ" i photoshop. Kanske har han givit sig själv bra betyg genom fejkinloggningar?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av burnout »

Har varit i kontakt med en person om dessa och han har haft bra kontakt med förlag och han tycker att dessa är J-T mystiskt. Han har haft norska och danska utgåvor av mycket och som han säger skulle detta vara provtryck så hade han haft mist ett ex. han kommer att höra av sig om dom när han har mera tid och får tag i folk som vet mer. Jag har bara sett nr 18 och det var danskt, så länge som jag samlat så borde jag ha sett någon av dom på svenska. Jag lutar åt "Riograndes" inlägg att någon gjort ett fejkalbum av några dansk/norskt album. Hade han lagt ut dom billigare så tror jag att några hade blivit lurade, synd att man inte ser tryckåren och annan info på dom.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av MrKumquack »

Även om det är en bluff med enstaka sidor, hur förklarar man pärmarna? Är det - som RioGrande skriver - en photshopande individ, måste man ändå ge den cred till ett väl utfört värv...
Lägger upp mitt danska exemplar som en jämförelse, där framförallt baksidan skiljer sig från den svenska upplagan. MEN med samma ISBN som den man kan buda på!! (Och första budet har nu trillat in, från ingen mindre än Ellingen...!)
Bild
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av AndreasEriksson »

Tack för att du la upp den danska baksidan, det visar nämligen något jag undrade över: Var är streckkoden på den svenska utgåvan på Tradera?
Jag tycker att det här tyder på att någon scannat in en gammal svensk Buddy Longway-baksida och lagt in det danska ISBN-numret (kanske för att man inte riktigt vet hur ISBN funkar), men eftersom gamla svenska BL-album saknar streckkod så saknas det även här. Och det påstås ju handla om såpass sena svenska album så jag tycker att det borde finnas streckkod.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av Wakuran »

MrKumquack skrev:(Och första budet har nu trillat in, från ingen mindre än Ellingen...!)

Hmmm, även om jag har starka tvivel angående både legitimiteten och legaliteten så skulle det vara intressant att veta mer.

Det var väl någon liknande historia för några år sen om några piratutgåvor av Yves Rodiers Tintinserier med fejkad Carlsen Comics-logo?

Edit. Nämndes någonting här, åtminstone...

viewtopic.php?f=59&t=4404&hilit=Rodier&start=54
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av RioGrande »

Kanske ett vanligt aprilskämt? Sen kommer det "Jag bara skojade" 1 apr.?

Hade varit sannolikare om det rört sig om Tintin eller nån annan serie som galna samlare kan vara intresserade av. Kalle Anka exempelvis?

Känns jättekonstigt att man skulle lägga ner all denna möda för att lura någon Buddy Longwayälskare på någon femhundring?

(Han kanske har snott filerna från Cobolts översättare? De ska ju börja ge ut BL ... till hösten? och han KAN ju har tryckt upp en liten upplaga? Det kanske inte ens är särskilt stora risker? Att fejka titlar i en nedlagd utgivningssvit? )
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Känns jättekonstigt att man skulle lägga ner all denna möda för att lura någon Buddy Longwayälskare på någon femhundring?

(Han kanske har snott filerna från Cobolts översättare? De ska ju börja ge ut BL ... till hösten? och han KAN ju har tryckt upp en liten upplaga? Det kanske inte ens är särskilt stora risker? Att fejka titlar i en nedlagd utgivningssvit? )

Hmmm, jo... Själv köpte jag ju alla de fyra albumen på någon dansk rea för kanske 2-300 kr sammanlagt (omräknat i svenska)…

Men Coboltutgåvan bör väl annars vara rätt lätt att hitta om man skulle vilja göra en jämförelse...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av burnout »

Hade ett samtal med en person som är lite mer insatt i detta med utgivningar och så. Eftersom Buddys nr 16 är sista som kom för 20 år sen och dom sålde urdåligt och så dyker dessa upp. Det är mycket frågetecken runt dessa utgåvor. Dom enda utgåvorna man kan jämföra som lite ovanliga är yakkari 19-21. Dom utgåvorna var lite speciella. För att göra en lång historia kort så får vi avvaktar om "ellingen" får den, han vet om det är fejk eller så. Han har lite mer kunskaper om tryck och sånt.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av RioGrande »

Klart det är fejk (på någon nivå)! Svenska Carlsen skulle aldrig släppt ifrån sig något i Sverige med danska ISBN-nr på.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av Wakuran »

Jo, jag är annars litet fascinerad över allt jobbet som ligger bakom, med översättning (antagligen från danskan), textning, Photoshop, tryckning etc.

Om det handlar om riktiga kompletta piratalbum för en förhållandevis obskyr serie känns det ändå intressant, just för att svenska marknaden är så litet, och hela förehavandet är så ovanligt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av RioGrande »

Mest sannolikt att han bara fejkat några sidor. Och tar emot betalning på ett sätt som inte går att spåra. Har mycket svårt att se att det verkligen skulle dimpa ner ett färdigtryckt album om man skickade in 500 pix. Den ena av de två affärer som finns arkiverad fr 27 dec ska ha slutat på 1500. Det bör vara en fejktransaktion, för att skapa en omdömeshistorik.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av Erik S »

Man kan se på Traderaanvändarens användarsida att han sålde en uppsättning av samma album för några månader sen också. Det finns väl ingen annan förklaring än att det är piratproduktioner, som Tintin förut.


Wakuran skrev:Det var väl någon liknande historia för några år sen om några piratutgåvor av Yves Rodiers Tintinserier med fejkad Carlsen Comics-logo?

Edit. Nämndes någonting här, åtminstone...

viewtopic.php?f=59&t=4404&hilit=Rodier&start=54

Ja, Rodiers Alfakonsten, som piratöversattes och -trycktes, och som Olof Gustafsson skrev ingående om i det första numret av den klassiska kulturtidskriften Serieblaskan.

Wakuran skrev:Jo, jag är annars litet fascinerad över allt jobbet som ligger bakom, med översättning (antagligen från danskan), textning, Photoshop, tryckning etc.

Om det handlar om riktiga kompletta piratalbum för en förhållandevis obskyr serie känns det ändå intressant, just för att svenska marknaden är så litet, och hela förehavandet är så ovanligt...

Visst är det underligt, men valet av BL var kanske var väl uttänkt och smart på så vis att man kunde hoppas på att såna här album kunde gå lite mer under radarn och passera som riktiga. Den som pirattryckte Tintin kunde ju knappast ens hoppas på att lurendrejeriet bara skulle sväljas i längden (även om han sålde ett gäng album), eftersom det då rörde sig om en av de allra populäraste serierna, som väl aldrig brottats med särskilt låga upplagor och där alla utgivningar är välkända. När det gäller en serie som BL antar jag att det kan framstå som i alla fall en aning mer trovärdigt att några sena album med låg upplaga passerat under radarn. Det är ju ganska mycket arbete för ganska liten inkomst, likafullt, men han tyckte väl det var roligt.

För övrigt kanske det kan spela in att Carlsen Comics ganska nyligen slutligen lades ned, och att Bonniers, som låg bakom stämpeln, därtill sålde Kartago (och därmed allt kvarvarande serieintresse) till Cobolt. Pirattrycket av Tintin med Carlsen Comics-logga, när Carlsen Comics fortfarande fanns som en del av mäktiga Bonniers, måste ju rimligen ha varit en större rättsligt risktagande än vad detta nya pirattryck är.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Mest sannolikt att han bara fejkat några sidor. Och tar emot betalning på ett sätt som inte går att spåra. Har mycket svårt att se att det verkligen skulle dimpa ner ett färdigtryckt album om man skickade in 500 pix. Den ena av de två affärer som finns arkiverad fr 27 dec ska ha slutat på 1500. Det bör vara en fejktransaktion, för att skapa en omdömeshistorik.

Kanske rimligen vad man kan befara. Får höra om Ellingens historia, sen.

Erik S skrev:Man kan se på Traderaanvändarens användarsida att han sålde en uppsättning av samma album för några månader sen också. Det finns väl ingen annan förklaring än att det är piratproduktioner, som Tintin förut.


Wakuran skrev:Det var väl någon liknande historia för några år sen om några piratutgåvor av Yves Rodiers Tintinserier med fejkad Carlsen Comics-logo?

Edit. Nämndes någonting här, åtminstone...

viewtopic.php?f=59&t=4404&hilit=Rodier&start=54

Ja, Rodiers Alfakonsten, som piratöversattes och -trycktes, och som Olof Gustafsson skrev ingående om i det första numret av den klassiska kulturtidskriften Serieblaskan.


Men där fick man åtminstone ett helt, läsbart album efter betalning? Visserligen en piratutgåva, men ingen bluff i övrigt på det sättet?...

Erik S skrev:
Wakuran skrev:Jo, jag är annars litet fascinerad över allt jobbet som ligger bakom, med översättning (antagligen från danskan), textning, Photoshop, tryckning etc.

Om det handlar om riktiga kompletta piratalbum för en förhållandevis obskyr serie känns det ändå intressant, just för att svenska marknaden är så litet, och hela förehavandet är så ovanligt...

Visst är det underligt, men valet av BL var kanske var väl uttänkt och smart på så vis att man kunde hoppas på att såna här album kunde gå lite mer under radarn och passera som riktiga. Den som pirattryckte Tintin kunde ju knappast ens hoppas på att lurendrejeriet bara skulle sväljas i längden (även om han sålde ett gäng album), eftersom det då rörde sig om en av de allra populäraste serierna, som väl aldrig brottats med särskilt låga upplagor och där alla utgivningar är välkända. När det gäller en serie som BL antar jag att det kan framstå som i alla fall en aning mer trovärdigt att några sena album med låg upplaga passerat under radarn. Det är ju ganska mycket arbete för ganska liten inkomst, likafullt, men han tyckte väl det var roligt.

För övrigt kanske det kan spela in att Carlsen Comics ganska nyligen slutligen lades ned, och att Bonniers, som låg bakom stämpeln, därtill sålde Kartago (och därmed allt kvarvarande serieintresse) till Cobolt. Pirattrycket av Tintin med Carlsen Comics-logga, när Carlsen Comics fortfarande fanns som en del av mäktiga Bonniers, måste ju rimligen ha varit en större rättsligt risktagande än vad detta nya pirattryck är.


Om det inte är en ren bluff med litet photoshoppande, som RioGrande tror... En riktig piratutgåva är ändå mer respektabelt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av RioGrande »

Har i och för sig förekommit vissa tjommar här på forumet som försökt föreslå att folk ska hoppa på projekt med pirattryckningar av album som inte kommit ut på svenska. De verkar inte fatta att någon äger rättigheterna och så. Kanske är det bristande omdöme, kanske bara bristande kunskaper?

Jag tror att de avslutade försäljningarna från 27 dec var fejkade (med ett fejkkonto), för att få positiva omdömen (de flesta av omdömena i listan var annars omdömen som KÖPARE!, inte säljare....)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av Erik S »

Wakuran skrev:
Erik S skrev:Ja, Rodiers Alfakonsten, som piratöversattes och -trycktes, och som Olof Gustafsson skrev ingående om i det första numret av den klassiska kulturtidskriften Serieblaskan.


Men där fick man åtminstone ett helt, läsbart album efter betalning? Visserligen en piratutgåva, men ingen bluff i övrigt på det sättet?...

Ja, piraten hade tryckt upp en liten upplaga.

Om det inte är en ren bluff med litet photoshoppande, som RioGrande tror... En riktig piratutgåva är ändå mer respektabelt...

Det är ju inte bara omslagen som är photoshopade bildfiler i så fall (en lätt sak, så klart), utan därtill har personen också ordnat fotona av uppslag från respektive album på något vis också. Jag tycker de fotona är rätt övertygande om att det rör sig om faktiska produkter, men det är klart att det skulle kunna vara så att personen bara kan ha översatt och fixat just de uppslagen och sedan monterat dem i något random album och fotat. Men jag håller det som troligare att albumen existerar, och de genomförda affärerna i december med goda omdömen tyder ju på det.

Jag tror att de avslutade försäljningarna från 27 dec var fejkade (med ett fejkkonto), för att få positiva omdömen (de flesta av omdömena i listan var annars omdömen som KÖPARE!, inte säljare....)

Det köparkontot har ju tusentals omdömen, så det kan inte gärna vara fejk. Säljarkontot har betydligt färre omdömen, men ett gäng, och det har funnits sedan 2005. Man också se att dessa två konton är kopplade till personnr med adresser på orter rätt långt ifrån varandra i landet.
Jag har helt enkelt svårt att se hur du föreställer dig konspirationen med den tidigare försäljningen. Är det personen bakom köparkontot som är boven, men som kapat något annat gammalt inaktivt konto (=säljarkontot) som täckmantel? [:)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Buddy Longway nr 17...Ser över molnen

Inlägg av RioGrande »

Någon sorts fusk i photoshop är det i alla fall. Fyra danska album försedda med svensk Carlsenlogga, men fortfarande danskt ISBN.
Ditt förslag med att han hackat och kapat någon annans identitet kanske är förklaringen.
Det stora mysteriet är varför han gjort detta. Det är rätt mycket trixande... och även om en bjudning skulle landa på 1500 är det väldigt liten förtjänst.
Skriv svar