Budgivning - Uppförande

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Budgivning - Uppförande

Inlägg av Mithroth »

Är relativt ny i mitt samlande och har inte handlat mycket från nätet(tradera) i tidigare sammanhang. Har nu på kort tid råkat ut för flera konkurenter som väntar med att lägga bud till sista minuten. Tycker detta är otroligt lågt och fegt då man inte alltid har tid att sitta och bevaka vid varje auktionsslut.
Men det är kanske det som gäller om man vill ha något? Ska man börja göra såhär eller ska man fortsätta vara godtrogen?
Vad tycker ni? Är det okej?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det är en del av spelets regler, det är alltid lika tråkigt men antingen bjuder man så högt att ingen hänger med, eller så försöker man snåla och knipa varan i sista sekunden.

Är det fegt egentligen? Om du bjudit lågt så ville du väl inte betala mer? Det är ett försök att slippa visa sina kort förrän sent, för att de andra inte ska tänka över saken och höja. Snålt är det förstås.

Det finns en sak du kan göra, och det är att försöka påverka Tradera/eBay att ändra reglerna till någonting som inte uppmuntrar till sista sekunden-bud. Det skulle vara mycket behagligare om auktioner längdes till sådär en timme efter sista bud. Det skulle bli mer likt en riktig auktion.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Ett ganska trist förfarande imo, har själv varit med om det (i vissa auktioner har det bokstavligen hängt på sekunden vem som fick in sista budet). Fast det strider ju inte mot några regler att göra så.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
tradition1897
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 21 apr 2006, 10:44
Ort: Sverige

Inlägg av tradition1897 »

Jag lägger själv oftast bud i sista minuten om jag har möjlighet, detta givetvis för att inte trissa upp budet och få tidningen så billigt som möjligt. Möjligtvis kan det ses som fegt men samtidigt har ju alla rätt att lägga ett bud på hur högt de är villiga att gå vid vilken tidpunkt som helst under auktionstiden.

Ingemars idé med att förlänga auktionen till 1 timme eller liknande efter sista budet låter förvisso som en intressant tanke, om inte annat de gånger man säljer [:o)]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Ingemar"]
Det skulle vara mycket behagligare om auktioner längdes till sådär en timme efter sista bud. Det skulle bli mer likt en riktig auktion.
[/quote]

Och vad händer när det är sekunder kvar på den timmen??
Jo dom som har avvaktande kanske kommer in igen och bjuder på sista sekunderna. Ska den då förlängas en timme till??
Har varit med om flera auktioner där vi har varit 3 st sista 10 sekunderna och lagt bud. Får svaret att "du är nu högste budgivare" och när man uppdaterar så har man förlorat
(Eller hur "Lamont L??)[}:)]
Vist blir man förbannad att man inte väntade 2 sek. till. men det är spelets regler, någon måste vinna och det har man gjort med den extra sekunden till godo.[;)]
Det gäller att vara kallast och ha högst bud, det är så reglerna är i nät auktioner.
Har varit med om att dom har förlängt auktioner om det kommer bud sista minuten , med 5 min extra och likadant där, 30 sek. kvar då brakar det till.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="burnout"]

Och vad händer när det är sekunder kvar på den timmen??
Jo dom som har avvaktande kanske kommer in igen och bjuder på sista sekunderna. Ska den då förlängas en timme till??
et till.
[/quote]

Javisst! Så länge det kommer nya bud bör ju inte vare sig säljaren eller tradera själva ha något emot att auktionen förlängs!

Eftersom det skulle ta bort incitamentet för sista-sekunden-bud så tror jag att även sista-timmen-bud i praktiken skulle bli ovanligare. Varorna skulle snabbt gå upp till den nivå folk är beredda att betala för dem, i stället för att ligga på någon krona fram tills någon minut före avslut (på teknikprylar verkar det idag väldigt ovanligt med mer än ett bud före sista dagen, även om utropet är 1:- och prylen sedan säljs för ett par tusen) !
Användarvisningsbild
jens torstensson
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: lör 03 mar 2007, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av jens torstensson »

Hehe, Burnout. Det var väl de där Hemliga Brigaden då. Annars minns jag inget speciellt jag ställt till med. Det mesta jag köper på Tradera är annat än serier.

Som säljare vill jag förstås att budgivningen ska komma igång snabbt så att så många bud som möjligt läggs men på attraktiva objekt hamnar priset troligen på ungefärlig slutnivå även om många bjuder först i slutet.

En anledning att bjuda i slutet är att det då går att budgetera och prioritera i realtid vartefter inköpen fortskrider. Att långt i förväg lägga sitt verkliga maxbud på allt av intresse är det få som klarar ekonomiskt i händelse man råkar vinna fler auktioner än väntat.

I vilket fall som helst måste sluttiden vara fixerad. Många köpare har en ny auktion att bjuda på redan en eller två minuter efter föregående.
Om tidigare auktioner inte är avslutade skulle det kunna bli en väldig röra. Om vi ska jämföra med ¨vanliga¨ auktioner i fysisk auktionshall så finns det ingen auktionist som ropar ut nästa grej innan föregående rop är klubbat.

Har sett diskussionen i andra sammanhang men poängen är att det hjälper inte att bjuda sist om man inte bjuder högst. Så om man lägger budet 10 dagar eller 10 sekunder innan slutet och förlorar beror det enbart på att någon annan betalade mer.

Det enda man kan göra är att verkligen bjuda sitt ärliga maxbelopp och hoppas på det bästa.
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

[quote="jens torstensson"]


En anledning att bjuda i slutet är att det då går att budgetera och prioritera i realtid vartefter inköpen fortskrider. Att långt i förväg lägga sitt verkliga maxbud på allt av intresse är det få som klarar ekonomiskt i händelse man råkar vinna fler auktioner än väntat.

I vilket fall som helst måste sluttiden vara fixerad. Många köpare har en ny auktion att bjuda på redan en eller två minuter efter föregående.
Om tidigare auktioner inte är avslutade skulle det kunna bli en väldig röra. Om vi ska jämföra med ¨vanliga¨ auktioner i fysisk auktionshall så finns det ingen auktionist som ropar ut nästa grej innan föregående rop är klubbat.

Har sett diskussionen i andra sammanhang men poängen är att det hjälper inte att bjuda sist om man inte bjuder högst. Så om man lägger budet 10 dagar eller 10 sekunder innan slutet och förlorar beror det enbart på att någon annan betalade mer.
[/quote]

Kloka ord! Har precis smörjt upp sekundvisaren på klockan...hehe. [8]
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="burnout"]

[quote="Ingemar"]
Det skulle vara mycket behagligare om auktioner längdes till sådär en timme efter sista bud. Det skulle bli mer likt en riktig auktion.
[/quote]

Och vad händer när det är sekunder kvar på den timmen??
Jo dom som har avvaktande kanske kommer in igen och bjuder på sista sekunderna. Ska den då förlängas en timme till??

[/quote]
Ja, just precis. Vanliga auktioner fungerar ju så, utroparen slår inte till på ett klockslag mitt i vildaste budgivningen utan när det stannar av. Följden skulle inte bli ett vilt bjudande en gång i timmen, utan ett lugnare bjudande där högsta budet verkligen är högsta.

Ni har väl märkt att "köp nu"-försäljning blir allt vanligare? Jag tror att det är för att det är så jobbigt att passa ett exakt klockslag och till på köpet lägga bud under sista minuten för att få prylarna. Jag tror många vill ha ett lugnare tempo.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="jens torstensson"]


I vilket fall som helst måste sluttiden vara fixerad. Många köpare har en ny auktion att bjuda på redan en eller två minuter efter föregående.
Om tidigare auktioner inte är avslutade skulle det kunna bli en väldig röra. Om vi ska jämföra med ¨vanliga¨ auktioner i fysisk auktionshall så finns det ingen auktionist som ropar ut nästa grej innan föregående rop är klubbat.
[/quote]
För det första har du inte en annan två minuter senare om även den förlängs av sista bud. För det andra så ropar Tradera ut väldigt många auktioner på en gång vare sig man har fast tid eller ej, Och för det tredje har vanliga auktioner inte fast sluttid.

En flexibel sluttid skulle bli mer likt auktionshallen, inte mindre.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Jag måste hålla med "JT" att för mig skulle det bli rörigt om den skulle förlängas titt/tätt. Jag skulle nog prioritera mina bud om jag visste att dom skulle förlängas. Har man säg 5 saker hos en säljare och dom förlängs, då kanske man inriktar sig på 2 av dessa 5. Den som skulle förlora på det är nog säljaren, vissa bud skulle utebli. Man vill ha det så billigt som möjligt (oftast). Endera lägger man ett max eller så håller man koll på klockan och lägger max när tiden är inne, har man tur då så blir man vinnare. Skulle bli för rörigt även för säljaren (det blir aldrig klart så man kan packa) Säljaren är oftast glad ju högre bud det blir. Har man fast pris är det ju bra med, men när man inte vet om det är för högt/lågt.
Om man tar ett ex.
Det såldes en Fantomen ring utrop 300:- jag trodde den skulle gå för ca 8-900:-. Den slutade på över 2200:-. Den som vann den skulle nog inte gillat att den auktionen förlängts 1 timme.
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=56981213

Det är en svår balansgång.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

En variant är att auktioner som får bud sista minuten förlängs en MINUT, inte en timme. Då blir det mer likt vanlig auktion. Detta skulle jag uppskatta som säljare.

Sen kan man ju oxå tänka sig att säljaren får välja, fast sluttid eller inte.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Kung Orne I"]

En variant är att auktioner som får bud sista minuten förlängs en MINUT, inte en timme. Då blir det mer likt vanlig auktion. Detta skulle jag uppskatta som säljare.

Sen kan man ju oxå tänka sig att säljaren får välja, fast sluttid eller inte.
[/quote]
Det är sant. En minut kan ju i alla fall göra så att man inte missar bara för att nätet segar lite.

Det är ju inget trivialt problem, men dagens system har hur som helst svagheter.

Apropå svagheter så är det lite synd att "köp nu"-priser försvinner när någon lägger ett minimalbud. Visserligen kan det ge säljaren ett högre slutbud ibland, men vore det inte snyggt om den som vågar sig på på "köp nu" får den vare sig någon lagt skambud eller ej?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Hm. De som argumenterar mot en automatiskt förlängning verkar vara såna där som bor på tradera och köper massor med prylar hela tiden. Jag är sällan intresserad av mer än en eller ett par saker samtidigt på tradera, och inbillar mig att jag är i någon sorts majoritet med det.

Så jag inbillar mig att de flesta som köper saker på tradera skulle gilla att aktuellt pris låg nära slutpris en stor del av auktionstiden, så man kan bedömma snabbt om man är intresserad. De säljare som vill ha fast tid förstår jag inte alls. Det skulle ju i praktiken bli väldigt ovanligt att någon auktion förlängdes en relevant tid, och de gånger jag har köpt något har det nog aldrig hänt att säljaren har kontaktat mig inom en timme från auktionsslutet.

Eftersom tradera höjer minsta budintervall succesivt med priset så skulle en pryl som blev ett dygn försenat nog bli åtminstone dubbelt så dyr som utan förlänging. Vilken säljare har något emot det?

Sen håller jag med om att en timme kanske är ett onödigt stort steg. En minut känns dock för lite för att spela någon roll. En kvart kanske?

Sen skulle jag aldrig få för mig att bjuda tio kronor för en serietidning som jag kan köpa i butik för femton eller tjugofem. I alla fall inte så länge en okänd transportkostnad tillkommer, och jag kan se tidningen med egna ögon innan jag köper den i butiken. Men det kanske gör mig udda i det här sällskapet? [8D]

Vad gäller fantomenringen ... Antingen skulle det inte ha spelat någon roll med en timmes förlängning eller så blev han som satt och försökte snipa med 2500:- förbannad på det plötsliga nätlagget ...
Så den totala glädjen skulle inte ha minskat men kanske ökat av en autoförlängning.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="rkaj"]

Sen håller jag med om att en timme kanske är ett onödigt stort steg. En minut känns dock för lite för att spela någon roll. En kvart kanske?
[/quote]
Vore det inte logiskt om tidsförskjutningen minskar med tiden? Först en halvtimme eller kvart i taget, efter en timme blir det tio minuter, sedan fem... Som prisstegen fast tvärtom.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

I krig, kärlek och budgivning finns det inga regler! [:o)]

Bjuder nästan alltid i sista minuten om det är något jag verkligen vill ha.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Ser faktiskt inte heller några brister i systemet som det är nu, tycker det fungerar bra.
Upp till var och en om man föredrar att lägga tidigt bud eller vänta till sista minuten.
Själv är jag en "sistaminutare".
Hugger skoningslöst som en kobra om det är något jag verkligen vill ha.. [|)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Visst är det trisst när någon bjuder över i slutsekunderna, men that´s life helt enkelt.

Jag har hört att det ska finnas datorprogram, som man kan ställa in på att bjuda för en när det är en sekund kvar eller dyl. Var kan man få tag på ett sånt program?
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Illegal verksamhet [8D]

Risken är att tradera stänger av dig om de får tag i dig när du använder det, även om de ändå bara vill ha ut så mycket som möjligt, och i stort sett struntar i allt annat. Hade blivit stor skandal, om det kom fram att någon kunde fuska så, sen skulle tradera tappa medlemmar och annat.

Sen skulle nog systemet krascha tillslut, om det är 5 eller fler som ramlar in i exakt samma tusendel, iallafall om alla lagt exakt samma bud som väntar, säg att tre av er har lagt exakt 300 kr.

Programen finns garanterat att ladda ner, och borde inte vara för svåra att fixa själv heller, med någon enklare timerfunktion.

Men inte att få tag i lagligt.

Akta bara så du inte får tag i någon buggversion, där du måste ange dina inloggningsuppgifter för att programet ska kunna lägga budet åt dig, för då ligger du ganska illa till.
Eller någon Fejkversion som slänger in ett bud som är bra mycket högre än vad du är beredd att ge.

Det bästa hade varit om Traderaklockan varit exakt, på sekunden.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Jocke S"]

Illegal verksamhet [8D]

Risken är att tradera stänger av dig om de får tag i dig när du använder det, även om de ändå bara vill ha ut så mycket som möjligt, och i stort sett struntar i allt annat. Hade blivit stor skandal, om det kom fram att någon kunde fuska så, sen skulle tradera tappa medlemmar och annat.

Sen skulle nog systemet krascha tillslut, om det är 5 eller fler som ramlar in i exakt samma tusendel, iallafall om alla lagt exakt samma bud som väntar, säg att tre av er har lagt exakt 300 kr.

Programen finns garanterat att ladda ner, och borde inte vara för svåra att fixa själv heller, med någon enklare timerfunktion.

Men inte att få tag i lagligt.

Akta bara så du inte får tag i någon buggversion, där du måste ange dina inloggningsuppgifter för att programet ska kunna lägga budet åt dig, för då ligger du ganska illa till.
Eller någon Fejkversion som slänger in ett bud som är bra mycket högre än vad du är beredd att ge.

Det bästa hade varit om Traderaklockan varit exakt, på sekunden.
[/quote]

Illegal verksamhet är det knappast. Knappast emot Traderas regler heller. Och hur skulle de kunna bevaka och stoppa en sådan grej?

Förövrigt menade jag inte att jag skulle börja använda en sån grej.
Skriv svar