Terry och piraterna

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Terry och piraterna

Inlägg av RioGrande »

Hittade ingen tråd om denna serie (om sådan finns kan väl någon flytta den dit?).

Min fråga är enklast möjliga! Har några av George Wunders Terry och piraterna-serier publicerats på svenska (när/var?)?

(Läste just på lite om X9-tecknaren George Evans och såg att han tuschat T.O.P. i början av 70-talet åt Wunder, hade varit kul att se...)

(Och hur mycket av Milton Caniffs T.O.P. finns egentligen på svenska? Jag kan enbart dra mig till minnes att jag sett en publicering i Comics -- den stora serieboken... Jag vet förstås att den gick (som Jim) i någon veckotidning på det glada 30? eller 40?-talet. MEN om vi håller oss till samlingar eller i serietidningsform......?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Terry och piraterna

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:(Och hur mycket av Milton Caniffs T.O.P. finns egentligen på svenska? Jag kan enbart dra mig till minnes att jag sett en publicering i Comics -- den stora serieboken... Jag vet förstås att den gick (som Jim) i någon veckotidning på det glada 30? eller 40?-talet. MEN om vi håller oss till samlingar eller i serietidningsform......?)

Den ska åtminstone ha gått i Serie-Magasinet på 80-talet, och i Magnum sena 80-tidiga 90-talet, om jag inte har helt fel.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Terry och piraterna

Inlägg av Peral »

Terry och Piraterna gick i SerieMagasinet 26 1988 ett avsnitt som hette Templets Hemlighet!
Första repliken är "Kina är ett spännande land va, Pat?" "Ja, Terry!"
Vilken tur att jag hade den framme
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Terry och piraterna

Inlägg av RioGrande »

Templets Hemlighet låter jättebra. Ska försöka skaffa det numret (är det Wunder eller Caniff?).
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Terry och piraterna

Inlägg av Peral »

Jag tror det är det allra första ToP, bland annat besvaras frågan "Vilka var Piraterna". Det är inte den utvecklade stil som vare sig Wunder eller Caniff gjort sig känd för. Sedan finns i tidningen också "Morgan- Hårdast av de hårda" och Steve Roper i "Utsugarnas våld" Helt enkelt ett suveränt nummer av Serie Magasinet. Sedan finns Videotipset som berättar om Dan Akroyd, Klotterplanket där bl.a en Insändare konstaterar att Sverige nu kommer att vara chanslöst efter ett försvarsbeslut som innebar att 20 brigader reduceras till 16!
Plus "Skratt-SM" där följande lustighet kan läsas
Herr Svensson djupt nedsjunken i fåtöljen tittande på TV-sporten sniffar och ropar:
-Märta korvskivorna i stekpannan börjar lukta vidbränt!
-Var glad för det, dä blir det Falu-OS i alla fall då!"

UJ vad jag tycker det är synd att de slutade ge ut Serie Magasinet!
PS. Detta fantastiska nummer kostade 10.50 när det begav sig!" D.S
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Terry och piraterna

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Templets Hemlighet låter jättebra. Ska försöka skaffa det numret (är det Wunder eller Caniff?).

Caniff. Alla äventyr i SM och Magnum är Caniff-klassiker, svjv.

Man ser spår av Caniff överallt, annars, tycker jag. Hos så vitt skilda tecknare som Will Eisner, Jijé och Hugo Pratt. Riktigt snygga grejer. Jag minns någon söndagssida där någon karaktär just dött, och de övriga karaktärerna går bara runt i något ödsligt kustlandskap och försöker kommunicera och ingenting händer. Helt magiskt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Terry och piraterna

Inlägg av Sir-L »

Terry och Piraterna (av Milton Caniffs då naturligtvis) gick i Seriemagasinet på 1950-talet, ett par sidor i varje nummer.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Terry och piraterna

Inlägg av Labrador Road 26 »

Enligt Comicvine så var den med i två nummer (minst) av Agent X9, dock oklart om det är just i någon av de som visas omslagen på.
http://www.comicvine.com/terry/29-9203/

Plus minst en gång i Seriemagasinet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Terry och piraterna

Inlägg av RioGrande »

Tydligen kom det under 1954 ut 15 nummer av denna lilla juvel (tecknad av George Wunder):
Bild
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Terry och piraterna

Inlägg av Agentum »

Eftersom den knappt gavs ut här så har vi avhadlat den under sitt originalnamn då det är meningslöst att göra nåt annat än läsa den på engelska.

Således Terry and the pirates.

Det som kommit ut nytt i samlingar är bara Caniff, lär nog dröja innan nåt annat kommer om det kommer nåt.
Det är 6 serieböcker som innehåller allt han gjorde iaf inan han sökte få en egen serie.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Terry och piraterna

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Eftersom den knappt gavs ut här så har vi avhadlat den under sitt originalnamn då det är meningslöst att göra nåt annat än läsa den på engelska.

Således Terry and the pirates.

Det som kommit ut nytt i samlingar är bara Caniff, lär nog dröja innan nåt annat kommer om det kommer nåt.
Det är 6 serieböcker som innehåller allt han gjorde iaf inan han sökte få en egen serie.

Steve Canyon, var det väl?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Terry och piraterna

Inlägg av RioGrande »

Men om man bara vill mysläsa några äventyr känns det mer rätt att beställa några gamla mögliga X9:or eller SM (för sju kronor stycket) än att beställa en lyxig bok från USA (med prislappen c:a 300? kronor). (Ett fint ex av första numret av den svenska T.O.P. från 1954 är tydligen värderat till 2100 kronor.)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Terry och piraterna

Inlägg av Agentum »

Jo det stämmer rätt lik den med egentligen med vad han höll på med, men han ägde figuren så att säga, det var viktigt för honom.

Även den serien har en hel del samlat.

Jag har inet läst den, finns nåt av den på svenska kan man väl passa på att fråga då?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Terry och piraterna

Inlägg av AndreasEriksson »

Labrador Road 26 skrev:Enligt Comicvine så var den med i två nummer (minst) av Agent X9, dock oklart om det är just i någon av de som visas omslagen på.

Terry i X9 var det återupplivade 90-talsversionen av bl.a. Michael Uslan.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Terry och piraterna

Inlägg av Agentum »

Det är ju det klassiska man vill läsa, hade de inte råd med det eller?

90-talsversion liksom hahaah
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Terry och piraterna

Inlägg av AndreasEriksson »

Vaddå hade inte råd? Skulle dom vara dyrare?
X9 publicerade de nya äventyren när dom var nya. DÅ var det inte en "90-talsversion" utan bara nya äventyr helt enkelt.
Senast redigerad av 1 AndreasEriksson, redigerad totalt 0 gånger.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Terry och piraterna

Inlägg av RioGrande »

Steve Canyon har gått både i X9 och i Magnum (eller möjligen Magnum Special?), för inte så förskräckligt många år sedan. Finns relativt många avsnitt, man kan nog skrapa ihop 10-11 avslutade äventyr?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Terry och piraterna

Inlägg av germund »

Wunders Terry har gått i magasinet The Missing Years, för den som vill läsa mer. Reproduktionen är en katastrof, men det finns inte mycket annat att välja på.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Terry och piraterna

Inlägg av Agentum »

RioGrande skrev:Men om man bara vill mysläsa några äventyr känns det mer rätt att beställa några gamla mögliga X9:or eller SM (för sju kronor stycket) än att beställa en lyxig bok från USA (med prislappen c:a 300? kronor). (Ett fint ex av första numret av den svenska T.O.P. från 1954 är tydligen värderat till 2100 kronor.)

Det är sant iofs, böckerna är inte billiga det håller jag med om, men de är fina.

Det är en bra serie i vilket fall, jag har dock aldrig läst nåt av snubben som tog över serien efter Caniff, det hade kanske varit intressant för figurerna åldras väl i viss ån vad jag förstår.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Terry och piraterna

Inlägg av RioGrande »

George Wunder verkar ha varit duktig. Det ligger ju lite enstaka sidor ute på nätet, som man kan kika på och bilda sig en uppfattning utifrån. Skulle vilja läsa några hela serier av honom.
Bild
Skriv svar