Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Snabbfrågor

Inlägg av BoJustBo »

Det råder ingen tvekan om att det är ett misstag enligt mig, frågan är ju snarare hur det uppstod.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Kronval
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 09 jun 2016, 00:15

Efterlyser namn på en serie

Inlägg av Kronval »

Hej. Jag minns en serie som gick som dagsstripp i min lokala dagstidning någon gång på 90-talet. Den handlade om fyra klonade svenskar, exakt likadana, som alla hette Roger, och som var ute på äventyr i rymden. De hade även en chaufför med sig, som skilde sig från de andra, och som hade ett annat namn. De besökte olika planeter, och så försvann de en efter en på de olika planeterna, tills det bara var en Roger kvar. Och han kom hem till jorden till sist har jag för mig. Kommer dock inte ihåg vad serien hette. Någon annan här som kommer ihåg denna serie och som vet namnet på serien? Jag minns att jag tyckte den var väldigt bra och spännande, och följde serien varje dag. Skulle vara roligt om den finns utgiven någonstans.

Tacksam för alla svar

Inflikad i gammal tråd. /Admin
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Efterlyser namn på en serie

Inlägg av Wakuran »

Kronval skrev:Hej. Jag minns en serie som gick som dagsstripp i min lokala dagstidning någon gång på 90-talet. Den handlade om fyra klonade svenskar, exakt likadana, som alla hette Roger, och som var ute på äventyr i rymden. De hade även en chaufför med sig, som skilde sig från de andra, och som hade ett annat namn. De besökte olika planeter, och så försvann de en efter en på de olika planeterna, tills det bara var en Roger kvar. Och han kom hem till jorden till sist har jag för mig. Kommer dock inte ihåg vad serien hette. Någon annan här som kommer ihåg denna serie och som vet namnet på serien? Jag minns att jag tyckte den var väldigt bra och spännande, och följde serien varje dag. Skulle vara roligt om den finns utgiven någonstans.

Tacksam för alla svar

Inflikad i gammal tråd. /Admin

Kan du precisera namnet på din lokala dagstidning?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kronval
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 09 jun 2016, 00:15

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Kronval »

Västerviks-Tidningen! Men jag antar att den fanns med i flera andra tidningar också? Tror det var omkring 1996-98!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Grumme »

Okej, nu kliver jag ut ur garderoben och blottar min okunskap för forumet:

Vad är egentligen en omnibus-utgåva? Jag har sett ordet i otaliga forumtrådar, ofta i samband med superhjälteserier, men jag har inte lyckats få något grepp om vad det är.
Någon slags samlingsvolym eller? [?]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Snabbfrågor

Inlägg av RioGrande »

När det gäller vanliga böcker är det en volym som påstår sig samla det bästa och viktigste av en författare. Det bygger dock alltid på ett subjektivt urval (eller det snöda marknadstänkandet). En volym faller ju sönder om den överskrider ett visst antal sidor, så en produktiv författare blir ofta dåligt reprenterad... /// MEN kanske har termen en annan betydelse i superhjältesammanhang?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Snabbfrågor

Inlägg av RioGrande »

Agentum skrev:
Wakuran skrev:
Agentum skrev:Buzz Sawyer blir Buzz Cooper i SM, varför då?

Det är ju iofs inte helt ovanligt att man byter namn på seriefigurer i olika äversättningar, och att man inte riktigt har koll på hur de översatts tidigare...

Buz Sawyer är ju en litet fånig ordvits som anspelar på Buzzsaw - Cirkelsåg, och man tyckte kanske att Cooper var ett tydligare och enklare namn...


Ok, ändå underligt att man bara valde att byta efternamnet utan att det var störande på nåt sätt.

Svenskar (särsk inte serietidningsläsare) var inte särsk bra på engelska oå den tiden. Ingen hade kunnat uttala Savyär rätt. Redan Cooper var rimligt svårt. Många satt och stavade: S-o-o-p-e-r... va? Heter han sopor? Måste va en sopa! /// I Teknikens värld (Eller Tek för alla?) gick Dan Cooper omdöpt till Dan Seger! För säkerhets skull!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:Okej, nu kliver jag ut ur garderoben och blottar min okunskap för forumet:

Vad är egentligen en omnibus-utgåva? Jag har sett ordet i otaliga forumtrådar, ofta i samband med superhjälteserier, men jag har inte lyckats få något grepp om vad det är.
Någon slags samlingsvolym eller? [?]

Det är en riktigt fet samlingsvolym - till skillnad från en trade paperback, som är en vanlig samlingsvolym - och är menad att samla hela utgivningen av en viss serie.

Sidantalet pendlar från närmare 200 till över 1300, med medianen närmare det sistnämnda.

https://en.wikipedia.org/wiki/Marvel_Omnibus
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Just Omnibus är antingen hela volymen av en serie eller åtminstonde en rejäl bit av den ifall det är nåt långlivat.

De ger bra pris då ofta samma saker varit reprintat förr i trades eller liknande, dock är vissa av böckerna för stora för att bekvämt läsas tycker jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Grumme »

Tack, då tror jag att jag förstår. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Adalin
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 09 jul 2016, 09:53

Kan någon identifiera en serie?

Inlägg av Adalin »

Jag reggade mig just på detta forum för att om möjligt undvika galenskapen.;0) Förklaring:

Som ung (född 1967) läste jag otroligt mycket serier. Detta hängde med upp i vuxen ålder till jag för 10-15 år sedan slutade tvärt. Jag minns inte exakt när. Det kan ha varit ca 2001 när jag hade väldigt mycket med ett examensarbete följt av några år med galet mycket jobb. När jag separerade 2006 rensade jag ut en massaserietidningar. Några år senare gav jag bort nästan allt som var kvar (vissa kollegor som tog packar "till barnen" såg märkbart trötta ut under de följande dagarna...). Jag har alltså ingen möjlighet att själv ta reda på vad i helv... det är för serie som bosatt sig i min hjärna.

Jag tror att jag läste serien i Agent X9. Det bör ha varit under senare delen av 90-talet eller tidigt 00-tal. En grupp personer var av någon anledning isolerade i ett rum i en spansk (?) stad. En mördare jagade dem och hjälten (som jag alltså inte minns) försökte lösa mysteriet. Mördaren var en prickskytt från spanska inbördeskriget som "någon" kallat till vår tid för att utföra uppdraget. Jag minns en stark scen där hjälten skuggade mördaren in i en kyrka där han sökte kontakt (oklart om det var med Gud eller sin uppdragsgivare) och bad om att få komma till de sina (=sin sedan länge döda familj).

Serien hade alltså ett visst övernaturligt inslag och det var väl knappast typiskt för X9 vad jag minns. Har funderat på om det var i SM och att det möjligen kan ha varit ett avsnitt av Dylan Dog. Eller om det var X9 men när jag googlar biserierna där är Niklos Koda den enda som inte känns omöjlig. Serien var inte en dagstrip utan gav intryck att vara album. Kändes rätt modern när jag läste den. Tiden är ju dock osäker och jag kan ha köpt tidningen på loppis.

Hjäääääälp! Jag har tänkt på det här i två dygn! Sen jag såg en dokumentär om okända gravar från spanska inbördeskriget på Youtube!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Niklos Koda har ju flera magiska och övernaturliga inslag, så det låter ju inte helt omöjligt... Däremot är ju serien ganska ny, så den började inte gå förrän tidigt 2000-tal med typ ett album per år...

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... iklos_Koda

Det låter iofs initialt litet som Hellblazer också, men dess anglo-amerikanska narrativa stil skiljer sig ju från Niklos Kodas fransk-belgiska... Den gick då och då framför allt i Magnum, i så fall...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av larsa66 »

Kan det ha varit Dylan Dog?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Kan det ha varit Dylan Dog?

Det är ju ganska lätt att se skillnad på Niklos Koda och Dylan Dog, rent grafiskt, tycker jag... Fram till tidigt 00-tal är det bara de 35 första Dylan Dog-äventyren som översatts till svenska,

Hemsökta mördare verkar iofs ganska flitigt återkommande, men det är sällan Dylan lämnar London... Den enda gången han verkar ha gjort de i de 35 första äventyren så åkte han till New York ...

(Edit. Eller London lämnar han nog ibland, men sällan England...)

Nå, om det skulle varit Dylan Dog så borde Andreas Eriksson kunna svara... Och Niklos Koda är ju också ganska lätt att kolla igenom om någon skulle samla på X9...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Malmöfanzin från 90-talet

Inlägg av Frank »

Tror inte jag har så stor chans att få svar på detta, men är det någon som kommer ihåg ett seriefanzin från åren runt -91 som var gjort av en Martin Fredriksson och en kompis till honom? De var från Malmötrakten och jag har glömt vad fanzinet hette, men tror att det hade underrubriken "Flipiga serier" (flipiga är ett skånskt eller malmöitiskt slanguttryck som jag inte vet vad det står för, möjligen "utflippade"). Serierna var korta och enkelt men skickligt tecknade och gick mest ut på nonsens, t ex "En dag försökte Kalle blanda bacon med vatten. Det gick inte." (teckningar på någon som rör frenetiskt i en kastrull, med en uppgiven min i sista rutan).

Inlägg flyttat. /Admin
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Malmöfanzin från 90-talet

Inlägg av Wakuran »

Frank skrev:Tror inte jag har så stor chans att få svar på detta, men är det någon som kommer ihåg ett seriefanzin från åren runt -91 som var gjort av en Martin Fredriksson och en kompis till honom? De var från Malmötrakten och jag har glömt vad fanzinet hette, men tror att det hade underrubriken "Flipiga serier" (flipiga är ett skånskt eller malmöitiskt slanguttryck som jag inte vet vad det står för, möjligen "utflippade"). Serierna var korta och enkelt men skickligt tecknade och gick mest ut på nonsens, t ex "En dag försökte Kalle blanda bacon med vatten. Det gick inte." (teckningar på någon som rör frenetiskt i en kastrull, med en uppgiven min i sista rutan).

Inlägg flyttat. /Admin

Kan det ha varit Öggrarr Comics? 9 nummer utgivna mellan 1990 och 1992. Såna där gamla fanzin är ofta svåra att få tag på då upplagorna är begränsade och ägarna ofta är ovilliga att skiljas från sina dyrgripar...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Malmöfanzin från 90-talet

Inlägg av Frank »

Wakuran skrev:Kan det ha varit Öggrarr Comics? 9 nummer utgivna mellan 1990 och 1992. Såna där gamla fanzin är ofta svåra att få tag på då upplagorna är begränsade och ägarna ofta är ovilliga att skiljas från sina dyrgripar...

Ja, Öggrarr hette det! Var inne på Rare Zombie, men det var ju en helt annan tidning. Gillade verkligen tecknings- och berättarstilen i Öggrarr, speciellt Martin Fredrikssons serier. Synd att det är svårt att få tag i fanzinet. Nån som vet om Martin fortfarande tecknar serier?

Angående Martin Fredriksson så har jag nu fått tag på en serie av honom. Dock inte Öggrarr utan Megapyton (nr 1/94) där han tydligen också var med. Megapyton lär dessutom vara betydligt lättare att få tag på.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Malmöfanzin från 90-talet

Inlägg av Rufus »

Frank skrev:
Wakuran skrev:Kan det ha varit Öggrarr Comics? 9 nummer utgivna mellan 1990 och 1992. Såna där gamla fanzin är ofta svåra att få tag på då upplagorna är begränsade och ägarna ofta är ovilliga att skiljas från sina dyrgripar...

Ja, Öggrarr hette det! Var inne på Rare Zombie, men det var ju en helt annan tidning. Gillade verkligen tecknings- och berättarstilen i Öggrarr, speciellt Martin Fredrikssons serier. Synd att det är svårt att få tag i fanzinet. Nån som vet om Martin fortfarande tecknar serier?


Ja, Rare Zombie var förövrigt ett seriefanzin från Örebro med serier med anknytning till skräck och dyl. Visst är tyvärr såna här tidningar mycket svåra att få tag på idag. Det händer att de dyker upp på Tradera, men mycket sällan. Varför inte skriva en köpes-annons angående de Öggrarr-nummer som du saknar i Privatannonser här på forumet? Liten chans förstås, men kan ju vara värt ett försök.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Malmöfanzin från 90-talet

Inlägg av Frank »

Rufus skrev:Ja, Rare Zombie var förövrigt ett seriefanzin från Örebro med serier med anknytning till skräck och dyl. Visst är tyvärr såna här tidningar mycket svåra att få tag på idag. Det händer att de dyker upp på Tradera, men mycket sällan. Varför inte skriva en köpes-annons angående de Öggrarr-nummer som du saknar i Privatannonser här på forumet? Liten chans förstås, men kan ju vara värt ett försök.

Tack för tipset. Ska tänka på det när jag får lite pengar över!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kan någon identifiera en serie?

Inlägg av rkaj »

Adalin skrev:Jag tror att jag läste serien i Agent X9. Det bör ha varit under senare delen av 90-talet eller tidigt 00-tal. (...)


Låter som en ganska långsökt story med övernaturliga inslag och en tydlig hjälte? Var hjälten möjligen ett muskelberg som omotiverat ofta hade bar överkropp? Och var det gott om snygga och mer eller mindra nakna tjejjer i serien? I så fall kan det ha varit Garth?
Skriv svar