Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Coppas »

Detta är då mer av ett prenumerationsärende så stället för att gå in i en ämnestråd...

Prenumerar då på bl.a. Don Rosa-biblioteket och sitter nämligen och väntar på # 10, som ju då även väl är den sista, och som kom ut i den vanliga handeln i början av december 2022. Kollade nu med kundtjänst hos Egmont och tydligen hade de skickat ut dessa sent (20/12) pga av olika orsaker. Det har heller inte varit första gången som man som bokklubbsprenumerant får vänta länge så man reagerar ju inte så snabbt när det råkar dröja lite. Tänkte därför kolla om ev. andra prenumeranter fått den senaste boken?

Kruxet för min del är sedan att de som bär ut posten här numera sällan bryr sig om att avisera bokpaket. Istället ställer/lägger de dem utanför lägenhetsdörren (bor i flerfamiljshus) vilket är ett j-a oskick för tyvärr får paketen då lätt vingar... speciellt när det är långhelger och man är bortrest... suck. Tog upp även det med Egmonts kundtjänst då det blir deras kunder som drabbas när logistiken sviktar. [xx(]
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Snabbfrågor

Inlägg av zlv »

Fick #10 här den 5:e, (frakt skadad dock, väntar fortfarande på ersättingsbok). Brukar normalt vara hemma när posten kommer, så något problem med försvinnande paket har vi inte.

Största problemet jag har är den urusla förpackningen Egmont kör med, brukar bli 2-3-4(!) utskick innan en oskadd bok kommer fram. Borde vara i Egmonts egenintresse att köra med bättre förpakning är dom gör.

Har inte varit med om att jag fått en enda av böckerna (både DRB & KALÄ) innan dom kommit till min lokala seriebutik & tillgänglinga online. Här måste Egmont skärpa sig. För jag VET att dom har böckerna lång innan, för en gång har jag fått nästa bok ist, dvs 2 månader innan den egentligen skulle skickats ut...
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Snabbfrågor

Inlägg av trimble »

Jag fick min bok i början av december samtidigt som jag även fick Kalle Ankas Legendariska äventyr 6, är också bokklubbsprenumerant, och har aldrig haft några problem med leveranserna med Posten även om dom också lämnar böckerna utanför dörren.
Användarvisningsbild
Stora stygga vargen
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 14:53
Ort: Hackås
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Stora stygga vargen »

Hej! Är det någon som har sett Spirou-albumet "Vrakmysteriet" utgivet av Tintins äventyrsklubb? Enligt https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Tintins_%C3%A4ventyrsklubb skall det finnas, men jag har letat länge nu och hittar bara Carlsen-utgåvor. (Samlar på Tintins äventysklubb så man slipper oordningen i numreringen på ryggarna när man ställer dem i kronologisk ordning i hyllan...)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Snabbfrågor

Inlägg av RioGrande »

Normalt brukar ju Carlsen vara hetare än äventyrsklubben bland samlare! [:o)]
Men du kan ju alltid chansa och slänga iväg ett mejl till Tomas Gjäls på SerieCentrum i Trelleborg. Han har MYCKET mer än vad man ser på hemsidan. Han har mycket. Han har en lada i två våningar, späckad med tidningar och album.
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Marvel »

Nu samlar jag inte på Tintinsäventyrsklubb men jag kan googgla lite. Jag får upp lite olika information gällande Spirou-albumet "Vrakmysteriet" utgivet av Tintins äventyrsklubb. Vad som är sant eller inte överlåter jag till andra.

Enligt wikipedias egna sida
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tintins_%C3%A4ventyrsklubb
så står det såhär i texten direkt under Titlar: "Notera att baksidestexterna på Spirou-albumet "Noshörningens horn" felaktigt anger att albumen "Vrakmysteriet" och "Jag marsupilami" blivit utgivna i klubben."

Seriefrämjandet anger som du skriver titeln "Vrakmysteriet" men det finns inget ISBN-nummer angivet. Vad betyder det?

Seriesamlarna har med den i sin guide. Men inget omslag att visa upp.

Seriekatalogen har inte med den i sin guide.

Bilder som dyker upp i Google visar bara Vrakmysteriet som album nr 5 i Spirous Äventyr.
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Rufus »

Inte heller jag har sett Vrakmysteriet som "Tintins äventyrsklubb-album". Bara Carlsen if (första upplagan) och Carlsen Comics (andra-upplagan), har jag sett. Mitt eget ex är i andra upplagan.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Coppas »

Hittar det inte på Libris heller, oavsett sökparametrar.

http://libris.kb.se/
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Rufus »

Även Z som i zafir, har jag aldrig sett som "Tintins äventyrsklubb-album".
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Snabbfrågor

Inlägg av zlv »

Rufus skrev:
mån 25 sep 2023, 12:30
Även Z som i zafir, har jag aldrig sett som "Tintins äventyrsklubb-album".
Hittar den på Tradera just iaf:
https://www.tradera.com/item/341655/477048230/spirou-z-som-i-zafir-skick-vf
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Stora stygga vargen
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 14:53
Ort: Hackås
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Stora stygga vargen »

Tack för era svar! Jag har nog gett upp vad det gäller att hitta "Vrakmysteriet" i TÄ. Samma verkar gälla för "Jag Marsupilami" (som nämnt ovan) och "Undervattensmysteriet". Jag får helt enkelt stå ut med att ha dem i hyllan tillsammans med TÄ-utgåvorna.

Retar inte ni er på den okronologiska utgivningen av Carlsen-album? Som någon nämnde verkar ju Carlsen vara det som är mest vanligt att samla på. Men en riktig samlarnörd vill ju ha albumen i kronologisk ordning i hyllan och då blir ju numreringen pannkaka på allt möjligt som Carlsen gett ut (Johan och Pellevin, Spirou, Tintin [utom nyutgåvan], etc.)!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Snabbfrågor

Inlägg av RioGrande »

Fast det enda sättet att uppnå strikt kronologisk ordning är väl att samla på gamla nr av de belgiska och franska serietidningarna Tintin och Spirou och Pilote (där serierna publicerats som följetong, en eller två sidor i veckan)? Även de franskspråkiga albumen består ju inte sällan av material som ursprungligen publicerats olika år. Ibland har äventyren kommit ut i fel ordning eller blivit nedkortade i albumversionen. Ett sådant ytterst förvirrat exempel utgör Barbe Rouge (Charlier, Hubionon mfl). De första franskspråkiga Spiroualbumen innehåller inte de första Spirouserierna. De första franskspråkiga Tim och Tommy-albumen innehåller inte de första serierna från Spiroutidningen... osv
Användarvisningsbild
Stora stygga vargen
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 14:53
Ort: Hackås
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Stora stygga vargen »

Riktigt så långt sträcker sig inte min noggrannhet. För att uppnå detta behöver jag lära mig franska (jag vill ju kunna läsa mina serier!) och då har vi ett projekt av mycket större magnitud än vad jag har tänkt mig. Jag nöjer jag mig med att helt sonika placera svenska utgåvor i kronologisk ordning i bokhyllan. ;)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Rufus »

Stora stygga vargen skrev:
fre 29 sep 2023, 09:10
Tack för era svar! Jag har nog gett upp vad det gäller att hitta "Vrakmysteriet" i TÄ. Samma verkar gälla för "Jag Marsupilami" (som nämnt ovan) och "Undervattensmysteriet". Jag får helt enkelt stå ut med att ha dem i hyllan tillsammans med TÄ-utgåvorna.

Retar inte ni er på den okronologiska utgivningen av Carlsen-album? Som någon nämnde verkar ju Carlsen vara det som är mest vanligt att samla på. Men en riktig samlarnörd vill ju ha albumen i kronologisk ordning i hyllan och då blir ju numreringen pannkaka på allt möjligt som Carlsen gett ut (Johan och Pellevin, Spirou, Tintin [utom nyutgåvan], etc.)!
Ja, Jag Marsupilami och Undervattningsmysteriet, tror jag att inte heller jag har sett i TÄ.

Mina Spirou-album står inte i någon hylla, utan de ligger nedpackade i en flyttkartong tillsammans med en del annat. Det är en ganska blandad kompott med Carlsen Comics upplagor 1-3 och några i Tintins äventyrsklubb. Jag saknar fortfarande några också. Sen håller jag med om att TÄ-klubb var ett sabla oskick egentligen, och man vill ju helst ha numrerade utgåvor. Helst i rätt ordningsföljd också, men jag kan samtidigt förstå att det var en omöjlighet för Carlsen att göra på det sättet, när de började ge ut de fransk-belgiska albumen på 1960-talet och 1970-talet. De ville ju först se om en viss titel kunde slå på den svenska marknaden, och då ville de börja med album från seriens storhetstid och inte börja med det allra första.

Men när förlagen senare ger ut samlingsutgåvor, så blir det i rätt kronologisk ordning, vilket kanske kan vara ett alternativ värt att överväga. Se https://seriekatalogen.se/title/#spirou
Skriv svar