Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

[quote="Wakuran"]

Jag är osäker på om det är en serietidning. Det ser ut att vara reklam för jultidningar, eller någon lokaltidning, typ Land eller liknande på billigt papper.

Efter att ha förstorat bilden i Gimp tolkar jag texten som:

Ny (oläsbart...)
MINIGOLFSET
[/quote]

Jag misstänker "Ny chans att vinna minigolfset". Jag tycker att jag känner igen bilden. Jag gissar på Kalle Anka 70-74. Eventuellt är det inte omslagets baksida man ser utan inlagans sista sida. KA hade ofta tävlingar där. Den gula rektangeln längst ner skulle då vara kupongen.

Är tyvärr inte nära källmaterialet, så kan inte komma längre just nu.

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="UlfK"]

[quote="Wakuran"]

Jag är osäker på om det är en serietidning. Det ser ut att vara reklam för jultidningar, eller någon lokaltidning, typ Land eller liknande på billigt papper.

Efter att ha förstorat bilden i Gimp tolkar jag texten som:

Ny (oläsbart...)
MINIGOLFSET
[/quote]

Jag misstänker "Ny chans att vinna minigolfset". Jag tycker att jag känner igen bilden. Jag gissar på Kalle Anka 70-74. Eventuellt är det inte omslagets baksida man ser utan inlagans sista sida. KA hade ofta tävlingar där. Den gula rektangeln längst ner skulle då vara kupongen.

Är tyvärr inte nära källmaterialet, så kan inte komma längre just nu.
[/quote]

Kan stämma bra det. Just Kalle Anka & Co:s tävlingar såg ut ungefär så på den tiden.

Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

Kastar mig in med ny efterlysning i pågående efterlysning :)

Vad hette den blåhudade prinsessan i Achilles Wiggen? Jag kan bara inte komma ihåg namnet :(
Kan någon vänlig själ även visa en inscannad bild på henne?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="UlfK"]
Jag misstänker "Ny chans att vinna minigolfset". Jag tycker att jag känner igen bilden. Jag gissar på Kalle Anka 70-74. Eventuellt är det inte omslagets baksida man ser utan inlagans sista sida. KA hade ofta tävlingar där. Den gula rektangeln längst ner skulle då vara kupongen.

Är tyvärr inte nära källmaterialet, så kan inte komma längre just nu.
[/quote]

[quote="Anders1"]
Kan stämma bra det. Just Kalle Anka & Co:s tävlingar såg ut ungefär så på den tiden.
[/quote]

Mycket tack! När ni säger det så ser det definitivt ut som Kalle, får kolla runt i butiker och hoppas jag stöter på numret ifråga.

Återigen bevis på att man kan komma med vilka frågor som helst och expertisen på forumet klarar biffen. [:)]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="Mira"]

Kastar mig in med ny efterlysning i pågående efterlysning :)

Vad hette den blåhudade prinsessan i Achilles Wiggen? Jag kan bara inte komma ihåg namnet :(
Kan någon vänlig själ även visa en inscannad bild på henne?
[/quote]

Prinsessan Illea heter hon, har dock ingen bild att visa.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det har hänt ett par gånger hittills att jag kunnat känna igen ett seriealbum genom en sida på ett foto, sådär. Det får en att känna sig extremt nördig! =S
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

[quote="Mira"]

Kan någon vänlig själ även visa en inscannad bild på henne?
[/quote]
Det bästa jag kunde hitta på nätet är denna bild, som tyvärr är i sv/v
[img]http://www.karileppanencomics.fi/mutants-of-mars.jpg[/img]
Bilden kommer från tecknaren Kari Leppänens egen [url="http://www.karileppanencomics.fi/"]hemsida[/url], om jag hittar nån tidning där hon finns med skulle jag kunna scanna in en färgbild.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Apropå den knackiga finska handtextningen, är det här något material som publicerades, eller la Leppänen ut den på sin sida efter att ingen köpte in det?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Den serien blev väl aldrig avslutad i Fantomen?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Nej, jag har för mig det, så jag undrade om det var något material som Leppänen hann färdigställa, men som ingen ville köpa in?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Allt material som finns har publicerats i Fantomen (inklusive bilden ovan, i färg). Däremot tog den slut lite plötsligt, som Kari själv uttrycker det:
[quote]My Wiggen-serial stopped aprubtly because of Egmont´s policy of not producing own comics except the Phantom, but I still hope to continue Achilles Wiggen one day. To bring him to his own time... Well, because he has been travelling in space faster-than-light few times, it shall be future. not his natural own lifetime. We´ll see... [/quote]

Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Inlägg av Nima »

hade en fråga.. har vunnit två auktioner på tradera. en av dem vann jag igår, och en idag, men jag har inte fått nåt vinnarmail: / nån som vet vad det beror på?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="kungnima"]

hade en fråga.. har vunnit två auktioner på tradera. en av dem vann jag igår, och en idag, men jag har inte fått nåt vinnarmail: / nån som vet vad det beror på?
[/quote]

Kan bero på tradera

Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Ang. Monsieur Jean: kom det/är det på gång någon uppföljare till Get a Life från Drawn & Quarterly? Har för mig att det hintades i boken att det skulle komma en uppföljare men jag har inte sett någonting sedan dess.

Hur passar avsnitten som publicerades i D&Q-antologierna in i seriens tidslinje?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Skakben"]

Ang. Monsieur Jean: kom det/är det på gång någon uppföljare till Get a Life från Drawn & Quarterly? Har för mig att det hintades i boken att det skulle komma en uppföljare men jag har inte sett någonting sedan dess.

Hur passar avsnitten som publicerades i D&Q-antologierna in i seriens tidslinje?

[/quote]

Jag hittar inget om ny utgivning på engelska, men på franska finns det iallall sju vanliga album samt två "hors series"-specialalbum, ett bakomalbum om seriens tillblivelse samt en "grafisk roman" i svart-vitt på 128 sidor som utspelar sig mellan tredje och fjärde albumet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Aj fan. Men gött att det finns en massa material att ge ut "maybe later" (som jag nu hittade att det stod i boken). Tack!
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

[quote="UlfK"]

[quote="Wakuran"]

Jag är osäker på om det är en serietidning. Det ser ut att vara reklam för jultidningar, eller någon lokaltidning, typ Land eller liknande på billigt papper.

Efter att ha förstorat bilden i Gimp tolkar jag texten som:

Ny (oläsbart...)
MINIGOLFSET
[/quote]

Jag misstänker "Ny chans att vinna minigolfset". Jag tycker att jag känner igen bilden. Jag gissar på Kalle Anka 70-74. Eventuellt är det inte omslagets baksida man ser utan inlagans sista sida. KA hade ofta tävlingar där. Den gula rektangeln längst ner skulle då vara kupongen.

Är tyvärr inte nära källmaterialet, så kan inte komma längre just nu.


[/quote]

Håller just nu i KA 28/1974 (11e juli, vattenskidåkande Långben på framsidan).

På baksidan står det
Ny chans att vinna (sista orden bakom adresslapp)
MINIGOLFSET
10 vinnare får var sitt golfset med metallklubbor, 4 hål, flaggor och boll.

Därefter stor bild och nog ser jag klubborna och plasthålen på din bild.

Sedan lite mer text och sist en gul kupong.

Kan ju inte säga säkert att det är samma nummer, men kan definitivt säga att Ulf mindes rätt, detta är exakt samma bild.

/Magnus
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Hall of fame 26, är den slut på förlaget?
Kommer det att tryckas ny upplaga??

Jens
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="MagnusR"]
Håller just nu i KA 28/1974 (11e juli, vattenskidåkande Långben på framsidan).

På baksidan står det
Ny chans att vinna (sista orden bakom adresslapp)
MINIGOLFSET
10 vinnare får var sitt golfset med metallklubbor, 4 hål, flaggor och boll.

Därefter stor bild och nog ser jag klubborna och plasthålen på din bild.

Sedan lite mer text och sist en gul kupong.

Kan ju inte säga säkert att det är samma nummer, men kan definitivt säga att Ulf mindes rätt, detta är exakt samma bild.

/Magnus

[/quote]

Det är ju lysande! Man tackar och bockar.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

[quote="jens-olof"]

Hall of fame 26, är den slut på förlaget?
Kommer det att tryckas ny upplaga??[/quote]

Ingen anledning till oro. Att samla ihop tryckfilerna till bl.a. den volymen står på min "att göra"-lista på jobbet.
Skriv svar