Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Snabbfrågor

Inlägg av MrKumquack »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:
Tror nog snarare att det var något fel som där forumet kände av att folk loggade in, men inte att dom loggade ut.

Jag tror UlfK hade någon förklaring om att det var bot-relaterat eller liknande, men nu minns jag inte riktigt.


Ok. Inget av större intresse i serievärlden som hände just det datumet m.a.o. Tack för svaren som stillade min nyfikenhet! [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Ändå har givetvis antal aktiva här i princip ständigt minskat så länge jag varit här iaf.

Men hundratals var det givetvis aldrig ens o läste här en dag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Sandblaster »

Någon som har koll vilket förlag som sitter på de svenska rättigheterna till Buddy Longway? Med både Blueberry och Comanche på marknaden igen känns det som B.L. borde stå härnäst på tur.
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Snabbfrågor

Inlägg av BoJustBo »

Sandblaster skrev:Någon som har koll vilket förlag som sitter på de svenska rättigheterna till Buddy Longway? Med både Blueberry och Comanche på marknaden igen känns det som B.L. borde stå härnäst på tur.

Man kan alltid hoppas. Tycker kanske att Buddy Longway var den bästa av de tre.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

I Danmark verkar de senast ha getts ut av Carlsen Comics, i alla fall, men det var innan CC såldes till Egmont.

http://comicwiki.dk/wiki/Kilden
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag tror inte att något förlag har svenska rättigheter till Buddy Longway.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Linus van Pelt »

En engelskspråkig serie av graphic novel-karaktär från 80- eller 90-talet (?) som var ett slags svart relationskomedi, ordrik, bitsk, snärtiga minnesvärda formuleringar på snart sagt varenda sida som jag minns det, och av någon hyfsat känd serieskapare. Vilken är det jag tänker på? Minnet sviker just nu.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av smorkin »

Linus van Pelt skrev:En engelskspråkig serie av graphic novel-karaktär från 80- eller 90-talet (?) som var ett slags svart relationskomedi, ordrik, bitsk, snärtiga minnesvärda formuleringar på snart sagt varenda sida som jag minns det, och av någon hyfsat känd serieskapare. Vilken är det jag tänker på? Minnet sviker just nu.

Lite knepigt med så få ledtrådar, men kanske något av Kyle Baker, typ Why I Hate Saturn?
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Linus van Pelt »

smorkin skrev:
Linus van Pelt skrev:En engelskspråkig serie av graphic novel-karaktär från 80- eller 90-talet (?) som var ett slags svart relationskomedi, ordrik, bitsk, snärtiga minnesvärda formuleringar på snart sagt varenda sida som jag minns det, och av någon hyfsat känd serieskapare. Vilken är det jag tänker på? Minnet sviker just nu.

Lite knepigt med så få ledtrådar, men kanske något av Kyle Baker, typ Why I Hate Saturn?


[:)] Så var det! Tusen tack!
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Snabbfrågor

Inlägg av MrKumquack »

Jag har i det här forumet stött på uttrycket pren.veck eller som jag antar är samma: prenumerationsveck. Antar och gissar att detta är någon form av att tidningen är vikt på mitten vid leverans, eventuellt för att lättare gå in i brevinkastet. Stämmer mina antaganden, eller är jag helt ute i periferin och cyklar? Hade aldrig i min barndom någon prenumeration på serietidningar, så jag har ingenting att förhålla mig till den vägen. Någon kunnig bör kunna ge mig ett uttömmande svar! Tackar på förhand.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

du har rätt, de är vikta på längs lånsidans mitt.

Ej vackert, men tyvärr en verklighet en gång i tiden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Snabbfrågor

Inlägg av MrKumquack »

Agentum skrev:du har rätt, de är vikta på längs lånsidans mitt.

Gjorde man så för att - som jag gissade - tidningarna lättare skulle gå ner i bervinkastet? Eller finns det någon annan och kanske bättre förklaring? Och var tidningarna redan vikta "på förhand", eller var det brevbäraren själv som stod för vikandet vid kundens dörr?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Snabbfrågor

Inlägg av burnout »

MrKumquack skrev:
Agentum skrev:du har rätt, de är vikta på längs lånsidans mitt.

Gjorde man så för att - som jag gissade - tidningarna lättare skulle gå ner i bervinkastet? Eller finns det någon annan och kanske bättre förklaring? Och var tidningarna redan vikta "på förhand", eller var det brevbäraren själv som stod för vikandet vid kundens dörr?


Det var postis som vek den, för då blev den hårdare och lättare att få in i brevinkasten som finns/fanns på dörrar i hyreshus. Brevlådor var det enklare med men även där veks tidningar.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Röd Hulk

Inlägg av Bear »

Som ganska grön inom Marvels universum (ej Hulken-grön), har jag en fråga angående just Hulken.

Då och då kommer det fram en röd Hulken. Vem är denna? Finns även en röd She Hulk, Är röda Hulken permanent, eller är det en vetenskapsman som vid ilska blir honom, precis om Bruce Banner. Och i så fall, är vetenskapsmannen bakom röda Hulken en bad guy?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Röd Hulk

Inlägg av Wakuran »

Bear skrev:Som ganska grön inom Marvels universum (ej Hulken-grön), har jag en fråga angående just Hulken.

Då och då kommer det fram en röd Hulken. Vem är denna? Finns även en röd She Hulk, Är röda Hulken permanent, eller är det en vetenskapsman som vid ilska blir honom, precis om Bruce Banner. Och i så fall, är vetenskapsmannen bakom röda Hulken en bad guy?

Jag har inte jättebra koll på den här historien, men det ska vara en annan Hulk, som är fiende till den gröna Hulken. Efter ett tag avslöjades det att det från början var General "Thunderbolt" Ross, Hulks gamle ärkefiende som har försökt ta död på honom med olika militära medel ända sedan 60-talet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Röd Hulk

Inlägg av Stranger »

Bear skrev:Som ganska grön inom Marvels universum (ej Hulken-grön), har jag en fråga angående just Hulken.

Då och då kommer det fram en röd Hulken. Vem är denna? Finns även en röd She Hulk, Är röda Hulken permanent, eller är det en vetenskapsman som vid ilska blir honom, precis om Bruce Banner. Och i så fall, är vetenskapsmannen bakom röda Hulken en bad guy?

Red Hulks identitet var ursprungligen ett mysterium, men det visade sig vara Bruce Banners gamle fiende General Ross. Red She Hulk är Ross's dotter och Banners ex-fru Betty Ross, som trots varit död i flera år. General Ross är för tillfället inspärrad för högföräderi, och den nuvarande Red Hulk är Robert Maverik, som är medlem i den före-detta X-mannen Sunspot's team US. Avengers.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Grön, grå och röd med tex.

De visade först olika personligheter, den grå är en mr fixit gangster bla(det kom väl av att i fösta numren av Hulk på 60talet var han just grå och annorlunda), men även en Grön som var mer i kostyym och finkamad var en slags intelligent Hulk tex.

Det var Peter David som drog igång det först, vad kan det var sent 80tal? för att få mer perspektiv att spela med än bar "Hulk Smash!".
Det mer sentida som jag gissar du har sett med en öd är en usel run, läs ej.

Man kan säga att folk som inget förstod hakade på det PAD gjorde till fullo, kanske för att vanlige korkade grön Hulk i lila brallor är rätt trist att skriva och bara har handling med de runt honom i standardvariant, tyvärr det jag läste va det där var fiasko imo.

PADs run är läsvärd ännu om än väl lååååång.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Julian999
Very Good
Inlägg: 132
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 20:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Julian999 »

Har en snabb Tradera-fråga: Är det inte möjligt att skicka mail till dem längre? Hittar uppgifter om chatt och tele på sidan men inte mail.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Rufus »

Julian999 skrev:Har en snabb Tradera-fråga: Är det inte möjligt att skicka mail till dem längre? Hittar uppgifter om chatt och tele på sidan men inte mail.


Japp, det verkar vara via chat som man kan kontakta dom numera.
Användarvisningsbild
Julian999
Very Good
Inlägg: 132
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 20:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Julian999 »

Tack för svar.
Skriv svar