Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av UlfK »

Wakuran skrev:Vad blir nu "annotations" på svenska? Notblad?

Man borde göra en lista liknande den här...
http://www.hoboes.com/Comics/dreamer/


Vi säger annotationer, även om just konnotationen "förklarande noter till en litterär text" som engelskan har inte finns i svenskan. Hos oss betyder annoteringar kort och gott anteckningar.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Happy Hamster »

Vad är det för seriealbum som killen i reklamen läser:
http://www.youtube.com/watch?v=Giihlr8bVuk
(på 0:08)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av rkaj »

Happy Hamster skrev:Vad är det för seriealbum som killen i reklamen läser:
http://www.youtube.com/watch?v=Giihlr8bVuk
(på 0:08)


Jetpiloterna -- I fiendens våld
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Agentum »

Han drog in en hel del genom Image osv, han lever på det nu men han är så barnslig och vill var nån utan att kunna egentligen.

Otroligt nog har jag diskuterat med honom på internet och allvarligt där är en stor skruv lös.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Happy Hamster »

rkaj skrev:Jetpiloterna -- I fiendens våld

Nice. Tackar. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Han drog in en hel del genom Image osv, han lever på det nu men han är så barnslig och vill var nån utan att kunna egentligen.

Otroligt nog har jag diskuterat med honom på internet och allvarligt där är en stor skruv lös.

Är det här Rob Liefeld du pratar om, eller? Du verkar ha postat i fel tråd...
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Dude »

Har sett att det finns ett par till av dessa filmisar http://www.tradera.com/spindelmannen-nr ... _125212468. Det jag funderar över är numreringen, hur många finns det och är alla serierelaterade?
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Mithroth »

Finns diskussioner om filmisar i "leksaker och nostalgia" -avdelningen, minns inte om spindelmannen tas upp där också eller det bara är Disney och Tintin.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Dude skrev:Har sett att det finns ett par till av dessa filmisar http://www.tradera.com/spindelmannen-nr ... _125212468. Det jag funderar över är numreringen, hur många finns det och är alla serierelaterade?

De ser ut att vara från 70-talet (eller möjligen tidiga 80-talet).
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Snabbfrågor

Inlägg av burnout »

Dude skrev:Har sett att det finns ett par till av dessa filmisar http://www.tradera.com/spindelmannen-nr ... _125212468. Det jag funderar över är numreringen, hur många finns det och är alla serierelaterade?


Dom ingår i en serie som kallas barnbilder är en Svensk utgåva. Men i olika tryck serier.

Tryck 1 1977= 1-78 I denna serie ingår bilden som det hänvisas till. flest är tintin bilderna (1-20, 27-33)
T2 1977= 79-156 Här är det massor av seriefigurer och ett par Spiderman. Tintin (79-130)och Fantomen är i den större mängden.
T3 1978= 1-154 här är det stora blandningar av allt möjligt idoler,sagor,western och Tintin (inte många tror 3-4st)
T4 1978= 202-278 En hel del Tintin är med och Fantomen har jag för mig (262-278 och 268 finns inte)
T5 1978= bara djurbilder
T6 1981= bara Pelle Svanslös (2olika storlekar)

Spindelmannen är har jag för mig i dom 2 första trycken bara. (3-5 bilder) kan vara i 3 med
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Rufus »

burnout skrev:Spindelmannen är har jag för mig i dom 2 första trycken bara. (3-5 bilder) kan vara i 3 med


Just den samlarbild som Dude länkade till är jag ganska säker på att den hör till den grupp som du kallar T3.
Jag kan förvisso minnas fel, men i alla fall som jag minns det, så var det inga Spindelmannen med i T1 (mest djur, sagor, Rasmus Nalle
och Tintin). I T2 ännu mer Tintin, men även två där Spindelmannen är med. T3 och de efterföljande har jag sämre koll på,
men jag känner igen typsnitt och dyl.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Looding »

jens-olof skrev:
Labrador Road 26 skrev:Är det inte en reklamblaska från leksaksaffären då? Både Beyblade och Dual Masters är ju prylar som säljs där, det ena en slags snurror och det andra samlarbilder som man spelar med. I reklamtidningen som BR Leksaker har (hade?) så var det en seriesida per nummer.


Tvivlar på det, för det är en fortsättningsserie utan någon som helst reklam
någonstans. Ö h t är det löjligt lite text utöver själva serierutorna.

Jens

Nu vet jag lite mer om både din "anonyma" utgåva och den vanliga Beyblade-tidningen:
Först reklamgrejen, för det är lite vad det är. Den följde med # 4 2006 av tidningen Banzai, som en bilaga.

Den vanliga tidningen bytte namn till Beyblad Grevolution men Egmont började nu numrera tidningen och fortsatte med löpnummer. Det första numret med det nya namnet är # 12 (titeln höll bara till # 14) vilket ger oss att Beyblade dessförinnan gavs ut i 11 nummer. Den gavs ut varje månad fr.o.m. maj 2004 till april 2005. Den obesevante lägger märket till att spannet innefattar 12 månader. Jag vet tyvärr inte vilken månad som inte fick ett nummer. Än.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Kommisionsförsäljning

Inlägg av jens-olof »

Har en bekant i Stockholm som vill sälja sin samling, och jag vill
minnas att det finns någon som gör detta på kommision i forumet,
så kan jag vidarebefordra e-postadressen.

Skicka gärna per PM,

Jens
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kommisionsförsäljning

Inlägg av Wakuran »

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kommisionsförsäljning

Inlägg av jens-olof »

Wakuran skrev:Kung Orne I.


Hade ett svagt minne att det var så, fast vågade inte lita på det! [:)]

Tack!

Jens
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Cadial »

Haller pa att forfatta ett tacktal och vander mig till sprakeliten.
Vad ar ratt av foljande tva alternativ:

Jag ar mycket tacksam över att han ville...

eller

Jag ar mycket tacksam för att han ville...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Labrador Road 26 »

Båda funkar vad jag kan se, själv skulle jag nog skrivit för. Det känns aningen mer rak svenska tycker jag, speciellt om det ska läsas upp högt ska man nog akta sig för att göra det för formellt, kan nog bli stötigt då. Men både ser i skrift uta att vara jämbördiga tycker jag.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Cadial »

Labrador Road 26 skrev:Båda funkar vad jag kan se, själv skulle jag nog skrivit för. Det känns aningen mer rak svenska tycker jag, speciellt om det ska läsas upp högt ska man nog akta sig för att göra det för formellt, kan nog bli stötigt då. Men både ser i skrift uta att vara jämbördiga tycker jag.

Jag ar mycket tacksam for ditt svar! Intressant ocksa att du delar upp problemet i text- och hoglasning. Det ska vara en skrift, sa da ar bada jamnbordiga, menar du. Jag kommer pa mig sjalv ibland med att vara hogtravande, sa jag far lasa igenom texten i slutet och se vad som passar bast stilmassigt. Tack!
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Cadial »

Kopte en HP dator for nagra manader sedan. Wordprogrammet som foljde med funkade forst, men inte nu. De kraver en kod pa 25 siffror som forstas ligger i nagon gammal sopsack. Kan man ladda ner ett wordprogram gratis utan att fa virus pa kopet? Googlade och kom fram till detta: http://en.softonic.com/s/free-microsoft-word
Vagar man?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Peral »

Du borde kunna få koden om du har kvar kvittot, genom försäljaren!
Skriv svar