Okänd serie i Det Okända!

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Okänd serie i Det Okända!

Inlägg av Predabot »

Fantomen hade länge en biserie som kallades Det Okända, den innehöll lite blandat material, en del från House of Mystery, men även nya skräckserier av Kari Leppänen.

Min fråga gäller en serie om en rymdman av typ Blixt Gordon som levde i framtiden. I ett avsnitt så fanns det med en dator skapad av utomjordingar, som var DEN ULTIMATA DATORN!! Oförstörbar och ultraintelligent, så skulle dom erövra jorden med denna.

Hjälten förstörde den såklart, med hjälp av en omöjlig fråga... Vad är det SLUTGILTIGA TALET?

Ett tal som alltså inte kan delas i två...

Vad hette denna serie??! Stört omöjligt att finna nån info online, verkar det som. Behöver den som referens för ett uppkommande projekt, så all info mottages varmt.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Okänd serie i Det Okända!

Inlägg av rkaj »

Har du någon idé om vilket år, eller i alla fall vilket decennium, den här serien gick? Min indexering av Det Okända säger tyvärr inte så mycket om respektive serier, och en del från tidigt sjuttiotal och tidigare saknas ...

Temat superintelligenta datorer var ganska populärt ett tag, bland annat hittar jag Datastyrd semester i nr 22 1968, men den stämmer inte riktigt på din beskrivning.

Är du säker på att den var rubricerad "Det Okända", eller kan den ha gått som one-shot under sitt eget namn?
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Okänd serie i Det Okända!

Inlägg av Rosen »

Predabot skrev:Min fråga gäller en serie om en rymdman av typ Blixt Gordon som levde i framtiden. I ett avsnitt så fanns det med en dator skapad av utomjordingar, som var DEN ULTIMATA DATORN!! Oförstörbar och ultraintelligent, så skulle dom erövra jorden med denna. Hjälten förstörde den såklart, med hjälp av en omöjlig fråga... Vad är det SLUTGILTIGA TALET? Ett tal som alltså inte kan delas i två...

"Jag frågade den vad som är det högsta talet!"
"M-men, det finns inte! ALLA tal kan adderas eller multipliceras."
"Just det! Och medan datorn bränner ut sig själv när den försöker leverera svaret sticker vi härifrån."
(fritt ur minnet)

Jag kommer ihåg den serien, men såvitt jag minns var det inte en rymdman av typ Blixt Gordon -- det var Blixt Gordon.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Okänd serie i Det Okända!

Inlägg av Predabot »

rkaj skrev:Har du någon idé om vilket år, eller i alla fall vilket decennium, den här serien gick? Min indexering av Det Okända säger tyvärr inte så mycket om respektive serier, och en del från tidigt sjuttiotal och tidigare saknas ...

Temat superintelligenta datorer var ganska populärt ett tag, bland annat hittar jag Datastyrd semester i nr 22 1968, men den stämmer inte riktigt på din beskrivning.

Är du säker på att den var rubricerad "Det Okända", eller kan den ha gått som one-shot under sitt eget namn?

Ganska säker på att den var rubricerad under det Okända. Det här var under sent 90-tal, kanske tillåme vid millenieskiftet.

Rosen skrev:"Jag frågade den vad som är det högsta talet!"
"M-men, det finns inte! ALLA tal kan adderas eller multipliceras."
"Just det! Och medan datorn bränner ut sig själv när den försöker leverera svaret sticker vi härifrån."
(fritt ur minnet)

Jag kommer ihåg den serien, men såvitt jag minns var det inte en rymdman av typ Blixt Gordon -- det var Blixt Gordon.


Jepp, detta låter bekant! =)

Dock är jag ganska säker på att det inte var Gordon. Tror figuren hette nåt som Chip Karson eller nåt sånt. Samma serie hade en annan story med en gång, där det var med en väg helt utan friktion, som ett gäng rymdvarelser hade flyttat olagliga vapen på.

Serien hade med denne Karson som var i tjänst för nån sorts intergalaktisk federation, där många talade nåt som påminde om typ "interlac", ett gemensamt spritt intergalaktiskt språk.

EDIT: Jag har hittat den! =D

The Brain-Masters of Polaris (1951). Writer: John Broome. Art: Alex Toth. An Earth spaceman suspects that the Polaris military is building a forbidden computer to use as a war weapon. Broome has the gift of creating an exciting adventure story. John Broome is astonishingly prescient about futuristic technology. This and "Revolt of the Humans" must be two of the earliest portraits of a computer outside of prose science fiction, such as Isaac Asimov's I, Robot (1950). The friction free road is also an imaginative concept. Other comics writers also used giant computers in their stories in this era: Otto Binder included both a cyclotron and a giant "mechanical brain" in his "Captain Marvel Battles the Plot Against the Universe" (Captain Marvel Adventures #100, September 1949). Both Binder's and Broome's computers are huge devices, the size of small houses. The word "brain" is used to describe both.

Toth's art is full of large machines and spaceships that look like animals. They have features that look like eyes, mouths, ears and so on. This gives a mischievous quality to these machines, as if they were really alive. They resemble to a degree the anthropomorphic machines that sometimes show up as characters in kids' picture books, such as human-faced trains and trucks. The hero of the story resembles actor Robert Mitchum. He wears a cool, Blackhawk style uniform. A panel on page 5 is especially striking, showing the squared shoulders and flared coat tails of the uniform, as seen from behind. The hero is standing alone in a sea of grass. It is a powerfully evocative image, recalling early days on the US prairie. It also evokes childhood. I remember spending much time as a kid in fields, vacant lots, school yards and other open places, all of which seemed vast and endless to a small child.

Page 2 shows skies full of planets. On page 7 there is a scene of multiple flashing lights; their round shapes look like the numerous planets in the earlier illustration.


#14: Högt spel på Polaris

Dane Reynolds, kapten på stjärnkryssaren Starling, möter något som hotar hela universum ...

Engelska originalets titel: The Brainmasters of Polaris

Av John Osgood, Översättning: Michael Jaatinen.

Tidigare publicerad i Strange Adventures nr 12 .

© DC Comics


Självaste Alex Toth och Sy Barry som art-team och allt! :O Väldigt bra grejor!
Och Rosen, jag sa ju det! :P Det var Dane Reynolds, och inte Blixt Gordon. ;)
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Grey ghost
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 14 okt 2009, 13:48

Re: Okänd serie i Det Okända!

Inlägg av Grey ghost »

Predabot skrev:Ganska säker på att den var rubricerad under det Okända. Det här var under sent 90-tal, kanske tillåme vid millenieskiftet.


Rosen skrev:Jag kommer ihåg den serien, men såvitt jag minns var det inte en rymdman av typ Blixt Gordon -- det var Blixt Gordon.


Faktum är att båda ni hade rätt! Inte bara användes idén i Det okända, den användes också i Blixt Gordon!
Hittade nyligen en gammalt nummer (Fantomen 10/1976) där en gubbe kraschade en kraftfull datormaskin på just det viset.

Blixt: Vad har ni gjort? Datorn löper amok!
Gubbe: Jag bad den besvara vilket som är det högsta talet!
Blixt: Men det finns ju inte! Vilket tal som helst kan ökas eller multipliceras...
Gubbe: Just precis, Blixt!

En fråga: vad var det för projekt du nämnde i din första post?
Skriv svar