Serier som The walking dead

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Serier som The walking dead

Inlägg av Looding »

Om man är 12 år och gillar The Walking dead (som tecknad serie) och vill läsa liknande serier, gärna på svenska, vad ska man då leta efter? Jag kan inte komma på något som passar in, men en liten brainstorm av forumiterna kanske kan hjälpa.

Mina tankar går till Batman och X-men men jag har själv läst för lite för att rekommendera dem. Hellboy kanske är lite väl hårt?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av Wakuran »

Jag har ju inte läst de serierna så väl som jag borde, men Viktor Kasparsson och Theo skulle evt. kunna funka (även om Theo verkar mer inspirerad av Adèle Blanc-Sec och Hellboy), och Dylan Dog är ju rolig om man kan få tag på den.

Hellboy verkar inte hårdare än The Walking Dead, av vad jag känner till, snarare är dess större självmedvetna tongue-in-cheek-stil mer lämpad för yngre än TWD, själv.
Senast redigerad av 1 Wakuran, redigerad totalt 0 gånger.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wasteland är postapokalyptisk, den kanske passar. Men då blir det på engelska inte svenska.
http://www.comicvine.com/wasteland/4050-17996/

En tolvåring idag ser nog tyvärr saker som är bra mycket värre än Hellboy, tyvärr.
Wakuran skrev:...och Dylan Dog är ju rolig om man kan få tag på den.

Den brukar skena iväg allt som oftast, så fort någon italienare är med och slåss om den, på Tradera alltså.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av Looding »

Theo är absolut en tanke. Andra som dykt upp i huvudet är Lanfeust från Troy och Zorn och Dirna.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av rkaj »

Utöver de som redan nämnts tror jag Jeremiah kan passa, även om den kanske är lite svår att få tag på.

Annars tror jag det är viktigare att serierna är bra och spännande än att de stil- och innehållsmässigt ligger nära TWD. Så jag håller absolut med om Viktor Kasparsson, Theo, Zorn & Dirna.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av DarkPaladin300 »

De enda bästa zombie serie jag kan tänka mig, är bara på engelska som Zombies Calling och på internet dessvärre som Dead Winter
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av Mithroth »

Kommer bara på engelska men iaf; "The Stand" och "Y: The last man"
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av Agentum »

I Am Legend finns väl i flera varaianter tex, dvs ej filmens variant utan efter boken.

Jag har bar läst en av dem iofs, mne den var ok och tänkvärd.

Sorry såg att du ville ha svenska alternativ, den svenska marknaden är inget vidare, lär dig läsa engelska. det är bara att träna för sig själv.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av Looding »

Agentum skrev:Sorry såg att du ville ha svenska alternativ, den svenska marknaden är inget vidare, lär dig läsa engelska. det är bara att träna för sig själv.


Jo, jag vet att den svenska marknaden är skral men något måste det finnas. (Förresten är det inget större fel på min engelska, men 12-åringen är inte så haj på det, än)
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av Agentum »

Nej, jag kanske begär för mycket.

Som tur är fins nog mycket kvar om säg 3 år när han kan läsa det på engelska.

Det är ju nämligen så att det inte har så mycket med att tala engelska att göra eller heller skriva, låter konstigt kanske.

Men min läsförmåga eller idag med förståelse av talad engelska är väldigt mycket större än vad jag kan skriva, och för tat inte tala :-)

Jag är skitkass på det, det borde inte vara så, men dt beror på at man får et enormt mycket större passivt ordföråd än aktivt, dvs man kan inte plocka fram orden om mna talatr eller skriver så lätt, det blir upprepningar och tankevurpor, och i talat så har man ju utal och liknande att slåss med.

Så jag har blivit just sån, de kan inte snacka bort mig men jag skulle verka jävligt amaötörmässig att samtala med.:-)

Jag mins som tonåring hur jag fick högläsa engelska fantasyböcker för mig själv, tog en jäkla tid, idag läser jag det ungefär lika snabbt som svenska.
Och så blir man en sån jobbig en som anmärker på textöversättaren för diverse program "Så där sa HAN inte!" osv [:D]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av Labrador Road 26 »

Looding skrev:...men 12-åringen är inte så haj på det, än)

Jag började med amerikanska serier när jag var runt 10 år och det gav senare en femma i engelska så jag skulle absolut säga att det finns en bra bieffekt av att ta klivet över från svenska serier. Dumt nog gjorde jag inte samma sak med franska serier vilket jag ångrar nu.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av rkaj »

Något kan vara värt att prova på engelska, men läs en massa på svenska också! Att bara byta rakt av till engelska verkar tokjobbigt, men att prova på något på engelska kan vara spännande, så länge man får koppla av med bra serier på svenska också. Och en del finns ju faktiskt.

Ett par hittils onämnda serier är 1000 ögon (har kommit ut lite fanzinemässigt hittils, men ett riktigt album på albumförlaget är på gång till bokmässan, klart lovande) och Berättelser från Engelsfors (jag har inte läst den än, men det är skickliga serieskapare och bygger vidare på Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens succéböcker Cirkeln och Eld).

Men börja med Viktor Kasparsson och glöm inte Theo, jag skulle säga att de titlarna är det klart bästa vi har vad gäller Svensk realistisk fantasy / skräck.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av Agentum »

Labrador Road 26 skrev:
Looding skrev:...men 12-åringen är inte så haj på det, än)

Jag började med amerikanska serier när jag var runt 10 år och det gav senare en femma i engelska så jag skulle absolut säga att det finns en bra bieffekt av att ta klivet över från svenska serier. Dumt nog gjorde jag inte samma sak med franska serier vilket jag ångrar nu.

Jo läsa franska dugligt hade varit kul.

Men hur skulle man gjort, att tala det är nästan hopplöst, jag skulle nöjt mig med läsförståelse [:)]

Vilken värld av serier man kunnat givit sig på.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av Wakuran »

Nu är mitt franska uttal ganska dåligt, själv, men mycket svårare än t.ex. engelska tycker jag inte det är.

(Jag borde ta upp mina franska- och spanskakunskaper igen, egentligen. Ganska passiv på båda. Får bli senare, för mycket praktiska bestyr under sommaren.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av Kapten Amerika »

Looding skrev:Om man är 12 år och gillar The Walking dead (som tecknad serie) och vill läsa liknande serier, gärna på svenska, vad ska man då leta efter?


Lite OT kanske, men GÖTAPETTER! Aldrig i livet att jag skulle låta en 12-åring läsa The walking dead! Jag gillar själv serien, men tycker att man gott kan vänta med serier som grafiskt skildrar resutatet av mördarpedofilers verksamhet, där både levande och döda blir skjutna i huvudet så det stänker om det, våldtagna, spikade i penisen, får ögonen utpetade, borrade med slagborr etc. Om inte det är olämpligt för ett barn, vad är då?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serier som The walking dead

Inlägg av Agentum »

Ärligt det käns som det beror på hur 12åringen är, om det bara är de saker du nämner som lockar ringer det väl varningsklockor men om själva grundhistorien går fram så är det inte fel imo.

Fnns ju inget att jämföra med, inget liknande existerade när jag var 12år.

Hemska skräckseruer då var ju mest humorustiskt hemska så att säga, Warren ooch anhangs utgiving.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar