Hur rimlig är Seriesam's Guide?

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Hur rimlig är Seriesam's Guide?

Inlägg av andersb80 »

Jag har noll koll på värdet av serier så jag har kollat lite på Seriesam's Guide på nätet för att få en uppksattning av några serier jag hittat på Tradera (nämligen Ellingens auktioner). Hur väl kan man använda de uppgifter som finns på den guiden, då framförallt för första nummer av svenska Marvel utgåvor?
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Hur rimlig är Seriesam's Guide?

Inlägg av Bobo »

Jag brukar kolla både seriesams guide och seriekatalogen.se för att få en uppfattning om vad som gäller. Men dessa priser är ju bara riktpriser, så i slutändan är det vad _du_ tycker tidningen är värd som gäller.

/Bobo
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Re: Hur rimlig är Seriesam's Guide?

Inlägg av rdbulldozer »

Om syftet med är att tjäna pengar på ditt köp är Tradera fel ställe att leta på. Storsäljarna på Tradera har sällan köpt serier där själva; de reser runt hos folk och köper stora samlingar och kan därmed tjäna en del pengar. "Alla" seriesamlare kollar Tradera och värdefulla objekt blir utan undantag dyra. Slutsatsen är att om du vill göra en bra affär(ekonomiskt) så kan du glömma Tradera.

Om du vill ha en serie som du hittat på Tradera behöver du inte kolla i någon Guide. Titta istället i ditt inre och fundera på hur gärna du vill ha tidningen och i din plånbok för att fundera över vad du kan tänka dig betala. Du kommer inte att göra en stor ekonomisk vinst men det kan ändå vara värt det känslomässigt.
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Re: Hur rimlig är Seriesam's Guide?

Inlägg av rdbulldozer »

För övrigt kollar jag alltid avslutade auktioner på Tradera när jag vill ha en uppfattning av värdet. Det hjälper mig mer när jag hittar serier på loppisar som jag tänker mig att sälja vidare. Hittar jag serier jag vill ha själv behöver jag inte kolla alls, har jag råd och tycker att det är värt priset (för mig) så köper jag vare sig det är en bra affär (ekonomiskt sett) eller inte.
Senast redigerad av 1 rdbulldozer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Hur rimlig är Seriesam's Guide?

Inlägg av andersb80 »

Jag förstår vad ni säger. Jag är inte ute efter att tjäna pengar utan det är serier jag vill ha. Men samtidigt vill man ju inte bli lurad och få betala höga överpriser. Vad gäller auktioner på Tradera så kan man vara hyfsad säker på att man inte blir lurad. Om folk bjuder på det så är det med största säkerhet ok (om det inte trissas förstås). Problemet är när serier har fast pris eller ifall man är på ett antikvariat men då är seriesams guide och seriekatalogen.se väldigt bra att ha i ryggen ifall de är någorlunda pålitliga.
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Re: Hur rimlig är Seriesam's Guide?

Inlägg av rdbulldozer »

andersb80 skrev:Jag förstår vad ni säger. Jag är inte ute efter att tjäna pengar utan det är serier jag vill ha. Men samtidigt vill man ju inte bli lurad och få betala höga överpriser. Vad gäller auktioner på Tradera så kan man vara hyfsad säker på att man inte blir lurad. Om folk bjuder på det så är det med största säkerhet ok (om det inte trissas förstås). Problemet är när serier har fast pris eller ifall man är på ett antikvariat men då är seriesams guide och seriekatalogen.se väldigt bra att ha i ryggen ifall de är någorlunda pålitliga.


Ok. I så fall tycker jag du kan lita på guiderna i ganska stor utsträckning. Tänk bara på att det går trender i serier och en säljare som slaviskt följer guider kan missa sådant då priserna i guiderna sällan uppdateras (om de kör med fasta priser). En annan sak är ju att en säljare vill ha så bra betalt som möjligt och om då säljaren gör en egen guide är det inte otänkbart att värderingen kan bli lite i överkant
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hur rimlig är Seriesam's Guide?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Instämmer till fullo med vad Rdbulldozer skriver. Köper du för att sälja gäller det bara att veta var du köper till lägsta pris och var du sedan kan sälja till högsta pris, det är egentligen inte svårare än så.

Köper du för egen del och inte vill betala överpris så finns det en ultimat sak, konsten att vänta. Ju längre du kan tänka dig att vänta tills just dina serier dyker upp till ett bra pris är egentligen det enda sättet för att slippa överpriser. Hoppar du på köp direkt ökar risken för att du betalar överpris drastiskt.

De som hakar på den typen av trender och uppsving blir sällan långlivade säljare. Jag kan bara tänka mig hur surt det blir när de senare inser vad deras impulsiva inköp har inneburit. De är klart mer ute efter kickar än en stabil samling. Kan inte nog säga hur urbota korkade jag ser dessa som. Men strunt i det, vill du köpa till bra eller rimligt pris så är väntan din bäste vän, och att hålla regelbunden koll på samtliga ställen där folk säljer förstås. På Tradera skulle jag säga att minneslistan är den absolut bästa funktionen. Så fort du hittar något intressant, in med det i minneslistan och använd återstående tiden till att fundera på vad du max kan tänka dig att betala för detta just nu.

Gällande guiderna skulle jag säga att de enbart är av nytta för handlare. Köper man för sin egen samling får man sonika lära att ta beslut om hur viktig just denna sak är för mig, inte för någon annan utan för mig. Möjligen kan du använda guider för att få en inblick i vad generella värdet brukar ligga på som i sin tur ger en vink om utbud och efterfråga. Ser du att tidning X står i 20 kr och här har du en säljare som erbjuder varan för 100 kr är det bara att inse att väntan kommer att bli lite längre på just denna. Erbjuds den istället för 2 kr så visar det att du bör passa på nu, för detta är ett av de få tillfällena du kommer att få att köpa till ett så lågt pris.

Jag skulle säga att samtliga guider/värderingskataloger är gjorda för att ge en så verklig bild som möjligt. Men man måste ändå alltid själv göra sin egen bedömning vad detta är värt att betala för just mig själv. Efter ett tag kommer magkänslan per automatik att här är ett bra och billigt köp, eller den här var rackarns dyr. Säger magkänslan det senare gå vidare till nästa auktion/säljare/bord/stånd/butik eller var du nu är och tittar på serier.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar