Artists book

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Pirlouit
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 16:10

Artists book

Inlägg av Pirlouit »

Lyssnade på en föreläsning idag om artist's / artists' book. Serier nämndes överhuvudtaget inte.
Verkar som att både en del universitet och bibliotek har tagit till artists book, finns både utbildningar och som kategori.

Vad skiljer egentligen?
Är det så enkelt som att serier är diskvalificerade för att de ofta är massproducerade?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Artists book

Inlägg av Wakuran »

Jag förstår inte riktigt vad du pratar om. Vad innebär "Artist's Book" som koncept?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Pirlouit
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 16:10

Re: Artists book

Inlägg av Pirlouit »

Från Wikipedia
Artists' books are works of art realized in the form of a book. They are often published in small editions, though sometimes they are produced as one-of-a-kind objects referred to as "uniques".

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Artist's_book
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Artists book

Inlägg av Isegrim »

Aka Konstbok, aka Skissblock ...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Artists book

Inlägg av Wakuran »

Ah. Så du menar att serier ska räknas som konstböcker enbart för att de är tecknade?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Pirlouit
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 16:10

Re: Artists book

Inlägg av Pirlouit »

Föreläsaren ville peka på skillnaden mellan en bok OM konst och där boken i sig själv blir konst (artists book).

Serier som den nionde konstarten är det allmänt accepterat?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Artists book

Inlägg av Wakuran »

Konstbegreppet i sig är ju en annan sak än begreppet konstform.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Artists book

Inlägg av Labrador Road 26 »

Pirlouit skrev:Föreläsaren ville peka på skillnaden mellan en bok OM konst och där boken i sig själv blir konst (artists book).

Serier som den nionde konstarten är det allmänt accepterat?

Förstår nog inte alls vad du menar men gör ett försök att svara ändå. En faktabok om konst är ju en sak, att sedan ett litterärt verk är en form av konst är något annat. Om det finns en uppräkning av konstformer i den där faktaboken om konst så tas med all säkerhet även litteratur upp, såväl som måleri, skulptering och andra former.

Det där med artist's book låter konstigt (pun intended) tycker jag. Jag är tveksam till om det som egentligen menas är skissblock som Isegrim är inne på. Misstänker att det är något helt annat, troligen något flummigt akademiskt påfund.

I de lite mer förnäma seriekretsarna, de med näsan i vädret så att säga händer det nog att man använder termer som den nionde konstformen, men i övrigt tror jag den är rätt ovanlig. I alla fall i Sverige. Skulle gissa att den är vanligare i Frankrike/Belgien, och möjligen även i USA.

Finns den där föreläsningen tillgänglig på nätet, eller var det en engångsgrej?

EDIT: Är det den här varianten som du menar?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konst_i_bokform

Seriekillen Chris Ware har ju gjort något som nog skulle kunna klassas som "konst i bokform", där man på något sätt ska bygga ihop berättelserna själv.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Artists book

Inlägg av Wakuran »

Så man leker en hel del med själva bokformen, alltså? Jag har ju sett en del fanzin som evt. skulle kunna kvala in i så fall (bortsett från att de snarare är tidningar eller häften etc. än böcker) ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Pirlouit
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 16:10

Re: Artists book

Inlägg av Pirlouit »



Stämmer, det är den svenska översättningen/varianten av artists book

Kanske denna:
http://www.angelalorenzartistsbooks.com/whatis.htm

"WARNING: Artist's books should come with a warning label. Once you know what they are, be warned, you have the burden of trying to explain them to others."

"Another way to explain artist's books is by elimination, that is, by stating what they are not:
They are not children's books
They are not sketch books.
They are not diaries.
They are not blank books.
They are not exhibition catalogs.
They are not reproductions of a body of an artist's work.
They are not art books(a common misnomer).
However, they may parody or play with any of the above, as well as all other standard categories such as novels, self-help books, non-fiction, cookbooks, operating manuals, manifestos, travel guides, essays, etc. Artist's books function in the same way as contemporary art: as an expression of someone's creativity, often with social commentary, but sometimes in a purely abstract way, in absence of words or recognizable imagery."

What distinguishes artist's books from other art forms?
They are usually intended to be portable.
They are mixed-media.
They are usually supposed to be touched and interacted with, often with a specific predetermined sequence.
A single work may have a number of different display possibilities.
They are generally not intended to decorate the collector's home.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Artists book

Inlägg av Labrador Road 26 »

Fanns en cool bok om Marvel Comics som hade ett sådant upplägg, mängder med lösa saker inpetade här och där. Jag tycker nog konceptet i sig känns mest gimmickartat. Lite på samma sätt som 3D-serier och pop upböcker. Kul som "novelty" men inte mycket mer än så. Men visst kunde det produceras lite fler, för att tänja på gränserna lite oftare om inte annat.

Jag tenderar att köpa sådana just för att det är lite udda. Kommer en ny Tintinbok som verkar vara lite åt det hållet också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Artists book

Inlägg av Wakuran »

De där gamla Tintin-Popup-böckerna från 70-talet såg ju roliga ut. (Det enda jag har läst är iofs "Månen tur och retur" hos någon tandläkare för en hisklig massa år sen.) De skulle jag gärna vilja kolla in igen vid tillfälle... Och Maurice Sendak gjorde någon kul popup-bok ganska nyligen innan han dog, också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar