Om bokläsande och vad du läser just nu?
Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?
Läser en gammal Simenon på franska: Maigret et le tueur. Det är den fjärde Maigretdeckaren på raken nu. Känns bra att friska upp den gamla gymnasiefranskan!
Läser nu en annan Simenon: L'ami d'enfance de Maigret. Parallellt även en ny bok om Stagnelius (dog för 200 år sedan): Sorgenfri: Näktergalen.
Lite smått och gott!
Läser nu Gunnar Ekelöfs samlade dikter. Läser även Sous les vents de Neptune (Fred Vargas) (deckare). Läste tidigare i somras De polyglotta älskarna (Lina Wolff) ("snackis" för några år sedan... mycket bättre än väntat!).
Och, under över alla under: Jag läste faktiskt ut hela The beginnings of Rome (Tim Cornell) till slut... tidigare i somras... (arkeologi/historia)
Läser nu Gunnar Ekelöfs samlade dikter. Läser även Sous les vents de Neptune (Fred Vargas) (deckare). Läste tidigare i somras De polyglotta älskarna (Lina Wolff) ("snackis" för några år sedan... mycket bättre än väntat!).
Och, under över alla under: Jag läste faktiskt ut hela The beginnings of Rome (Tim Cornell) till slut... tidigare i somras... (arkeologi/historia)
Har precis läst ut "The Stig-Helmer Stories", där Lasse Åberg själv berättar om tillkomsten av alla sina sex långfilmer där hans antihjälte Stig-Helmer Olsson har huvudrollen. (Observera att jag inte skriver "Sällskapsresanfilmerna, då det faktiskt bara var den första filmen som hette så.)
Trevlig och intressant läsning, men för många och stora bilder och för lite text. Jag hade t.ex. gärna läst fler anekdoter från inspelningarna, eller intervjuer med de medverkande.
[img]https://i.postimg.cc/PJ7kjp6F/364987824-607335918048885-7952881505800636715-n.jpg[/img]
Edit: Lyckas inte få bilden att synas här. Någon moderator får gärna hjälpa mig med det.
Trevlig och intressant läsning, men för många och stora bilder och för lite text. Jag hade t.ex. gärna läst fler anekdoter från inspelningarna, eller intervjuer med de medverkande.
[img]https://i.postimg.cc/PJ7kjp6F/364987824-607335918048885-7952881505800636715-n.jpg[/img]
Edit: Lyckas inte få bilden att synas här. Någon moderator får gärna hjälpa mig med det.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Det går inte att klistra in bilder här längre. Man får erbjuda en länk till nån annan plats... och sen får den som är intresserad kopiera länken och klistra in den i sin egen läsare.
Läser Patrick Modiano: Rue des Boutiques Obscures (detektiv nystar i sitt eget mystiska liv).
Läser även diverse böcker OM Gunnar Ekelöf. Står i Begrepp att sätta tänderna i Anders Olsson: Ekelöfs nej.
Läser även diverse böcker OM Gunnar Ekelöf. Står i Begrepp att sätta tänderna i Anders Olsson: Ekelöfs nej.
Har inte skrivit här på ett tag nu... Men jag har två parallella läsprojekt på gång. Sedan några år tillbaka håller jag på med den romerska litteraturen (försöker läsa så mycket jag hinner). Senast läste jag: Petronius, lite Cicero och lite Seneca.
Nu håller jag på med en tjock roman av Steven Saylor (Empire) som utspelar sig på den tiden.
Parallellt med det projektet har jag även bestämt mig för att läsa ett antal latinamerikaner. Hittills: Adolfo Bioy Casares, Roberto Bolaño och Julio Cortazar. Men det ska bli fler.
Nu håller jag på med en tjock roman av Steven Saylor (Empire) som utspelar sig på den tiden.
Parallellt med det projektet har jag även bestämt mig för att läsa ett antal latinamerikaner. Hittills: Adolfo Bioy Casares, Roberto Bolaño och Julio Cortazar. Men det ska bli fler.
Jag har nyligen läst klart David Nessles tre historiska detektivromaner om Einar Nyman. Roliga (ibland riktigt tokroliga), intressanta (vi får en god inblick i det tidiga 1900-talets Sverige) och även spännande, är dessa böcker. Dessutom är Nessle en mästare på att skriva och använda det svenska språket på ett humoristiskt sätt. Förhoppningsvis blir det fler böcker.
Nessle är ju dessutom en mycket duktig serieskapare och muralgranskare m.m.
Nessle är ju dessutom en mycket duktig serieskapare och muralgranskare m.m.
Kan bara hålla med, kan också rekomendera dom avsnitt av Snedtänkt som David har medverkat i.
Lade en Fernanda Melchor till min latinamerikanska lista ( https://tranan.nu/bocker/paradais/ ). Tyvärr rätt dåligt översatt, av Nordenhök. Bland annat kallade hon kolven på en pistol för skaft...
Nu ska jag kika på Alejo Carpentier (som räknas som viktig kuban, trots att han egentligen var schweizare.).
Nu ska jag kika på Alejo Carpentier (som räknas som viktig kuban, trots att han egentligen var schweizare.).
Carpentier var rätt bra. Nu ska jag läsa en Carlos Fuentes: Ömsa skinn.
Blev klar med Historia Augusta (Kejsarhistorier) igår --- och har nu börjat läsa Juvenalis (Satirer).
Tar just nu ett litet uppehåll i Fuentes och läser Albiach: Mezzaninen. (Fascinerande, relativt avantgardistisk författare... var huvudsakligen poet och översättare (efter vad jag förstår).)
https://bok.hstrom.se/products/191098232
https://bok.hstrom.se/products/191098232
- FredrikLähnn
- Fine
Håller precis på att läsa boken Snedtänkt av Kalle Lind (så klart).
Rekommenderas om man har minsta lilla intresse av bortglömda karaktärer i 1900-talets nöjesliv
Jo, Lind är kul. Han brukar även prata om serier (ibland även skriva serier).
Själv håller jag på med ännu en latinamerikansk författare: Alia Trabucco Zerán: "Rent hus"
Själv håller jag på med ännu en latinamerikansk författare: Alia Trabucco Zerán: "Rent hus"
Har nu lånat Maldorors sånger av Lautréamont (Isidore Ducasse).
Inte helt säker på att jag kommer att ta mig igenom hela. Men det är ju en sådan där klassiker (proto-modernism, eller vad man ska kalla det?) som man i alla fall vill ha tittat lite i! Författaren kom från Uruguay, men han skrev på franska.
Inte helt säker på att jag kommer att ta mig igenom hela. Men det är ju en sådan där klassiker (proto-modernism, eller vad man ska kalla det?) som man i alla fall vill ha tittat lite i! Författaren kom från Uruguay, men han skrev på franska.