Rufus skrev:Just nu läser jag Isaac Asimovs Stiftelse-trilogin som alltså innehåller alla tre böcker om Stiftelsen samlade. Inte lika fantastisk som Tidens död, tycker jag, men absolut en läsvärd berättelse som innehåller flera läsvärda berättelser i sig. Rekommenderas inte minst för att denna samlingsutgåva utgavs 2019 och går lätt att få tag på. Skriven i början på 1950-talet, men tidlös framtidsskildring om man bortser från en sak, nämligen att när jag nu har kommit en bra bit in i bok ett, så har jag läst om ett större antal män, men fortfarande inte en enda kvinna. Hade den skrivits idag så hade detta sett annorlunda ut. Eller det hade getts en förklaring till varför denna framtida värld inte innehåller kvinnor.
Jo, kvinnoskildringen är i princip icke-existerande, även om en tonårig kvinna har en huvudroll i sista delen i trilogin, och det är verkligen tråkigt; det fanns andra sf-författare på den här tiden som var bättre på det.
Men med tanke på hur fruktansvärt uselt Asimov skriver om kärlek och (brrr!) erotik i de sista Stiftelse-böckerna och alla berättelser som framkommit senaste åren om hur överjävligt han tafsade på unga kvinnliga sf-fans på sf-convents så är det nog lika bra att han helt enkelt skippade de för honom ack så besynnerliga kvinnorna i trilogin
![Grin [:o)]](./images/smilies/icon_smile_clown.gif)