1:a upplagor - intressant även för nyare böcker?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

1:a upplagor - intressant även för nyare böcker?

Inlägg av Grumme »

Är det någon mer än jag som hellre har en förstaupplaga av en nyare bok än en pocket eller en kartonnage-utgåva?
För mig så började det med att jag föredrog inbundna böcker framför pockets och därför alltid valde det.
Har jag har en nyare utgåva så lägger jag gärna en slant på att få tag i 1:a-upplagan. Sysslar dock inte alls med bibliofila rariteter för 1000-tals kronor, utan bara lite halvovanliga böcker från 80-talet och framåt.

"Godbiten" bland mina böcker får nog sägas vara den inbundna utgåvan av boken Hamlon som är en slags tilläggsbok till hans Hamiltonserie.
Jan Guillou skrev Hamlon sedan han blivit ombedd av Skandinaviska Kriminalsällskapet att göra det.
Originalupplagan trycktes i 1 000 exemplar och såldes bara på Gleerups i Lund under strykande åtgång. Senare har dock flera pocketversioner av boken tryckts.

http://hem.passagen.se/guillou/produktion/coqrouge/hamlon.html

Hur resonerar ni? [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Jo, visst är det roligt med förstaupplagor, men ibland är det inte rimligt vad sådana kostar. Jag, för min del, klarar mig bra med pocketversionen eller en senare upplaga. Fast... inget är skrivet i sten naturligtvis; saker kan förändras. [;)]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Gällande vanlig skönlitteratur vill jag ha dem i pocket, anser att böcker är konsumtionsvara (precis som mjölk) och då ska de vara billiga. Är det mer påkostade alster typ konstböcker får de gärna vara inbundna även om jag är rätt svag för Taschens billighets-varianter också.

Nu kan jag inte direkt påstå att jag läser nya böcker utom då möjligtvis Star Wars, så det brukar bli rätt blandat, mina gamla Raymond Chandler är inbundna precis som de äldre Tarzan, Trenter har jag både som pocket och inbundet. Oftast är det vad just den boken finns tillgänglig i som får avgöra, finns den i båda blir det nog pocketen för min del.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Jag verkar i.a.f inte vara ensam om att vilja ha 1:a-upplagor av nyare böcker.
Jens Lapidus debutbok "Snabba Cash" fick jag betala dryga hundralappen för via ett antikvariat. Någon vecka senare såldes ett liknande exemplar på Tradera för 210:- (Dock inte mitt [;)] )

Även Jan Guillous första bok i Hamiltonserien "Coq Rouge" tror jag att jag har fått tag på, men jag är inte säker. Det är en bok från bokklubben "Bra Spänning", och uppgifterna är en smula luddiga om var den egentligen fanns att köpa först. Årtalet stämmer dock. (1986)
Någon som vet mer?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Julian999
Very Good
Inlägg: 132
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 20:05
Ort: Sverige

Inlägg av Julian999 »

Grumme skrev:
Även Jan Guillous första bok i Hamiltonserien "Coq Rouge" tror jag att jag har fått tag på, men jag är inte säker. Det är en bok från bokklubben "Bra Spänning", och uppgifterna är en smula luddiga om var den egentligen fanns att köpa först. Årtalet stämmer dock. (1986)
Någon som vet mer?


Det bör finnas en bokhandelsutgåva av den boken. I allmänhet är inte bokklubbsutgåvor värda nånting men i och för sig tror jag inte förstaupplagan av bokhandelsutgåvan skulle ge så mycket heller. Guillou var så vitt jag vet en väletablerad författare vid tiden för den första "Coq Rouge" så den lär ju ha tryckts i en jätteupplaga. Hans tidigaste böcker kan ju dock vara värda en del och även "Hamlon" som du nämnde. Jag kom över ett ex av den förra året men sålde den alldeles för billigt, underskattade värdet lite. Känns rätt surt att bli påmind om det nu igen. [B)][;)]
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Första upplagan av boken Coq Rouge trycktes i "bara" 10.000 ex.
Ingen jätteliten upplaga, men tillräckligt liten för att den ska vara svår att få tag på.

http://hem.passagen.se/guillou/produktion/coqrouge/hardfakta.html

Även de två följande böckerna Den demokratiske terroristen och I nationens intresse hade en relativt låg förstaupplaga på 20.000 resp. 30.000 ex.
När fjärde boken Fiendens fiende kom så hade tydligen folk fått upp ögonen för serien och den hade en förstaupplaga på 105.000 ex.

Julian999: Var det den inbundna utgåvan av Hamlon eller en av pocketutgåvorna som du hade fått tag i?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Måste erkänna att jag gärna köper förstaupplagor, förlagets klotband med skyddsomslag, när jag köper begagnat, vilket är det jag gör mest. Och det är ofta böcker jag inte bara vill snabbläsa en gång utan vill ha kvar och kanske läsa om och rentav kanske jag samlar på författarens verk.

Det behöver inte vara helfranska med guldtryck för att vara dyrt-jag brukar nosa upp Agatha Christie till min systers samling och den sista som saknades kostade mig 2200. Dyrt eftersom den var sällsynt, den är varken bra eller snygg.

Men många böcker köper man för att det är kurslitteratur eller som underhållning och då är det ofta inte motiverat att lägga hundratals kronor extra.

Ett problem med nya böcker idag är att det knappt binds in böcker längre. Limhäftade med hård pärm, klot eller kartonnage, är det närmaste man kommer. Och de kostar också mer än pocketar. Men är fortfarande snyggare i bokhyllan.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Allvarligt pocket är för litet för mig, isf sånna här utlänska softcovers som är i ungefär normal bokstorlek.
Jag ser inte sämre än nån annan eller nåt, men jag blir less på pocketböcker helt enkelt, läste iofs mycket sånt förr i tiden.

Det blir mest kartonage nu om det finns då de är billiagre än de inbundna som jag enbart skaffar om det är nån titel jag verkligen vill spara på och läsa flera ggr.

Ok rätt OT, men bara en tanke angående vad man helst läser för format.
Förstaupplagor bryr jag personligen mig inte om, jag är inte boksamlare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Julian999
Very Good
Inlägg: 132
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 20:05
Ort: Sverige

Inlägg av Julian999 »

Grumme skrev:Julian999: Var det den inbundna utgåvan av Hamlon eller en av pocketutgåvorna som du hade fått tag i?


Det var originalupplagan, dessutom i perfekt nyskick. Men även pocketutgåvorna är ganska sällsynta faktiskt.
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av braxtallrik »

Finns det någon sida där man kan se vad böcker är värda? Jag hittade några som mormor hade,från förra sekelskiftet. Förmodligen inget av större värde, ville mest veta om det ens är värt besväret att lägga ut dem på Tradera.En del var juridikböcker. Ska kolla vad resten är för något.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

På tal om böcker och samlande (jag bryter in i den här tråden istf att starta en ny),

Någon som vet om man kan köpa Brodart-arkivmaterial till böcker nåonstans i sverige?

http://www.shopbrodart.com/supplies/boo ... djustable/
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: 1:a upplagor - intressant även för nyare böcker?

Inlägg av Grumme »

Måste bara få tala om att jag fyndade ett andra exemplar av den inbundna förstautgåvan av Hamlon nu i vår.
Nu äger jag 0.2% av de 1000 böcker som trycktes. [:D]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar