MacLean skrev 29 skönlitterära verk. Själv fick jag nog efter den olidligt usla Svart Guld och kom mig inte för med att plöja Bäva, Californien och San Andreas förrän långt senare (den sistnamnda var faktiskt inte så pjåkig). Men några av hans mer framstående verk hör otvivelaktigt till genrens klassiker och dessa står i bokhyllan, redo för omläsning närhelst andan faller på. De här fyra är enligt min mening de allra bästa:

Fruktan är mitt vapen från 1961 är fortfarande oöverträffad som en ovanligt elak historia om hämnd och sjunkna skatter. Det vore alldeles för grymt att yppa det minsta om den komplicerade handlingen (som är full av oväntade vändningar) så den som inte läst boken skulle vara förberedd på vad som händer.
Det gyllene mötet från 1962 är mera av en traditionell äventyrsberättelse där några skurkar ordnar till ett myteri på kryssningsfartyget S/S Campari och det är upp till förstestyrman Johnny Carter att ta i med hårdhandskarna för att omintetgöra vad som från början verka vara en enkel kidnappnings- och utpressningshistoria men som naturligtvis är något mycket, mycket värre. MacLean sparar inte på krutet och den avslutande knalleffekten är inte att leka med.
Åtta glas (1966) var MacLeans återkomst efter ett två år långt uppehåll i skrivandet, och faktiskt den enda av hans böcker som utspelas i hans skotska hembyggd. Det märks att MacLean är väl hemmastadd på de minst sagt ogästvänliga öarna utanför Skottlands västkust och utnyttjar sin lokalkännedom till att berätta en historia om försvunna fartyg med dyrbara laster där kylan går genom märg och ben på läsaren och hjälten Philip Calvert från den brittiska underrättelsetjänsten inte bara har att tampas med några riktigt hänsynslösa bovar utan också drabbas av lokalbefolkningens griniga attityd till utbölingar. Upplösningen är som tagen ur en pusseldeckare av John Dickson Carr.
Mot Fort Humboldt (1974) är något för MacLean så ovanligt som en vilda västern-historia. Året är 1873 och ett specialtåg tar sig mödosamt fram genom Nevads snötäckta vildmark. Ombord på tåget finns en brokig skara människor och ett kompani kavallerister som alla skall till det avlägsna Fort Humbolt där det försiggår synnerligen skumma saker. Det här är en av MacLeans tunnaste romaner, på svenska mindre än 200 sidor, men med tillräckligt mycket plott för att en modern thrillerförfattare utan tvivel skulle nyttjat det tredubbla sidantalet. Det är också en av de få thrillers jag känner till som går ut i full fart och sen öker hela tiden utan att sacka en enda gång. Jag har alltid frågat mig om Maclean läst Blueberry innan han skrev denna berättelse, för användandet av ångloksdramatik har klara beröringspunkter...
Dessutom vill jag tillägga att Eric Palmqvists stilsäkra omslag på de svenska utgåvorna av MacLeans thrillers var en viktig del i framgången. De fångar på pricken stämningen i böckerna och bidrog till att göra läsupplevelsen ännu bättre.