Barnböcker vi minns

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Kunde ju ta och passa på med att tipsa er med barn om Redwall-böckerna (eller i.a.f den stora boken). Enkel beskrivning, en fantasysaga om några klosterdjur som krigar.
Rätt tidslös, men jag tror att det är en bok som kan uppskattas vid godnatt/mysläsning... för bägge parter. Skulle väl rekomendera den till er med barn i kanske 7-10 års ålder.
Tror inte att den skulle uppfattas som läskig, men kanske är vissa barn för små för den. Är man 12 bast och gillar och läsa är den rely najs. Var då jag själv läste den.
Nåväl, författaren heter Brian Jacques och ett hett tips om man letar efter spännande mys. Lite av den tidiga Harry Potter-stuken på det faktiskt och HP är ju inte fel. [:)]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Katten Jaum!

http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=6426
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Mina favoritböcker är alla med Pettson och Findus - mycket rolig läsning och bilder med många detaljer - Alfons Åberg minns jag också samt böckrna med Morfar Prosten av Eva Bexell som man kunde skratta hejdlöst till. Det finns väl en del andra böcker också (Nalle Puh tror jag bland annat), men de kommer jag inte exakt ihåg just nu. [V]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Bacon
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 18:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Bacon »

Rövarna i kamomilla stad och Petter och hans fyra getter... dessutom Jan Lööfs böcker, alfons åberg och pettson
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re:

Inlägg av Kattmannen »

Looding skrev:"Pojken som inte var rädd" eller något liknande. Handlar om en pojken som ska sova över en natt i ett spökslott. Där händer både det ena och det andra. Mycket underhållande mins jag den som. Någon som har den? Skulle kunna tänka mig att läsa den igen.


Jag kommer ihåg en sagobokserie som jag hade som liten. Det var flera olika samlingar, de hade färgnamn; den blå sagoboken, den gröna sagoboken, den röda …. Osv..

I en av dem så var det en saga som hette ”Pojken som ville lära sig rysa”, där han (pojken) bl.a. en gång skulle sova över i ett spökslott. Den sagan gick som tecknad serieföljetong i Kamratposten kring 1981-82 ungefär, tecknad av en Ambjörnsson (Ola?), mycket bra, och de små egna ändringar han hade gjort i den var bra och helt inom acceptabel nivå.

Jag minns den också som mycket underhållande, särskilt serieversionen i KP.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Barnböcker vi minns

Inlägg av Kattmannen »

Jan Lööf är en helt outstanding legend i det svenska serie- och barnboksuniversumet. Ganska grabbigt och gubbigt. Rätt mustiga karaktärer och handlingar, kanske inte alltid så barnvänliga, men spännande. Mycket kluriga maskiner, detaljer och liknande.

Lund Kirkegaard minns jag som rätt kul, primitivt ritade underfundiga teckningar. Men Gummi-Tarzan var ju egentligen rätt sorglig, den kom som spelfilm någon gång på 80-talet tror jag. Jag tror att det var i 2:a klass som vår lärarinna läste en del för oss.

När det gäller Mumin så läste jag mest serierna, kom tyvärr inte in i böckerna riktigt. En mysig värld Mumindalen.

Maurice Sendaks ”Vildingarnas land” var fantastisk, lite småkuslig men drömskt skön samtidigt.

”Patrik och flygmaskinen” tror jag att jag också kommer ihåg, om vi tänker på samma. Jag minns något om en pojke som fick brev om att hans pappa inte skulle komma hem till jul, och då byggde han själv ett flygplan av lite lösa delar, för att flyga till pappan som var i Söderhavet eller så.

Richard Scarry gillade jag, minns egentligen inte exakt varför. Min mor uppmuntrade det med hoppet att det skulle uppmuntra mig att vilja lära mig engelska, men det lyckades tyvärr inte så bra.

Alfons Åberg gillade jag också. Den jag minns bäst idag, och som jag tycker säger en del är "Alfons och Mållgan".

Babar var jag inte så jätteintresserad av.
Senast redigerad av 1 Kattmannen, redigerad totalt 0 gånger.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Barnböcker vi minns

Inlägg av Kattmannen »

Jag har kvar en barnbok som heter ”Katthuset” av Ib Spang Olsen, tryckt 1968. Den handlar om en flicka som letar efter sin bror och går omkring och letar bland en massa gamla murriga ruckliga hus och konstiga typer och barn, det inträffar en del övernaturligheter. Härliga detaljerade bilder och sköna miljöer i boken.

En annan barnbok jag har kvar är ”Pojken och draken” av Lidia Postma, tryckt 1976. Handlar om en pojke som bor i en stad och har små pysslingar i trädgården som vänner, han ska snart få ett småsyskon. Han får en cykel i present, och cyklar ut ur staden och träffar en massa övernaturliga varelser m.m.. Drömska och välritade bilder i boken.

Tomanis någonting var en annan barnbok jag hade. Kommer inte ihåg författaren, men kommer ihåg handlingen i stora drag. Det handlade om två systrar som fick en bok som handlade om några varelser på en ö som hette Tomanis, de var blå och knubbiga med svart hår. Ju mer flickorna läste boken, ju mer lika Tomanis blev de, tills de blev som de. Deras föräldrar beslöt sig då för att bli till Tomanis de också, så de läste boken också. Sen seglade de alla iväg till Tomanis land.

Narniaböckerna har jag också läst. Jag blev som helt uppslukad av den världen. Fantastiska böcker.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Barnböcker vi minns

Inlägg av Wakuran »

Kattmannen skrev:Tomanis någonting var en annan barnbok jag hade. Kommer inte ihåg författaren, men kommer ihåg handlingen i stora drag. Det handlade om två systrar som fick en bok som handlade om några varelser på en ö som hette Tomanis, de var blå och knubbiga med svart hår. Ju mer flickorna läste boken, ju mer lika Tomanis blev de, tills de blev som de. Deras föräldrar beslöt sig då för att bli till Tomanis de också, så de läste boken också. Sen seglade de alla iväg till Tomanis land.

"Tomanis liv" av Christine Nöstlinger (som senare fick Astrid Lindgren-priset) och Helme Heine.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Re:

Inlägg av Nima »

Kattmannen skrev:
Looding skrev:"Pojken som inte var rädd" eller något liknande. Handlar om en pojken som ska sova över en natt i ett spökslott. Där händer både det ena och det andra. Mycket underhållande mins jag den som. Någon som har den? Skulle kunna tänka mig att läsa den igen.


Jag kommer ihåg en sagobokserie som jag hade som liten. Det var flera olika samlingar, de hade färgnamn; den blå sagoboken, den gröna sagoboken, den röda …. Osv..


De färgade sagoböckerna av Andrew Lang?

Har dem på min lista över böcker som ska inhandlas, då jag är sjukt intresserad av folksagor och dylikt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Lan ... airy_Books

De har alla översatts till svenska under 70- och 80-talet.

Kattmannen, försök att tänka på att använda EDIT-knappen istället för att posta flera inlägg efter varandra.
Mod
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Barnböcker vi minns

Inlägg av Kattmannen »

Wakuran skrev:"Tomanis liv" av Christine Nöstlinger (som senare fick Astrid Lindgren-priset) och Helme Heine.


Tack Wakuran! [:)]

kungnima skrev:De färgade sagoböckerna av Andrew Lang?

Har dem på min lista över böcker som ska inhandlas, då jag är sjukt intresserad av folksagor och dylikt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Lan ... airy_Books

De har alla översatts till svenska under 70- och 80-talet.

Kattmannen, försök att tänka på att använda EDIT-knappen istället för att posta flera inlägg efter varandra.
Mod



Javisstja! Andrew Lang, var det ju, känner igen det nu. :idea:

Jag har inte riktigt koll på hur man i ett och samma inlägg på ett enkelt sätt citerar från flera olika inlägg :? , men jag gör ett försök här.

Citeringar fixade. Förstår inte riktigt hur du menar. Vill du citera olika inlägg får du helt enkelt klicka på "citera", kopiera citeringen och klistra in i ditt inlägg.
Mod/Kungnima
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Barnböcker vi minns

Inlägg av Kattmannen »

Kattmannen skrev:[
Jag har inte riktigt koll på hur man i ett och samma inlägg på ett enkelt sätt citerar från flera olika inlägg :? , men jag gör ett försök här.


Det blev inte alls så snyggt som jag tänkt mig [:(]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Barnböcker vi minns

Inlägg av Wakuran »

Kattmannen skrev:”Patrik och flygmaskinen” tror jag att jag också kommer ihåg, om vi tänker på samma. Jag minns något om en pojke som fick brev om att hans pappa inte skulle komma hem till jul, och då byggde han själv ett flygplan av lite lösa delar, för att flyga till pappan som var i Söderhavet eller så.

Ulf Löfgren. En gammal favorit som tyvärr gick bort ganska nyligen.

http://www.ulflofgren.nu/index.php/view/svenska/omslag
Kattmannen skrev:
Looding skrev:"Pojken som inte var rädd" eller något liknande. Handlar om en pojken som ska sova över en natt i ett spökslott. Där händer både det ena och det andra. Mycket underhållande mins jag den som. Någon som har den? Skulle kunna tänka mig att läsa den igen.


Jag kommer ihåg en sagobokserie som jag hade som liten. Det var flera olika samlingar, de hade färgnamn; den blå sagoboken, den gröna sagoboken, den röda …. Osv..

I en av dem så var det en saga som hette ”Pojken som ville lära sig rysa”, där han (pojken) bl.a. en gång skulle sova över i ett spökslott. Den sagan gick som tecknad serieföljetong i Kamratposten kring 1981-82 ungefär, tecknad av en Ambjörnsson (Ola?), mycket bra, och de små egna ändringar han hade gjort i den var bra och helt inom acceptabel nivå.

Jag minns den också som mycket underhållande, särskilt serieversionen i KP.

Samma saga finns utgiven i olika album tre gånger på svenska, "Ynglingen som ville lära sig rysa" av Ola Ambjörnsson, "Pojken som ville bli rädd" av Jon Ranheimsæter och "Pojken som ville lära sig att rysa" av Mazan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Barnböcker vi minns

Inlägg av rkaj »

Ola Ambjörnsons serie Yngligen som ville lära sig rysa, som gick i Kamratposten, finns även med i albumet Kamratpostens samlade serier, som kom ut 1980 (jag har för mig att det kom en annan samling senare också, men den nämns inte på seriewikin. Tillägg: Hm. Yngligen nämns inte på seriewikins sida om samlingen heller, kanske var den med i en senare samling i stället? Eller så är det jag som är förvirrad, Yngligen som ville lära sig rysa har tydligen givits ut som eget album med Kamratpostens vinjett).
Senast redigerad av 1 rkaj, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Barnböcker vi minns

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:Ola Ambjörnsons serie Yngligen som ville lära sig rysa, som gick i Kamratposten, finns även med i albumet Kamratpostens samlade serier, som kom ut 1980 (jag har för mig att det kom en annan samling senare också, men den nämns inte på seriewikin. Tillägg: Hm. Yngligen nämns inte på seriewikins sida om samlingen heller, kanske var den med i en senare samling i stället?).

Den gavs ut i ett eget album. Inte i samlingen, och, vad jag vet, inte i någon annan samling heller.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Barnböcker vi minns

Inlägg av Kattmannen »

kungnima skrev: Citeringar fixade. Förstår inte riktigt hur du menar. Vill du citera olika inlägg får du helt enkelt klicka på "citera", kopiera citeringen och klistra in i ditt inlägg.
Mod/Kungnima



Jag vet hur man citerar, men bara om det är från ett inlägg åt gången, och i "ett stycke" så att säga. Ifall jag vill citera från fler än ett inlägg så vet jag inte hur jag får citaten att komma i ett och samma inlägg från mig.

Citering fixad.
Mod/Kungnima
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Barnböcker vi minns

Inlägg av Wakuran »

Kattmannen skrev:Citeringar fixade. Förstår inte riktigt hur du menar. Vill du citera olika inlägg får du helt enkelt klicka på "citera", kopiera citeringen och klistra in i ditt inlägg.
Mod/Kungnima


Jag vet hur man citerar, men bara om det är från ett inlägg åt gången, och i "ett stycke" så att säga. Ifall jag vill citera från fler än ett inlägg så vet jag inte hur jag får citaten att komma i ett och samma inlägg från mig.

Du kan markera, klippa och klistra med Ctrl-C/ Ctrl-V (på Mac: Kringla-C/Kringla-V), det blir litet omständligare, bara.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Barnböcker vi minns

Inlägg av Nima »

Kattmannen skrev:Jag vet hur man citerar, men bara om det är från ett inlägg åt gången, och i "ett stycke" så att säga. Ifall jag vill citera från fler än ett inlägg så vet jag inte hur jag får citaten att komma i ett och samma inlägg från mig.



Jag menade det som Wakuran på ett bättre sätt förklarade. Jag förstod vad du menade.
Men försök att få till det rätt när du citerar. Kolla om det ser rätt ut, och gör det inte det kan du använda dig utav EDIT-knappen.
Mod/Kungnima
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Barnböcker vi minns

Inlägg av UlfK »

Kattmannen skrev:Jag vet hur man citerar, men bara om det är från ett inlägg åt gången, och i "ett stycke" så att säga. Ifall jag vill citera från fler än ett inlägg så vet jag inte hur jag får citaten att komma i ett och samma inlägg från mig.


Så här gör du: Skriv färdigt ditt första svar på första citeringen. Se sedan till att markören är där du vill att nästa citat skall hamna. Sen scrollar du ner på sidan tills du ser rubriken Trådhistorik: (Namnet på tråden). Där ser du nu alla inlägg i tråden i omvänd ordning (nyast först). Varje inlägg har en Citera-knapp. Klicka på den för att föra in det inlägget som citat i din text.

Begripligt? Prova dig fram genom att göra en bunt inlägg i test-forumet: viewforum.php?f=50
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re:

Inlägg av GuestOnQuest »

impeesa skrev:Jag hade barnbok som jag knappt kommer ihåg titeln på: "...och de musikliska mössen" har jag för mig den hette. Jag kunde alla replikerna i den boken innan jag ens kunde läsa. Någon som känner till barnboken?
Kan det vara "Smuffeluffarnas äventyr" ISBN 99-2034233-5 du tänker på? Den är på franska i original och heter då "Les Aventures des Pouscaloufs". Tre delar finns utgivna på svenska och fler på franska. Böckerna är skrivna av Monique Farge och illustrerade av Luis Camps.

1. Smuffeluffarnas äventyr (Hemmets Journal år 1980)

2. Se upp i backarna! (ISBN 91-7300-872-9, Hemmets journal år 1980, inbunden, 21 sidor, översättare Kerstin Tovi, originaltitel: À nous la neige!)

3. Snuffe, Luffe och de musikaliska mössen (ISBN 91-7300-870-2, Hemmets journal år 1980, inbunden, 21 sidor, översättare Kerstin Tovi, originaltitel: En avant la musique!)

Bild

Bild
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re:

Inlägg av Furienna »

Ingemar skrev:Muminböckerna "Trollkarlens hatt" och "Trollvinter" var magiska. Det är de fortfarande, fast numera anser jag "Sent i november" och "Pappan och havet" vara intressantare.

Jag älskade Mumin-boken "Hur gick det sen". Det fanns klippta hål i varje sida, där man kunde skymta något från nästa omslag.

Bild

Ingemar skrev:Nicke Nyfiken var kul, fast jag tyckte bättre om "Pricken" av samma tecknare, ett antirasistiskt inlägg i bästa Bamseklass.

Men herregud, jag hade totalt glömt bort att det var samma författare. Jag har för mig att paret Rey var judar, som måste fly undan nazisterna. Så det är inte så konstigt att de gjorde en sådan bok som "Pricken". Den svenska översättningen gjordes förresten av ingen annan än Astrid Lindgren!

Bild
Skriv svar