Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av FredrikLähnn »

Håller på med "Dumskallarnas sammansvärjning" av "John Kennedy Toole".
Helt klart något utöver det vanliga, har lite svårt att definiera vad jag tycker om den men den är åtminstone inte förutsägbar ;-)
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Stefan_N »

Dumskallarnas sammansvärjning är ju hur kul som helst! På flera sätt. Ett stort minus i den svenska översättningen är när översättaren ska skildra de svarta karaktärernas språk. Vet inte om det är lika uselt i original, men på svenska är det inte så lyckat.

Håller själv på med 'Blek låga' av Vladimir Nabokov. Ett riktigt mästerverk med många bottnar. Boken är skriven som en dikt på 999 rader med kommentarer. Diktens författare har blivit mördad och hans vän skriver utförliga kommentarer kring verket.

På många sätt påminner 'kommentatorn' om huvudpersonen i Dumskallarnas sammansvärjning.

Och dessutom, innan dess läste jag 'Nikolaj Gogol' av samme Nabokov, och där påpekar han just hur fel det blir när översättningen är dålig, vilket översättaren av den boken exemplifierar med den svenska översättningen av Gogols 'Döda själar'
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Stefan_N »

Håller på med två stora läsprojekt nu, som påbörjades vid nyår.

Dels läser jag Alexander Kents serie på 28 sjöromaner om Richard Bolitho och hans brorson Adam. Hittills har jag läst 24 ad dem. Lite i samma stil som Aubrey/Maturin-serien, Hornblower och Delancey. Romanerna utspelar sig från 1770-talet och fram till 1820 ungefär och över nästintill hela världen. Klassiska sjökrigsäventyrsromaner. Matinéäventyr. Richard, och sedan Adam, bekämpar konungens fiender varthelst de sticker upp sina fula trynen. Ibland råkar han ut för kärleksaffärer, ibland kommer han konspirationer av rent kriminell karaktär på spåren. Fördelen är att Kent är gammal sjöofficer och seglare själv, så den biten är mycket bra. Nackdelen, särskilt om man läser böckerna i rad, är att det blir en del upprepningar och att det känns som de är uppbyggda efter samma mall. Jag håller nog fortfarande Hornblower högst av de nämnda fyra sjöromanserierna.

Det andra projektet är att läsa alla P G Wodehouses böcker i kronologisk ordning, men undantag av några av skolhistorierna 'för pojkar'. De av skolhistorierna jag läst är nämligen inte så bra och då vill jag inte göra mig omaket att skaffa och läsa saker som jag med viss fog kan säga redan innan att jag inte kommer att gilla. Hursomhelst, det passar alldeles utmärkt att växla mellan Wodehouse och Bolitho. och ibland lite andra författare.

Någon mer som gillar sjöromaner och Wodehouse? Någon som vet någon mer romanserie som de jag nämnt?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Inte någon serie. Men både Stevenson och Conrad har ju skrivit utmärkta böcker om sjön. Alistair MacLean också.

En riktigt intressant sjöroman (och lite SF och lite skräck) är Arthur Gordon Pym av Edgar Allan Poe.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av rkaj »

Wodehouse gillar jag också, ett av bokhandelsfynden i London blev en Jeeves-bok (What Ho, Jeeves). Att skaffa och läsa allt han skrev låter ju som ett mastodontprojekt, men kanske räcker det med allt som ingår i Penguins någotsånär moderna utgåva?

Efter Jeves håller jag nu på att läsa Bertram Russels essäsamling In Praise of Idleness (politisk filosofi skriven 1930 - 1935 som känns förvånansvärt aktuell och relevant än idag, eller kanske igen) och Charles Stross Halting State.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Bram Strokers Darcula faktiskt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Stefan_N »

Bra att det finns fler här som gilllar Wodehouse! I mitt tycke en av de största stilisterna det engelska språket haft.

Mastodontprojekt? Nja, jämför du med vad många forumiter samlar så är ett hundratal Wodehousevolymer inte så stort. Jag har 104 volymer totalt, saknar väl kanske fem.Priserna är humana också om man inte är inbiten förstaupplagesamlare utan nöjer sig med någon version att läsa av varje verk. Så det är inga problem att bli komplett. En del av de jag har är olika översättningar, eller så har jag både engelska originalet och svenska översättningen.

Bertrand Russel har jag funderat på ett tag. Prova von Wright 'Myten om framsteget' också, riktigt tankeväckande och minst lika aktuell nu som när den skrevs. En klassiker.
HBKsweden
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 15 jul 2011, 09:57
Ort: Gävle

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av HBKsweden »

Läser oftast 2-3 böcker samtidigt. Just nu håller jag på med Lars Molin Bomben, R.A. Salvatore Road of the Patriarch (The Sellswords 3) & Conn Iggulden Silvrets rike (Erövraren 4).
De 2 första har jag läst förr. Bomben hittade jag på tradera för ett tag sedan och som jag mindes det en mycket bra och spännande bok. Rotp läser jag igen mest för att fräscha upp minnet på Drizzt serien innan jag ger mig på fortsättningen i Transitions trilogin.
Så där ja! Nu är vi illa ute igen! - Tintin Det svarta guldet
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Dude »

Läser "The Dirt" av Neil Strauss om Mötley Crüe. Ingen avancerad läsning eller finkultur men riktigt underhållande. Favoritstycket just nu är när de turnerar med Ozzy Osborne (han är helt galen) som är Nikki Six's stora idol. Ossy Snortar myror slickar upp sitt eget kiss och ber Nikki göra likadant. Osäkert knäpper Nikki upp sina brallor och kissar på marken, men när han ska böja sig ner flyger Ozzy fram och hinner före honom. Boken är fylld av sådan vidriga men otroligt komiska scener
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av FredrikLähnn »

Agentum skrev:Bram Strokers Darcula faktiskt.

Bra val! Gillar verkligen Stokers berättarteknik att ingenting händer i realtid [:)]
Användarvisningsbild
Lenimentus
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 17:34

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Lenimentus »

Ska se till att läsa ut Jonathan Strange & Mr Norell. Det går lite segt... Annars ligger andra (svenska) boken i Wheel of Times och väntar också. Har en samling noveller med Edgar Allen Poe att läsa också. Mycket på G! :)
Byrði betri | Berr-at maðr brautu at | En sé mannvit mikit
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av FredrikLähnn »

Håller precis på att avsluta andra delen i "Liftarens guide till Galaxen" - känns att det var länge sedan sist men den håller måttet.
Douglas Adams kan inte ha varit riktigt klok [;)]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Peral »

"Det blå rummet" av George Simenon. Mycket bra!
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Stefan_N »

Sedan sist har det blivit ett par tunna novellsamlingar av Gorkij, Kafka och Proust. Proust är sådär franskt pratig, vilket förstör en hel del av läsbarheten, tycker jag. Gorkij är riktigt bra, har tidigare läst ett par av hans självbiografiska böcker och 'Vagabondnoveller' och 'En händelse i Makarrs liv' innehåller också en del självbiografiskt material. Riktigt ryskt, men från samhällets botten, innan revolutionen.

Annars just nu del 26 av Bolithoserien; 'Man of War' - Adam Bolitho räddar sin Lowenna från hennes förmyndares brorson. Sedan ska han till Västindien på slavhandlarjakt under viceamiral sir Graham Bethune. Nytt, olyckligt, skepp, flaggkapten och kärleken som måste skjutas upp till återkomsten, allt är bekanta inslag sedan innan. Och ser man på - på atlanten hör man kanonskott och det är kurirskeppet med Bethunes hemliga depescher som blivit uppbringad av en mystisk fiende. Ett mönster som återkommit i många av de 25 tidigare Bolitho-volymerna. Men, det är bra underhållningslitteratur och om man läst böckerna i den takt de kommit ut hade inte upprepningen, eller mönstrets upprepning, stört
Användarvisningsbild
Lenimentus
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 17:34

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Lenimentus »

...och så började jag läsa Game of Thrones. Såklart.
Byrði betri | Berr-at maðr brautu at | En sé mannvit mikit
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Har just läst ut Gaimans American Gods. Började med den för länge sen men tog tag i den på nytt. En mycket bra bok. Läst sen Odd and the Frost Giants av Gaiman. Ok bok, bra för barn tror jag. Skall nu börja med Gaimans The Graveyard Book . Den är nog bra.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av spindelmannenelektra »

spindelmannenelektra skrev:Har just läst ut Gaimans American Gods. Började med den för länge sen men tog tag i den på nytt. En mycket bra bok. Läst sen Odd and the Frost Giants av Gaiman. Ok bok, bra för barn tror jag. Skall nu börja med Gaimans The Graveyard Book . Den är nog bra.

Citerar mig själv, pinsamt. Har i alla fall läst ut The Grave Yard Book, den var riktigt bra fram till slutet. Diggade inte alls slutet men 90% av boken var helt underbar. Nu skall jag börja läsa Gaimans Smoke and Mirrors. Läst mycket Gaiman på sistone, tycker han är helt suverän. Hans olika karaktärer är så underbara. Man vill bara ha mer och mer av dem. Såhär skriver Stephen King om Gaiman: "Gaiman is, simply put a treasure-house of a story, we are lucky to have him". Kan väl bara hålla med. Vet inte vilken story jag tycker är hans bästa. Men kanske gillar jag Neverwhere bäst, men det finns mycket kvar att läsa.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Peral »

Läser just om Andrew Vacchs "Blue Bell" som skulle kunna bli en fantastisk serie med alla sina intressanta karaktärer
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Nima »

Läser just nu Bilbo.

Himla mysig, men det var väl ingen överraskning.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Läser just nu biografin om Truman Capote, förmodligen en av USAs mest omdebatterade och begåvade författare genom alla tider. Klart intressant.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Skriv svar