Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inläggav Stefan_N » tor 29 sep 2011, 08:15

Läste ut 'Med livet framför sej' av Emile Ajar (Romain Gary)i förrgår. Riktigt, riktigt bra om Momo, en pojke som lämnats till en f d prostituerad som tar hand om horungar för att inte barnavårdsnämnden ska komma och ta dem. Boken är berättad som av en visserligen obildad men intelligent och vaken tonåring med språk därefter.

svårt att slå SvD:s recension http://www.svd.se/kultur/litteratur/aja ... 055965.svd

Började därefter på 'Upptäckten av currywursten' av Uwe Timm.

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » sön 02 okt 2011, 09:54

Som omväxling till serierna läser jag Dick Harrisons bok om Karl Knutsson. Tycker faktiskt
att han skriver bättre än Peter Englund, åtminstone i betydelsen "bokslukarstil",
Peter är lite tyngre att läsa.

Jens

Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine

Inläggav Stefan_N » sön 02 okt 2011, 12:50

Karl Knutsson var en bra bok. Jag gillar både Peter Englund och Dick Harrisson och har läst det mesta av deras verk.

Jag skulle dock säga att Englund skriver bättre, just eftersom Harrisson skriver lättläst, det känns lite motståndslöst. Men, men, det är fortfarande riktigt bra.

Tvekar numellan två böcker efter att läst ut 'Upptäckten av currywursten' - 'Psmith ordnar saken' av P G Wodehouse eller 'Lögnaren' av Stephen Fry.

'..currywursten' kan rekommenderas, f ö.

Användarvisningsbild
Lenimentus

Inläggav Lenimentus » tor 06 okt 2011, 09:23

A Clash of Kings. Det lär gå ut över mitt skolarbete att fortsätta läsa A Song of Ice and Fire-serien...
Byrði betri | Berr-at maðr brautu at | En sé mannvit mikit

Patrik A
Fine

Inläggav Patrik A » tor 06 okt 2011, 09:45

Just nu läser jag Momo eller Kampen om tiden, av Michael Ende. Kör just nu "A-Ö", där man då tar en bok för varje bokstav - helst en författare man inte läst någonting av förut- och just nu är jag på E. Försöker variera vad man väljer, efter att slumpvis ha valt bok på A,B,C och D där alla hamnat inom kriminalroman/skräck så fick det nu bli en barnbok :)

Härnäst blir det nog Henrik Fexeus senaste bok, som jag fastnade någonstans i mitten utav när jag senast plockade fram den.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 07 okt 2011, 05:48

seriegranskningen skrev:Härnäst blir det nog Henrik Fexeus senaste bok, som jag fastnade någonstans i mitten utav när jag senast plockade fram den.

Fastnar du igen kan du ju alltid ta F. Scott Fitzgeralds Den store Gatsby (The Great Gatsby) eller något av Ken Follett exempelvis Mannen från S:t Petersburg, Fritagningen eller Svarta Fåglar, alla tre med intressanta saker ur verkliga historien.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F._Scott_Fitzgerald
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ken_Follett
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
pogono
Fine
Kontakt:

Inläggav pogono » sön 09 okt 2011, 20:59

Helgens läsning var Anders Jallais Landsförrädaren. Inget jag kan rekommendera dessvärre. Jag hade förväntat mig en politisk thriller, men fick en loj kioskdeckare. Jag är gravt yrkesskadad, men så här många semikolon, korrekturfel och konstigheter ska inte en kommersiellt utgiven bok innehålla.
Jag läser sällan romaner och det här är anledningen till det. För den här typen av berättelser är texten brutalt underlägset serien och filmen.

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » sön 09 okt 2011, 21:02

En gammal Agatha Christie-deckare som är inköpt på loppis. Klassiker håller längst. [8D]

Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine

Inläggav Svartslipsen » fre 04 nov 2011, 15:11

Den första av George MacDonald Fraser's Flashman romaner, superbt äventyr i historisk miljö, vars huvudperson är härligt skurkaktig och i total avsaknad av heroiska drag. Mycket underhållande läsning på min ära.
Living well is the best revenge

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 04 nov 2011, 15:58

Svartslipsen skrev:Den första av George MacDonald Fraser's Flashman romaner, superbt äventyr i historisk miljö, vars huvudperson är härligt skurkaktig och i total avsaknad av heroiska drag. Mycket underhållande läsning på min ära.

OT.
Svartslipsen! Har funnits starka önskemål om att du ska ställa upp i Comiquiz för Mormors Kapplöpningskossor i år igen. Själv tävlar jag för SeF Stockholm som vanligt. Ta kontakt med Ulf K om du har tid den 9:e.
/OT
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » fre 04 nov 2011, 16:03

Wakuran skrev:
Svartslipsen skrev:Den första av George MacDonald Fraser's Flashman romaner, superbt äventyr i historisk miljö, vars huvudperson är härligt skurkaktig och i total avsaknad av heroiska drag. Mycket underhållande läsning på min ära.

OT.
Svartslipsen! Har funnits starka önskemål om att du ska ställa upp i Comiquiz för Mormors Kapplöpningskossor i år igen. Själv tävlar jag för SeF Stockholm som vanligt. Ta kontakt med Ulf K om du har tid den 9:e.
/OT

OT. Löst. Slut OT.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » ons 23 nov 2011, 13:34

Läser just nu Jaguaren av Loup Durand. En äventyrshistoria som utspelar sig på 1920-talet. Börjar i Brasilien, sedan blir hjälten (antihjälten?) förflyttad till Tyskland (där anarkister och andra revolutionärer försöker starta revolution). Där jag befinner mig nu i boken sitter två av huvudpersonerna på det transsibiriska tåget och funderar över om de kanske ska träffa på Ungern von Sternberg någonstans i Sibirien. Och eftersom denne historiske person även förekom i Corto Maltese i Sibirien förstår ni säkert varför jag tar upp denna bok i detta serieforum! (Durand har även skrivit romanen Daddy (utspelar sig under 2:a världskriget) som även blivit seriealbum under René Follets penna.)Bild)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 23 nov 2011, 13:49

René Follet. Tydligen en veteran som är i princip okänd i Sverige. Kan bero på att han sällan jobbat med någon känd serie en längre tid, iofs.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Follet
http://lambiek.net/artists/f/follet_rene.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » ons 23 nov 2011, 14:11

Wakuran skrev:René Follet. Tydligen en veteran som är i princip okänd i Sverige. Kan bero på att han sällan jobbat med någon känd serie en längre tid, iofs.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Follet
http://lambiek.net/artists/f/follet_rene.htm

Såvitt jag kan bedöma är det bara Follets sidlayout till Bruno Brazil som nått oss! Det var å andra sidan nästan den man gillade mest, och i viss mån bakgrunderna (som också andra tecknare än Vance stod för!).

Intressant, för övrigt, att serien Daddy gjordes 1991, men ser ut som en gammal Jijé- eller Paape-sida från mitten av femtiotalet.

Vilket liv (han levde nästan baklänges!): han blir assistent till den fyra år yngre Vance vid 42 års ålder... Det måste ha gjort lite ont!

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 25 nov 2011, 02:38

Lenimentus skrev:A Clash of Kings. Det lär gå ut över mitt skolarbete att fortsätta läsa A Song of Ice and Fire-serien...

Den kan alltså inte lyckas mao?

Det är nämigen inte föärdigt och de flesta som jag är livrädd at gubben ska gå och dö innan han gjort klar det här, det är en äldre farbror som är George RR Martin.

Själv, tja jag läser bar polisböcker nu, farsan har köpt sånna genom åren, alltså de heter Nordisk Kriminalkrönika också åral, jag har läst dem för för kanske 5 år sen men sen helt struntat i dem.

Men nu har han slutat köpt dem så då tänkte ag läsa ikapp det jag missat, JA! jag vet inte så hejdlöst beläst direkt, men man får reda på hur åtminstindtonde polisen upplevt en del brott vi sett i media, och det kan variera en del från hur det beskrivits, det råder tex. inet direkt nån vänskap med dyra linslus advokater osv och det lämnas klart en del melan raderna om vad folk är skyldiga till men som inte kan bevisas.

Fasn vad många som mördar folk upprepande är i det närmaste korkade egentlitgen, klart under begåvningsmedel, men ändå klarar de sig ett bar tag, kanske pga det att de inte blir misstänkta.

Som han i USA Green River Killer han är IQ klart under genomsnitt men kan ha mördat hudratals själv eller med hjälp i årtionden liksom.
Men idag är DNA nåt som kniper dessa så de har haft det som fördel förr, dålig samverkan inget DNA som varit sökbart eller tom inte möjligt.

Vi har dock knappt ågra seriemördare här i landet men väl en del massmördare som han som vill ut nu sok sköt ner en massa tjejer som inte ville ha med honom att göra, jag har läst om honom, han är galen, helt galen och bör aldrig släppas ut bland vanligt folk någonsin igen, men ni ska se att det blir så.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine

Inläggav pumbaaerik » fre 25 nov 2011, 05:09

Jag läste nyligen ut 'One Day', som nyss blev filmatiserad med Anne Hathaway och Jim Sturgess i huvudrollerna. Den handlar om två människor, en man och en kvinna, och man får följa dessa en dag varje år, den femtonde juli, från 1988 fram till 2011. Helt fantastiskt fin bok. Efter att jag läst den såg jag även filmen och jag tror inte att jag någonsin har gråtit så mycket som jag gjorde när jag såg denna. Årets rekommendation är att ni läser boken, som inte är så fasligt lång, och sedan ser filmen med samma namn. Underbart!
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 25 nov 2011, 05:24

Det verkar inte stå så mycket per dag, antar jag.

Patrik A
Fine

Inläggav Patrik A » fre 25 nov 2011, 08:36

Försöker ta mig genom Jan Guillou Brobyggarna just nu. Har lyssnat på Lars Keplers Eldvittnet i början av veckan och läser också [Buzz] av Anders de La Motte under lunchen. [Geim] som var föregångaren till [Buzz] var en snabb, actionfylld thriller som gick snabbt att bläddra igenom. Jag hoppas att uppföljaren följer i samma enkla och smidiga koncept.

Eldvittnet är nog Lars Keplers bästa bok än så länge, följt av Hypnotisören och sist Paganinikontraktet. Jag gillar mer när det som händer inte är så globalt utan är mer fokuserad till en mindre skara människor. Det blir på något sätt lättare att leva sig in i och då även förstå all skräck, sorg och förtvivlan som uppstår. Så länge man inte har något emot att kriminalkommisarien känner på sig mångt och mycket som också visar sig vara rätt, så har man en väldigt läsvärd bok framför sig.

Brobyggarna är som bok helt okej. Men inte alls mer än så. De två bröderna man följer är bäst i det de gör, blir ännu bättre och lyckats med det ena efter det andra, även om de då och då "möter det värsta någonsin i hela sitt liv". Nej, varför denna bok skulle vara hans bästa förstår jag inte, då måste de andra vara fruktansvärt tråkiga. Förvisso är det ett intressant tema, men hans historia är inte det.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 25 nov 2011, 09:40

seriegranskningen skrev:Brobyggarna är som bok helt okej. Men inte alls mer än så. De två bröderna man följer är bäst i det de gör, blir ännu bättre och lyckats med det ena efter det andra, även om de då och då "möter det värsta någonsin i hela sitt liv". Nej, varför denna bok skulle vara hans bästa förstår jag inte, då måste de andra vara fruktansvärt tråkiga. Förvisso är det ett intressant tema, men hans historia är inte det.

Instämmer, det är absolut inte hans bästa, men verkar viktig för honom själv. Håller på och lyssnar på den just nu, men har inte kommit så långt ännu. Finner Afrika-delerna mer intressanta än de i Norge, fast som Star Wars-nörd är det väldigt kul att han har med Finse (där Hoth-scenerna är inspelade). Tycker Madame Terror var klart bättre, både med intressantare tema och mer spännande över lag. Klart intressant grepp av det är kvinnorna i den, Madame Terror alltså, som är de handlingskraftiga och kompetenta, utan att det känns "kvoterat" eller anpassat för feministlobbyn.

Har även lyssnat på flera stycken av Isaac Asimovs Stiftelse-böcker, i intern kronologisk ordning, inte som de skrevs. De är rätt skiftande i kvalité, några är okej, andra mindre engagerande.

Har även lyssnat på Min kamp (Mein Kampf) som faktiskt bjöd på en del rejäla överraskningar. Kände inte till att Adolf Hitler, i alla fall under dessa år (fram till mitten av 20-talet) var en så enorm hyllare av fackförbund, tror aldrig jag hört någon lovsjunga fackföreningar på ett så inbitet sätt. Gav en rätt annorlunda bild än man är van att få när det gäller honom. Skulle inte bli förvånad om man kan hitta rätt mycket likheter mellan dessa delar och LOs kampanjer, vilket de förstås skulle bli rätt bestörta över att få reda på.

På engelska har det även blivit Galactic Pot-Healer av Philip K. Dick, en av mina favoriter från honom, och förstås även Do Androids Dream of Electric Sheep?. Anthony Burgess kanske mest kända bok A Clockwork Orange, för säkert tionde gången eller så. Katharine Hepburns memorer Me - Stories of My Life inläst av henne själv, klart tuff och egensinnig tjej. Slutligen har det även blivit några blandade korta noveller av Mark Twain om diverse olika saker, bland andra den underhållande Cannibalism In The Cars.

Inför och som uppbyggnad till premiären av Tintins Äventyr: Enhörningens hemlighet blev det dessutom de gamla klassiska skivinspelningarna (allihopa i kronologisk ordning) med Tomas Bolme, Åke Lindström och de övriga ett flertal gånger, de håller riktigt bra än idag, enkla ljudeffekter till trots.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » fre 25 nov 2011, 14:51

Instämmer i hyllningen av Nicholls "En dag". Otroligt varm och välkomponerad roman. Är betydligt mer än en ordinär kärlekssaga, den består av två rätt omfattande levnadsskildringar, med klassresor, livskriser och framtidsdrömmar. Rekommenderas. Har ännu inte sett filmen, men ska göra det.

Återgå till "Böcker och trycksaker"