Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inläggav Erik S » mån 05 dec 2011, 00:42

Erik S skrev:Instämmer i hyllningen av Nicholls "En dag". Otroligt varm och välkomponerad roman. Är betydligt mer än en ordinär kärlekssaga, den består av två rätt omfattande levnadsskildringar, med klassresor, livskriser och framtidsdrömmar. Rekommenderas. Har ännu inte sett filmen, men ska göra det.

OT: Mja, filmen har jag nu sett och är mer tveksam till. Kändes sådär. Men den är nog rätt bra egentligen, problemet är bara det att den känns så platt och innehållslös när man precis läst den betydligt fylligare boken. 1:45 räcker inte till för att presentera två kompletta livsöden på i närheten av samma sätt som den känslosamma boken. Det känns som om filmen hetsar igenom stora delar av historien. Men stundtals lyckades den väl med att iscensätta bokens händelser också. Slutscenerna var riktigt finstämda. Men allt som allt kändes filmen lite trist.

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » mån 05 dec 2011, 09:13

Läser just nu (på tåg osv) Neil Strauss "Varning", om de nojiga
människorna med sina domedagsteorier och hur de beter sig,
och även hur man själv påverkas i umgänget med dom.

Klart intressant, och man börjar första den ökade försäljningen
av antiddepressiva medel, fast jag tror en del behöver klart
starkare grejer!

Jens

Användarvisningsbild
Dude
Fine

Inläggav Dude » tis 06 dec 2011, 22:43

jens-olof skrev:Läser just nu (på tåg osv) Neil Strauss "Varning", om de nojiga
människorna med sina domedagsteorier och hur de beter sig,
och även hur man själv påverkas i umgänget med dom.

Klart intressant, och man börjar första den ökade försäljningen
av antiddepressiva medel, fast jag tror en del behöver klart
starkare grejer!

Jens

Jag tycker han skriver bra Strauss, har läst några av hans biografiböcker och någon mer. Han slutar varje kapitel med en cliffhanger så man måste läsa vidare.

Fick precis hem boken "Snuff" av Chuck Palahniuk, har bara läst lite i den men den verkar bra. Handlar om en porrstjärna som ska ligga med 600 killar och detta ska såklart spelas in. Vi får följa 3 av dessa killar och vara med på denna annorlunda upplevelse. Jag gillar författaren, hans mest kända bok är nog fight club. Rekommenderas att kolla upp!

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » ons 07 dec 2011, 10:58

Bild Denna läser jag. Riktig mysläsning. Här får man veta mycket matnyttigt om kultur och tro under folkvandringstiden.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 07 dec 2011, 12:54

Intressant, den skulle man nog läsa.

Det står iofs 400-100 på den efter Cristus så det är väl inet folkvandring direkt, då hade vi varit här i evigheter?
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » ons 07 dec 2011, 13:03

400--1000.

Det var huvudsakligen inte "vi" som vandrade... [:)] Det är en beteckning för en tidsperiod. Om vi vill vara komplettister täcker boken fyra perioder: lite av slutet av Senantiken, Folkvandringstiden, Vendeltiden samt Vikingatiden...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkvandringstiden

Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine

Inläggav pumbaaerik » ons 07 dec 2011, 18:00

Erik S skrev:
Erik S skrev:Instämmer i hyllningen av Nicholls "En dag". Otroligt varm och välkomponerad roman. Är betydligt mer än en ordinär kärlekssaga, den består av två rätt omfattande levnadsskildringar, med klassresor, livskriser och framtidsdrömmar. Rekommenderas. Har ännu inte sett filmen, men ska göra det.

OT: Mja, filmen har jag nu sett och är mer tveksam till. Kändes sådär. Men den är nog rätt bra egentligen, problemet är bara det att den känns så platt och innehållslös när man precis läst den betydligt fylligare boken. 1:45 räcker inte till för att presentera två kompletta livsöden på i närheten av samma sätt som den känslosamma boken. Det känns som om filmen hetsar igenom stora delar av historien. Men stundtals lyckades den väl med att iscensätta bokens händelser också. Slutscenerna var riktigt finstämda. Men allt som allt kändes filmen lite trist.

Jag grät som en liten flicka båda gångerna jag sett filmen. En personlig favorit just för att man läst boken antar jag.
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » ons 07 dec 2011, 20:05

Axel Odelbergs bok om Sven Hedin. Den svenske upptäcktsresande som förstörde hela sitt livsverk genom att stödja Hitler under Andra Världskriget.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » ons 07 dec 2011, 22:40

pumbaaerik skrev:
Erik S skrev:

Jag grät som en liten flicka båda gångerna jag sett filmen. En personlig favorit just för att man läst boken antar jag.

Mja, för mig var det ju snarare tvärtom. Att jag inte tyckte så särskilt mycket om filmen just för att jag jämförde den med boken, som jag verkligen gillar. Men det är ju individuellt.

Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good

Inläggav Farbror Kjell » tis 13 dec 2011, 16:06

Tokerier i Spårköping, en otroligt rolig bok, faktiskt känns den stundtals som en serietidning i bokform.

Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine

Inläggav Stefan_N » tor 15 dec 2011, 15:12

Läste 'Fina papper' av P G Wodehouse igår och innan dess 'Salamanderkriget' av Karel Capek.

Salamanderkriget är en dystopi som börjar börjar med att en tjeckisk sjökapten upptäcker en art mycket intelligenta salamandrar på en ö i Holländska Ostindien. Han lär dem hantera verktyg för att skydda sig mot deras naturliga fiender, hajarna och i gengäld fiskar de upp pärlor till honom. Allteftersom planterar kaptenen ut salamandrar lite varstans och eftersom de är intelligenta anpassningsbara och arbetssamma används de snart jorden runt för anläggningsarbeten under vattnet och lär sig prata, läsa och så vidare. Tack vare sin enorma fruktsamhet är det snart måga gånger fler salamandrar än människor på jorden och då börjar problemen.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 15 dec 2011, 15:28

Stefan_N skrev:Läste 'Fina papper' av P G Wodehouse igår och innan dess 'Salamanderkriget' av Karel Capek.

Salamanderkriget är en dystopi som börjar börjar med att en tjeckisk sjökapten upptäcker en art mycket intelligenta salamandrar på en ö i Holländska Ostindien. Han lär dem hantera verktyg för att skydda sig mot deras naturliga fiender, hajarna och i gengäld fiskar de upp pärlor till honom. Allteftersom planterar kaptenen ut salamandrar lite varstans och eftersom de är intelligenta anpassningsbara och arbetssamma används de snart jorden runt för anläggningsarbeten under vattnet och lär sig prata, läsa och så vidare. Tack vare sin enorma fruktsamhet är det snart måga gånger fler salamandrar än människor på jorden och då börjar problemen.

Låter lite som upplägget med Shmoos (Gnurglorna) i Li'l Abner (Knallhatten), de visade sig ju också vara för bra vilket ledde till problem. Det gav också en verklig Shmoo-feber i USA som nog få minns idag men som var större än man kunnat tro. I serien handlade det främst om Shmoos som mat, inte att de var så arbetsföra.
http://www.lil-abner.com/shmoo.html
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 02 mar 2012, 00:13

Ibland kan ett misstag göra att man snubblar över något enastående som man annars skulle ha missat. Skulle egentligen återstifta bekantskapen med Tsarens kurir av Jules Verne, men det blev fel och istället blev det Tsarens guld av Jan Mårtenson. Den franske science fiction och äventyrsförfattaren blev istället en svensk deckarförfattare. Nåväl, detta kom som en stor överraskning för min del för boken är fullkomligt lysande, precis i min smak och den värdigaste efterträdaren till Stieg Trenter jag någonsin kommit i kontakt med.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_M%C3%A ... dd_1933%29

Fast Tsarens guld kom 1994 så kan jag se flera likheter med Stieg Larssons storsäljare "Män som hatar kvinnor" men inte till den senares fördel som än mer framstår som kvällstidningssensationalistisk dynga och Mårtenson vinner samtliga ronder utan att ens bli andfådd. Man bjuds både på spänning, kunskap, reflekterande över både samtiden och människan i ett historiskt perspektiv, lite humor och på gränsen till kalla kårar i bästa Edgar Allan Poe-stil. Han petar till och med in en underhållande serierelaterad sak i förbifarten. Detta är mitt första möte med Jan Mårtenson och dennes "deckare" Johan Kristian Homan som egentligen inte är deckare men likt Harry Friberg snubblar in i äventyren. Detta är utan tvekan något av det bästa jag läst (eller egentligen lyssnat på, då det är talböcker som gäller) på mycket, mycket länge. Gillar man Stieg Trenter, Sjöwall/Wahlöö och liknande relativt våldsbefriade berättelser så kommer man nog att uppskatta denna. För min del blir det att plöja fler Homan-deckare framöver.

Boken innan som jag gav mig i kast med innan var precis tvärtom, den pallade jag inte ens att slutföra, då väldigt mycket i den gick ut på att vara så överdrivet sadistisk som möjligt. Här räckte det inte med mord utan offren skulle styckas upp och lemlästas och det blev mest ett frosseri i äckligheter likt Rolf Börjlinds version av Beck (som är dennes förvanskning av allt som var bra hos Sjöwall/Wahlöö). Boken var i alla fall James Pattersons "När råttan jagar katten" från 2002. Tyvärr finns det inte något gott att säga om den, medioker amerikansk deckare som dränker läsaren i blod för effektens skull. Men utan den minsta finess.

Jag har även plöjt tre olika Jan Guillou-böcker. Började med "Brobyggarna" (2011) som är första delen i hans nya planerade epos om 1900-talet. Den hade sina förtjänster, främst ur ett rent historiekunskapsmässigt perspektiv där man får lära sig en del om mindre kända saker ur första världskriget. Sedan att det hela skildras från tyskarnas sida och engelsmännen är skurkarna ger ett fräscht grepp tycker jag. Det är dock Belgien som åker på den värsta sågningen, kanske med all rätta. Berättelsen i sig växlar mellan Afrika och Norge, där jag fann partierna i Afrika klart mer intressanta. Tomas Bolme (Tintin) som nästan alltid är inläsare av Guillous böcker gör tyvärr den sämsta inläsningen jag någonsin hört från honom. Han har lagt sig till med en väldig ryckig uppläsning som mer känns som han läser innantill än att han är berättare. Boken ger jag godkänt men Bolme får allt ta och skärpa sig, för det här var inte bra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Guillou

Den andra Guillou jag lyssnade på, som också är inläst av Bolme men på ett klart sätt är andra delen i sviten om polisintendent Eva Johnsén-Tanguy, "Fienden inom oss" (2007) som likt "Madame Terror" också avhandlar terrorister. Denna gång svenska sådana. Jag gillar Jannes förmåga att ha udda crossovers både mellan sina olika böcker men också att han drar in andras figurer, och verkliga personer om än dock lätt maskerade till sin semi-fiktiva värld. I just Fienden inom oss så får vi bland annat stöta på Erik Ponti som är Guillou själv, känd från "Ondskan", hans gamla klasskompis Pierre Tanguy, men också Leif Silbersky och Peter Althin plus en rad andra verkliga personer.

Den tredje boken av Guillou som jag lyssnat på i denna omgång är den mest klart intressanta av de tre. Det är inte en roman utan han själv kallar det ett reportage och ett historiskt reportage kan man nog hålla med om att det är. "Häxornas försvarare" från 2002 handlar om vad som hände under perioden då vågen att bränna folk, främst kvinnor här i Sverige, på bål för häxeri härjade som värst. Det ger en både väldigt obehaglig bild av sent 1600-tal men även kopplingar till snarlika fenomen i vår moderna tid. Här kan man även se paralleller till den moralpanik som serier drabbats av i omgångar. Det är inte bara en mycket bra, fast obehaglig, bok utan jag skulle också säga att den är viktig. Eller i alla fall problematiken som den tar upp är viktig. Den visar även med allt tydlighet hur in i bomben lättpåverkade vi människor är. Hur lite som krävs för att det ska gå snett.

De flesta känner nog till George Orwells bok 1984, men klart färre har nog läst 1985 av Anthony Burgess. Den bildar på sätt och vis nästan en naturlig övergång mellan 1984 och hans egna A Clockwork Orange, med en nypa av Ray Bradburys Fahrenheit 451. Boken utspelar sig i samma fiktiva totalitära värld som 1984 och det har bildats gäng, nästan som en intellektuell motståndsrörelse som värnar om klassiska språk så som de i 451:an värnar om gamla böcker. Skillnaden mellan gängen i 1985 och de i Clockwork är att här är det vuxna akademiker inte unga huliganer. Det finns också hel del likheter till serien V for Vendetta. När man betar av de dystopiska verken så som 1984, A Brave New World, Kallocain och liknande så bör man även ta med Burgess 1985 i högen.

En helt annan del av det mänskliga psyket avhandlar Neil Strauss i The Game: Penetrating the Secret Society of Pickup Artists som är en slags handbok i raggande och att kunna tolka signaler från det motsatta könet (eller samma om så är fallet). Den här boken hade nog varit mer inspirerande i unga år, men nu kändes den rätt ointressant och inte riktigt så vetenskaplig som jag hade hoppats på.

Har blandat upp denna samling med lite olika James Bond-noveller också, samtliga av Ian Fleming. James Bond behöver nog dock ingen närmare beskrivning utan jag kan bara säga att har ni endast sett filmerna så ge böckerna en chans för de är riktigt bra i sin genre. Får återkomma med en rapport av Michael Strogoffs äventyr i Sibirien vid ett senare tillfälle.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 02 mar 2012, 00:25

Jag har inte läst en normal textbok på länge nu, jag läser iofs aldrig deckare eller sånt.

Jag är nog mer av vad folk skulle kalla skräpläsare faktikst, för det brukar ju heta så när man inte läser självbiografier och sånt som är skrivet för innebördes beundran.

En del mer fackböcker har jag läst, flygplan från världskrigen, om utdöda djur och sånt, men fasen det är nog dags att läsa nåt annat snart, serier är ju bra men en hederlig bok har ju sin egna grej på nåt sätt.

Det blir ju inte bättre när man skafat en läsplatta kan jag säga, inte för att klaga men det går ju åt en del tid att glo på en massa där och läsa en det ena och än det andra om saker man för tillfället har lust tat veta nåt om, jag var typ en av de som svor över när wikipedia låg nere där förut ungefär:-)

Infosök om nåt jag bara kommer på att jag vuill veta mer om kan jag hålla på med i evighter, läste ett tiotal av de här The Big boook of....ja och så är det om texskurkar, freaks eller oföklarade saker och de är ju skrivna typ på 90-talet, och man känner sig tvungen att kolla upp saker som står i dem och internet liksom det fins ju allt, man kan trassla in sig i allt från numera förklarade saker från böckerna, emr korrekta uppgifter till kannibaler.

Jag finer det lite tröttande att sitta framför datorn och läsa långa texter och då är en platta överlägsen helt enkelt, men tyvärr stjäl det tid som man borde använda för att läsa nåt ur en vanlig jäkla bok.

Användarvisningsbild
Lenimentus

Inläggav Lenimentus » fre 02 mar 2012, 17:44

"Försvunnen värld" av Maja Hagerman varvat med lite kurslitteratur: Film History: An Introduction
Byrði betri | Berr-at maðr brautu at | En sé mannvit mikit

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » fre 02 mar 2012, 18:37

Jag köpte Ken Folletts "Giganternas fall" en historisk skildring i romanform som utspelar sig i 1900-talets början. Samtidigt läser jag också lite Arne Anka "Vid VooDoo Vatten" också funnen bland det mycket magra seriematerialet.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 02 mar 2012, 19:54

Finns det textböcker om Arne Anka med?

Ken Folett har jag nog bara läst den där jätteboken där de bygger nån kyrka i plågor, har glömt namnet, tror den finns som TV serie eller nåt, fast den har jag inte sett.
Boken var bra trots att det ju handlar om kyrkbygget och det kring detta, men han skriver typ deckare annars va?

Sånt läser jag aldrig.

Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine

Inläggav Kermit » fre 02 mar 2012, 20:06

Just nu läser jag nyöversättningen av Bilbo...eller...eh...hobbiten då. Köpte den samt trilogin om ringen på bokrean. Det känns lite konstigt med att han plötsligt heter Secker t ex, men det känns också som en översättning som är mer trogen hur Tolkien skrev.
Det är inte lätt att vara grön.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 02 mar 2012, 20:17

Agentum skrev:Finns det textböcker om Arne Anka med?

Det gavs ut någon "fiktiv diktsamling" som hette "Bombad och sänkt" på 90-talet, men "Voodoo vid vatten" är det senaste seriealbumet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » fre 02 mar 2012, 20:39

Agentum skrev:Finns det textböcker om Arne Anka med?

Ken Folett har jag nog bara läst den där jätteboken där de bygger nån kyrka i plågor, har glömt namnet, tror den finns som TV serie eller nåt, fast den har jag inte sett.
Boken var bra trots att det ju handlar om kyrkbygget och det kring detta, men han skriver typ deckare annars va?

Sånt läser jag aldrig.

Ken Follett är en av mina absoluta favoriter, kodnamn Rebecca, Svärdet och Spiran, Nålens öga, Svarta Fåglar Han är en suverän författare, speciellt då när han skriver med historisk anknytning.
Nej Arne Anka är en seriebok

Återgå till "Böcker och trycksaker"