Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Läser just nu på två böcker, en i e-boksformat på telefonen och en i papper.
Heart of Darkness/Mörkrets Hjärta av Joseph Conrad. Fantastisk bok men jag är glad att jag läser den som e-bok så jag bara behöver klicka på ett ord för att få upp en definition. Det är avancerad engelska, långt över nivån på det jag brukar läsa.

Dessutom har jag för mig att Joseph Conrad var ryss eller polack, så hans engelska var ett inlärt andraspråk. Det är rätt imponerande!

Från ukraina av polska föräldrar så engelska var nog hans tredjespråk tillochmed.
Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Clickers av J.F. Gonzalez. Krabbmonster gör vad krabbmonster brukar göra.

High Concept! Jag läser alldeles för få böcker, men jag kan tänka mig en filmatisering...

Jo definitivt. Känns som en aningen smartare variant av vad som vart stort i film på 50talet.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Läser just nu på två böcker, en i e-boksformat på telefonen och en i papper.
Heart of Darkness/Mörkrets Hjärta av Joseph Conrad. Fantastisk bok men jag är glad att jag läser den som e-bok så jag bara behöver klicka på ett ord för att få upp en definition. Det är avancerad engelska, långt över nivån på det jag brukar läsa.

Dessutom har jag för mig att Joseph Conrad var ryss eller polack, så hans engelska var ett inlärt andraspråk. Det är rätt imponerande!

Från ukraina av polska föräldrar så engelska var nog hans tredjespråk tillochmed.

Tydligen hade han även lärt sig franska i fransk skola, innan han lärde sig engelska.

https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Conrad
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Efter att ha avslutat mörkrets hjärta (vilken jag ger fem av fem i betyg) som e-bok så gick jag över till något lika "High Concept" som Clickers och det är Bottom Feeders av Adam Cesare & Cameron Pierce. Handlar om ett litet fiskar samhälle i New Orleans, USA, som besöks av en gigantisk kattfisk, självklart inklusive folk som dyrkar den och vill offra folk till denne guds ära =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Jag har tidigare läst Ellery Queen-boken "Katt med många svansar" i höstas, vilken rekommenderas, och nu blev det dags för en till Ellery Queen: "Det egyptiska korsmysteriet".
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Ok, så e-boksläsande har gjort att jag nu läser flera gånger så mycket prosa som jag vanligtvis gör.
Läste klart Bottom Feeders, den var ärligt talat inte mycket att hänga i julgranen. Många karaktärer som introducerades bara för att snabbt dö, lite som i en slasher film. Och den slutade sedan hyfsat abrupt.
Har läst lite gotisk skräck av J.S. Le Fanu, småmysigt. Läste även en bok om författande vilket kändes rätt då jag även skrivit mycket prosa själv de senaste.
Men mest av all har jag läst Bizarro. Mycket bra men även mycket dåligt. Death Pacts and Left Hand Paths av John Wayne Communale var en riktig hit som jag gav högsta betyg. Om en kille som blir manad till att putta folk framför bussar av en demon som lovar mycket men levererar lite.
Läste i pappersform igår även den korta boken Loch Ness Lay av Kevin Strange. Bizarro erotica, det vill säga, mer som en parodi på konstig fetish erotik än faktisk erotik. Satt och fnissade mig igenom hela boken och dess groteskheter.
Squeegee the Sewermaid av Kevin Sweeney var någonstans i mitten av spektrat. en ganska medioker bok som levde lite väl mycket på att äckla läsaren, men den tog upp sig i sista kvarten.
På den sämre sidan av spektrumet låg Zombie Park av Kent Hill som bara var en rad film referenser med försök till humor som ofta föll pladask, antropomorfiska dinosaurie karaktärer som författaren hälften av tiden glömde av inte var vanliga människor i hans beskrivningar av vad som hände etc. Ren smörja i still med filmer som Epic Movie och Meet the Spartans.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

London år 1700.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Då var det dags att rabbla av en massa namn igen då jag fortsätter läsa en massa saker.
Läste två till små-böcker av Kevin Strange. Holey Matrimony och The Witch Who fucked Christmas. Holey Matrimony var riktigt underhållande på samma sett som Loch Ness Lay var. Den andra var snäppet sämre, den var något längre och väldigt mycket av den var bara en enda action scen. Underhållande action scen men man brydde sig liksom inte då uppbyggnaden till den knappt fans där.
Läste färdigt Clickers av J.S. Gonzalez efter nästan 3 månader. Vad som började som ganska bra b-filmsaktig underhållning blev tyvärr med tiden ganska tråkig. För mycket tid lades på karaktärer som inte hade interaktion med huvudkaraktärerna och därför inte spelade någon roll för handlingen. Boken hade även en twist strax efter mitten, och efter det var den avsevärt mycket sämre.
Läste Henrik Möller och Lars Krantz två illustrerade noveller Att Skapa En Gud och Vägen till Necronomicon. Den första var genialisk, den andra bara ok, men ser definitivt fram mot deras tredje samarbete.

På e-boks fronten rullar det på lika väl.
The Lesser Swamp Gods of Little Dixie av Jonathan Raab var en väldigt underhållande blanding av övernaturlig fantasy skräck och konspirations teori nörderi i den amerikanska södern. Visade sig vara del två i en serie men kände inte att det gjorde mycket. ska definitivt läsa del ett i serien någon gång.
Retirement Village of the Damned av Kent Hill. Samma författare som Zombie Park, och precis som den boken så sög denna, viserligen inte lika mycket men ändå. Ska nog undvika denna författare i framtiden =P
Herland av Charlotte Perkins Gilman. Klassisk utopi sci-fi/fantasy bok från tidigt 1900-tal. Feministisk bok som försöker avslå stereotyper av kvinnor... medans den samtidigt faller för alla stereotyper av men. Välskriven, men ibland kliar man sig i huvet pga bristen på självinsikt författaren hade i denna aspekt.
the Most Dangerous Game av Richard Connell. Novellen som givit namn åt en hel sub-genre av böcker där människor jagas av andra jägar människor. Mycket bra men hade gärna kunnat vara längre.

Läser just nu Escape From Dinosauria av Vincenzo Bilof och Max Booth III. Mycket underhållande och välskriven bizarro om en semester ö som har en nöjespark i stil med Jurassic Park.Om en kvinlig MMA fighter som under ett publicitets evenemang där blir insyltad i intriger när terrorister tar över nöjesparken.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Själv har jag kastat mig in i ett Rimbaudprojekt. Han var vild poet i Frankrike och Belgien. Senare handelsman i Etiopien. Ett tag var han även soldat på Java. Undrar om Joseph Conrad kände till Rimbaud?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Och jag är så fantastisk att jag läser Slagfältet på Medeltiden :-)

Jag är aningen historieintresserad kring just Sverige och våra närmsta grannländer vi haft mångder av krig med bla.

Säg historien om Östersjöländerna.
Men det finns många tråkiga böcker i ämnet helt utan liv öht där författaren inte verkar ha en egen åsikt eller gissning ens utan allt skrivs i absolut bevisade händelser och just inget mer, dvs stendött.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av MrKumquack »

Har nyligen läst två biografier. Den första var en närmare 800 sidor tjock tegelsten om Paul McCartney, upptecknad av Philip Norman. Gillar man The Beatles och vill förkovra sig i allsköns fakta om Paul's mer "vardagliga liv" (så mycket det nu kan vara det), är det en rolig, faktaspäckad och underhållande läsning. Möjligen att ett lite för stort fokus sätts på alla ekonomiska turer genom hans liv. Nu har ju mycket handlat om pengar och rättigheter, men det blir en aning enahanda i längden.
Den andra är serierelaterad, då den avhandlar den svenske tecknaren och illustratören Gustaf Tenggren. En inte lika ingående skildring som den förstnämnda biografin, mycket beroende på hur lite man verkligen vet om Gustafs liv. Det är många antaganden, men likväl ett fascinerande livsöde som beskrivs. Tydligt är att han är svår på både spriten och yngre flickor, men har en arbetsdisciplin och talang som gör honom berömd och förmögen. Anställningen hos Disney, och att Gustaf inte nämns överhuvudtaget i eftertexterna till Pinocchio är intressant. Det var kutym att tecknarna inte signerade sina alster, och där Gustaf då var ett av mycket få undantag. Exempel finns där han av ren trots(?) har signerat en layoutmålning två gånger! Han ansåg att han var etablerad och publicerad, med ett betydande renommé att vårda och uppräthålla, och hade svårt att införliva sig i det kollektiva och anonyma arbete som rådde. Om det var detta som gjorde att Walt straffade ut honom från eftertexterna, eller om det var någon annan okänd konflikt framkommer tyvärr inte. Boken är rikligt illustrerad med över 200 av hans skisser, teckningar och målningar,
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

IBM and the Holocaust.

Som sagt att naityskland kunde hålla rätt på folk och fär gjordes med hålkortsmaskiner från det som skulle bli IBM, dessa hyrde man in med all backup.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag har just läst ut boken ”Omgiven av idioter -Hur man förstår dem som inte går att förstå." av Thomas Eriksson. Där fick man sig en och annan tankeställare. Jag kan rekommendera den starkt om ni inte läst den än.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Grumme »

1968 - Den sjunde boken i Jan Guillous romanserie "Det stora århundradet".

Utspelar sig, som titeln antyder, under året då 68-vänstern var som aktivast och samhället var om möjligt ännu mer politiserat än idag.
Inte lika bra som de tidiga böckerna i serien, men ändå lite intressant att få en inblick hur det resonerades på den tiden.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Kattmannen »

P.D. James - Smak för döden. Om en politiker och en uteliggare som hittas i en kyrka med avskurna halsar. Utspelar sig i London i vad som verkar vara 1980-talet. Har inte kommit så långt ännu, men den känns väldigt brittisk, och bra.

Rocky 2008-2013 av Martin Kellerman. Många sköna skratt får man.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av FredrikLähnn »

"Mannen som sökte sin skugga", David Lagercrantz andra bok i fortsättningen till Millenniumtriologin.
Det är väldigt tydligt att det inte är Stieg Larsson som är författaren...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

FredrikLähnn skrev:"Mannen som sökte sin skugga", David Lagercrantz andra bok i fortsättningen till Millenniumtriologin.
Det är väldigt tydligt att det inte är Stieg Larsson som är författaren...

Mest på gott eller ont...?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Faktiskt gjort ett avbrott mitt i en John Grisham (Gray Mountain) för att läsa Samuel Beckett (Mericer och Camier) samt Elly Griffith (Flickan under jorden).
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av FredrikLähnn »

Wakuran skrev:
FredrikLähnn skrev:"Mannen som sökte sin skugga", David Lagercrantz andra bok i fortsättningen till Millenniumtriologin.
Det är väldigt tydligt att det inte är Stieg Larsson som är författaren...

Mest på gott eller ont...?

Mest på ont dessvärre. Detta är naturligtvis helt baserat på mina åsikter [;)]
Karaktärerna har genomgått större personlighetsförändringar och man bortser ifrån en del som varit med tidigare.
Typiska saker som jag hänger upp mig på.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag skall just börja läsa "Harry Potter and the Cursed Child". Jag har läst de andra böckerna. Jag tycker de är bra.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Grumme »

Jag har precis avslutat Jan Guillous "1968", och tänker här näst sätta tänderna i Mikael Niemis nyaste alster "Koka Björn".
Kan dock inte lova att den blir färdigläst under detta kalenderår. Livet som småbarnsfröälder sätter vissa begränsningar, och tvingar fram prioriteringar man helst skulle slippa. [B)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar