Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Jag har läst Kalle Linds "88 böcker du inte behöver läsa". Fascinerande och underhållande läsning om märkliga och dåliga böcker.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Tar en titt på en gammal Grisham: Domen. För ovanlighetens skull är huvudpersonen inte jurist. Fast han träffar advokater och domare, förstås!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Har läst mycket prosa istället för serier det senaste, sist ut var Ass Goblins of Auschwitz av Cameron Pierce. Vulgär bizarro bok, inte det bästa jag läst i genren, inte i närheten.

Även läst igenom Pat Kellehers Black Hand Gang som är första delen i hans trilogi No Man's World, om ett regimente från första världskriget som transporteras till en främmande värld styrd av myrliknande varelser. Bra grejjor.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Ny Grisham på gång: The Chamber. Lite mysrysigt om nån som sitter i dödscellen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

De dödas Tempel, Jonathan Lindström
Arkeologi och Jakten på stenålderns själ.

Har läst fler liknande av honom han håller en nivå om gamla halvtridta uppgrävda föremål och vetande i vettig nivå för var och en att läsa tycker jag.

Bra resonemang om hur stenåldern i Sverige kan ha fungerat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Grumme »

Livet som småbarnsförälder gör att det bli väldigt lite läsande just nu, men Jens Lapidus Sthlm Delete ligger sedan några månader påbörjad på nattduksbordet.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av larsa66 »

Har börjat läsa Naomi Kleins "Det här förändrar ALLT, kapitalismen kontra klimatet". Läste hennes bok "chockdoktrinen" för några år sedan och fann den, inte bara upplysande, och analyserande av det jag sett under årens lopp, men inte riktigt förstått, var den ändå optimistisk och full av kreativa lösningar till världsproblemen.

Hoppas denna ska ge samma kick för klimatet.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Göran Semb »

Sten Lindroth: Svensk lärdomshistoria. Gustavianska tiden.

Jag har skjutit upp att läsa den här väldigt länge pga, tja, titeln; men det visar sig att den flyter på väldigt bra och informativt -- för informativt, förstås, för jag kommer inte att komma ihåg så där jättemånga detaljer, men ändå läsvärt. (Inte minst för att det här är sånt som jag tycker jag borde veta mer om än jag gör, typ allmänbildning.)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Jag har precis läst ut "Listig som en orm" av Carter Dickson (pseudonym för John Dickson Carr). Bra deckare som rekommenderas! Hittills har jag inte läst någon medioker bok av John Dickson Carr. Allt är av hög klass, verkar det som.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Har inte läst jättemånga av Dickson Carr. Men de jag läst har varit riktigt bra. Minns särskilt Svart sabbat.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Göran Semb »

Plöjde allt av honom som fanns på bibblan i högstadiet-gymnasiet. Väldigt snyggt konstruerade gåtor.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av spindelmannenelektra »

George Orwells "1984". Har inte fått tummen ur att läsa den än. Så tänkte jag läsa "En man som heter Ove".
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Till min stora lycka och tillfredsställelse har jag framgångsrikt restaurerat ryggen på en Manhattan-deckare (nummer 34, Någon måste dömas a.k.a. The Brass Cupcake) av John D. Macdonald med hjälp av en kartongbit utskuren ur emballaget till en chokladkaka och en dos universallim. Så nu kan jag äntligen läsa Macdonalds hårdkokta förstlingsverk från 1950. Den svenska utgåvan är några år nyare, från 1955 (med omslag av mästerillustratören Bertil Hegland).

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av zlv »

Dax att tackla James Joyce's "Ulysses" (2012 års översättning).
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Apropå nyöversättning, så jag att klassikern Candide av Voltaire nu kommer ut i ny översättning.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Läser just nu på två böcker, en i e-boksformat på telefonen och en i papper.
Heart of Darkness/Mörkrets Hjärta av Joseph Conrad. Fantastisk bok men jag är glad att jag läser den som e-bok så jag bara behöver klicka på ett ord för att få upp en definition. Det är avancerad engelska, långt över nivån på det jag brukar läsa.
Clickers av J.F. Gonzalez. Krabbmonster gör vad krabbmonster brukar göra.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Ala »

Problemet jag har är att jag ofta börjar på en ny bok innan den jag läste innan är slut. Så till slut sitter jag där med 3-4 bäcker som jag är mitt i allihopa, haha.

Men huvudsakligen så läser jag Huxleys Brave New World för tillfället. Är även mitt i Please Kill Me: Den Ocensurerade Historien Om Punken av Legs McNeil och Gillian McCain.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Läser just nu på två böcker, en i e-boksformat på telefonen och en i papper.
Heart of Darkness/Mörkrets Hjärta av Joseph Conrad. Fantastisk bok men jag är glad att jag läser den som e-bok så jag bara behöver klicka på ett ord för att få upp en definition. Det är avancerad engelska, långt över nivån på det jag brukar läsa.

Dessutom har jag för mig att Joseph Conrad var ryss eller polack, så hans engelska var ett inlärt andraspråk. Det är rätt imponerande!

BoJustBo skrev:Clickers av J.F. Gonzalez. Krabbmonster gör vad krabbmonster brukar göra.

High Concept! Jag läser alldeles för få böcker, men jag kan tänka mig en filmatisering...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av GuestOnQuest »

Jag är mitt uppe i Elena Ferrantes bok "Min fantastiska väninna". Den är lättläst och jag har sugits in i berättelsen som många andra före mig har gjort. Har hört att det ska bli en TV-serie av boksviten och det ser jag fram emot.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Ala »

BoJustBo skrev:Läser just nu på två böcker, en i e-boksformat på telefonen och en i papper.
Heart of Darkness/Mörkrets Hjärta av Joseph Conrad. Fantastisk bok men jag är glad att jag läser den som e-bok så jag bara behöver klicka på ett ord för att få upp en definition. Det är avancerad engelska, långt över nivån på det jag brukar läsa.
Clickers av J.F. Gonzalez. Krabbmonster gör vad krabbmonster brukar göra.


Mörkrets Hjärta är jävligt bra, diggade den som fan när jag läste den för ett par år sedan.
Skriv svar