Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

1:a delen av Nordsteds nyöversättning av ringentrilogin är mitt fokuserade mål, sedan har jag Sven Hassels "Krigsrätt" och Vernes "Jorden runt på 80 dagar" kvar från skolan. Den senaste boken jag köpte var en bok om sekter och hemliga sällskap, som igår blev shanghajad av min käre far. Hoppas få tillbaka den till skolstarten.

Sedan har jag en drös böker som jag samlat på mig från dessflera julaftonar, så nog har man att göra. [^]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

[quote="Admin"]

Just nu läser jag Röda rummet. Hunnen en tredjedel in i boken så måste jag säga att jag är klart besviken. Inte vad jag väntat mig.

Ska jag tipsa om ett par intressanta böcker som jag nyss läst så måste det bli Orwells 1984 och Djurfarmen. Den senare har jag läst tidigare men den får ett helt annat djup när man läser den som vuxen. 1984 är skrämmande precis i sina förutsägelser om hur framtiden kom att te sig. Boken skrevs ju 1949 och mycket av de skrämmande spådomar Orwell nämner har visat sig bli verkliga.[/quote]

Det är klart du blev besviken, det var ju Strindberg. Det ju så att han är Sveriges tveklöst tråkigaste författare, imho. Om man tvunget ska läsa ngt av honom får det bli ngn kortare berättelse, som t.ex. Ett halvt ark papper. [;)] Btw, ngn som också var duktig på att förutspå framtiden var ju Jules Verne, som Stenens vise nämner.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Ja, Jules Verne är riktigt kul att läsa. Jag plöjde igenom en hel bokhylla med Verne-böcker som grabb. Jorden runt... är bra. Jag gillar att alla Vernes huvudpersoner beskrivs som "flegmatiska", alltså tröga och saktfärdiga. Bland annat Phileas Fogg beskrivs som flegmatisk till sitt sätt och med en märklig förtjusning för kortspelet Whist. [8D]

Charles Dickens är också en av mina favoriter. Samma sak gäller Jerome K Jerome som bl.a. skrev Tre män i en båt och Tre män på velociped. Underfundig mycket brittisk humor. [:)]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Har hållit på att ta mig igen igenom 5:ologin av per anders Fogelströms romansvit om sthlm från 1600 talet till 1960 talet "Mina drömmars stad" Mycket intressant hur det var. Annars är det mycket Dean Koontz som gäller (men jag börjar tröttna lite)
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

[quote="Comic man"]

[quote="Admin"]

Just nu läser jag Röda rummet. Hunnen en tredjedel in i boken så måste jag säga att jag är klart besviken. Inte vad jag väntat mig.

quote]

Det är klart du blev besviken, det var ju Strindberg. Det ju så att han är Sveriges tveklöst tråkigaste författare, imho. Om man tvunget ska läsa ngt av honom får det bli ngn kortare berättelse, som t.ex. Ett halvt ark papper. [;)] Btw, ngn som också var duktig på att förutspå framtiden var ju Jules Verne, som Stenens vise nämner.
[/quote]

Ungefär allt annat av Strindberg är bättre än Röda rummet. Uppriktigt sagt en dålig roman, för mycket "klubben för inbördes beundran" och det märks att det är ett av hans tidiga verk från innan han riktigt lärt sig skriva.

Något man däremot kan läsa med behållning, utan att ens ilskna till, är hans svenska reseskildringar, inte alls dumma!

Jules Verne, Aah! Tsarens kurir hör till de bästa läsupplevelser jag haft (det sibiriska jägarsnittet, whoosh!) och Den hemlighetsfulla ön var faktiskt den första roman jag läste. De två, Kapten vid femton år och Kaptens Grants barn finns ju dessutom som serier! Dels som egna äventyr i någon klassikerutgiving med gul rygg och dels finns det ett ritkigt bra Tsarens kurir-äventyr i en gammal Kalle Ankas-pocket.

Hmm, vill läsa om. Måste nog hem till föräldrahemmet och rota efter KA-pockets i en skrubb.[:)]
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="burnout"]

Har hållit på att ta mig igen igenom 5:ologin av per anders Fogelströms romansvit om sthlm från 1600 talet till 1960 talet "Mina drömmars stad" Mycket intressant hur det var. Annars är det mycket Dean Koontz som gäller (men jag börjar tröttna lite)
[/quote]
Jag läste igenom någon av böckerna för tiotalet år sedan och fann den intressant. Jag vet inte vilken av böckerna det var men huvudpersonen hette Henning och dog nånstans i slutet av boken i lunginflammation eller blodförgiftning eller nånting sånt. Jag gillade berättelsen men lästa aldrig vidare i bokserien. Lite synd, faktiskt. Man kanske skulle skaffa hem böckerna igen?

Den som (liksom jag) gillar medeltid och korståg och upplever Jan Guillous riddarsaga om Arn som veritabelt trams bör istället kolla upp den brittiska författarinnan Robyn Youngs triologi om tempelriddaren William Campbell. Två av seriens tre planerade böcker är utgivna än sålänge, Brödraskapet (org. Bretheren) och Korståg (org. Crusade). Båda två är klart läsvärda och även om Robyn tar sig lite artistiska friheter med årtal och datum så ljuger hon inte såsom allas vår lille galenskapare Gulliou regelmässigt gör. Det här är ingen Hamilton i rustning, utan storyn och personligheterna är komplexa på en nivå som Gulliou aldrig uppnår. Historiskt så är mycket av det Young beskriver korrekt även om hon då hon författar skönlitterära romaner givetvis skarvar lite och fyller i luckor med hjälp av fantasin. Det är en stor komplex historia där böckerna som ligger på knappt femhundra sidor styck tar oss från London till Paris till Outremer och Egypten. Sista delen, Requiem, släpps i Sverige i oktober i år kommer att knyta ihop hela storyn. Riktigt läsvärda böcker för den medeltidshistoriskt intresserade. [^]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="KRax"]
Jules Verne, Aah! Tsarens kurir hör till de bästa läsupplevelser jag haft (det sibiriska jägarsnittet, whoosh!) och Den hemlighetsfulla ön var faktiskt den första roman jag läste. De två, Kapten vid femton år och Kaptens Grants barn finns ju dessutom som serier! Dels som egna äventyr i någon klassikerutgiving med gul rygg och dels finns det ett ritkigt bra Tsarens kurir-äventyr i en gammal Kalle Ankas-pocket.

Hmm, vill läsa om. Måste nog hem till föräldrahemmet och rota efter KA-pockets i en skrubb.[:)]
[/quote]

Dom flesta Jules Verne verk finns som Illustrerade Klassiker äventyr, det var det som gjorde när man var mindre att man lånade böckerna på biblioteken efter man läst serietidningarna.
Tänk att dom J..la "skadliga" serietidningarna fick en att börja läsa böcker.[:o)]
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="burnout"]

Dom flesta Jules Verne verk finns som Illustrerade Klassiker äventyr, det var det som gjorde när man var mindre att man lånade böckerna på biblioteken efter man läst serietidningarna.
Tänk att dom J..la "skadliga" serietidningarna fick en att börja läsa böcker.[:o)]
[/quote]
Det där är lite märkligt, jag kritiserades våldsamt av min mellanstadielärarinna eftersom jag (i hennes tycke) kastade bort mitt läsintresse på dumheter som Tintin och Kalle Anka. Jag skulle läsa riktiga böcker, inte tecknat trams med pratbubblor. Hon skulle bara veta hur mycket jag läser som vuxen, tantskrället. [8D]

Jag pluggar till lärare (bl.a. i Svenska) och har märkt att attityden till serier är helt annan idag även bland de yngre litteraturlärarna än vad som var fallet bara när jag själv gick i skolan på åttiotalet. Nuförtiden så är det inte givet att Kafka är "bättre" än Carl Barks, eftersom "bättre" bara är en fråga tycke och smak. En historia blir inte bättre för att den skrivs ner än om den tecknas. Det är berättelsen som är det centrala, berättelsen och den upplevelse/insikt den förmedlar.

Det har hänt en del i folks attityd gentemot serier på tjugo år... [8D]
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Hm, känns som om lärare var mycket tråkigare förr, gillade den absoluta majoriteten av mina från min gamla skola och inga var sådär mossiga. Men det fick mig att tänka på en blogg från Maidenkonserten i Stockholm.

[quote]aftonbladet.se

20.00 Run to the Hills från plattan Number of The Beast från 1982 är en av Maidens mest kända låtar, och den näst bästa genom tiderna, enligt aftonbladet.se:s läsare. En som inte håller med om det är Jons fröken från skolan. Han och hans polare tog med låten som ett bidrag på deras roliga timmen, berättar han, men fröken orkade bara lyssna i cirka 30 sekunder innan hon stängde av.”Sedan fick vi en liten lektion i vad djävulsmusik var för något, och det togs även upp på föräldramöten, har jag för mig”, skriver han. Ja, jisses. När Maiden turnerade med Number of The Beast i USA var det ett jäkla hallå om att de var satanister och allt möjligt. Och än i dag tvingas de dementera det ryktet i moralens väktarland i väster (Iron-i). Senast i en annars mycket sevärd dokumentär på CNN.

[/quote]

Usch!
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Om jag inte misstar mig så var väl böckerna rikt illustrerade med bl.a. "tecknat trams" för bara ngt sekel sedan. Nu för tiden får man vara glad om det finns en bild på omslaget. [:(!] Det kanske är därför jag har sökt mig till seriernas värld. Så egentligen är det dagens textstinna böcker som är abnormt.

Nog för Barks är snäppet bättre än Kafka, men jag gillar ändå hans kortroman Förvandlingen, om köpmannen som förvandlas till en jättestor insekt.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4097
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Sjöwall/Wahlöfs böcker om Martin Beck. Bra deckarböcker eller "romaner om brott", som de själva tydligen tyckte att de skulle kallas. Stilbildande böcker som rekommenderas.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Admin"]


Det där är lite märkligt, jag kritiserades våldsamt av min mellanstadielärarinna eftersom jag (i hennes tycke) kastade bort mitt läsintresse på dumheter som Tintin och Kalle Anka. Jag skulle läsa riktiga böcker, inte tecknat trams med pratbubblor. Hon skulle bara veta hur mycket jag läser som vuxen, tantskrället. [8D]
[/quote]
Det klokaste jag läst på länge!
Tillhör själv de förtappade som syndade hejvilt med serieläsande under uppväxten. [:)]
Och har på kuppen blivit en notoriske läsare..
(Kan t ex inte gå på dass utan läsning. Finns inget annat tillhands kan det bli baksidan på en schampoflaska)

Just nu slukas Arne Dahls böcker om "A-gruppen".
Klart läsvärda svenska deckare!

[quote="Anders1"]

Sjöwall/Wahlöfs böcker om Martin Beck. Bra deckarböcker eller "romaner om brott", som de själva tydligen tyckte att de skulle kallas. Stilbildande böcker som rekommenderas.
[/quote]
En stor fan av dessa böcker!
Omlästa ett otal gånger. Saknar motstycke bland de svenska polisromanerna. Ett djup, en samhällskritik, en humor som hittills är oöverträffad.
Kan dock just nu rekommendera ovan nämnde Arne Dahl. De är inte så pjåkiga.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Senaste boken jag läste ut var "Fantomas in America" av David White. En av de bästa böcker jag läst på länge om jag får säga det själv, atmosfärisk och spännande. På det hela taget en värdig uppföljare till de klassiska böckerna av Allain & Souvestre.

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Sen jag började läsa serier på allvar igen blir det allt färre böcker, övergången är lite svår nämligen, plötsligt saknar man bilderna.

Jag läste mängder med böcker tidigare nu läser jag inte ens en bok i månaden.
Jag läser aldrig någonsin kriminalromaner eller sk. deckare.
Jag vill ut i fantasin helt, inget verklighetsbaserat eller liknande, det kan jag se på film om det kommer.

Jag kan dock läsa om böcker igen, en del fixar inte det , de läser allt de har en gång sen menar de att de kommer ihåg allt, jag kan läsa böcker jag tycker är bra flera ggr, fast det kan ju gå några år i mellan givetvis.

Kör om Gorge RR Martins song of ice and fire, inte klarskriven serie iofs men en förbaskat massa sidor att läsa iaf, det tar ett tag mellan böckerna så nu vill jag läsa om dem igen innan jag läser den senaste.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Lånade "Krig är dumt" av Kjell Ahlberg som jag
började läsa ikväll. Visserligen ska jag joba i
morgon/lördag, men räknar med att avsluta den i
alla fall då. Har en viss bokabstinens, brukar plöja
igen cirka sex böcker per semester, i år har det inte
blivit någon. Bättring utlovas, även om jag hunnit med
ett tjugotal mangapockets och betydligt fler (serie)tidningar.

Helt passiv har jag inte varit alltså, fast jag har nog
några meter dåligt samvete i bokhyllan, mest sf från Delta.

Jens
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1912
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Jag har just nu två böcker + ett seriealbum på nattduksbordet.
Albumet (Rocky 14) brukar jag läsa en liten stund innan jag ska gå och lägga mig eftersom det är lätt att lägga ifrån sig.
Den ena boken (Historien om Pi av Yann Martel) kom jag bara en liten bit i eftersom jag fick hem Jan Guillous nya bok "Men inte om det gäller din dotter" och då går den före.
Jag har läst samtliga böcker i Hamiltonserien, så det ska bli intressant att se om han tar död på honom den här gången eller inte. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag har läst 5 engelska sci-fi böcker under året, från 1954 (panther books) The Indestructible, The red planet, The metal eater, Dimension of horror och
nån som jag inte minns vad den heter.

Jag läste nyligen "Colour of magic" av Terry Pratchett, där jag blev frälst och jag ska åka å hämta 21 engelska Pratchett-pockets nästa helg för 10kr/ styck! =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Jag har precis läst ut en Handbok i Stresshantering av Hilary Jones - en ögonöppnare för en utbränd person såsom mig själv. [8)] Den belyste viktiga saker att tänka på, något som i förlängningen kan leda till en förändring i levnadsvanor.

Sedan har jag skaffat en deckare, Tretton vid bordet, av Agatha Christie som jag ska läsa någon gång framöver. Jag måste erkänna att jag gillar Poirot starkt. [:)]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej, är det nåt jag ogillar så är det den typen av böcker där allt löser sig på sista sidan, sånt irriterar mig alltid.:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Men det kan vara coolt om det är en "shock ending" som slutar lyckligt på sista sidan. =)
With great powers comes great responsibility.
Skriv svar