Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Agentum"]

Nej, är det nåt jag ogillar så är det den typen av böcker där allt löser sig på sista sidan, sånt irriterar mig alltid.:-)
[/quote]

Nej, just gamla pusseldeckare har ju sin speciella tjusning, tycker jag. Jag gillar både Ellery Queen och Agata Christies verk med Hercule Poirot. Men smaken är väl som vanligt olika.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Självklart, jag dömmer inte dig, men där har vi olika smak helt enkelt.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Läser bara engelska böcker. Just nu läser jag Daniel L Magidas bok: The Rules Of Seduction. Detta är faktiskt en av de bättre böcker jag känner till, har redan läst den men tycker det är kul att läsa den igen.

Nej den handlar inte så mycket om regler om förförelse. Det är en biografi och den handlar om en kille som är väldigt filosofisk och sportig på en och samma gång. Så här står det på baksidan av boken:

"When it comes o seduction, Jack never makes the first move. Those are his rules. And they have always worked. Until now..."


Annars har jag nyligen läst The Dice Man. Det är ju en riktigt flippad bok. Han slår tärningar om allt, snacka crazy-crazy. Men den var ok. Har också nyligen läst Dan Browns alla böcker. Han skriver ju bra och det är alltid intressant med med hans tankar kring Maria/Jesus m.m. Böckerna är ju spännande men oj, oj vad Star Wars och även Spider-Man är vassare än hans böcker.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Inlägg av FredrikLähnn »

Har precis läst ut da Vinci koden av Dan Brown - rätt kul men ingen jättehöjdare.

Nu har jag börjat om på Harry Potter-serien igen :-)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="FredrikLähnn"]


Nu har jag börjat om på Harry Potter-serien igen :-)
[/quote]

Tycker om Harry Potter serien på engelska. Den borde alla läsa. [:)] Det är så många som tycker den är skit och barnslig med de har ju inte läst allt på engelska och från början. När det gäller Harry Potter måste man ju bara läsa alla böckerna, i rätt ordning. Saknar faktiskt hela gänget. Tycker det är underbar serie. Kanske skall läsa alla igen.

Förresten läste jag Den oändliga historien nyligen. Den är inte dum alls. Filmen har ju inte direkt fått med gobitarna. Fast de finns ju en ny oändliga historien film nu, den är ok men lite för enkelt gjord för min smak. Men boken tyckte jag mycket om. Den påminner lite om Miyazakis filmer tycker jag.

Är det någon som läst någon bra icke-mainstream fantasy bok på sistone? Skulle gärna ha lite tips. Vill förkovra mig i fantasy böcker, måste väl finnas hur mycket som helst som är bra? Många säger ju att Tolkiens Sagan om Ringen är den som inspirerat alla andra. Är det verkligen så, eller finns det fantasy stories som är mycket bättre? Skulle dö för en riktig bra fantasy bok, gärna med både killar och tjejer i storyn.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Om du vill läsa helt annan äldre fantasy (20-tal) kan du ta en titt på James Cabell Branch tre böcker "Silverbläsen", "Jurgen" och den tredje minns jag inte vad den heter. Bra saker, tyckte jag i alla fall för tio år sedan. De är lite mer åt riddarsagehållet. Det som är bra med dem är respektlösheten, att ont och gott är är ganska ointerssant. Har jag för mig. Dags att läsa om, tror jag.

Därmed inte sagt att de är bättre än Tolkien, det är de inte.

Mervyn Peake finns också på de flesta bibliotek. Slottet Gormenghast är del ett, Titus tronföljaren är del två och Titus rymlingen del tre. Dessa är helt annorlunda än något annat jag läst. Tyvärr håller de två senare delarna inte samma klass som ettan och det som är bra med ettan är en klurig fascination, märkliga miljöer, udda personer och fantastiska beskrivningar. Så mycket äventyr är det inte, alla tre handlar mest om Titus uppväxt. Mervyn Peake var tydligen ganska psykiskt instabil och tja, det märks nog.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Jag kan tipsa om två personliga favoritförfattare i deckare/thriller genren, Michael Connelly och John Grisham. Connelly är, i mitt tycke, den bäste och jag har väll läst fem-sex av hans böcker alla mycket bra men en sticker ut och det är Poeten. Poeten är en av de mest täta, spännande och skrämmande böcker jag har läst så det rekommenderas mycket varmt. Andra bra är Dockmakaren och Fällan (något av en fristående uppföljare till Poeten).

Grisham har också skrivit flera bra böcker men jag har fastnat för tre av hans böcker. Partners, Försvararen och Den oskyldige mannen. Den oskyldige mannen är lite speciell eftersom den något av en reportagebok om ett våldsamt mord i en småstad och det rättsliga efterspelet, men en jäkligt bra sådan.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="spindelmannenelektra"]



Tycker om Harry Potter serien på engelska. Den borde alla läsa. [:)] Det är så många som tycker den är skit och barnslig med de har ju inte läst allt på engelska och från början.
[/quote]

Stormgillade Potter som ljudbok, så svenska dock. Finns den inläst på engelska (så klart den finns) till ett överkomligt pris, eller blir det tank-automaten? Finns väl i 1000 versioner om man börjar leta på nätet...[B)]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Läser tyvärr inte så mycket böcker nu för tiden, lyssnar däremot på massor av ljudböcker. Just nu rullar Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole, med den mycket specielle och underhållande Ignatius i huvudrollen. Senaste tiden har det också blivit en drös av Stieg Trenters böcker om Harry Friberg, de fem första av Edgar Rice Burroughs Mars-svit, Douglas Adams Liftarböcker, några Ken Follet, några Ian Fleming. Härnäst väntar bland annat Patricia Highsmith, Raymond Chandler, Bob Woodwards bok om Bush och lite annat smått och gott.

spindelmannenelektra: kan rekommendera min och troligen Agentums favorit bland "Sword & Sorcery", Fritz Leiber och hans böcker om de två drummlarna Fafhrd och Grey Mouser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fritz_Leiber
Finns även som tidningar från DC och Dark Horse. Annars är jag en av de få här som gillar Robert Jordans jätte-epos om Drakens återkomst, och i den kryllar det av starka kvinnor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Jordan
EDIT: Robert Jordan är klar mainstream förresten, enligt SF-bokhandeln den som säljer bäst.

Hittade för övrigt en hel del i tredje eller fjärde Marsboken av Edgar Rice Burroughs som det kändes som Tolkien plankat rejält.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="labrador road 26"]
spindelmannenelektra: kan rekommendera min och troligen Agentums favorit bland "Sword & Sorcery", Fritz Leiber och hans böcker om de två drummlarna Fafhrd och Grey Mouser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fritz_Leiber
Finns även som tidningar från DC och Dark Horse. Annars är jag en av de få här som gillar Robert Jordans jätte-epos om Drakens återkomst, och i den kryllar det av starka kvinnor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Jordan
EDIT: Robert Jordan är klar mainstream förresten, enligt SF-bokhandeln den som säljer bäst.

Hittade för övrigt en hel del i tredje eller fjärde Marsboken av Edgar Rice Burroughs som det kändes som Tolkien plankat rejält.
[/quote]

Tack så mycket Hyperion, Krax och Labrador Road för bra tips. [:)] Det får nog bli lite Robert Jordan ikväll. [:)]

Några tips på bra och viktiga böcker:

John Pilgers alla böcker och dokumentärer är bäst. "A Secret Country" är hur bra som helst. Där får man på ett mycket nyanserat sätt följa de vitas vidriga behandling av Aborginer i Australien och att det fortfarande finns mycket att göra överallt i världen då det gäller demokrati. Han diskuterar "beachen" som den mest demokratiska platsen man kan vara på. Där finns alla möjliga sorters människor och där kan alla vara de de vill vara. Dessutom vet jag ingen i hela världen som har så djup insikt i minioritets grupper som Pilger. Jag är ett mycket, mycket stort fan av honom. Tyvärr har han vi något tillfälle påstått att samerna i Sverige har haft det så bra. Där är han ju ute och cyklar lite grann, men detta sa han för länge sen. Nu har han säkert fått insikt i denna fråga också, hoppas jag...

Maya Angelous bok "I know Why the Caged Bird Sings" är strålande och gripande. Man förstår hur hemskt det var att vara svart kvinna under den tuffaste tiden.

Fay Weldons bok "The Heart of the Country" borde alla feminister läsa. Snacka om att sätta männen på plats på ett intressant sätt. Är inget stort fan av Weldon men just denna bok var intressant .

Vigina Woolfs "Eget Rum" är viktig. Vad hade till exempel hänt om Shakespeare varit en kvinna? Virginia Woolf slår fast att världen i så fall hade gått miste om litteraturhistoriens kanske viktigaste verk - eftersom syster Shakespeare, istället för att bli uppmuntrad för sin skrivarådra, antagligen hade blivit bortgift och fastnaglad i hemmet med en tyrannisk man och tio småbarn.

Jeanette Wintersons "Oranges are not the Only Fruits" är intressant. Handlar om en lesbisk kvinna som "fightas" för sin rätt i kyrkans tuffa värld.

Sist men inte minst en klockren bok:

Buddha of Suburbia En klockrent rolig bok om en Indier i London. Man får föjas hans uppväxt på ett sjukt roligt sätt. Rasism ,homofobi mm tas upp på ett kul sätt.

Flera av dessa böcker läste jag när jag pluggade engelska. So what min lärarinna hade bra taste. Synd att man inte har en bra lärarinna nu som kunde ge en bra boktips. Skall nog börja plugga igen.

Tur att man har härliga Er här på forumet och få lite goa tips ifrån. [:)]


Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Conan_collector
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 13:51

Inlägg av Conan_collector »

Jag läser just nu Jo Nesbo Smärtans hus, den är väl hyfsad [:)]
Lloyd Alexander 1924 - 2007 R.I.P
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag läser "sourcery" av Terry Pratchett, riktigt bra. =)
Innan den läste jag en 50-tals sci-fi som heter "beyond the fourth door."
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

[quote="impeesa"]

[quote="spindelmannenelektra"]



Tycker om Harry Potter serien på engelska. Den borde alla läsa. [:)] Det är så många som tycker den är skit och barnslig med de har ju inte läst allt på engelska och från början.
[/quote]

Stormgillade Potter som ljudbok, så svenska dock. Finns den inläst på engelska (så klart den finns) till ett överkomligt pris, eller blir det tank-automaten? Finns väl i 1000 versioner om man börjar leta på nätet...[B)]
[/quote]

Jag tipsar dig att välja versionen med Stephen Frys röst. Han har till och med fått pris för sitt arbete med HP-inspelningarna. Det var han väl värd. Den amerikanska versionen ger jag inte mycket för men det kan bero på att jag följt Frys röst från början till slut och därför har svårt för att acceptera andra röster som läser upp HP-böckerna. Författarinnan Rowling skriver på engelska och Harry Potter själv är engelsk så då väljer man med fördel Fry istället för den amerikanska versionen. Det känns mer riktigt i och med att Fry dessutom läste in dem så bra.
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

KRaX: Jag har läst de två första "Gormenghast"-böckerna och tyckte mycket om dem, mina favoritkaraktärer var Dr Prunesquallor, som nog var en av de få förnuftiga människorna i hela slottet och Steerpike, som väl till en början är bokens verkliga huvudperson. Jag har även "Jürgen" av Campbell liggandes någonstans, får se till att leta fram den igen. Jag har för mig att den boken och dess bild av Helvetet inspirerade Neil Gaiman när han gjorde "Sandman"-serien.

Själv håller jag just nu på och läser första delen av "Udolphos Hemligheter" av Ann Radcliffe, jag väntar med att komma med ett omdöme tills jag har läst ut boken ifråga. Än så länge är den något seg, men nu har hjältinnans far bitit i gräset så jag antar att handlingen kommer att ta fart rätt snart.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Kul! Jag borde läsa om Gormenghast, köpte dem och började med det för ungefär ett år sedan, men så kom moderskapet på besök och bläddrade i ettan och tog sedan med sig alla tre hem till sig. På biblioteket i bruksorten jag växte upp i fanns också en annan bok av Peake, som jag tyckte var ännu bättre. Minns inte vad den hette, men den var om inte fantasy så i alla fall fantastisk. Har för mig att huvudpersonen började flyga...?

Jag skulle behöva ett tips om ny fantasy att bläddra i! Något som börjat komma ut de senaste fem-tio åren. På svenska, spänningslitteratur vill jag behöva använda så lite hjärna till som möjligt. Bästa moderna Fantasy jag läst är nog Katherine Kerrs Deverry-böcker, om det säger någon om vilken stil jag uppskattar.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Inlägg av FredrikLähnn »

[quote="spindelmannenelektra"]

Är det någon som läst någon bra icke-mainstream fantasy bok på sistone? Skulle gärna ha lite tips. Vill förkovra mig i fantasy böcker, måste väl finnas hur mycket som helst som är bra? Många säger ju att Tolkiens Sagan om Ringen är den som inspirerat alla andra. Är det verkligen så, eller finns det fantasy stories som är mycket bättre? Skulle dö för en riktig bra fantasy bok, gärna med både killar och tjejer i storyn.

[/quote]
Mina absoluta favoritförfattare i fantasy-genern är Davin & Leigh Eddings - men de är kanske ganska "mainstream" trots att jag tycker att det skiljer sig mycket från Tolikens perfekta och ädla hjältar + att där är både manliga och kvinliga huvudpersoner - D. Eddings skrev just om sin relatione till Tolkien och försök att göra något annat i inledningen till en bok med bakgrundsinformation till Belgariaden.

Annars kan jag varmt rekomendera "Dödens port"-serien (The Death Gate Cycle) av Margaret Weis och Tracy Hickman.[:)]
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Inlägg av FredrikLähnn »

[quote="impeesa"]

Stormgillade Potter som ljudbok, så svenska dock. Finns den inläst på engelska (så klart den finns) till ett överkomligt pris, eller blir det tank-automaten? Finns väl i 1000 versioner om man börjar leta på nätet...[B)]
[/quote]

Tyckte att ljudböckerna var helt ok till femte boken - den tog helt enkelt för lång tid att lyssna på (boken är typ tre gånger så tjock som den första) - det kändes tjatigt efter ett tag.

Tittade igenom filmerna i förra veckan men de kan ju ALDRIG slå böckerna. Fattar inte varför man plockar bort stora delar av handlingen till förmån för meningslösa action-scener som inte ens är med i böckerna.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Nu har jag inte läst "Deverry"-serien, även om namnet låter bekant, så det säger mig dessvärre inget. Mina favorit-författare inom fantasygenren är George R.R. Martin och Terry Pratchett.

Martin har skrivit "A Song of Fire and Ice" ("Sagan om Is och Eld", på svenska). En serie som hittills undvikit alla genrens klicher och istället presenterar oss med en ovanligt mörk och realistiskt skildrad medeltida värd där fokus ligger på intrigerna mellan diverse rivaliserande adelsfamiljer än kampen mellan gott och ont.

Pratchetts "Discworld" ("Skivvärlden") är något mer lättsam och humoristisk, även om det finns ett allvar bakom humorn. Det spelar ingen roll vilken bok i serien du börjar med, men mina personliga favoriter är de om Samuel Vimes och stadsvakten i Ankh-Morpork, tätt följd av de med häxorna (utom "Equal Rites"/"Trollkarlens Stav", den boken är inget vidare) och slutligen de med Rincevind (Rensvind).

Det ska även påpekas att "Discworld" innehåller en del fristående böcker där ingen av ovannämnda karaktärer förekommer. Ja, med undantag för DÖDEN som är allestädes närvarande igenom hela serien. Min favorit av dessa är "Small Gods" ("Små Gudar"), där vi bland annat får möta en gud som förvandlats till sköldpadda och en blind filosof som bär runt på en lykta.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Pratchett håller jag koll på och läser allteftersom böcker kommer ut. Föredrar också de om Samuel Vimes och de om häxorna i bergsbyarna. Har svårt för Rensvind. Små gudar, jo har för mig jag tyckte om den också!

Martin är okänd för mig, ska jag kolla upp! Intriger tycker jag om, så det blir nog bra. Tack!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="FredrikLähnn"]

[quote="spindelmannenelektra"]

Är det någon som läst någon bra icke-mainstream fantasy bok på sistone? Skulle gärna ha lite tips. Vill förkovra mig i fantasy böcker, måste väl finnas hur mycket som helst som är bra? Många säger ju att Tolkiens Sagan om Ringen är den som inspirerat alla andra. Är det verkligen så, eller finns det fantasy stories som är mycket bättre? Skulle dö för en riktig bra fantasy bok, gärna med både killar och tjejer i storyn.

[/quote]
Mina absoluta favoritförfattare i fantasy-genern är Davin & Leigh Eddings - men de är kanske ganska "mainstream" trots att jag tycker att det skiljer sig mycket från Tolikens perfekta och ädla hjältar + att där är både manliga och kvinliga huvudpersoner - D. Eddings skrev just om sin relatione till Tolkien och försök att göra något annat i inledningen till en bok med bakgrundsinformation till Belgariaden.

Annars kan jag varmt rekomendera "Dödens port"-serien (The Death Gate Cycle) av Margaret Weis och Tracy Hickman.[:)]
[/quote]

Tack för tips. Ja jag bara måste läsa lite mer Fantasy böcker.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar