Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Ännu en Connelly: Prövningen.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Jag har nyligen läst Perry Mason och fallet med den mördade miljonären. Bok nr 4 i Håkan Anderssons utgivning Deckarhyllan.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Har ungefär ett kapitel kvar i Svarta lådan (också Connelly).
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Läser lite allt möjligt nu det senaste och har flera böcker igång samtidigt. dock bara en roman.
På telefonen läser jag första boken i Brian Lumley's Necroscope. En bok som jag i tonåren läste en serieadaption av och älskade. Än så länge verkar romanversionen vara lika bra.
I bokform läser jag bland annat Dick Harrison's Jarlens Sekel om sverige på 1200-talet. Läser en liten bok med ordstäv, Svensk Ordakonst, av Carl-Herman Tillhagen. sist men inte minst läser jag Svenska Folksagor av Birgitta Hellsing (Som omskriver folksagor nedskrivna under 1800 och tidigt 1900-tal i modern svenska utan extrem dialekt som visas lite exempel på i introduktionen till boken.) med underbart informativa info texter av Jan Öjvind Swahn om varje sagas historiska bakgrund och lika fantastiska bilder av Alvaro Tapia
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Nordisk kriminalkrönika 1984, billiga vanliga böcker som kan intressera, det är om brott först i närtiden från Norden, sen min favoritdel historiska brott.

Köpte hela urgåvan av Okays Magnus Historia om de Nordiska Folken, helt klart nåt man plöjer fort, skriven 1555 av en utkastad katolsk biskop när Sverige gick över till Luthers läror.

Nä den var bililg och komplett, klart man ska ha den i hyllan om man bryr sig om svensk historia.

Historien är sorglig nu så jag brukar ta mg tillbaka i tiden, som iofs knapoast var lekstuga heller, men som bygde landet öht frpn att vara en dabsk lydstat vilket tex Norge nöjde sig att vara in på tidigt 1800 tal då Sverige tog över.

Som sen slutade imo på ett imponerande sätt dvs inget krig när vi skildes, få kan skryta om det, ok Tjeckoslovakien med, spnt tyder på sivilicering, men nu har vi tröttnat på sånt fjams och sha utbyta kultur med folk på i det närmaste stenåldersnivå oerhlrt efterblivna på området än vi är.

Men vafan kärringarbåna kann gott få slava inlåsta tycker jag, lite riktig kultur saknas, utbyte rules!!!!!!!!.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Läst omkr halva "Inte ett farväl" av Michael Connelly.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av larsa66 »

Björn Afzelius, En gång i Havanna.
En intressant bok, medryckande skrivet och bitvis vackert. Men även bitvis fördomsfull, och en avsaknad av de analyser och djup som fanns i de låtar han skrev.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Connelly, Mörk och helig natt. (Eftersom jag nu råkat logga in.... passar jag på att nämna ännu en bok...)
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av MrKumquack »

Jag är snart klar med Hundraettåringen som tänkte att han tänkte för mycket. Långt ifrån lika bra som den första boken om Allan Karlsson, men det var ungefär vad jag hade förväntat mig oxå. Har läst den första tre gånger tror jag, med i stort sett lika stor behållning varje gång! (Filmen dock en besvikelse.)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Mer SF av Arthur C Clarke. Nu SOS från Törstens hav (även kallad SOS från Månen), och den är väl absolut läsvärd, men efter att relativt nyligen ha läst den fantastiska Rama-fyrologin, så var förväntningarna så oerhört högt ställda, så något besviken blev jag tyvärr. Frågan är om jag ska fortsätta att beta av Arthur C Clarkes författarskap eller om jag bör inse att jag har läst det bästa av honom och istället borde övergå till andra SF-författare?
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av smorkin »

Rufus skrev:Mer SF av Arthur C Clarke. Nu SOS från Törstens hav (även kallad SOS från Månen), och den är väl absolut läsvärd, men efter att relativt nyligen ha läst den fantastiska Rama-fyrologin, så var förväntningarna så oerhört högt ställda, så något besviken blev jag tyvärr. Frågan är om jag ska fortsätta att beta av Arthur C Clarkes författarskap eller om jag bör inse att jag har läst det bästa av honom och istället borde övergå till andra SF-författare?

De romaner jag gillat bäst av Clarke är nog "2001", "Childhood's End" / "Mot nya världar", "Against the Fall of Night" / "Natten faller på", och "Rama". Med brasklapp för nr 2 att den är en smula ålderdomlig men att slutet är fantastiskt, och för nr 3 att jag sist läste den (uh-oh!) för 35+ år sen, så tja, den kanske var bra då?

Annars tycker jag att om du inte gjort det så ge hans noveller en chans, jag tycker nog att han är bättre som novellförfattare än romanförfattare. Det finns en svensk samling, "Mörkrets mur", som kom ut för rätt många år sedan men som finns på biblioteket och som är billig när den dyker upp på antikvariat. Innehåller bland annat superklassikerna "Stjärnan" och "Vaktposten", där den senare är novellen som la grunden till idéerna bakom "2001".
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

smorkin skrev:
Rufus skrev:Mer SF av Arthur C Clarke. Nu SOS från Törstens hav (även kallad SOS från Månen), och den är väl absolut läsvärd, men efter att relativt nyligen ha läst den fantastiska Rama-fyrologin, så var förväntningarna så oerhört högt ställda, så något besviken blev jag tyvärr. Frågan är om jag ska fortsätta att beta av Arthur C Clarkes författarskap eller om jag bör inse att jag har läst det bästa av honom och istället borde övergå till andra SF-författare?

De romaner jag gillat bäst av Clarke är nog "2001", "Childhood's End" / "Mot nya världar", "Against the Fall of Night" / "Natten faller på", och "Rama". Med brasklapp för nr 2 att den är en smula ålderdomlig men att slutet är fantastiskt, och för nr 3 att jag sist läste den (uh-oh!) för 35+ år sen, så tja, den kanske var bra då?

Annars tycker jag att om du inte gjort det så ge hans noveller en chans, jag tycker nog att han är bättre som novellförfattare än romanförfattare. Det finns en svensk samling, "Mörkrets mur", som kom ut för rätt många år sedan men som finns på biblioteket och som är billig när den dyker upp på antikvariat. Innehåller bland annat superklassikerna "Stjärnan" och "Vaktposten", där den senare är novellen som la grunden till idéerna bakom "2001".


Tack! Jag hittade Mörkrets mur på Tradera, så det blev så att jag köpte den nu då. [:)]
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av zlv »

Dax att läsa en Stephen King "klassiker", Salem's Lot/Staden som försvann.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Läste om Poeten (läste den förra gången i mitten av 90-talet). Sen kom jag på att författaren även skrev en uppföljare, The Narrows... Så nu måste jag läsa om även den!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Läste om Poeten (läste den förra gången i mitten av 90-talet). Sen kom jag på att författaren även skrev en uppföljare, The Narrows... Så nu måste jag läsa om även den!

Vem var författaren?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Connelly (Men det är ju uppgooglat på några sek för en van internetanvändare?)
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av trimble »

Svensk Seriehistoria, del 3, ytterligare en lysande utgåva från Svenskt SerieArkiv, det är fullständigt ofattbart att Seriefrämjandet kan producera en sån usel produkt som Bild&Bubbla när man gör Svensk Seriehistoria så bra????
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Grumme »

Grumme skrev:Jag har precis avslutat Jan Guillous "1968", och tänker här näst sätta tänderna i Mikael Niemis nyaste alster "Koka Björn".
Kan dock inte lova att den blir färdigläst under detta kalenderår. Livet som småbarnsfröälder sätter vissa begränsningar, och tvingar fram prioriteringar man helst skulle slippa. [B)]


Över 15 månader sedan jag skrev detta, och jag jobbar fortfarande med samma bok. :oops:
Jag har i dagsläget kommit ungefär halvvägs, och måste väl erkänna att jag hade blivit klar med den långt tidigare om jag inte hade prioriterat internet, film och tv-serier istället.

För några dagar sedan så plockade jag dock fram boken för att göra ett litet ryck. Jag hann läsa fyra sidor, sedan upptäckte jag att boken var feltryckt. De c:a 30 senaste sidorna jag hade läst återkom, och de sidor som skulle ha varit där istället saknades. [:(]
Som tur är så visade sig förlaget vara väldigt tillmötesgående när jag mailade dem om problemet, och skulle omgående skicka mig ett nytt exemplar.

Nu återstår att se när jag tar tag i boken nästa gång... [xx(]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av zlv »

Stephen King's senaste: "Institutet", blev det denna gång.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Läser Giles Blunt: Fruset offer. Ganska lågmäld deckare som utspelar sig i Kanada. (Blunt skriver bra -- dessutom har han haft tur med sina svenska översättare!)
Det finns fler böcker av Giles Blunt. Den bästa hittills var Schamanen.
Skriv svar