Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Senaste veckorna har jag läst Alice i Underlandet och The Great Gatsby. Läser just nu Trollkarlen från Oz. Mycket klassiker läsning på gång. Även läst C.V. Hunt's Babyhater om en kvinna som slår bebisar på käften. En blivande klassiker som ni kan höra.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Beckett: Company, Avigt & Co, Murphy, I väntan på Godot samt Eleutheria.
Sniffar lite på More Pricks than Kicks. Funderar på att beställa Dream of Fair to Middling Women.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av zlv »

Har på börjat Nick Perumov's svit "Svärdens Väktare", och efter att ha klarat av "Ulysses" så har turen kommit till James Joyce's "Dublinbor", även denna i ny översättning av Erik Andersson.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Deckarhyllan har kommit ut med två nya böcker, vilka har inköpts, och just nu är det "Dom försvunna fotspåren" av Carter Dickson som läses.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Läste igår igenom poesisamlingen The Creek av Justin Grimbol. Inte ett stort poesi fan men jag är däremot ett stort fan av Justin Grimbol så det var småtrevligt. Påbörjade sedan bizarro boked (, finns det någon svensk version av ordet Novella?) The Crud Masters av samma författare.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

zlv skrev:Har på börjat Nick Perumov's svit "Svärdens Väktare", och efter att ha klarat av "Ulysses" så har turen kommit till James Joyce's "Dublinbor", även denna i ny översättning av Erik Andersson.


Joyces Ulysses är en intressant bok som jag mycket länge har tänkt att läsa nån gång, och jag sökte nu på Bokus. Men tydligen finns den på svenska bara som ljudbok eller e-bok eller som lyxutgåva för 875 kr. Ingen "pappersutgåva" till rimligt pris tydligen. [B)]
Användarvisningsbild
Julian999
Very Good
Inlägg: 132
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 20:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Julian999 »

Rufus skrev:
zlv skrev:Har på börjat Nick Perumov's svit "Svärdens Väktare", och efter att ha klarat av "Ulysses" så har turen kommit till James Joyce's "Dublinbor", även denna i ny översättning av Erik Andersson.


Joyces Ulysses är en intressant bok som jag mycket länge har tänkt att läsa nån gång, och jag sökte nu på Bokus. Men tydligen finns den på svenska bara som ljudbok eller e-bok eller som lyxutgåva för 875 kr. Ingen "pappersutgåva" till rimligt pris tydligen. [B)]


Finns från 24 kr på Bokbörsen:

https://www.bokborsen.se/?g=0&c=0&q=Joy ... ice&_d=asc
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av zlv »

Julian999 skrev:
Rufus skrev:
zlv skrev:Har på börjat Nick Perumov's svit "Svärdens Väktare", och efter att ha klarat av "Ulysses" så har turen kommit till James Joyce's "Dublinbor", även denna i ny översättning av Erik Andersson.


Joyces Ulysses är en intressant bok som jag mycket länge har tänkt att läsa nån gång, och jag sökte nu på Bokus. Men tydligen finns den på svenska bara som ljudbok eller e-bok eller som lyxutgåva för 875 kr. Ingen "pappersutgåva" till rimligt pris tydligen. [B)]


Finns från 24 kr på Bokbörsen:

https://www.bokborsen.se/?g=0&c=0&q=Joy ... ice&_d=asc

Eller så kollar man på sitt bibliotek, denna utgåva var det jag läste.

Idag hämtade jag Stephen Kings senaste, "Outsidern", får se när jag kommer till den [8D]
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Bokbörsen är alltid bra när man måste ha tag på nånting speciellt man inte hittar.
Det är väl frakten som kan stoppa en.

Jag har ändå köpt mängder den vägen genom åren, fasen en ny inbunden bok kostar en hel del ch som begagnad ofta nästan inget.
Bara faktaböcker om specialintressen kostar nåt begagnat egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Bokbörsen är alltid bra när man måste ha tag på nånting speciellt man inte hittar.
Det är väl frakten som kan stoppa en.

Jag har ändå köpt mängder den vägen genom åren, fasen en ny inbunden bok kostar en hel del ch som begagnad ofta nästan inget.
Bara faktaböcker om specialintressen kostar nåt begagnat egentligen.

Behöver man registrera sig för att handla där, förresten? Jag har väl varit litet nyfiken på en del grejer där, genom åren, även om det aldrig helt blivit av.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Julian999
Very Good
Inlägg: 132
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 20:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Julian999 »

Wakuran skrev:
Agentum skrev:Bokbörsen är alltid bra när man måste ha tag på nånting speciellt man inte hittar.
Det är väl frakten som kan stoppa en.

Jag har ändå köpt mängder den vägen genom åren, fasen en ny inbunden bok kostar en hel del ch som begagnad ofta nästan inget.
Bara faktaböcker om specialintressen kostar nåt begagnat egentligen.

Behöver man registrera sig för att handla där, förresten? Jag har väl varit litet nyfiken på en del grejer där, genom åren, även om det aldrig helt blivit av.


Det finns snabbkassa om du inte har ett konto.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Försämrades dock när de införde samma frakt på alla saker. Lite surt att betala mer för frakten än för själva boken? (Å andra sidan råkade jag ut för en SKITJOBBIG säljare på den gamla tiden också. Som lade på frakt 100 kr för en bok som kostade 20. Så det blev ju en skitkass affär... (Nu VET man från början vad slutsumman blir!))
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Så det finns ingen samfrakt? Eller...?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:Så det finns ingen samfrakt? Eller...?

Om jag inte förstott det fel så är frakten ALLTID 55 kr, oavsett mängd varor eller vikt.

Edit: Vilket ju såklart är tråkigt när man köper något litet häfte som skickas i kuvert, men bra när man beställer hem riktiga tegelstenar =P
Själv tenderar jag köpa efter ämne, inte butik, så har inte köpt något som kunnat få samfrakt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Ja, hos Bokbörsen har jag köpt en del. Jag letar dock hos lokala second hand-affärer och antikvariat först. Främst med tanke på fraktkostnaden.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Ja det är samfrakt, 55kr, så avvägningen blir ju alltid om det är värt det varje gång.

Och visst loklat från hyllan är väl bäst eller marknader tex, men vissa böcker har jag enbart hittat via bokbörsen, och ibland har jag köpt fler böcker så frakten känts ok.
Registreringen är väl mest för köpen via faktura antar jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Förkovrar mig i ämnet "hawaiiskjortor" genom att läsa standardverket i genren, The Aloha Shirt: Spirit of the Islands av Dale Hope. Mycket intressant!

Bild

I uppslaget ovan kan ses vad jag betraktar som hawaiiskjortornas heliga graal: Den som odödliggjordes genom att bäras av Montgomery Clift i Härifrån till evigheten (från Kahanamoku Champion by Cisco). Den VILL jag ha! Tyvärr kostar den en halv förmögenhet. Och när skulle man våga ha den på sig? (När man cosplayar nämnda film, möjligen...)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Läser Lee Child, No middle name (som är en novellsamling).
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Jag har läst Stjärnskeppet Titanic av Terry Jones. Japp, av Terry Jones från Monty Python alltså. Boken är en SF-humorroman i ungefär samma stil som Douglas Adams SF-humorromaner, och just Douglas Adams gjorde ett datorspel som denna bok bygger på.
Skriv svar