Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Göran Semb »

Alan Beatties "Världens ekonomiska historia i tio kapitel" och William Bernsteins "Hur handeln formade världen" på sista tiden. Utmärkta båda två.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

The Germans on Venus
En Antologi på engelska av gamla franska sci-fi kortisar från 1600talet till tidigt 1900tal, tiden innan sci-fi riktigt fick sin definition.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Ännu en Grisham. Regnmakaren. Toppenbra! Mycket juridik och sånt...
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Edogawa Rampo's Japanese Tales of Mystery and Imagination.
En samling korta historier av författaren som skrev de första japanska mysterie historierna efter att landet öppnats upp till omvärldens influenser (tog ca 70 år innan någon skrev i genren.)
Välskrivet, ofta ganska makabert. Serieskaparen Junji Ito verkar ha tagit mycket inspiration från denna författare, även om hans saker definitivt lutar mer åt skräck hållet.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Varvar Grisham med Le Carré. Läser just nu Duvornas tunnel. Bra, fast man önskar lite att Östergren åtminstone FÖRSÖKT göra om den engelska, kommatunga texten till svensk normalprosa.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Varvar Grisham med Le Carré. Läser just nu Duvornas tunnel. Bra, fast man önskar lite att Östergren åtminstone FÖRSÖKT göra om den engelska, kommatunga texten till svensk normalprosa.

En översättare ska väl iofs gärna försöka följa stilen i originalet... Även om olika språk fungerar annorlunda...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Komma är naturligt, jag pratar med många komma, I tal och i skrift.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Pratar med kommatecken? Du menar små pauser bara i uppräkningar?

Bokläsandet är lite lågt här nu, läser nån bok om förfalskningar i historien på svenska.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Varvar Grisham med Le Carré. Läser just nu Duvornas tunnel. Bra, fast man önskar lite att Östergren åtminstone FÖRSÖKT göra om den engelska, kommatunga texten till svensk normalprosa.

En översättare ska väl iofs gärna försöka följa stilen i originalet... Även om olika språk fungerar annorlunda...


Men det blir inte rätt på svenska. (Precis som du säger så fungerar inte vårdad engelska och vårdad svenska riktigt likadant.)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Nu är det sommar och semester och då ska man läsa böcker (och serier också förstås)! För min del har det hunnit bli följande tre än så länge:

Jerome K Jemore - Tre män på velociped engelsk humor av gammalt fint märke (slutet på 1800-talet) Vem sa att humor är färskvara? Fortsättningen på den mer berömda "Tre män i en båt" och ungefär lika underhållande.

Donald E Westlake - Försök inte med en annan amerikansk humordeckare av mästaren inom denna genre. Jag gillar hans "fristående" böcker bäst och inte dom med Dortmunder & Co, och denna är alltså en "fristående".

John Dickson Carr - Bruden i Newgate engelskt igen, men den här gången mysteriedeckare i historisk miljö. Även den av en mer eller mindre mästare inom sin genre.

Samtliga tre rekommenderas varmt!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Läser, parallellt, en ny Lee Child (Night School) och en gammal John Grisham (Brödraskapet).
Stabila, välbekanta författarskap. Man vet vad man får. :)
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av BoJustBo »

Läser Naked Lunch, om inte kanske ännu skummare än filmen.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Jag skrev ovan om att Donald E Westlakes böcker med hans återkommande figurer Dortmunder & co inte är lika bra som hans andra böcker. Detta blir jag tvungen att revidera lite efter att ha läst "En tavla för mycket" och "Dränkta förhoppningar". Två riktigt bra böcker. Den sistnämnda är förövrigt extra lång (över 500 sidor) och ett riktigt mastodontverk. Mycket sällan som jag orkar läsa ut böcker på över 500 sidor, men här var det inga problem. Dessvärre var det även den sista Westlake-boken som översattes till svenska.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Kattmannen »

Jag läste igår ut "Paradisets fångar" av skrönornas mästare Arto Paasilinna [:)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

En Grisham, med orange framsida. "Den samvetslöse". Samma gamla historia som alltid: ett brott har begåtts. Det blir rättegång. Advokater utreder och grejar. En jury kallas in. En massa fula knep tillämpas. Det tuffar på. Det går inte jättesnabbt. Det är inte jättespännande. Men lite småmedryckande.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag läste just Neil Gaimans "Oceanen vid vägens slut". Som vanligt var hans verk bra. Jag brukar inte läsa hans böcker på svenska men gjorde det denna gång. Det gjorde mig inte besviken direkt. Han är så duktig på beskriva vardagliga detaljer och hans böcker är alltid galet mystiska. Jag är väldigt svag för hans "Neverwhere", "American Gods" och "Stardust". Min alldeles speciella favorit bok av min favoritförfattare är nog "The Graveyard Book". Jag har inte läst Sandman än.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Det enda dåliga med Sandman är dribblandet mellan så många olika tecknare, det hsr jag alltid tyckt var synd då sånna serier inte är nåt som man ser ens en gång per decenium.

Du missade väk den svenska Sandman boken då, iofs vet kan inte om fler kommer ges ut i vilket fall.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Agentum skrev:Det enda dåliga med Sandman är dribblandet mellan så många olika tecknare, det hsr jag alltid tyckt var synd då sånna serier inte är nåt som man ser ens en gång per decenium.

Du missade väk den svenska Sandman boken då, iofs vet kan inte om fler kommer ges ut i vilket fall.


Nu har jag beställt den svenska Sandman på biblioteket och några engelska nummer. Det blir härligt att äntligen få läsa. Jag älskar Gaimans verk.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Jag har fortsatt med Donald E Westlakes böcker och turen har nu kommit till "Varför just jag?" från 1985. Även den med Dortmunder och co. Absolut kul och läsvärd som vanligt.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Pelikanfallet av Grisham. Ganska fartig, thrillerbetonad.
Skriv svar