Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Parallellt en thriller av M Bussi: Svarta näckrosor (utspelar sig i Manets trädgård i Giverny) samt Flavius Josephus: Judarnas krig (från år 75 e.Kr.).
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Just nu läser jag Die Liebe Verwandtschaft av Ephraim Kishon, vilken jag även nämnde i Veckans underbara godbitar-tråden. Kul och trevlig läsning.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Nu läser jag science fiction igen. Guds hammare av Arthur C. Clarke.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Harvar på med Flavius Josephus... Men ska snart byta Bussi mot Bergman: Förgätmigej (En Iris Bure-deckare (en uppföljare till Oskuld och oleander)).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Jag har fått stopp i maskin, påbörjade böcker ligger här och var, får ingen ro att läsa just textböcker nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av FredrikLähnn »

Liftarens guide till galaxen serien av Douglas Adams
Det var mer än 10 år sedan sist men kändes som att det var dags :-)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Jo jag har den där kompletta boken, borde läsas om igen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

FredrikLähnn skrev:Liftarens guide till galaxen serien av Douglas Adams
Det var mer än 10 år sedan sist men kändes som att det var dags :-)


Japp, den håller absolut att läsa flera gånger. Framför allt den första boken.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Själv tyckte jag ju att humorn blev rätt repetitiv i takt med att historien framfor, även om första boken var rätt kul.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

En del avskyr dem så det är inget att skämmas över, själv tyckte jag mycket var fyndigt men ok han hade ju svårare att få de fortsättande delarna lika bra.

Annars finns det ju inte mycket i sicence fictionväg som påverkat humormässigt andra typer av humor kopplat till rymden.

Kan vara värt att läsa efter 10 år iaf
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av FredrikLähnn »

Rufus skrev:
FredrikLähnn skrev:Liftarens guide till galaxen serien av Douglas Adams
Det var mer än 10 år sedan sist men kändes som att det var dags :-)


Japp, den håller absolut att läsa flera gånger. Framför allt den första boken.


Kan bara hålla med [;)]
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av zlv »

Lite historia denna gång: Herman Lindqvists senaste "Erik - Nordens härskare och sjörövarkung".

Lär gå tillbaka till dom engelsk språkiga böckerna efteråt.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Erik av Pommern, var det han som tillsattes av Margreta? som sen förlkorade allt utom Gotland egentligen, utan henne bröt sig ju Sverige ur unionen som var starkt danskstyrt.

Kalmarunionen var en omöjlighet så som den såg ut.

Sverige misslyckadss slå ut Erik, men säg så här, han bygde ett stort slott vid Visby och det revs helt efter hans tid så han var inte direkt välkommen på Gotland heller, sjörövare är väldigt korrekt, kapare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Ja, fast betänk vilket mäktigt rike Kalmarunionen hade varit idag... om den fått bestå. Någon sorts Stordanmark där alla talade och läste samma språk. Hade varit så mycket tacksammare att ge ut översättningar av franskbelgiskt, man hade kunnat trycka mycket större upplagor.

Själv läser jag nu Steven Saylor: The judgement of Caesar (deckare som utspelar sig år 48 f.Kr.).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Jo jag förstår, men svenskarna accepterade inte i längden att alla höga positioner i princip gavs till Danmark och iom just Erik blev det ännu värre.
Men visst om vi kunnat komma överens så hade det ju blivit en skillnad, men dansken var en tid de och tvärtom,34 krig eller nåt har vi med Danmark inblandat.

Försök gjordes junspråkligt i och lever i viss mån kvar då du kan läsa dansk text men deras språk har ändrat sig mest från skriven text sen dess medans svenskan har närmat sig vår skrivna text.

Försöker med gemensam valuta sprack fort ok kronor blev det men värdet började i ska rätt fort och snart var inte en krona en krona i varje land.

Men i en fantasivärld hade givet ett Nordiskt land givit fördelar på många sätt i hur vi kunnat bedriva handel och hur priserna blivit på saker, men även politik som idag är helt åt olika håll i länderna.

Men det dör får vi aldrig veta då Sverige till slut blev det tongivande landet här uppe och Danmark tappade allt i det närmsta i krig och elände inte annat.

Ju mer jag tänker på det ju mer inser jag varför det inte fungerade, Norge var enbart en passiv deltagare styrd av Danmark.
Alla krig som handlade om prestige enbart, sju års krig över vad man skulle ha rättt att visa i sitt riksvapen tex.

Men det läser jag inte om nu, ärligt går det lite trögt med bokläsandet, jag har för många påbörjade, vissa borde jag börja om i andra borde jag läsa klart, jag har blivit hopplös på det där med att vilja läsa en annan bok och sen en annan, och till slut ligger de där med bokmärken i en hög.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av K-E Lindkvist »

På vinst och förlust började jag läsa Resa genom ensamheten: Svart blogg och Det ljuva livet av Plura Jonsson (https://biblioteket.stockholm.se/titel/536503#). Det var egentligen meningen att det skulle bli en födelsedagspresent åt en kompis som gillar TV-serien där Plura tillsammans med kumpanen Mauro Scocco reser runt i världen, men varför inte läsa den själv först? Den kom till som en blogg skriven av Plura 2007 vilken var en del i marknadsföringen av Eldkvarns 29:e album som heter just Svart blogg, och det materialet tillsammans med en del nyskrivet redigerades ihop av Kjell Andersson till en bok som gavs ut året efter.

Jag måste säga att jag är mycket positivt överraskad: Plura visar sig ha ett rikt och målande språk som är helt hans eget, och skriver fängslande om allehanda ting som han upplevt eller funderar över. Ibland helt kort, ibland längre sammanhängande stycken som blir som små reportage eller essäer. Mycket rock'n'roll-liv förstås, men också mat (inga regelrätta recept, men dessa kan återfinnas i hans kokböcker), resor, naturupplevelser, barnuppfostran och familjeliv. Bäst är den när Plura berättar om barndomen i Norrköping, familjesemestrarna i Europa, julfirandet och saknaden efter sin i förtid bortgångna storasyster. Allt är rakt på sak, osentimentalt och utan krusiduller. Om man följt Eldkvarns karriär är den naturligtvis ännu bättre. Min erfarenhet av Eldkvarn inskränker sig till albumen Musik för miljonärer och Genom ljuva livet samt några folkparkskonserter från samma tid och deras framträdande på Vaxholmsfestivalen 1986 efter comebacken med skivan Utanför lagen (men inte den ökända konserten i Köping när en dyngrak Plura kom i taxi direkt från Café Opera, bad den vänta, gick upp på scenen och sluddrade sina låtar, och sen gick in i taxin och åkte tillbaka dit han kom ifrån). Så något jättefan är jag inte.

Trots att den i vissa partier går lite på tomgång kan jag helhjärtat rekommendera den!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Kartusianklostret i Parma av Stendhal. Mycket roligare än jag väntat mig! Fast han borde kommit på en mer säljande titel. Jag har nu omkring sjuttio sidor kvar att läsa... och klostret har inte dykt upp ännu! Filmen från 1948 (som jag inte har sett) har fått titeln Borgen i Parma.
Detta är en härlig historia.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Rufus »

Jag läste Det våras på Blandings av PG Woodehouse för ett tag sen. Verkkligen rolig och bra bok. Den bästa av Woodehouse som jag har läst.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av KRax »

The Road to Little Dribbling: Adventures of an American in Britain

Bill Bryson har flyttat tillbaka till England efter ett antal år hemma i USA och sätter så småningom ihop en resa längs en tänkt engelsk centrallinje. Han är lite mer grinig gubbe än i tidigare böcker, men det är förstås roligt rätt ofta och mängden intressanta fakta är lika stor som vanligt. Det är en omläsning nu och den tål en omläsning till om fem år igen.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Grumme »

Eventuellt uppsåt - Att döda ortens gangsters


Jan Guillou har påbörjat en ny romanserie, och detta är del två. (Del ett, "Den som dödade helvetets änglar" kom för ett drygt år sedan.)
Den skiljer sig markant från hans tidigare verk på så vis att det i mångt och mycket är den självbiografi som han svurit att han aldrig skulle skriva. För att komma runt det problemet så låter han sitt alter ego Erik Ponti ikläda sig rollen som den åldrade författaren som bor på en gård i Sörmland, skriver kolumner i Aftonbladet, och har vin och jakt som två stora intressen.
Just åldrandets effekter, och hans syn på samtiden är två tunga inslag i böckerna, men för att det även ska finnas en historia att berätta så dyker en annan gammal bekant, viceamiral Carl Hamilton upp, även han till åren kommen. (Om än i oändligt bättre fysisk kondition än författaren själv.)
Tillsammans så bildar de ett slags medborgargarde, där de på eget bevåg tar sig an vissa kriminella element i samhället, och det på ett vis som kanske inte alltid skulle godkännas av lagens långa arm...

Jag har alltid gillat Guillous romaner, och de här är inget undantag. Men den största skillnaden här är att det är Guillous personliga betraktelser om såväl dåtid som nutid som är den stora behållningen. Själva "äventyret" (i brist på ett bättre ord) är synnerligen underordnat och mest utfyllnad, om än en underhållande sådan.

Rekommenderas varmt! :-)
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar