OBS: Regeluppdatering 2006-10-02

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Gammelsmurf » mån 02 okt 2006, 21:32

[quote="Thomas E"]

Man skulle kunna finslipa med t.ex "namnger" istället för "berör". Det får väl anses OK att skriva exakt "SS/ST är idioter" eftersom ingen utanför serieforum förstår vilka som menas. Men det är inte OK att skriva personliga namngivna påhopp som "Seriesamlarna är skumma". Med den ändringen så släpps nästan allt igenom som redan finns, och som ingen vänt sig emot. Det är ju själva identifieringen som upprör den som påhoppas.

(Fast å andra sidan vore det skönt med INGA PÅHOPP ALLS. Ungefär som det är på alla andra vettiga forum jag känner till).

[/quote]
Att redan börja tillåta lättnader och omskrivningar gör hela förtalsregeln meningslös. Om man skriver Seriesam eller SS är enligt min mening ingen skillnad. Diskussionen ska röra sig mer åt serierna själva och mindre åt säljarna.

Efter två års nära nog total yttrandefrihet har forumet nått en storlek där jag inte längre orkar sitta och gå igenom allt som skrivs i jakten på saker som tangerar lagen. Det tar helt enkelt för lång tid i anspråk. Därför är det enklare att skippa alla diskussioner om vem som är en skojare och vem som är seriös. Det är visserligen tråkigt om folk inte får reda på att vissa handlare är mindre noggranna men det är inte SerieForums uppgift att vara serie-Sveriges Sverker Olofsson.

/admin

Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Seriefreak » mån 02 okt 2006, 21:40

Thomas E INGA PÅHOPP ALLS det är det vi kämpar för. Att göra så alla våra medlemmar fattar och förstår att dom inte ska göra så. Så det blir ett bra och poistivt forum.

Alla har är här för att diskutera serier mm. Och dessa påhopp är nog under irretakion, för köparen är inte nöjd. Och därför skriver ett inlägg här, och säljaren svarar inte. Det är då dessa påhopp, då köparen inte kan förstå att den andra medlemen inte håller med.
Då blir köparen mer och mer allvarlig, men nu har Admin och jag förklarat väldigt tydligt att man inte ska skriva såna inlägg här. För det leder bara till det ena och det andra ,som vi har märkt i andra trådar.

Hoppas detta ska göra dig mer nöjd, och att vi inte vill ha något bråk. Alla forum medlemar bara tänker sig för innan dom skickar ett inlägg.

1. Följer jag reglerna ( + dom nya )
2. Kommer detta leda till en tråd, som tillslut kommer låsas ?
3. Kolla på alla underkatogorier, om man har valt rätt, och gärna kollar om det redan finns en liknande tråd.

/ Seriefreak

Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Seriefreak » mån 02 okt 2006, 21:41

Admin, behöver du en till moderator ? är riktigt sugen på att bli moderat på detta forumet [:)] ! [img]http://img517.imageshack.us/img517/268/iconstarredru3.gif[/img]

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » mån 02 okt 2006, 22:30

Men man kan se en tråd som avlöpte i sundhetens tecken[:o)] "törs man köpa" som inte blev infekterad, vad det berodde på? Alla visste nog om att spårade det ur så blir den låst. Eftersom jag har inlagt länkar på mina seriegrejor på Tradera till forumet och en "annan" sida så kanske det hjälper till att hålla ett ämne utanför forumet "om" det kommer någon ny medlem som blivit drabbad och vill ta upp det (för det kommer att hamna på tapen igen, lika säkert som amen i kyrkan) , synd bara att det inte är fler som har länken inlagd i sina auktioner.[8)] . Vi får bara hoppas att vi klarar av vissa diskussioner utan att det blir "ett j... liv". [:)]

Användarvisningsbild
vertigo

Inläggav vertigo » tis 03 okt 2006, 00:47

Ett SERIEforum som inte ska diskutera SERIEtidningsförsäljning - kan bara hända i mellanmjölkens
förlovade land.

Serieforum R.I.P

p.s Kan någon snäll själ stryka mig från medlemslistan

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 03 okt 2006, 00:52

En ny fråga som kanske gäller dessa regler något. Om jag frågar på forumet om någon handlat av säljare X, för att jag funderar lite på att köpa något av denne. Får då bara de som handlat av X och haft bra erfarenheter svara, medan någon/några forumiter som inte haft bra erfarenheter är tvungna att inte svara då de inte kan säga positiva saker?

En tanke som slog mig också, är att forumet är väl till för att diskustera allt som rör serier. Skick, tecknare, förlag, översättningar, förvaring och även anförskaffandet av sina dyrgripar (eller läsex) till samlingen. Det låter lite som forumet ska handla enbart om ämnen som du gillar (men jag tror att jag fel), jag menar förstås inte att hoppa på dig på något sätt. Jag exempelvis är i stort sett helt ointresserad av allt som har med Disney/Kalle Anka att göra och därför skriver jag knapp i dessa trådar, men de som vill snacka om ankor, möss och andra djur får självklart göra det. Om vi är några som vill diskutera sälj och köp av serier borde vi väl få göra det, även om en del andra på forumet är helt ointresserade av detta.

Angående
citat:
Visst är det trist att bluffmakare och skojare dagligen skördar nya offer. Krasst sett är det däremot inte SerieForums huvudvärk. Ansvaret för varje köp bör och ska ligga på köparen.
så är det inte forumets huvudvärk, men möjligtvis en del av medlemmarnas, och forumet är det medlemmarna är/gör.

citat:
Däremot är jag själv trött på att hela tiden behöva rensa bland inläggen för att hålla koll på att inget straffbart skrivs.

Enligt svensk lag går detta under både tryckfrihet och yttrandefrihet och det ska ganska mycket till för att bryta mot dessa lagar. Om det förekommer uppmaning till illegal verksamhet, hets mot folkgrupp eller liknande kan det polisanmälas, men jag är ganska övertygad om att en åklagare kommer att lägga ner ett åtal om det inte finns inlägg av den grövre sorten. Inte ens de starkaste ordvalen i tidigare trådar (stängda, låsta och bortplockade) skulle nog kunna rendera i ett åtal, enligt en juridik-kunnig vän.

citat:
men det är inte SerieForums uppgift att vara serie-Sveriges Sverker Olofsson.

Nej ingen kan väl ställa det kravet på ett forum, men om en del av medlemmarna vill agera Sverker/Insider/Kalla Fakta/Uppdrag Granskning eller liknande bör väl dessa medlemmar få göra detta. Ingen av de nämda personerna/programmen bryter mot svensk lag, inte ens när de filmar med dold kamera.

citat:
Jag är trött på att få e-post där folk gnäller om gammal skåpmat. Jag är trött på att hålla på och ta ställning till saker som jag vare sig är delaktig i eller är särskilt intresserad av.

Det är mycket förståligt. Ett alternativ på detta är en ansvarig utgivare, precis som tidningar har en chefredaktör (Admin) och en ansvarig utgivare (någon annan). Eller så kan man ha en motsvarighet till pressansvarig, alltså någon som tar hand om mail (gnälliga eller inte).

Slutligen: är det ok att länka till andra ställen där konsumentinformationen innehåller saker som numera inte är accepterade att diskutera här.

Jag är övertygad om att i stort sett ingen är det minsta intresserad av att på något sätt försätta Admin (eller moderatorerna) i klistret. Vad jag känner till så är det endast en person som ens påpekat att Admin kan vänta åtal om han inte modererar vissa inlägg/trådar. Att överhuvudtaget komma på en sådan tanke är beklagligt, men tyvärr kanske något oundvikligt.

Admin: Som så ofta när jag skriver, blir det långa poster. Så du får gärna svara när du hinner/känner för det. Har ingen brådska så känn dig inte pressad. Om du är intresserad av en ansvarig utgivare som tar det juridiska ansvaret men överlåter redaktionella beslut så finns det minst en som kan tänka sig axla en sådan roll (antagligen fler än en).
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » tis 03 okt 2006, 01:00

Admin, det låter som ett bra regeltillägg tycker jag! Ser fram mot ett SerieForum.se som fokuserar på serier igen istället för "konsumetinformation" och påhopp ... :-)

Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Gammelsmurf » tis 03 okt 2006, 01:42

[quote="vertigo"]

Ett SERIEforum som inte ska diskutera SERIEtidningsförsäljning - kan bara hända i mellanmjölkens
förlovade land.

Serieforum R.I.P

p.s Kan någon snäll själ stryka mig från medlemslistan
[/quote]
Känns det som att du inte kan acceptera forumets regler så är det bara att sluta att logga in.

[quote="labrador road 26"]

En ny fråga som kanske gäller dessa regler något. Om jag frågar på forumet om någon handlat av säljare X, för att jag funderar lite på att köpa något av denne. Får då bara de som handlat av X och haft bra erfarenheter svara, medan någon/några forumiter som inte haft bra erfarenheter är tvungna att inte svara då de inte kan säga positiva saker?
[/quote]
Naturligtvis får du fråga efter forumfolkets erfarenheter. Däremot får inte någon svara att säljare X är en bluffmakare som skickar tidningar i sämre skick än utlovat. Detta är nämligen ett påstående som inte kan styrkas och därför har det inget här att göra.

En tanke som slog mig också, är att forumet är väl till för att diskustera allt som rör serier. Skick, tecknare, förlag, översättningar, förvaring och även anförskaffandet av sina dyrgripar (eller läsex) till samlingen. Det låter lite som forumet ska handla enbart om ämnen som du gillar (men jag tror att jag fel), jag menar förstås inte att hoppa på dig på något sätt. Jag exempelvis är i stort sett helt ointresserad av allt som har med Disney/Kalle Anka att göra och därför skriver jag knapp i dessa trådar, men de som vill snacka om ankor, möss och andra djur får självklart göra det. Om vi är några som vill diskutera sälj och köp av serier borde vi väl få göra det, även om en del andra på forumet är helt ointresserade av detta.
[/quote]
Forumet är till för att diskutera serier i. Ända fram tills nu har det varit helt ok att diskutera allt annat som rör handel och säljare också. Modereringen har varit mycket sparsam även om det ibland varit öppna gräl användarna emellan. Detta har lett till e-postande, käbbel och diskussioner som varit långt ifrån vad forumet är menat för. Det orkar jag inte med. Eftersom jag inte tycker att det är kul att sitta och sortera igenom alla trådar i jakt på yttranden som kan tolkas som förtal så har det nu tillkommit en regel som förbjuder påståenden som kan tolkas som förtal/påhopp framförallt på personer som inte kan replikera. Detta gör jag naturligtvis inte för att jävlas med er, detta gör jag för att styra upp diskussionerna åt ett seriösare håll. Pajkastning och trams leder ingen vart och sånt har det varit nog med under de här nära två åren.

så är det inte forumets huvudvärk, men möjligtvis en del av medlemmarnas, och forumet är det medlemmarna är/gör.
[/quote]
Forumet är vad medlemmarna gör men om forumet kan hamna i trubbel tack vare medlemmarnas lösmynthet så är det inte medlemmarna som är juridiskt ansvariga.

Inte ens de starkaste ordvalen i tidigare trådar (stängda, låsta och bortplockade) skulle nog kunna rendera i ett åtal, enligt en juridik-kunnig vän.
[/quote]
Problemet är att jag inte kan lägga min tillit till "nog" och "kanske". Jag driver det här forumet som ett privat hobbyprojekt. Jag tjänar inga pengar på det, tvärtom kostar server och bandbredd varje månad. Jag driver det här forumet eftersom jag tyckte att det behövdes ett forum för landets seriesamlare vid årsskiftet 2004/05 när jag startade det här. Det var innan SeF hade startat upp sitt forum, då fanns det inget svenskt forum som enbart fokuserade på seriesamlande. Forumet är alltså mitt bidrag till det svenska seriesamlandets fortsatta utveckling. Det är alls ingen självklarhet att forumet kommer att överleva i all framtid om jag känner att användarnas krav på att få uttrycka sig hursomhelst kan orsaka mig privata problem. Jag tänker inte skaffa mig onödig huvudvärk på grund av att användarna påstår sig vilja ha en klagomur att baktala varandra på. Det här är diskussionsfrihet under ansvar. Kan inte användarna acceptera de enkla regler jag omgärdar forumet med så är det bara att logga ut och söka sig någon annanstans.

Nej ingen kan väl ställa det kravet på ett forum, men om en del av medlemmarna vill agera Sverker/Insider/Kalla Fakta/Uppdrag Granskning eller liknande bör väl dessa medlemmar få göra detta. Ingen av de nämda personerna/programmen bryter mot svensk lag, inte ens när de filmar med dold kamera.
[/quote]
Naturligtvis har användarna all rätt i världen att sätta upp egna forum och skapa egna hemsidor där det kan gnällas och klagas så att det står härliga till. Här är det däremot inte tillåtet.

Slutligen: är det ok att länka till andra ställen där konsumentinformationen innehåller saker som numera inte är accepterade att diskutera här.
[/quote]
Ja, det är givetvis tillåtet. Om man vill så kan man skriva
Här finns mer info om säljare X: http://www.saljareX.se/

Däremot är det inte tillåtet att skriva
Ja, säljare X är en jäkla skojare. Här kan ni se hur han lurar folk: http://www.saljareX.se/

Jag är övertygad om att i stort sett ingen är det minsta intresserad av att på något sätt försätta Admin (eller moderatorerna) i klistret. Vad jag känner till så är det endast en person som ens påpekat att Admin kan vänta åtal om han inte modererar vissa inlägg/trådar. Att överhuvudtaget komma på en sådan tanke är beklagligt, men tyvärr kanske något oundvikligt.
[/quote]
Det är sant. Nu är det däremot så som det är och därför styr jag skutan mot lugnare vatten, bara för säkerhets skull.

Om en månad så kommer ni att märka att ingenting egentligen förändrats här vad gäller frågor, diskussioner och svar. Allting kommer att flyta på som vanligt. Det enda den här regeln är till för är att påminna om det egna ansvaret för det man skriver, samt att få användarna att tänka på att inte vräka på med förolämpningar och förtal. Jag vill slippa radera inlägg i onödan och om alla bara diskuterar det som forumet är avsett för och skippar spekulationer om andras liv och handel så kommer ingenting att förändras.

Men - reaktionerna i den här tråden var väntade. Människan är av naturen skeptisk mot förändringar. Allt nytt och okänt raljeras det över i början.

Om du är intresserad av en ansvarig utgivare som tar det juridiska ansvaret men överlåter redaktionella beslut så finns det minst en som kan tänka sig axla en sådan roll (antagligen fler än en).
[/quote]
Jag ska fundera på det där med ansvarig utgivare. Jag återkommer i frågan.

/admin

Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Seriefreak » tis 03 okt 2006, 08:07

Admin, behöver du en till moderator ? är riktigt sugen på att bli moderat på detta forumet [:)] ! [img]http://img517.imageshack.us/img517/268/iconstarredru3.gif[/img]

Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd

Inläggav Thomas E » tis 03 okt 2006, 09:45

[quote="Admin"]
Om en månad så kommer ni att märka att ingenting egentligen förändrats här vad gäller frågor, diskussioner och svar. Allting kommer att flyta på som vanligt.[/quote]

Så är det. Regeln kan kännas hård, men är egentligen bara sunt förnuft. Den som är emot regeln är för följande: "inlägg FÅR beröra icke närvarande personers PRIVATA VANDEL på ett negativt sätt". Och vem behöver sådana inlägg, egentligen?

Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine

Inläggav Lofty Peak » tis 03 okt 2006, 13:27

Det talas mycket här om att det är ett PÅHOPP när man skriver negativt om en säljare. I min lilla värld är det säljaren som gör ett PÅHOPP när han luras och skickar andra saker än de som man köpt.

Om säljaren inte klarar av att sälja så får han naturligtvis ta konsekvenserna och räkna med dålig kritik. Som frekvent serieköpare ser jag det som min skyldighet att varna andra köpare för oseriösa säljare.

Ganska fantastiskt att man får skriva positiva saker här, men inte negativa eftersom det då räknas som "ett påstående som inte kan styrkas". Kan de positiva sakerna styrkas då? Vad är skillnaden?

Användarvisningsbild
Marvel
Fine

Inläggav Marvel » tis 03 okt 2006, 14:22

Saxat ur admins långa post:
[quote="Admin"]

Naturligtvis får du fråga efter forumfolkets erfarenheter. Däremot får inte någon svara att säljare X är en bluffmakare som skickar tidningar i sämre skick än utlovat. Detta är nämligen ett påstående som inte kan styrkas och därför har det inget här att göra.

/admin
[/quote]

Men om en köpare HAR fått ett exemplar som ÄR i sämre skick än utlovat är inte det påståendet då bevisat/styrkt?

På vilket sätt är ett positivt påstående (mer) styrkt jämförts med ett negativt?
Power is nothing without control!

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » tis 03 okt 2006, 14:28

Nolltolerans mot förtal och påhopp ställer jag upp på utan vidare. Däremot känns det lite väl mycket som om saklig och välunderbyggd kritik inte heller är tillåten. Långt grövre än det är forumets längsta och roligaste tråd, "Tråden med roliga eller tokiga Traderaauktioner". Blir den raderad nu? Den är ju långt över gränsen för vad som sägs ovan, varenda inlägg säger någonting negativt om en säljare.

Det är stor skillnad på kritik och gnäll, kom ihåg det. Att förbjuda kritik för att bli av med gnäll, går det ihop?

Kan man möjligen få svart på vitt att faktauppgifter inte uppfattas om förtal? Även om de inte är fördelaktiga för t.ex. en säljare?

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 03 okt 2006, 16:16

Eftersom det verkar råda en viss förvirring kring förtal och/eller liknande. Är det väl lika bra att visa vad som faktiskt står i lagen (Svea Rikes Lag).

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

Vilket innebär att om någon som svar på en fråga svarar negativt om säljare (baserat på svararens erfarenheter/kunskaper av säljaren) kan det endast ses som skäligt för att fler inte ska råka ut för tråkigheter i samband med köp. Detta är alltså inte förtal, även om vissa vill få det till förtal.

5 § Brott som avses i 1--3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om målsäganden anger brottet till åtal och åtal av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt, får dock åklagare åtala för

1. förtal och grovt förtal,

2. förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning,

3. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse, eller

4. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes homosexuell läggning.

Vilket innebär att om forummedlem X blir upprörd över saker som sagts om säljare Y så är det säljare Y som måste begära åtal. Paragraferna kopierade från:
http://www.alden.se/Arekrankning.htm

Med andra ord, att påpeka att en säljare gjort fel (vid någon försäljning eller fler) är alltså inte förtal eller kommer någonsin att bli det. Då skulle exempelvis Aktuellt som har ett inslag om barnvagnar som har någon typ av defekt och är farliga då kunna åtalas för förtal av barnvagnstillverkaren. Att påstå att en säljare ständigt gör fel (om detta inte stämmer helt) skulle kunna gränsa till förtal, men att säga att det skett fel vid den och den affären är inte förtal, och så var det med den saken.

Ytteligare förklaringar om lagen finns:
http://arbetsplatskonflikt.av.gu.se/1akut/19kraenkningar.html#2

Vad är då Admins ansvar eller inte:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM

Skyldighet att ta bort vissa meddelanden

5 § Om en användare sänder in ett meddelande till en elektronisk anslagstavla skall den som tillhandahåller tjänsten ta bort meddelandet från tjänsten eller på annat sätt förhindra vidare spridning av meddelandet, om
1. meddelandets innehåll uppenbart är sådant som avses i bestämmelserna i 16 kap. 5 § brottsbalken om uppvigling, 16 kap. 8 § brottsbalken om hets mot folkgrupp, 16 kap. 10 a § brottsbalken om barnpornografibrott eller 16 kap. 10 b § brottsbalken om olaga våldsskildring, eller
2. det är uppenbart att användaren har gjort intrång i upphovsrätt eller i rättighet som skyddas genom föreskrift i 5 kap. lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk genom att sända in meddelandet.
För att kunna fullgöra sin skyldighet enligt första stycket har den som tillhandahåller tjänsten rätt att ta del av meddelanden som förekommer i tjänsten.
Skyldigheten enligt första stycket och rätten enligt andra stycket gäller också den som på tillhandahållarens uppdrag har uppsikt över tjänsten.

Vilket innebär att om någon uppmanar andra forummedlemmar att begå brott (uppvigling), kallar någon/några för nedsättande saker på grund av hudfärg, religion, etnicitet eller liknande (hets mot folkgrupp) eller postar bilder på barnporr eller vuxna i tvingade sexuella situationer så måste Admin (eller moderatorerna) radera sådana inlägg.

Om någon skriver att säljare X skickade en tidning i FR fast han/hon betalade (och auktionen gällde) för en tidning i VF så är Admin inte skyldig att plocka bort sådana inlägg, även om säljare X förstås inte vill ha dålig publicitet och kanske önskade att den information hade stannat hos köparen (och säljaren om det skedde medvetet).

Om de som granskar säljare gör det i en journalistisk anda så är inläggen ännu bättre skyddade under tryckfrihetsförordningen, dessutom.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490105.htm

Då kvaliten på Sveriges seriehandlare skiftar från mindre bra till utomordentligt bra så kan det inte vara annat allmänintresse (för serieintresserade förstås) av en saklig och opartisk bedömning av de olika handlarnas specialiteter och generella handhavande av affärer/transaktioner.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Gammelsmurf » tis 03 okt 2006, 17:49

[quote="Ingemar"]

Nolltolerans mot förtal och påhopp ställer jag upp på utan vidare. Däremot känns det lite väl mycket som om saklig och välunderbyggd kritik inte heller är tillåten.
[/quote]
Sakligt underbyggd kritik är och ska vara tillåtet. Däremot är kritik av typen "Han är en skurk" inte tillåten. Det finns nämligen en skillnad mellan att tycka att någon är en skurk och öppet proklamera det.

Men ni har rätt. Regeln är lite väl vasst och en aning rörigt formulerad. Vad jag egentligen ville uppnå med den var att väcka er egen uppfattning om ert eget ansvar för det ni skriver. Men ok. Jag formulerar om regeln så att den inte låter så kantig.

/admin

Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Gammelsmurf » tis 03 okt 2006, 18:11

Uppdaterad och klar.

/admin

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 03 okt 2006, 20:03

[quote="Thomas E"]
Så är det. Regeln kan kännas hård, men är egentligen bara sunt förnuft. Den som är emot regeln är för följande: "inlägg FÅR beröra icke närvarande personers PRIVATA VANDEL på ett negativt sätt". Och vem behöver sådana inlägg, egentligen?

[/quote]
Du borde ju hålla dig utanför helt tycker jag, tror du inte vi andra vet vem som hotar med anmälningar och bråkar även utanför forumet?
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd

Inläggav Thomas E » tis 03 okt 2006, 20:28

Eftersom det verkar råda en viss förvirring kring förtal och/eller liknande. Är det väl lika bra att visa vad som faktiskt står i lagen (Svea Rikes Lag).

massor med exempel...

[/quote]
Det vore intressant att höra din synpunkt på mitt exempel, som startade denna tråd. Var det OK att någon här för ett år sedan skrev "Skojare och oseriösa måste man varna för. Företag xxx har blivet en sådan som verkar ska ha en dödskallemärkning...". Detta efter att en enda person, som jag vet är ganska rigid, satt ett negativt betyg på tradera när de inte kom överens om skicket ett seriealbum.

Om det är OK att skriva så, är det OK att man kan läsa det ytterligare ett år senare och t.o.m. hitta det via google?

Är formuleringen och inlägget i exemplet "konsumentupplysning"?

Agentums svar på frågorna kunde också intressant.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 03 okt 2006, 20:44

Problemet är att en del här aldrig hänger av sig säljarmanteln och släpper sina personliga vendettor, bli vanliga medlemmar i stället.

Thomas E. du är till del ansvarig för bråket och tjafset här på forumet och som nu gått för långt för Admin, du har deltagit i princip allt bråk och fått folk att gå längre än de skkulle gjort oprovocerade.
Kanske borde du tänka på att sluta skriva mer om sådant här för utan den underblåsningen av samma gamla argument och bråk so vore vi av med väldigt mycket problem här.

Jag är inte Admin här och det är nog tur för vissa.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Gammelsmurf » tis 03 okt 2006, 20:59

[quote="Thomas E"]

och t.o.m. hitta det via google?

[/quote]
Du drar lite för stora växlar på det där med Google, Thomas. Google är en sökmotor, världens största sökmotor tillika. Söker du på Google kan du kan få träffar på alla möjliga och omöjliga ordkonstellationer. Det innebär inte att det träffen visar är den absoluta sanningen. Det är det upp till betraktaren att avgöra.

Dessutom är det högst tveksamt att folk sitter och googlar på "serieakuten + skojare". Varför skulle dom göra det? Såvida man inte letar fel, vill säga...

/admin

Återgå till "Serieforum.se"