larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av larsa66 »

Nä...Jag skrev ju att den bara skulle vara rådgivande... Det skulle vara roligt att få igång aktiviteten här på vilket sätt spelar mindre roll.
Sen kan det vara kul att höra vad andra tycker. En omröstning kan det ju bli ännu mer diskussion men dom som vill kan ju enbart rösta också.
Får man fråga vilka forum du tog som exempel. Där chatten tog död på forumet.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av Dude »

Agentum tar upp en väldigt viktig fråga, tillväxten av forumet. Jag vet inte om ni moderatorer eller ledning diskuterar det men det bör stå högt upp på agendan. Visst finns många medlemmar men det är ju aktiva medlemmar som räknas. Som någon skrev håller forumet sedan ett par år på att stagnera. Det blir svårare att vända ju längre man väntar. Jag tror man kan dela in uppgiften i två delar.

1: marknadsföring. Få hit fler serieintresserade. Ni nämner FB som en konkurrent, se det som en kanal att få de serieintresserade där att komma hit. Det finns säkert flera serierelaterade grupper att promota forumet i.

2: forumstrukturen. Här pratar vi bland annat kommunikation på forumet, kommer en ny medlem hit måste den känna sig välkommen och få svar på sina inlägg. Men vi måste även kunna locka befintliga medlemmar till nya inlägg. En idé kan vara att nyttja den stora mängd av trådar som finns, ex en lista som slumpar fram 10 historiska trådar, dessa kan växlas varje vecka. Det finns säkert många trådar som man blåsa liv i.

jag tycker det vore synd om forumet dog ut, hoppas ni tar situationen på allvar
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av larsa66 »

Bra och konstruktiva förslag där Dude.
Vi har ju redan en fb-sida som borde kunna användas flitigare. Det där med slumpvis utvalda, gamla trådar lät också kul. Känns väldigt bra att vi börjar prata om problemet och att vi får in förslag att diskutera.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av Agentum »

Jag ska bara säga att jag bara kastade fram förslag och inte vad som måste införas:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av K-E Lindkvist »

För några år sen levererade Staffan Dahlberg en del konstruktiv kritik gällande svenska serieforum, och jag anser att den fortfarande är relevant till stor del.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av MAD »

Nu är väl inte jag den mest aktiva medlemmen härinne men jag håller med om att det skulle vara trevligt med mer aktivitet än vi har. Det finns en risk att jag kommer bli ännu mindre aktiv snart när unge nr 2 ska ploppa ut vilken dag som helst. Jag har försökt få in lite kompisar utifrån men det har oftast inte gått längre än att de registrerat sig och sen har allt runnit ut i sanden...

I övrigt vet jag inte om jag har så många idéer om hur man ska få folk mer aktiva, ifall det är någon som läser mycket nytt som ges ut kanske det skulle vara värt att be personen skriva nån väldigt kort rescension av sakerna för att inbjuda till diskussion? Vi har ju trådar som handlar om vad man läser för tillfället, men om vi hade en som handlade om t.ex. första nummer och intrycket man fått av dem så kanske det kan uppmuntra andra att köpa och läsa? Jag har själv köpt på mig ganska många förstanummer på sistone för att det är intressant att se vad man får för känsla, men tyvärr ligger de bara på hög för när jag tar mig tid så blir det den enkla varianten att ta en av alla olästa TPB eller HC jag har ståendes...
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av Sir-L »

"Quiz-trådarna" vi hade förr tyckte jag var kul, och man kunde få tips på intressanta serier man inte hade koll på.
Nu ballade det kanske ur, då det blev svårare och svårare ju mer obskyra serierna blev.

Personligen uppskattar jag den breda seriekunskap som finns bland medlemmarna. Kanske man skulle starta upp några liknande trådar igen?
Det krävs ju iof en insats från oss forumiter. Men där kan man ju välja vilken nivå man vill ligga i sina svar/förklaringar. Själv uppskattar jag att man lägger upp lite infotext om serien/skaparen man har frågat om.


Några av de gamla trådarna:

Gissa bilden:
viewtopic.php?f=71&t=7906

Tre hör ihop en ska bort-vilken?
viewtopic.php?t=8335

Gissa serieskaparen
viewtopic.php?f=71&t=1644
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av Allan Kämpe »

Grattis till de två nya moderatorerna! Bra och tryggt val av gamla beprövade rävar på forumet! [:)] Lycka till båda två!

Fint också att diskussionen om förnyelse och stimulering av forumaktiviteten kommit igång!

Själv är jag en periodare som stundtals varit ganska aktiv och där i mellan varit frånvarande beroende på tidvis sviktande intresse för det som diskuterats i trådarna.
Men jag tycker ju att det här är det bästa serieforumet som Sverige har så det är alltid värt att återvända som till en kär gammal vän...
Svårt att veta vad som skulle kunna höja aktiviteten...tävlingar kanske...enkla priser i form av signerade skisser från forumets aktiva tecknare...


Visuellt bygga upp bilder på olika typer av seriefigurer med hjälp av förslag från forumets medlemmar...
1.Superhjälte/hjältinna, deckare, skurkar/femme fatales, osv i olika seriekategorier
2.Nästa steg: manus skrivs av forumiter till en 1-sida till 10-sidig historia för de berörda seriefigurerna...
3. En eller flera tecknade versioner av de olika manus/bildbeskrivningar som gjorts i steg 1 och 2 plitas ner av hugade tecknare på forumet.
4. Den färdiga serien skickas till någon publikation (Seriemix ligger ju bra till).

Men det viktigaste med en sådan här övning är att man skulle kunna aktivera olika forumiter att bidra med någon liten del till en tänkt serie, antingen det är förslag på visuellt med hur seriens personer ser ut, är klädda, personlighetsdrag, miljöer, manus, teckningar...
Enklast skulle i så fall kanske vara att skapa ett antal fixa kategorier som olika forumiter kan bidra med till hur mycket de vill...
Superhjälteserie, deckarserie, äventyrsserie, humorserie, science fiction-serie osv...det kan ju bli flera olika serier inom vissa kategorier...

Jag skulle vilja se någon typ av ständigt pågående brainstorming med praktiska resultat när vi nu har så många brett seriekunniga på detta forum.
Vad skulle en sådan aktivitet kallas? Brainstorming serier våren 2016...och sedan en ny utmaning till hösten(september) på samma tema...
Ja, jag spånade bara på...men det skulle vara kul med något sådant som skulle kunna engagera många olika forumiter att bidra med bitar till intressanta serier som vi vill ska se dagens ljus! Om så bara på planeringsstadiet/i skissblocket! [:)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av RioGrande »

Allan Kämpe skrev:Grattis till de två nya moderatorerna! Bra och tryggt val av gamla beprövade rävar på forumet! [:)] Lycka till båda två!

Fint också att diskussionen om förnyelse och stimulering av forumaktiviteten kommit igång!

Själv är jag en periodare som stundtals varit ganska aktiv och där i mellan varit frånvarande beroende på tidvis sviktande intresse för det som diskuterats i trådarna.
Men jag tycker ju att det här är det bästa serieforumet som Sverige har så det är alltid värt att återvända som till en kär gammal vän...
Svårt att veta vad som skulle kunna höja aktiviteten...tävlingar kanske...enkla priser i form av signerade skisser från forumets aktiva tecknare...


Visuellt bygga upp bilder på olika typer av seriefigurer med hjälp av förslag från forumets medlemmar...
1.Superhjälte/hjältinna, deckare, skurkar/femme fatales, osv i olika seriekategorier
2.Nästa steg: manus skrivs av forumiter till en 1-sida till 10-sidig historia för de berörda seriefigurerna...
3. En eller flera tecknade versioner av de olika manus/bildbeskrivningar som gjorts i steg 1 och 2 plitas ner av hugade tecknare på forumet.
4. Den färdiga serien skickas till någon publikation (Seriemix ligger ju bra till).

Men det viktigaste med en sådan här övning är att man skulle kunna aktivera olika forumiter att bidra med någon liten del till en tänkt serie, antingen det är förslag på visuellt med hur seriens personer ser ut, är klädda, personlighetsdrag, miljöer, manus, teckningar...
Enklast skulle i så fall kanske vara att skapa ett antal fixa kategorier som olika forumiter kan bidra med till hur mycket de vill...
Superhjälteserie, deckarserie, äventyrsserie, humorserie, science fiction-serie osv...det kan ju bli flera olika serier inom vissa kategorier...

Jag skulle vilja se någon typ av ständigt pågående brainstorming med praktiska resultat när vi nu har så många brett seriekunniga på detta forum.
Vad skulle en sådan aktivitet kallas? Brainstorming serier våren 2016...och sedan en ny utmaning till hösten(september) på samma tema...
Ja, jag spånade bara på...men det skulle vara kul med något sådant som skulle kunna engagera många olika forumiter att bidra med bitar till intressanta serier som vi vill ska se dagens ljus! Om så bara på planeringsstadiet/i skissblocket! [:)]

Tror inte det är så många aktiva serieskapare här. OCH om man är just aktiv så är man ju det. Och jobbar med något eget projekt! Tror väldigt många här är läsare och samlare. Läsare som vill diskutera bra album och tpb:er och tidningar. Samlare som vill sitta och jämföra gamla Disney- och superhjältetidningar från 40- eller 60-talen... Vissa vill nog bara dela med sig av en läsupplevelse, exempelvis i recensioner. Eller en festivalupplevelse, med foton. Eller en köpupplevelse, med foton.
///
Tävlingar är bra, om bara nån kan fixa feta priser. De flesta vill nog inte vinna serieoriginal (om det inte är från Carl Barks eller Alex Raymond eller Rune A) ---- men om nån erbjuder sin nyutgivna fina seriebok... eller en kasse med snygga gamla album (Blueberry, Corto, Peyo) eller nåt sånt...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av Agentum »

Men alltså du skjuter ju ner alla, vad är dina tanke själv Rio, slå igen?

Jag ser inte ens samma forum som du nänmer, de där hardcoresamlarna finns inte här längre så dem kan vi släppa.

Jag menar 3 nya moderatorer på detta?

Finns inget värre än hedersutnämnda moderatorer som sitter och jäser.

Nåt ska det väl var tänkt för, Gezerd behöver 3 st eller?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av Ellingen »

Agentum skrev:
Jag ser inte ens samma forum som du nänmer, de där hardcoresamlarna finns inte här längre så dem kan vi släppa.


Det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan både köpa för att läsa och samla fina ex. Jag tror vi har en del som gör just detta här. [:)]
Agentum skrev:Jag menar 3 nya moderatorer på detta?

Finns inget värre än hedersutnämnda moderatorer som sitter och jäser.

Hedersutnämnda? Jäsa? Det där får du gärna förklara..
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av Agentum »

Som jag skrev bara.

Jag menar inte att det är så här, men att utökandet med 3 moderatorer till väl har en tanke?

Forumet har låg aktivitet sen länge och jag kan tänka mig att rätt lite modererande behövs.

Jag är fortrarande intresserad om moderatorerna har egna tankar om det forum de tagit för sig, eller inga alls?
Jag har varit på forum där tyvärr mod status inte var en frivillig sysla utan just en utnämning och det är inget jag begrep.

Vi kan starta en ny tråd kanske om ev förändringar som kan tänkas av forumet, trollforum eller vad det nu ansågs som av folk utifrån käns ju inte så kul.
Alltså bara nåt att spåna över.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av Ellingen »

Agentum skrev:Som jag skrev bara.

Jag menar inte att det är så här, men att utökandet med 3 moderatorer till väl har en tanke?

Forumet har låg aktivitet sen länge och jag kan tänka mig att rätt lite modererande behövs.

Jag är fortrarande intresserad om moderatorerna har egna tankar om det forum de tagit för sig, eller inga alls?
Jag har varit på forum där tyvärr mod status inte var en frivillig sysla utan just en utnämning och det är inget jag begrep.

Vi kan starta en ny tråd kanske om ev förändringar som kan tänkas av forumet, trollforum eller vad det nu ansågs som av folk utifrån käns ju inte så kul.
Alltså bara nåt att spåna över.


Då förstår jag vad du menar! [:)]

Särskilt mycket modererande behövs inte - nej.
Tanken med utnämningen är absolut att tillföra ny energi och nya idéer!
Tycker mig redan se en positiv effekt. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av Agentum »

Jo, jag menar så.
Det kan bli bättre, och det har ju med moderatorer att göra med, om än inte som medlemmar också givetvis.:-)
9mm, i'm never further away than that.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av Cadial »

Jaha! Da far man gratulera 3 st nya moderatorer da, Bo, Rio och Lars. Rio och Lars ar ju inte sarskilt nya och de ar mycket trevliga prickar! Bo har antagligen gomt sig under annan identitet fore han plotsligt dok upp pa scenen "fran ingenstans"; men alla tre ar fulla av energy och som Ellingen skriver sa badar redan alla positiva reaktioner gott. Det ar val manga serieintresserade som "slotittar" och en "likeknapp" skulle inte vara ivagen ibland. Eller bara mojligheten att fa klicka "ja", "nej" eller "vet inte". Anledningen till att jag skriver just idag och mer an fem rader ar att Ansiktsboken gjort det svart for mig att logga in anonymt. Ge oss ditt ID-kortnummer! Fuck you! hjalper antagligen inte I langden, men det kandes skont for tillfallet. De som skriver att Facebook inte lett till givande diskussioner angaende serier har haft oturen att forstora sin (riktiga) identitet med arbetskompisar, skolkompisar, ex osv. De har helt enkelt inte kunnat chatta om serier eftersom en gammal klasskompis stor just da. Har man 300 vanner eller fler, som alla har, sa har man malat in sig I ett horn. Jag kommer att sakna min hemliga seriegrupp pa FB mycket. Tva fanzines vaxte fram ur den. Det ar trots allt sa att aven om Serieforum samlar serieintresserade, sa ar det massor av grejor dar som jag inte ar intresserad av. Bast att inte rakna upp...Gar ju att se vilka tradar man ar aktiv I, aven om det inte sager mycket om vilka tradar jag laser. Alskade Micke Bergkvists "snabbisar", och har gett honom en miljon likes pa FB sedan han slutade posta har. For att runda av, med Likeknappen menar jag en sorts mojlighet till semi-aktivitet; kanske vill man bara visa att man existerar ellr har last nagot, fast inte har tid eller lust att skriva nagot. Jaja, det var fran mig.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: larsa66 och RioGrande nya moderatorer

Inlägg av larsa66 »

Jag har också funderat över en likeknapp, men jag tror att det finns rätt mycket motstånd mot det här.

Fortsätt att lämna in förslag. Jag ska försöka samanställa det till en omröstning. Sedan har jag nog inte de tekniska kunskaperna att genomföra något men det kan bli intressant att se vad folk vill.
Skriv svar