Serieforum på väg att helt dö ut?

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av Agentum »

Så här dåligt har det aldrig varit någonsin, personligen har jag svårt at förstå det.
Det måste ju ännu finnas serieintresserade människor där ute som inte alltid tar till säg amerikanska forum?

Eller är "manfallet" pga rent ointresse, mna håller sig inom sina slutna grupper helre än at var i ett allmänt serieforum?

Är det för att någon kan kommentera nåt man är övertygad om på ett negativt sätt?

Jag har ju märkt hur många är oerhörda nördar, men alltså även om forum över lag verkar falla så är just Serier känsligt på något sätt, folk kan lämna för en kommentar, som om de omöjligen kan tänka sig en annan åsikt en deras.

Tragisk, för på FB har jag iaf inte hittat nån bra svensk grupp angående serier heller.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av Wakuran »

Att registreringen av nya användare inte funkar, bidrar nog tyvärr... :(
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av Grumme »

Agentum skrev:Så här dåligt har det aldrig varit någonsin, personligen har jag svårt at förstå det.
Det måste ju ännu finnas serieintresserade människor där ute som inte alltid tar till säg amerikanska forum?

Eller är "manfallet" pga rent ointresse, mna håller sig inom sina slutna grupper helre än at var i ett allmänt serieforum?

Är det för att någon kan kommentera nåt man är övertygad om på ett negativt sätt?

Jag har ju märkt hur många är oerhörda nördar, men alltså även om forum över lag verkar falla så är just Serier känsligt på något sätt, folk kan lämna för en kommentar, som om de omöjligen kan tänka sig en annan åsikt en deras.

Tragisk, för på FB har jag iaf inte hittat nån bra svensk grupp angående serier heller.


Inom politik och andra laddade ämnen så blir det tyvärr allt vanligare att man innesluter sig i en filterbubbla, och bara lyssnar på de som säger sådant man håller med om. Somliga är till och med stolta över att deklarera hur de plockar bort fb-vänner och avföljer personer som de anser har fel åsikter.
Ett tydligt tecken på hur polariserad debatten blivit, och antal ämnen som drabbas ser bara ut att bli fler, så varför inte serievärlden? [:I]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av Kattmannen »

Tråkigt att det inte är så mycket aktivitet här. Jag är visserligen en hel del på Facebook. Men formen webforum är riktigt bra, och det borde finnas en "marknad" för ett webforum på svenska om serier.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av GuestOnQuest »

Det gäller att skriva. Tror att det finns en hel del som läser men att tid/ork/mod fattas. Ibland har man sett någon sticka ut en smula i sina kommentarer och då kanske kommit lite på kant med andra vilket oftast leder till att personen, som skrivare, tystnar eller försvinner. Vi borde sträva efter dynamik men det får inte gå över till hätskhet.

Vad kan man då göra för att få lite mer liv i forumet? Det gäller för oss medlemmar att skriva här. Har man en fråga som gnager - ställ frågan! Har man läst en serie, vare sig den är bra eller dålig, skriver man en recension. Är du serieskapare så kan du lägga upp en del av ditt arbete här och få konstruktiv kritik. Är man inne på facebook och skriver nåt där så kanske det är värt att repetera här. Vi är många som (nästintill) aldrig är på facebook så vi missar vad som händer där.

Går man igenom rubrikerna på detta forum så brukar man alltid hitta nån man kan skriva i. Sätt igång!
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av Agentum »

Att inte ev nya eller nygamla kan registrera sig är givetvis inte bra, det måste iaf ordnas på något sätt.
Många från förr kan ha glömt helt vad de hette och ev lösenord hit.

Tänkte inte på det, forum är ju ofta en flytande sak där folk kommer och går hela tiden, nu går det alltså inte☹️

Sen ja jag förstår att man kan störa sig på folk med andra åsikter även i ett ämne som serier, men jag förstår inte riktigt varför man i te bara isf när man märker att här kommer vi inte längre, bara rycker på axlarna åt saken och sen kör vidare i nåt annat ämne?

Man måste ju inte gilla alla, och alla måste inte vara överens, men vi delar ju en sak, intresse för serier och bara det är nichat nog så att säga.

Det stör mig inte om någon älskar en serie jag tycker är skräp egentligen, det vore väldigt jobbigt att leva så att man som det skrevs ovan kastar ut de man kan prata med men kanske inte är överens med i allt, det blir ett väldigt trist litet nätverk man får.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av Agentum »

GuestOnQuest skrev:
Vad kan man då göra för att få lite mer liv i forumet? Det gäller för oss medlemmar att skriva här. Har man en fråga som gnager - ställ frågan! Har man läst en serie, vare sig den är bra eller dålig, skriver man en recension. Är du serieskapare så kan du lägga upp en del av ditt arbete här och få konstruktiv kritik. Är man inne på facebook och skriver nåt där så kanske det är värt att repetera här. Vi är många som (nästintill) aldrig är på facebook så vi missar vad som händer där.

Går man igenom rubrikerna på detta forum så brukar man alltid hitta nån man kan skriva i. Sätt igång!


Jo jag tror också en del tycker att det verkar dumt att skriva nåt de undrar över, de har svårt att väga över till att bara skriva en ny tråd tex.

Ändå är det ju det alla vill, men givetvis kan man inte tvinga folk skriva, men det är synd att de inte gör det, visst någon kanske inte är intresserad eller liknande men sånt är ju livet, men det kan mycket väl vara så att det finns folk som kommer skriva i tråden man startat, dvs det är sällan så att någon blir utskrattad eller utbuad, det funkar ju inte så.

FB har nackdelen att snart är det du skrev borta, här kan din tråd vara kvar i sitt ämne och öppnas igen lätt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av Dude »

Kan inte nya användare registrera sig och gamla användare inte logga in så är det verkligen ett sjunkande skepp.

Vill man annars göra reklam finns väl alla användares mailadresser tillgängliga, tänker att det går att göra direktutskick om man göra riktad reklam till en befintlig målgrupp
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av Agentum »

Törs man fråga varför nyregistreringen inte funkar?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av Coppas »

Som jag förstått det så är hela plattformen urgammal och skulle behöva göras om/uppdateras, men att det finns väl egentligen inte heller någon som direkt ansvarar för att driva sidan... även om det väl är någon/några som betalar för webbhotellet.

Lite grann känns detta som typ science fiction-historier där teknikberoende folkslag har tagits om hand av maskiner så längre att de inte längre har kompetensen i hur man använder eller reparerar maskinerna. Det enda man kan är att använda dem och när systemen till slut brakar/sjunker så är det två träpinnar och middag på nyflådd grillad groda eller så som gäller... [:(]
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Törs man fråga varför nyregistreringen inte funkar?

Som spamskydd ska systemet skicka ut ett bekräftelsemail där användaren ska kunna aktivera sig för att skriva. Dessa bekräftelsemail skickas dock inte ut, så jag måste som admin aktivera alla nyregistrerade användare personligen.

(Ja, det är... inte optimalt...)

/Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av Agentum »

Nej eftersom många då ger upp när inget händer automatiskt.

Jo nog är forumet gammalt och kostar väl att öht uppgradera Ch kräver väl en del så inte allt går förlorat.

Förr fanns en person som hade hand om det tekniska även om en som Samuraj var admin i andra saker.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av Wakuran »

Jo, det skulle ju behövas en uppdatering, samt någon som är permanent tekniskt ansvarig, egentligen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av Agentum »

ledsen för att Android tycker Wakuran är Samuraj, ledsen för det, typiskt mig
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Serieforum på väg att helt dö ut?

Inlägg av MrKumquack »

Några tankar om Serieforum ifrån mig.
Jag har varit medlem här i snart sex år, och jag håller med om att aktiviteten var betydligt större förr. Speciellt jämfört med de första två åren av min närvaro här, och kanske att jämförelsen då blir ännu större för er ringrävar som har varit aktiva här längre än jag.
Nu vet jag – av förklarliga själ – inte hur forumaktiviteten såg ut för säg 15 år sedan. Mina tankar gick ändå till de som var aktiva förr, men inte är det lika mycket idag. Jag tyckte det kunde vara intressant att veta hur många som förut skrev i forumet, kontra när de senast var aktiva här.
Om jag förstått saken rätt, räcker det med att jag loggar in för att jag ska registreras som att jag är aktiv. Detta oberoende om jag har skrivit ett inlägg eller ej den senaste tiden.
Med detta i beaktande tog jag – helt ovetenskapligt – och gick igenom medlemslistan för alla som har 100 inlägg eller fler. Det blev totalt 187 stycken medlemmar. Därefter tittade jag på när de senast var aktiva i forumet/loggade in. Jag noterade alla datum, och fann att de sträckte sig från 3 mars 2008 till för någon minut sedan.
Försökte sen göra ett stapeldiagram över senaste inloggningarna för de 187 ”utvalda”. Jag delade upp åren kvartalsvis, för att få en något snyggare(?) spridning på resultatet. Det blev så här.
Bildfree image hosting

Nu vill jag absolut inte förminska alla de som idag skriver, men inte kommit upp i 100 inlägg ännu. Kände ändå att jag måste dra gränsen någonstans i mitt försök till svar om aktiviteten i forumet.
Det man kan konstatera är att 62 av de senaste aktiva medlemmarna har varit det under 2021 fram till idag. Därefter är väl antalet hyfsat jämt fördelat, möjligen med andra kvartalet 2016 och första 2017 som sticker ut lite extra. (Och det är visst några månader efter jag blev medlem ser jag nu... Kanske har något på spåren här?)
Nå! Vet egentligen inte om det här tillförde något till diskussionen, eller om någon kan tolka in något annat spännande i det hela? Jag fick i alla fall min nyfikenhet stillad på något jag grunnat på en tid!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Skriv svar