Är forumet uppe igen?

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Är forumet uppe igen?

Inlägg av Coppas »

Råkade hitta en gammal länk och jag klickade bara för skojs skull och kom in. :mrgreen:

Det verkar dock inte finnas några nya inlägg, något om forumet eller annat så frågan är ifall forumet är igång igen eller…?!

Testar vidare…
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av sverre »

Jag har med ojämna mellanrum försökt logga in på forumet och nu lyckades det!
\o/
Nu behöver vi bara vänta på att tillräckligt många hittar tillbaks så vi kan få igång diskussionerna igen.
Kanske @Admin kan skicka ut ett e-brev till alla tidigare medlemmar?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av Rufus »

Även jag råkade hitta hit igen. Det kommer nog mer folk inom kort.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av RioGrande »

Blev just mejlad om detta. Så nu vet även jag. [:)]
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av pogono »

Oj! Vilken överraskning.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av MrKumquack »

Det här var en överraskning av stort mått!! :o Fick för någon halvtimme sedan SMS om återuppståndelsen. Väldigt väldigt roligt, då jag hade gett upp hoppet.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av MAD »

Jag såg ett inlägg på Facebook om att det var upp. Jag försökte med jämna mellanrum logga in men gav upp för några månader sedan :-)
niklas
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 04 okt 2014, 13:57

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av niklas »

Äntligen!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av Agentum »

Frågan är om någon nu stabilt har idtbat det här.
Ett stort problem var att vi var få aktiva till dels f ör r att folk inte kunde bli medlemmar här plötsligt.

Mao tog FB en massa, men problemet med FB är att allt blir en osorterad sophög, har nån skrivit. Åt ommdetta och var då på svenska.
Grupperna bara löper vidare och innehåller främst mycket inriktade pålästa människor man känner att man saknar nåt dör frågor kunde ställas utan att liksom på ett stort avgörande vis stoppa upp en grupp på FB

För 7bland undrar varje fall jag saker och först vi i jag på och de är snälla absolut men jag passar inte in där.

Jag antar att detta inte ändrar nåt pga ingen annan kommer besöka forumet.

Nåväl man kan ju ha det som sökbas.


Men som sagt om inte möjligheten att bli medlem finns är det extra illa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av Erik »

Kul att serieforum är tillbaka! Hoppas det är för att stanna en lång tid framöver :)
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av Coppas »

Frågan är sedan om forumet öppnats upp aktivt eller om det bara fastnade på något vis och nu s.a.s. kom igång av sig själv... typ som ibland när man gör en uppdatering som visar sig ta riktigt lång tid och som ibland nog leder till att vi mindre kompetenta gör en reset medels av-/på-knappen. I detta fall kanske det inte ens funnits någon som kunnat göra det å forumets vägnar. Som jag förstått det så verkar forumet inte ha någon egentlig ledning förutom ett par moderatorer som väl inte heller visste om att forumet kommit igång. Webmaster eller teknisk admin finns väl inte alls? Undrar då vem det är som betalar för servern mm. och om det inte skulle gå att skaka fram någon som har lite mera kunskap kring hur ett forum fungerar tekniskt?

Att forumet inte heller är friskt till 100 % märker man som sagt även på annat. T.ex. att det inte går att direktlänka till sidor eller bilder, däremot går det bra att markera text kursivt eller i fetstil. Sedan, om man skickar ett inlägg så får man i vissa lägen upp en svart skärm med en felkod som meddelar att systemet inte klarar av åtgärden, men trycker man sedan Ctrl/R och uppdaterar sidan så ser man att inlägget gått igenom. Det har lett till att vissa inlägg finns i 3-4 exemplar då inläggaren väl tryckt på "Skicka" flera gånger innan de gett upp... och då märkt att inläggen ändå gjorts. Här skulle det kanske vara bra om någon med insikt i forumets drift kunde berätta lite... annars är det nog risk för att vid minsta problem så kan forumet fastna igen.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av Rufus »

Att Serieforum nu är uppe igen är något av en överraskning för oss alla. Och alla funktioner fungerar mycket riktigt inte som dom ska.

Tyvärr kan jag inte säga mycket mer än så just nu.

Fascinerande förövrigt att ungefär samtidigt som a-kassornas hemsidor, allabolag.se och UC.se m.fl. slutade fungera, så började Serieforum fungera istället. [:)] Därmed inte sagt att det finns något samband, men det verkar ju som att det handlar om överbelastningsattacker som har riktats om till ett annat mål.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av Kattmannen »

Kul att Serieforum är uppe igen [:)] Även om det känns lite svajigt rent tekniskt, bla står sidan som "Ej säker". Sen har man ju andra kanaler, tex FB.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av Kattmannen »

Kul att serieforum är uppe igen. Men det känns ju lite svajigt tekniskt, bla att sidan står som "Ej säker". Försökte nyss posta inlägg, ett svar i denna tråd, men då gick det inte, provar nu med snabbsvar. Tur att det finns andra kanaler på nätet där man kommer in :)
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av Coppas »

Ofta så verkar man som sagt få motbud när man postar, men inlägget går igenom. Skrev lite om det i ett tidigare inlägg...
Coppas skrev:
ons 07 dec 2022, 00:04
Sedan, om man skickar ett inlägg så får man i vissa lägen upp en svart skärm med en felkod som meddelar att systemet inte klarar av åtgärden, men trycker man sedan Ctrl/R och uppdaterar sidan så ser man att inlägget gått igenom. Det har lett till att vissa inlägg finns i 3-4 exemplar då inläggaren väl tryckt på "Skicka" flera gånger innan de gett upp... och då märkt att inläggen ändå gjorts.

Man får väl sedan vänta och se hur det utvecklas och hålla tummarna. Försökte t.ex. nyss att anmäla ett av mina ena inlägg [till moderater] som dubbelpost, men fick bara upp att funktionen inte fanns. Tyvärr tror jag att forumets tekniska plattform nog är ganska instabil så görs inget så är som sagt risken nog stor att allt rasar igen.

Nu är jag sedan ingen expert på området, men är moderator/admin på två andra forum så jag har lite inblick i vissa praktiska saker. Att sidan i olika webbläsare markeras med en varningstriangel och texten "Ej säker" före URL:en är oxå ett tecken på sidans ålder och att inget gjorts åt tekniken på länge, vilket ju då sannolikt är fallet här med Serieforums sida.

Numera stöter man annars ofta på ett piktogram i form av ett stängt hänglås bredvid URL:en i webbläsaren när man besöker olika sidor. Det anger att uppkopplingen mellan användare och en hemsideserver är krypterad, dvs. att uppkopplingen är säker såtillvida att information som lösenord och andra viktiga data är skyddade (i alla fall relativt) och förblir privata just genom att överföringen är krypterad.

Man kan normalt även se skillnaden på själva URL:adressen. En äldre hemsidas URL inleds med ”HTTP”, men numera brukar de flesta sidor istället inledas med ”HTTPS” vilket (med det extra S:et) anger att de är säkra (krypterade).
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av Rufus »

Coppas skrev:
lör 17 dec 2022, 21:11
Ofta så verkar man som sagt få motbud när man postar, men inlägget går igenom. Skrev lite om det i ett tidigare inlägg...
Coppas skrev:
ons 07 dec 2022, 00:04
Sedan, om man skickar ett inlägg så får man i vissa lägen upp en svart skärm med en felkod som meddelar att systemet inte klarar av åtgärden, men trycker man sedan Ctrl/R och uppdaterar sidan så ser man att inlägget gått igenom. Det har lett till att vissa inlägg finns i 3-4 exemplar då inläggaren väl tryckt på "Skicka" flera gånger innan de gett upp... och då märkt att inläggen ändå gjorts.

Man får väl sedan vänta och se hur det utvecklas och hålla tummarna. Försökte t.ex. nyss att anmäla ett av mina ena inlägg [till moderater] som dubbelpost, men fick bara upp att funktionen inte fanns. Tyvärr tror jag att forumets tekniska plattform nog är ganska instabil så görs inget så är som sagt risken nog stor att allt rasar igen.

Nu är jag sedan ingen expert på området, men är moderator/admin på två andra forum så jag har lite inblick i vissa praktiska saker. Att sidan i olika webbläsare markeras med en varningstriangel och texten "Ej säker" före URL:en är oxå ett tecken på sidans ålder och att inget gjorts åt tekniken på länge, vilket ju då sannolikt är fallet här med Serieforums sida.

Numera stöter man annars ofta på ett piktogram i form av ett stängt hänglås bredvid URL:en i webbläsaren när man besöker olika sidor. Det anger att uppkopplingen mellan användare och en hemsideserver är krypterad, dvs. att uppkopplingen är säker såtillvida att information som lösenord och andra viktiga data är skyddade (i alla fall relativt) och förblir privata just genom att överföringen är krypterad.

Man kan normalt även se skillnaden på själva URL:adressen. En äldre hemsidas URL inleds med ”HTTP”, men numera brukar de flesta sidor istället inledas med ”HTTPS” vilket (med det extra S:et) anger att de är säkra (krypterade).
Din dubbelpost-anmälan har kommit fram, så det fungerar även om sajten påstår nåt annat. Och jag raderar dubbelposter när jag är här, så det fungerar också.
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av sverre »

Coppas skrev:
lör 17 dec 2022, 21:11
Att sidan i olika webbläsare markeras med en varningstriangel och texten "Ej säker" före URL:en är oxå ett tecken på sidans ålder och att inget gjorts åt tekniken på länge, vilket ju då sannolikt är fallet här med Serieforums sida.

Numera stöter man annars ofta på ett piktogram i form av ett stängt hänglås bredvid URL:en i webbläsaren när man besöker olika sidor. Det anger att uppkopplingen mellan användare och en hemsideserver är krypterad, dvs. att uppkopplingen är säker såtillvida att information som lösenord och andra viktiga data är skyddade (i alla fall relativt) och förblir privata just genom att överföringen är krypterad.

Man kan normalt även se skillnaden på själva URL:adressen. En äldre hemsidas URL inleds med ”HTTP”, men numera brukar de flesta sidor istället inledas med ”HTTPS” vilket (med det extra S:et) anger att de är säkra (krypterade).
När man går till forumet från huvudsidan serieforum.se verkar man komma till http-versionen av forumet, men du kan själv i address-fältet ändra till https och sedan spara den sidan som bokmärke.

Eller också kopierar du denna address: https://serieforum.se/phpbb3
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av sverre »

Dubbelpost.
Att försöka gå tillbaka till forumet genom att ladda om sidan var ingen bra idé. [?]
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av Coppas »

Kände inte till https-adressen (och tror att många andra nog inte heller gör det) utan kom in för att gamla adressen låg som en länk och är även den jag hade sparat under favoriter. Har nu ändrat.

Sedan kan det nog skilja sig åt, men för min del fungerar det att ladda om sidan.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Är forumet uppe igen?

Inlägg av trimble »

När jag skriver ett inlägg så får jag upp "Sidan kan inte hittas" men när jag sen går in och kollar så ligger mitt inlägg på plats?
Skriv svar