Det verkar dock inte finnas några nya inlägg, något om forumet eller annat så frågan är ifall forumet är igång igen eller…?!
Testar vidare…
Coppas skrev: ↑ons 07 dec 2022, 00:04Sedan, om man skickar ett inlägg så får man i vissa lägen upp en svart skärm med en felkod som meddelar att systemet inte klarar av åtgärden, men trycker man sedan Ctrl/R och uppdaterar sidan så ser man att inlägget gått igenom. Det har lett till att vissa inlägg finns i 3-4 exemplar då inläggaren väl tryckt på "Skicka" flera gånger innan de gett upp... och då märkt att inläggen ändå gjorts.
Din dubbelpost-anmälan har kommit fram, så det fungerar även om sajten påstår nåt annat. Och jag raderar dubbelposter när jag är här, så det fungerar också.Coppas skrev: ↑lör 17 dec 2022, 21:11Ofta så verkar man som sagt få motbud när man postar, men inlägget går igenom. Skrev lite om det i ett tidigare inlägg...
Coppas skrev: ↑ons 07 dec 2022, 00:04Sedan, om man skickar ett inlägg så får man i vissa lägen upp en svart skärm med en felkod som meddelar att systemet inte klarar av åtgärden, men trycker man sedan Ctrl/R och uppdaterar sidan så ser man att inlägget gått igenom. Det har lett till att vissa inlägg finns i 3-4 exemplar då inläggaren väl tryckt på "Skicka" flera gånger innan de gett upp... och då märkt att inläggen ändå gjorts.
Man får väl sedan vänta och se hur det utvecklas och hålla tummarna. Försökte t.ex. nyss att anmäla ett av mina ena inlägg [till moderater] som dubbelpost, men fick bara upp att funktionen inte fanns. Tyvärr tror jag att forumets tekniska plattform nog är ganska instabil så görs inget så är som sagt risken nog stor att allt rasar igen.
Nu är jag sedan ingen expert på området, men är moderator/admin på två andra forum så jag har lite inblick i vissa praktiska saker. Att sidan i olika webbläsare markeras med en varningstriangel och texten "Ej säker" före URL:en är oxå ett tecken på sidans ålder och att inget gjorts åt tekniken på länge, vilket ju då sannolikt är fallet här med Serieforums sida.
Numera stöter man annars ofta på ett piktogram i form av ett stängt hänglås bredvid URL:en i webbläsaren när man besöker olika sidor. Det anger att uppkopplingen mellan användare och en hemsideserver är krypterad, dvs. att uppkopplingen är säker såtillvida att information som lösenord och andra viktiga data är skyddade (i alla fall relativt) och förblir privata just genom att överföringen är krypterad.
Man kan normalt även se skillnaden på själva URL:adressen. En äldre hemsidas URL inleds med ”HTTP”, men numera brukar de flesta sidor istället inledas med ”HTTPS” vilket (med det extra S:et) anger att de är säkra (krypterade).
När man går till forumet från huvudsidan serieforum.se verkar man komma till http-versionen av forumet, men du kan själv i address-fältet ändra till https och sedan spara den sidan som bokmärke.Coppas skrev: ↑lör 17 dec 2022, 21:11Att sidan i olika webbläsare markeras med en varningstriangel och texten "Ej säker" före URL:en är oxå ett tecken på sidans ålder och att inget gjorts åt tekniken på länge, vilket ju då sannolikt är fallet här med Serieforums sida.
Numera stöter man annars ofta på ett piktogram i form av ett stängt hänglås bredvid URL:en i webbläsaren när man besöker olika sidor. Det anger att uppkopplingen mellan användare och en hemsideserver är krypterad, dvs. att uppkopplingen är säker såtillvida att information som lösenord och andra viktiga data är skyddade (i alla fall relativt) och förblir privata just genom att överföringen är krypterad.
Man kan normalt även se skillnaden på själva URL:adressen. En äldre hemsidas URL inleds med ”HTTP”, men numera brukar de flesta sidor istället inledas med ”HTTPS” vilket (med det extra S:et) anger att de är säkra (krypterade).