Presentation

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Ny på forumet? Här kan du presentera dig...

Inlägg av Olof »

Ja, det börjar väl bli dags med en presentationstråd nu. Vi är ju några stycken som dyker upp i trådarna med en någorlunda jämn regelbundenhet och det kan ju vara kul att veta om den man dividerar med är 15 eller 45. [8]

Jag heter som säkert framgår Olof och är en lagom barnslig karl på något under trettio år som bor strax utanför Sthlm med flickvän och en allt mer tilltagande seriesamling. Jag är en strösamlare, d.v.s. jag snöar sällan in på något speciellt utan samlar lite av varje som jag tycker om och trivs med. På vardagen gör jag inget särskilt just nu, stämplar för tillfället och väntar på att börja plugga på distans.

Nå, vem och vad är ni? [:)]


Jag använde Olofs gamla presentationstråd som jag hittade nyss. Onödigt att starta en ny när vi redan har en välfylld tråd. /admin
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Presentation

Inlägg av rkaj »

Då fortsätter väl jag ...

rkaj står för Rasmus Kaj, jag är en programmerare och datanörd på 36 år som bor på Kungsholmen i Stockholm. Förutom datorer ägnar jag min tid åt serier, böcker, musik och vetenskap.

Vad gäller serier så samlar jag på fantomentidningar och håller på att bygga upp ett index över dem ( http://fantomenindex.krats.se/ ). I övrigt är jag betydligt mer serieläsare än seriesamlare, även om jag brukar behålla det jag köper. På senare tid har det blivit Stranges in Paradise, Boneyard, Sandman. ... Updatering juli 2009: ElfQuest, Girl Genious, Echo, Top 10 ...
Senast redigerad av 1 rkaj, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

Jag är en lingvistik & Biblioteks-och informationsvetenskapsstudent på dryga 20 år som pluggar på Umeå Universitet. Är även väldigt intresserad av kognitionsvetenskap och astronomi.

Min stora passion bland serier i serietidningsvärlden är ElfQuest / Alverfolket, om ni inte redan listat ut det [;)] Jag knåpar även på en egen sida: [url="http://mira.telepelwen.com/eq/"]Miraculous ElfQuest Pages[/url]. Annars ritar jag gärna och är kreativ när andan och inspirationen, och tiden förstås räcker till.

¤ [url="http://www.eqfanart.com/index.php?name=coppermine&cat=10627"]Mitt EQFanArt.com Galleri[/url] - ElfQuest för hela slanten!
¤ [url="http://elfwood.lysator.liu.se/art/b/o/bolinder/"]Mitt ElfWood Galleri[/url] - Generella fantasyteckningar
¤ [url="http://miraculousm.deviantart.com/"]Mitt DeviantArt Galleri[/url] - Fotografier och lite smått och gott

Ligger dock efter med uppdateringar främst för DA Galleriet, då mesta delen av min tid har gått till min ElfQuestsida, men jag ska försöka hålla mig à jour med resten av mina gallerier, snart.. fast det blir ju inte bättre av att jag börjar universitetet nästa vecka.. [V]
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

Jag heter Jörgen Stafrin och är 30 år. Jag är inte så mycket seriesamlare numera, eftersom min skivsamling tar mer tid. Däremot är jag väldigt intresserad av serier fortfarande och var seriesamlare under hela 90-talet. Men en liten samling har jag dock kvar, av Kalle Anka pockets, Spindelmannen (innan 2000), Transformers och Hälge, som är den enda tidning jag köper regelbundet idag. Annars är jag intresserad av mainstream serier som Fridolf, 91:an, Kalle, Bamse, Marvel och så vidare. I övrigt är jag också samlare av gamla radioprogram och det mesta från 80-talet. Jag jobbar för närvarande åt Skogsvårdsstyrelsen i väntan på annat.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Ibland tycker jag att det är skönt att inte folk vet så noga vem man är. Nå, att jag inte är 20 längre har ni väl fattat, för jag har väl nämnt att min seriesamling ofta kommer fram när jag godnattläser för barnen. Både jag och mina söner tycker Gaston är bland det roligaste som finns. Seriesamlingen är ganska hyfsad. Det mesta med Gaston, Spirou, Johan&Pellevin, Tintin, Asterix, Lucky Luke, Linda&Valentin... och så vidare! Även MAD, X9, Magnum, Kalle mm. Allt som är bra. Jag har serierna för att läsa dem, så jag letar inte NM/M utan helst FN och VG (om jag kan skickbeteckningarna).

Jag kan egentligen inte påstå att serier är mitt främsta intresse, jag har fler intressen, men det är kul. Det är en skön kulturform som man kan försvinna in i då och då. Bra serier vill jag läsa om senare, det är det jag har samlingen till.

Livet förutom serierna? Äsch, det tar vi nån annan gång.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Säger som "Ingemar" har passerat både 20-30-40. Har alltid samlat serier till och från. Dom sista 15 åren har det varit konstant. Att jag är "dr no" på tradera har ju framkommit genom en diskution på en av saiterna och att jag är från Borlänge (Dalarna). Samlingen är Serier-Figurer-Reklam om serier- Frimärken (serier Disney-asterix m.m) Mekaniska leksaker (bumb-n-go)+ sånt man tycker är roligt (jukebox-enarmad bandit sånna leksaker).Jagar mycket Figurer och sådant på E-Bay.Har mycket serier. Vi kan ta bara några Kompletta grupper.
Allt av Blixt Gordon
Blueberry-Conan-spirou
gaston-alverfolket-guldböcker
Jag-böcker-Modesty Blaise
Höken 50-tal och 60-tal-Gigant Dom stora -65
Kap. Mickey (stora)
+ en drös till
Det som jag håller på att plocka ihop nu är
Stålmannen till -64
Formatic tidningar (nästan komplett)
Tomahawk -64
stålpojken -66
läderlappen -64
+ en del annat
[:)][:o)]
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Jag heter Anton och ar 20arig student som pluggar ekonomi med drommen om ett fettbetalt chefsjobb som kan forsorja mitt blyga samlar intresse av Spindelmannen serier. Jag har bara samlat lite mer seriost i ett par ar. Malsattningen ar att ha (och ha last) alla svenskutgivna spindelmannenserier.

Vad det galler ovriga serier ar mitt intresse ganska begransat. Men jag gillar att lasa Larsson, Gustaf och andra lattsamma bra humortidningar, inget samlande dock (annu). Vill koncentrera mig och samla pa en enda titel i taget.
Användarvisningsbild
Anse
Good
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 09 feb 2005, 14:42

Inlägg av Anse »

Jag är 36 och bor en bit utanför Borlänge, och har samlat serier sedan jag var liten, men det mesta från den tiden försvann i en brand 1981, så då vart det ny start.
Nog om det, mitt samlande spretar i olika riktingar men ett par huvudinriktingar inom samlandet är svenska seriealbum, olika svenska serier, tex Bacon & Ägg, James Hund och dyl, mrn samlandet är på lågvarv just nu, lite svårt att komma ifrån med 2 små barn =)
Användarvisningsbild
asfalt
Very Good
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 20:23
Ort: Västerås

Inlägg av asfalt »

38 årig värmlänning som har hållit på med serier i nästan hela livet. Började med kalle (som så många andra) och gick sedan över till Fantomen och vidare mot Marvel.
Samlar på Dare Devil, Spiderman, Linda & Valentin, Riddar Eldhjärta, Gaston, 1:a nummer m.m.
Har även samlat lite annat som tex. gamla kameror och hockeykort.
Har nog Sveriges största samling med Paul Kariya (hockey kort).
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag heter Robin och bor i Nynäshamn, har 2 barn och är 26 år.

Tecknar mycket både serier och annat, men har inget publicerat än...
Samlar på allt som verkar kul, mest superhjälteserier och figurer.

Marvel och svenska album är alltid intressant.[:o)]

With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag är ju här så ofta numera att jag också borde nämna vem jag är. Infödd stockholmare som hade turen att ha en släkting på Semic när jag var liten så det blev massor med serier från detta förlag. Fastnade tidigt för Fantomen och sedan blev det även Seriemagasinet, Pilot, Åsa-Nisse, Agent X9, Buffalo Bill och ett gäng andra Semic-titlar. Tintin gjorde sin entre i mitt liv när jag var cirka 7 år med antingen Den svarta ön eller Plan 714 till Sydney och har sedan dess varit Tintinofil.

Prenumererade på flera svenska serier fram till jag var 15-16 år då intresset för dessa började dö ut. Några år tidigare hade jag fastnat för Spindelmannen vilket snart spred sig till övriga Marvelserier från Atlantic innan jag sonika började samla på amerikanska originalen och nästan uteslutande köpte dessa. Tyvärr dog även detta ut främst på grund av att McFarlane började med Spidey och jag gillade inte alls vad som hände med serien.

Parallellt med Marvel upptäckte jag också tidningar som Epix, Tung Metall, Maxx och den fantastiska Heavy Metal vilket ledde mig in på serier av något vuxnare snitt. Under 90-talet dog tyvärr mitt serieköpande ut till nästan noll, men har via Tradera börjat återuppta det. Hittills är det främst amerikanska Marvel-tidningar från 70-80-talet som jag köper nu.

Då jag jobbar som biografmaskinist ligger också film mig varmt om hjärtat och då framför allt science-fiction och seriebaserade filmer. Tror jag sett varenda film som gått på bio och som bygger på en serietidning de senaste åren.

Örvigt samlande som går i vågor: Star Wars-prylar i mängder, Tintiniana, trailers och annan film-memorabilia, vinylskivor, rollspel, datorspel och vykort.

Mitt alias är förstås Tintins adress då han bodde i Bryssel.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
ztaafen
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: sön 29 maj 2005, 22:44
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av ztaafen »

Jag heter Jonatan Staaf, är född den sjätte september 1990 på landet. Är alltså bara lite över femton.
Serier har funnits hos mig hela livet, jag har alltid gillat dom. När jag var liten så var det mest Bamse, nu samlar jag på Spirou, Gaston, Marsupilami, Uti vår hage, Vi å pappa, Simpsons, Herman Hedning Pondus och Nemi. Jag har även en del andra tidningar också, men det är främst dom som jag samlar på (har säkert glömt någon), tecknar mycket egna serier, när jag var sju så fick jag för första gången publicera en stripp i en dagstidning.
Jag har tidningarna för att läsa dom, alltså så måste dom inta vara i NM eller så, men det är ju alltid trevligt med bra skick. Jag samlar även på så mycket mer än bara serier, det har på senare tid blivit mest datorer då.
Jag tycker mycket om design och har tänkt mig att när jag gått ut gymnasiet så ska jag flytta till Stockholm och försöka att lyckas som designer. Jag håller på att grunda en designbyrå (zätapirou design), mest för skojs skull, men jag ska försöka att tjäna in några album på den XD
På tradera går jag under namnet 'zpirou', köper mest Spirou-album och Macintosh-prylar, min mamma som även hon använde rmitt nick köper mycket hästsaker.
Nåväl.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Jag kallar mig som synes "Lofty Peak", bor i Stockholm och började samla på Buster nyligen när den legendariska tidningen lades ner för några månader sedan (december 2005). Fick snabbt tag i de flesta numren, saknar knappt 30 stycken av de drygt 700 som existerar.

Har gått fram som en stormvind på marknaden denna korta tid. Lite kul eftersom det är en helt ny värld för mig. Har stött på många kufar och original till säljare som funderar länge och noga innan de bestämmer sig för om jag är värdig nog att köpa just deras tidningar.

Är marknadsanalytiker och fotbollsromantiker. Sportgalen och just därför gillar jag Buster. Konsumerade tidningen med frenesi när jag var yngre, glömde därefter bort den totalt men fick panik då jag läste att tidningen lades ner i december 2005. Hittade i julas en låda med kvarlämnade Buster hos föräldrarna och byggde snabbt på den samlingen med hjälp av seriebutiker och internet.

Så jag är inte den vanlige serietidningsfreaken, klarar inte av monster, manga (vad är det egentligen?), flygande gubbar och andra "hjältar". Det ska vara sport och liknande pojkdrömmar. Planerar att göra en gigantisk Busterhemsida där jag beskriver handlingen i samtliga serier i samtliga Busternummer. En fet Busterdatabas med sökfunktioner, helt enkelt.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Lycka till Lofty Peak
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Jag borde kanske också nämna någonting om mig själv, för av någon anledning har jag råkat missa den här forumtråden. Jag är 23 år och studerar datavetenskap vid Linköpings Universitet.
Serier har jag köpt eller fått av mina föräldrar sedan jag var liten. Jag har fortfarande kvar mina första Kalle Anka-tidningar från sommaren och vintern 1983. Carl Barks-äventyret Björnen från Klondike som fanns med i en av dessa är ett av mina allra första minnen.
Fram till 2002 köpte jag enbart billiga läsexemplar (91:an för 4kr/st och liknande) och hade ingen aning om sådant som skickgradering. Men när jag gick igenom mina samlingar av Kalle Ankas Bästisar och Fantomenkrönikor upptäckte jag att jag saknade många nummer och bestämde mig för att börja leta efter dessa. Det var omkring hösten 2002, när jag blev universitetsstudent och fick mycket bättre ekonomi än tidigare.

För ett år sedan råkade jag av en slump komma i kontakt med en annan seriesäljare som uppmuntrade mig att börja sälja serier via auktioner, och sedan har jag fortsatt att auktionera ut serier med jämna mellanrum. [:)] Jag samlar även på lite fler titlar nu, som Den Unge Spirou, Kalle Anka-guldböcker, Hall of Fame-böcker och Blueberry. Jag har även lyckats bygga upp ett auktionslager på omkring 400 nya album och ett par lådor begagnade album under det senaste halvåret.

Förutom serieförsäljning har jag även varit tv-spelsskribent en gång i tiden (2000-2003), på TVspel.nu och Kong.se. Numera kan jag däremot ingenting om spel längre. Jag har även arbetat på ett eget rollspel sedan 1998 men det har aldrig blivit publicerat utan bara delats ut gratis i PDF-format.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Narz
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 04 mar 2006, 21:43
Ort: Sverige

Inlägg av Narz »

Är en 25-årig dataingenjör från Kiruna som samlar på det mesta men främst Star Wars och olika superhjältar. Försöker fullborda min spirousamling för att kunna läsa alla album men då priserna är höga så kommer det när det kommer. Är igentligen ingen samlare för pengarnas skull utan mest för nöjet av att förlora sig i en skön tidning eller bok. Först nu på senare år har jag börjart ta god hand om mina serier. Har planer på att lära mig japanska för att kunna följa mina anime-serier på bättre sätt men har inte fått tummen ur ännu. Den som lever får se.
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

29 år och högstadielärare (MaNO) i Visby. Började samla på fantomen i högstadiet men klarade på den tiden inte av att "vårda" tidningarna så väl. Samlar numer på Fantomen, Star Wars från DH, Judge Dredd och ibland lite första nummer (har många men är inte så fäst vid dessa). Gillar också att koppla av med data- och TV-spel eller en god bok. Den mesta delen av min vakna tid ägnar jag dock åt mitt fantastiska arbete.
Användarvisningsbild
Rickard
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 22:29
Ort: Skåne

Inlägg av Rickard »

Jag får väll också presentera mig :-)
Jag är 24 år och bor i Lund där jag studerar datateknik. Har läst serier så länge jag kan minnas, började samla på Marvel i början på nittiotalet men de senaste åren har jag övergått mer till europeiska albumserier. Försöker för tillfället samla album av Hugo Pratt, Tardi, samt Blake & Mortimer och diverse annat, är något av en strösamlare.
Lyssnar mycket på musik annars: Black Sabbath, The Ramones, The Stooges, Iron Maiden, Kraftwerk och en massa annat.
So far, so good, so what!
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Jag kallar mej Krusty, och är en kille på lite över femton år.
Jag har läst serier sen jag lärde mej läsa. I början var det bamse som gällde, men efter ett par år bytte jag till Kalle Anka som, tillsammans med spindelmannen och fantomen, idag är det som tar upp min samling.

Jag gillar att samla otroligt mycket, men har också genom åre(t) samlat på mej en del tv-spel och konsoller. En tråkig grej med samlande är bemötandet man ibland får ifrån vissa-ofta folk som är pedantiskt rädda med vilka dom säljer till, och tror att jag tar hem tidningen och kör den i mixern eller liknande.[B)] Som tur är uppstår detta inte så ofta [:p]
Användarvisningsbild
PRHR
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 26 jun 2005, 11:52
Ort: Sverige

Inlägg av PRHR »

Jag har passerat 40 bor i Karlskrona jobbar inom bussbranchen.
Inom serier samlar jag i första hand på Buster som jag nu nästan har komplett 2st saknas.
Buster är mitt mål att ha alla nr i minst VF få se om jag lyckas.
Har böjat samla på Fotboll,Boing,Seriesport,Pucken och Nacka.
Mitt andra samlarområde är idrottsböcker i första hand Strömberg/Brunnhages.
Skriv svar