Presentation

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av AndreasEriksson »

Det fanns två Janne på Star Wars - den här trådens Janne Eriksson som var redaktör, och Janne Helander som var översättare/textare. Båda höll mycket kontakt med läsarna, Helander var flitig skribent på diverse forum.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av tfels »

Självklart minns man Marvel-Janne! Det redaktionella materialet i Marveltidningarna höll mycket hög klass och gjorde nog att i alla fall jag köpte fler tidningar. Kul att ha dig här!

Och ja, det var väl Marvel-Janne som i svenska Spider-man hade ett upprop som blev startskottet för Svenska Superserier. Tidningen lever och frodas under en yngre redaktion nu. Stort tack!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av pogono »

I detta nu ligger det två tidningar i min soffa som som du var redaktör för!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

AndreasEriksson skrev:...Janne Helander som var översättare/textare. Båda höll mycket kontakt med läsarna, Helander var flitig skribent på diverse forum.

Där plingande det en klocka, så honom måste det ha varit jag tänkte på.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av Predabot »

Jo, jag minns dig Janne. =) Gillade din era inom Egmont skarpt, och jag tycker nu med facit i handen, då jag känner till historia och storys mer, att du gjorde ett utomordentligt jobb med urvalet av serier som återtrycktes i Sverige.

Tummen upp, Janne!

Sen var det ju en ganska bra idé du delgav till gammelredax på SSS också, får välan sägas... ;)

( jag är också redaktör för SSS, som Thomas en gång var. Står för övrigt redo att alldeles snart lämna över pinnen till yngre förmågor även jag.)
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Janne Marvel Jan-El Power-Janne Buster-Janne med mera...

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Ska en medlemspresentation förtäckt i ett CV av modellen Humble Brag verkligen ligga under Superhjältar? [;)]

Välkommen till forumet, Janne.

Edit: Just det, man ska ju helst vara konstruktiv för att få ha synpunkter har jag förstått. viewtopic.php?f=12&t=254 är nog en bättre plats.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Presentation

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag hoppas att Janne ser vad som hänt med tråden han startade och startar en ny, för diskussioner som har att göra med hans gärning inom svensk serieutgivning.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Presentation

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Det enklaste är väl att starta en tråd i "Mina serier"? Det finns väl inget uttalat att det måste vara som kreatör? Redaktionellt arbete borde platsa där också. Där kan man ju dessutom göra egna polls, diskutera sig själv och gå hur off-topic man vill hela tiden. :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Presentation

Inlägg av Dude »

Väldigt kul att ha dig här Janne! Som flera andra varit inne på har du gjort ett bra jobb som redaktör, både vad gäller serieurval men även din kontakt med läsarna (du och jag mailade några gånger). Minns även att du ordnade med marvel-träffar, vilket även det är ett stort initiativ. När det begav sig bodde jag för långt ifrån för att deltaga, annars hade jag gärna gjort det. Hur var träffarna förresten, jag har alltid undrat hur många som dök upp och vad ni gjorde, hur länge ni höll på osv. Vore kul om du kunde berätta lite [:)]
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Presentation

Inlägg av JonasO »

Hej, Jonas Olsson heter jag och har strulat runt med att tecknat serier och annat i många år.
I år dyker jag upp som ny 91:an tecknare.
Gick serietecknarskolan i Hofors 95/96

Jobbar även heltid som "korvplockare" i butik.
Har fru och 2 barn.

Är det någon som vet varför dygnet bara har 24 timmar?
Det är något jag skulle vilja ändra på ;)

Jag har även en sida på nätet:
www.j-olsson.nu

Ha det bravo
/JonasO
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Presentation

Inlägg av Sir-L »

JonasO skrev:Hej, Jonas Olsson heter jag och har strulat runt med att tecknat serier och annat i många år.
[...]
Är det någon som vet varför dygnet bara har 24 timmar?
Det är något jag skulle vilja ändra på ;)
[...]

Välkommen! (Och angående dygnets 24 timmar så ökar det hela tiden, pga att månen är på väg bort från oss med en hastighet av 3.någonting cm/år. Bara så du vet ;) )
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Presentation

Inlägg av Wakuran »

Var inte en timme just en 24:edel av tiden det tog för jorden att gå ett varv runt sin egen axel, eller något sånt, så även om dygnet skulle bli längre rent praktiskt, kommer det i sig fortfarande bara vara 24 timmar långt?...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Presentation

Inlägg av Labrador Road 26 »

Dygnet har inte med månen att göra utan precis som Wakuran säger rotationen runt den egna axeln. Om månen skulle få oss att snurra långsammare skulle dygnet bli längre men inte annars.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Presentation

Inlägg av Sir-L »

Labrador Road 26 skrev:Dygnet har inte med månen att göra utan precis som Wakuran säger rotationen runt den egna axeln. Om månen skulle få oss att snurra långsammare skulle dygnet bli längre men inte annars.

Och det är precis det som händer...

http://www.svtplay.se/video/1056863/del-7
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Presentation

Inlägg av Isegrim »

Dygnet blir längre, men egentligen inte fler timmar (fast nu bryr vi oss inte om ljus, rotation och sånt längre, när vi mäter tid).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Presentation

Inlägg av rkaj »

Om dygnet blir längre så blir det fler timmar (om man nu kan kalla än ökning från 24.000 till 24.002 eller något i den stilen för "fler"). Från början var väl en timme definierad som ett 24-dels dygn, men nu nuförtiden är en timme definierad som 60*60 sekunder, och en sekund är definierad som ett visst antal svängningar av en oscillation som en viss sorts cesiumatomer gör.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Presentation

Inlägg av Isegrim »

rkaj skrev:Om dygnet blir längre så blir det fler timmar (om man nu kan kalla än ökning från 24.000 till 24.002 eller något i den stilen för "fler"). Från början var väl en timme definierad som ett 24-dels dygn, men nu nuförtiden är en timme definierad som 60*60 sekunder, och en sekund är definierad som ett visst antal svängningar av en oscillation som en viss sorts cesiumatomer gör.


Ja, jag säger ju det. Dessa nymodigheter.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Presentation

Inlägg av Wakuran »

De där oscillationerna i cesiumatomerna hade jag missat... Ursäkta felinformationen...
marveljanne
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 feb 2013, 13:54

Re: Presentation

Inlägg av marveljanne »

Jag tackar för alla svar på min tråd! Den däringa "Power- Buster- Marvel- Fantomen- Janne...", alltså...
Och att de var så positiva...
Publicerade den i "Superhjältar" för att det är ju bland de dessa jag är mest känd, men flyttades hit.
Ska senare försöka skriva ihop lite mer om mig och vad jag tycker om superhjältar nu för tiden, men berättar det helst muntligen, typ Marvel-träffar i Ed (jag blir gärna bjuden på superhjälte- Buster- Fantomen- Legion- serietidnings/film-lunch)! Marvel-träffarna i Stockholm var väldigt roliga och deltagarrekordet tror jag var 77, eller nåt sånt.
Kolla min annons om försäljning!
Janne Eriksson, gammal Semican
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Presentation

Inlägg av Wakuran »

SeF anordnar ju seriecaféer och seriepubbar i Stockholm ung. 1 gång per månad som är öppna för allmänheten...
Skriv svar