Angående problem med laddtider och sökningar

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Inlägg av Coppas »

Nääh, det kommer och går och då har jag provat på både jobbet och hemma. Oftast kommer man in, men sen fastnar det och man kan inte öppna upp enskilda länkar eller svara på ett inlägg. I vissa lägen kommer man inte in alls utan först kanske efter en halvtimme, en timme eller så kan det gå att bli insläppt.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har liknande problem som Coppas, fast inte så ofta numera och inte så länge, oftast.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Kan bara hålla med dom 2 föregående skrivarna. Det stora problemet är att det låser sig, man kommer ingenstans. Händer ett par ggr om dan.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

För mig har de flutit på bra de senaste dagarna. Enda problemet jag haft var igår kväll när jag försökte använda sök-funktionen. Då låste allt sig och jag kom varken fram eller tillbaka, inget fungerade mer den kvällen. Idag var det, som tur var, bra igen.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Det verkar som att sökfunktionen ställer till det lite. Databasen fungerar bra fram tills några söker i trådarna, då blir det lite av en överlast. Jag ska krångla lite med det under dagen och se om jag kan få någon ordning på det.

/admin
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det har ju varit prat annars om att systemet ändå ska uppdateras.

Det skulle ju kunna ges en uppskattning över hur mycket tid och pengar som krävs. Det har ju ändå varit plan om en insamling bland forummedlemmarna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Inlägg av Coppas »

Har funderat lite till på detta med svårigheterna att nå detta forum och tycker mig märka att under sena nätter och tidiga morgnar så går det oftast mycket bra, men blir trögare allteftersom trafiken ökar. Under peak-tid, dvs. från c.a. 19:00 till 23:00 verkar det vara extra svårt och ofta så låter jag bli att ens försöka att läsa vid denna tid. Gissar därför fortfarande på att det är en viss allmän kapacitetsbrist hos det nuvarande serverhotellet?

Nu på morgonen så fungerade det klockrent runt 06:30, men när klockan börjar närma sig 08:00 så märker jag direkt att laddtiderna blir längre vilket blir frustrerande ju längre dagen lider. Överlag får man i vissa lägen time-out direkt. I andra fall kommer man in, men så fort man försöker gå vidare mot enskilda trådar alternativt ska förhandsgranska ett inlägg man gjort så får man time-out.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Instämmer i princip med Coppas över. Det fungerar ofta dåligt trots att flera större trådar redan tagits bort.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Samma problem här, inte riktigt lika stora problem som innan trådarna togs bort dock... Det verkar helt enkelt som om webbhotellet som forumet ligger på inte har tillräckligt minneskapacitet för den krävande databasen - är det inte en lösning att försöka utöka minnet för databasen på webbhotellet eller flytta till ett webbhotell med större kapacitet för att slippa byta ut forumets programvara helt?
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

mikkeX skrev:
är det inte en lösning att försöka utöka minnet för databasen på webbhotellet eller flytta till ett webbhotell med större kapacitet för att slippa byta ut forumets programvara helt?

Jo, tanken har slagit mig. Något måste ju göras och jag har märkt samma sak som Coppas säger även om jag inte märkt det lika mycket. Efter att trådarna tagits bort har jag inte timats ut en enda gång. Men, som sagt. Problemet verkar ju finnas för flera av er.

Jag pratade med min tekniker för några dagar sedan och enligt honom ökade databasen med 10% per månad, kontinuerligt. Det är med sannolikhet det som är problemet till viss del.

/admin
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

Det borde väl även gå att rensa i en hel del andra trådar som inte är aktuella? Tänker då på våra Traderatrådar där vi länkar till egna auktioner, tokigheter och andra trådar. Dessa blir ju inaktuella rätt fort-så de kan kanske städas bort eftersom?!
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Det är väldigt trist om ni börjar ta bort äldre trådar, de innehåller ju trots allt någon form av information. Nu fungerar ju visserligen inte sökfunktionen som den ska (har för mig varit obrukbar i ett år eller så), så oaktuella trådars värde kanske inte är så stort som det kunde ha varit.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Generellt håller jag med Skakben, det vore synd om äldre trådar generellt försvann ... Men några trådar, typ "kom och köp" och "tokiga och roliga auktioner på tradera" kanske kunde förses med maxålder så att inlägg äldre än säg en månad rensas bort från dem?

Några längre timouter än så tycker jag inte vi borde ha, är ett inlägg fortfarande intressant efter en månad så är det intressant permanent. [8D]

Med det sagt så upplever även jag att det går väldigt trögt med många och långa timeouter i kväll ...

PS. Jag tror fortfarande det vore bra att minska Server.ScriptTimeout till kanske tio sekunder. Jag vet inte om jag någonsin har fått upp en korrekt sida från forumet efter mer än ett par sekunder, tar det tid brukar det ta hela timeouten och sedan bli ett felmeddelande ...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det är iaf segt som sirap och jag tror det jagar bort folk som kommer som nya faktiskt.

Vi andra nöter väl tills vi kommer in eller väntar till senare.

Sökfunktionen har aldrig funkat för mig om jag söker på hela forumet, utan isf måste jag välja ett delforum, men det är ju slöare nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag håller med både rkaj och agentum.

Scripttimeout längre än 10 sek. är meningslöst. Ingen orkar vänta så länge. Det är bättre att databasen kastar ifrån sig timeouten snabbt.

Sökfunktionen borde snävas åt, hellre än att radera gamla uppgifter.
Tillåt inte sökning i hela forumet på en gång. Begränsa så att man bara kan söka i del för del.

Den flexibla matchningen borde tas bort. Endast matchning av exakt fras, nu när det är akuta problem.

Sen är ju frågan om finansiering av en bättre sökfunktion, eller kanske rentav ett bättre webbhotell. Jag har sett röster för att vi skall donera pengar till forumet. Det tycker jag är en intressant idé som borde undersökas. Om det finns ett brett intresse att donera en slant för att forumet skall kunna fortsätta att växa.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Inlägg av Coppas »

Som sagt, forumet fungerar av och till men verkar vara avhängigt antalet besökare/användare och det verkar som om trafikflödet är den svaga länken. Ska man byta så är dock ekonomin alltid ett aber, men där verkar det som om de flesta som sagt är med på att t.ex. chippa in på en 50 eller 100 kronor per man i något slags vänförening eller motsvarande. Fortsätter det att vara skakigt så finns det nog (som Agentum säger) en påtaglig risk för att det bli svårt att locka och hålla kvar nya intresserade deltagare.


Sen tycker jag inte att man ska negligera sökfunktioner då gamla trådar och annat som utgör själva databasen ofta är en guldgruva i många sammanhang. Förutom serier så gillar jag som sagt även modeller och teknik i olika form och på forum som behandlar detta är sökbarhet i databaserna något som många utnyttjar (varför återuppfinna hjulet och elden varje gång någon är intresserad av något) som alternativ till att fråga på forumen.

På de flesta forum så sker sökningar helt utan några direkta problem och oavsett då om det är föreningsdrivna eller helt privata forum. På det stora hela så beror det nog mest på vald tekniklösning. Man ska även kunna söka igenom rakt av och enligt vissa givna parametrar… för är man intresserad av något visst så tappar man fort sugen om man måste sitta och upprepa samma kanske mera allmänna sökning i X antal underforum.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Efter kl 20 igår var det i princip kört för mig att komma in, jag kom in en gång men kunde inte gå vidare och kunde inte logga ut heller. Att rensa i trådar? OK i trådar som "kom och köp / tokiga grejer" där går det att rensa efter 1 mån och ämnen som kanske det finns bara 1-2 inlägg i (det går att starta nya)

För det är så att kommer man som ny och inte kommer in så skiter man i det, så är det.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Ja, det är för trist som det är nu.

Admin, gör så det funkar, så betalar jag för en banner med en gång [:)]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Om det behövs mer pengar kontinuerligt skulle man ju kanske kunna ha någon/ra till banners på högerkanten. (Om det är Flash suger det iofs en hel del datorkraft, men...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Igår var det segt som sjutton, men så provade jag med Opera istället för IE och då funkade det.

[Edit]Fel browser
Skriv svar