Angående problem med laddtider och sökningar

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Gammelsmurf

Angående problem med laddtider och sökningar

Inlägg av Gammelsmurf »

Efter att ha rotat runt lite i anledningarna till forumets ideliga driftstopp och den hutlöst dåliga sidsökningen kom jag att tänka på att vi haft de här problemen förut. Den gången var det gigantiska trådar som låg och stoppade upp och jag misstänker att det är samma sak som ligger till grund nu. Därför kommer jag att under det kommande dygnet låsa Lounge-trådarna Gissa citatet och Gissa bilden, för att sedan helt enkelt radera båda helt.

Anledningen till att jag låser dem och låter dem ligga under ett dygn är att ni ska få tid på er att om så önskas starta nya och knyta an dessa till de gamla mastodonttrådarna. I slutändan så ligger de bara till hinders för databasens dagliga arbete så valet mellan att dela upp dessa trådar med tusentals inlägg eller att helt radera dem görs på basis av frågan om det är motiverat att spara dem för framtiden. Det är ju trots allt Lounge-trådar det handlar om. Alltså kommer jag att skicka dem rakt in i evigheten imorgon förmiddag, för framkomligheten och åtkomstens bästa.

Hjälper inte det så får jag gräva vidare...

/admin
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Det är kanske framförallt bilder som ställer till det? Kanske läge att radera några andra trådar med mycket bilder?

Att radera gamla trådar som ställer till det ser inte jag som ett problem. Trots allt är det ju de aktuella trådarna som är viktigast.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Kung Orne I skrev:
Det är kanske framförallt bilder som ställer till det? Kanske läge att radera några andra trådar med mycket bilder?

Nja, bilderna i sig tror jag inte har så mycket med saken att göra eftersom de alltid ligger på andra servrar än vår egen. Det skulle isåfall vara sökningen efter bilderna vid laddandet av den specifika sidan som ställer till det, men eftersom varje sida bara innehåller ett fastslaget antal inlägg så tycker jag inte att det låter som en möjlig misstänkt. Jag tror snarare att det är trådarnas storlek som är boven. Enorma trådar är ett problem för många forumkoder, jag vet att stora vBullentin-forum har samma problem även om det där ibland kan handla om ett par hundratusen inlägg i en speciell tråd innan det börjar gå trögt. Vår forumkod är äldre och mer anpassad för små och mellanstora forum och därför räcker det tydligen med några tusen inlägg i en och samma tråd för att databasen ska nypa ihop.

/admin
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Men det blev så plötsligt segt och det är nere varje dag helt enket som det är nu.

Som sagt du kanske borde försöka få folk att skänka dig lite stålar, vet inte hur benägna folk är till det iofs.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Inlägg av Coppas »

Enligt forumstatistiken (som iofs. inte verkar vara helt uppdaterad) så har detta forum f.n. 2.007 medlemmar och 76.851 inlägg har gjorts i 4.257 ämnen. Ett annat forum som jag är medlem och även moderator på har 1.758 medlemmar och där har 216.092 inlägg gjorts i 29.672 ämnen. Det är då ganska högt över Serieforum vad gäller antal inlägg och ämnen. Ändå upplever inte vi dessa problem med driftsstopp mm. Å andra sidan är det ett föreningsdrivet forum inom teknikhobby så det är föreningen som driver forumet vilket medger helt andra ekonomiska förutsättningar.

Visst kan mycket bilder, långa trådar mm. stjäla bandbredd, men inte så att det leder till ständiga avbrott. Tror därför inte att dessa problem har så mycket med trådarna i sig att göra. Snarare är det nog då så att det är den totala kapaciteten som inte är tillräcklig. Vare sig då på själva forumlösningen, men troligen framförallt på servern. Att driva ett forum är dock inte gratis och görs det av en privatperson för egna pengar så förstår jag att det drar resurser och att man självklart inte tar de dyraste alternativen på egen hand. Ansluter mig därför till Agentums förslag om att kanske ge medlemmarna en möjlighet att bidra ekonomiskt till något som kan ge en mer stabil forumlösning.

Det är väl egentligen föreningsformen och dess grund som möjliggör att t.ex. Seriefrämjandets forum ligger mera tekniskt stabilt, men många har ju valt detta forum och det är alltid trevligt med alternativ. Själv var jag som sagt lite i valet och kvalet i början, men tyckte att detta forum var det som hade mest att erbjuda. Samtidigt så känns det inte fel om man kan ge något tillbaka, säg ett slags föreningsform i stil med ’Serieforums vänner’ där man kan betala en nominell medlemsavgift på kanske en hundring per år eller så?

Edit: Fixat stavfel
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Trist att radera trådarna, men hoppas iallafall att det funkar bättre nu.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja det är värdelöst då information ka försvinna så jag hoppas det gjordes med tanke iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Trådarna är tydligen kvar så länge, men de är låsta för nya inlägg...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, jag missade det och såg vilka de är med.

De är ju lungt att kasta då de väl egentligen bara i undantagsfall innehåller nyttig info även om det ju då och då förklarras saker i tråden.

Köp och Säljestråden kunde definitivt med ses igenom, den är full med trådar som säkert 95% är ointressanta nu, men jag vet inet om den väger ner forumet ehller då det väl inte är så välbesökt som Loungen är.

Men som sagt, är det problem med hur myckeet trafik vi har borde det tas en lite diskussion om pengarna, om denna siten är nere så mycket som det varit nu sen åtminstonde helgen så kommer folk lämna och få nya tillkomma, tyvärr.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

När det gäller Gissa citatet och Gissa bilden så är det väl i och för sig bra att kunna se vad som har tagits tidigare, men jag tror inte att det gör så mycket att de försvinner.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Man kan ju ha dem på en backup, utifallatt...

(Serienördar/samlare kan vara rätt kinkiga med att förlora grejer... =S )
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Stora trådar kan definitivt ha med problemen att göra, och då tror jag det handlar mest om att databasservern får jobba mycket. Själva forumprogrammet står antagligen mest bara och väntar på svar från databasen, för att sedan "formatera om" de svaren till webbsidor lite raskt.

I värsta fall är det så att "pagineringen" görs helt i forumkoden, så att hela tråden läses från databasen varje gång en sida i tråden visas. Det är i så fall harmlöst för små trådar om en eller ett par sidor, men det blir snabbt väldigt jobbigt för större trådar.

En möjlighet kunde kanske vara att lägga "nofollow" på alla länkar till sidnummer större än tre eller så, så att sökmaskinerna inte bryr sig om att indexera mastodonttrådarna. Det blir ju annars kvadratiskt illa, eftersom de indexerar varje sida i de långa trådarna och varje sida är jobbigare ju längre tråden är ...
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Jag har plockat bort de två stora trådarna nu och uppdaterat databasen (därav det långa avbrottet för någon timme sedan), så nu hoppas vi på att det hjälper. Om inte så får vi börja rota i nån annan ände.

/admin
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Vilken skillnad från de senaste dagarna. Mycket bra.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jo, just nu verkar det ju gå som tåget! Bra jobbat, Admin!
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Inlägg av Coppas »

Nja... det går bra mycket bättre, men fastnar fortfarande ibland alternativt går trögt. Även sökfunktionen som fungerade hyfsat i eftermiddags får jag mest time-out på nu ikväll när jag använder den lite mera detaljerat.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Ja, det verkar ju fungera tillfredställande just nu. Ska dock se om jag inte kan dela upp lite gamla större trådar och på det sätter speeda upp saker och ting ännu lite mer. Med all sannolikhet var felet stora tådar som bara växte för varje dag och som pluggade igen systemet.

Lovar att jag ska kika igenom sökmotorn också.

/admin
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nja, jag har allt många problem med att den pingar ur av och till.

Det är segt helt enket ännu och det kom så tvärt.

Nåt måste vara på tok iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Hmm, har inte märkt något under dagen. Kan vara något tillfälligt. Här hos mig löper databasen på bra. Får hålla koll på den under kvällen.

/admin
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo nu flyter det bättre så det kan vara min lina med, så vi ska väl inte dömma forumet direkt, men det pingade ut väldigt ofta tidigare idag, och inte på andra siter.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar