Nu finns Serieforum på Facebook!

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Nu finns Serieforum på Facebook!

Inlägg av Nima »

För ett tag sen - ett rätt bra tag sen - var det prat om huruvida Serieforum skulle finnas på Facebook eller inte.
Trots att majoriteten tyckte att vi borde finnas där, rann det hela ut i sanden.

Tills nu.

Nu finns Serieforum.se på Facebook.

http://www.facebook.com/Serieforum

Är det någon tråd du tycker är speciellt intressant men som inte har uppmärksammats av tillräckligt många kan du posta en länk på gruppens logg.
Har du någon rolig/intressant länk(med serieanknytning, självklart) som du tror att fler skulle uppskatta? Släng in den där!

På detta sätt hoppas vi kunna få fler som är intresserade/nyfikna att engagera sig. Det finns nog en hel del människor som läser serier men som kanske inte har tid, ork eller intresse att hänga på forumet. Förhoppningsvis kan vi locka dessa till att gå med i gruppen på Facebook.

Det kommer antagligen att vara mer liberalt i gruppen, än här. Men självklart gäller Serieforums huvudregel även där: alla ska trivas, och personangrepp och dylikt kommer att resultera i uteslutande ur gruppen.
Det är vi i ledningen som ansvarar för Fb-gruppen.

Så har du Facebook är det bara att klicka på länken och sedan på "gilla".
Har du vänner som du tror det här skulle intressera ska du absolut bjuda in dessa [:)]

Kör hårt!
/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Re: Nu finns Serieforum på Facebook!

Inlägg av Isegrim »

Snygg ikon.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Isegrim skrev:Snygg ikon.

Tack! Vi skall försöka se till att det blir lite mer än ikonen att titta på på sidan - och ni är såklart välkomna att kasta in skojiga saker ni också!
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Å dessutom finns det en "Gilla"-knapp! [:D]

Jens
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

jens-olof skrev:Å dessutom finns det en "Gilla"-knapp! [:D]

Jens

Pff, såna finns det väl överallt...
Bild
Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inlägg av burnout »

UlfK skrev:
jens-olof skrev:Å dessutom finns det en "Gilla"-knapp! [:D]

Jens

Pff, såna finns det väl överallt...
Bild

Jag skulle vilja ha "Gilla inte" knapp. [:o)]
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

burnout skrev:Jag skulle vilja ha "Gilla inte" knapp. [:o)]

Det är bara att vända skärmen upp-och-ner. [;)]
Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inlägg av burnout »

UlfK skrev: Det är bara att vända skärmen upp-och-ner. [;)]

Smart, det hade jag inte tänkt på. [^]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Kan man då även skaka ur ohyran facebook?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Agentum skrev:Kan man då även skaka ur ohyran facebook?

Ja om man skakar ordentligt. Kommer det inget och man har en gammal tjock-skärm kan man knacka hål på bildröret, då försvinner Facebook fortare. [;)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Äsch, de rä borta sen många år, jag har tom en laptop, iofs så kan det nog göra att jag slipper skaka lika mycket alltid är det väl nåt som lägger av.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hur skiljer sig upplägget från vanliga grupper som man går med i? Alltså sådana där man bara ansöker om att gå med men inte behöver klicka gilla.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

En sida är offentlig infosida (där alla som vill kan posta), en grupp mer som ett litet diskussionsforum i sig. Vi har redan forumet här, så vi har valt sida. (vits ej planerad)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Är det nån vits med att dela forumet i två delar, kan det inte lätt bli utsmetat det lilla som finns?

Jag kan ju inet se vad som skrivs där och de som är totalt beroende av det där fenomenet inte vad som skrivs här.

Eller verkar det lugnt?
För jag ser nåt olycksbådande i det tyvärr, forumens slut, och kontrollen till de som äger eländet, all information osv över går till ägarna i Facebook.
Har man ett eget forum eller separat blogg har man ju iaf nån form av kontroll över sin information.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Målgruppen för Facebook-sidan är främst att forumet skall bli synligt för de som är intresserade av serier, men kanske inte tillräckligt för att börja lurka eller skaffa konto här. Få dem intresserade, och sen lura hit dem och dra ner dem i läsarträsket, samlarträsket, eller båda. MUAHAHAHAHAHA
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inlägg av Nima »

Jag tror att Facebooks ägare har viktigare saker för sig än Serieforum [;)]

Idén är inte att dela forumet, utan snarare att expandera det.
Förhoppningsvis kommer folk som inte har registrerade konton här också att dra sig till Fb-sidan. Jag lade just upp en länk på min personliga logg och en kille har gillat sidan. Någon som sedan tidigare har gillat när jag har lagt upp något om forumet, men som ej har ett konto här.

Syftet är alltså inte att det ska bli mindre aktivitet här, utan tvärtom. Vi hoppas kunna få hit fler genom Fb-sidan

Har man inget intresse för Facebook så ser man ju, precis som du skriver, inte det som händer där. Däremot så kan man se det som händer här om man är inne på vår Fb-sida, då det kommer att finnas länkar till roliga/intressanta trådar.

Nu har sidan inte ens funnits en dag, så det är svårt att säga vad framtiden bär, men vet att vårt mål är att få hit fler.

/Admin

EDIT: Ja, eller lite kortare, mer förståeligt och aningen galnare - det Ulf skrev [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Jag tror honom dock, inte från eran sidan men definitivt från Facebooks sida, det är som ebay osv. de tkommer en dag när DE bestämmer helt enkelt.

Nånting är plötsligt förbjudet att skriva, tycka eller hålla på med öht.
Och det helt övergripande då ingen av dem kommer begripa nånting småskaligt då där finns all möjligt smörja.

Det låter alltid trevligt och så i början tills man är förhärskande och har ätit upp det mesta.

Nåväl, det är inet min sak, tråkigt bara, men sånt verkar allt ligga idag tyvärr.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:Jag tror honom dock, inte från eran sidan men definitivt från Facebooks sida, det är som ebay osv. de tkommer en dag när DE bestämmer helt enkelt.
...
Det låter alltid trevligt och så i början tills man är förhärskande och har ätit upp det mesta.

Instämmer. Därför är det viktigt att även om man gör "reklam" på facebook så ska man se till att ha sitt egentliga värde på en site man kontrollerar själv. Som i serieforums fall, det är serieforum.se som är forumet, facebooksidan är reklamplats för forumet.

Kommer man bara ihåg det kan nog facebookexponeringen vara enbart av godo.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Det Agentum och rkaj syftar på finns redan på Facebook idag, vilket är huvudanledningen till varför jag inte har konto. Ägaren av ett Facebook-konto äger per definition inte rätten att bestämma över material som är publicerat där. I en vidare mening ger man upp rätten att bestämma över sina egna bilder och texter. Facebook kan på helt eget bevåg bestämma vad som ska finnas där och inte. Senast i raden var familjen som ville ha förlossningsbilderna på sin utvecklingsstörde son publicerade. De fick ungefär en eftermiddag vad jag förstår, sedan var bilderna bortplockade utan förvarning eller djupare kommentar.

Det som, om möjligt, är ÄNNU mer skrämmande i sammanhanget är att folk är förvånade. Läser människor inte avtal längre? Är det månne Facebook som fördummar och grumlar omdömet?

Oavsett (goda) intentioner tror jag att det är början till slutet för ett aktivt forum att exponera forumet i sitt eget namn på Facebook. Det kommer att ske en glidning mot ett mindre aktivt forum och fler och mer meningsutbyte via Facebook. "För att det är smidigt och där har jag alla mina övriga kontakter och diskussioner ändå".

Hoppas Gilla-knappen är värt det.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

APenny4YourThoughts skrev:Oavsett (goda) intentioner tror jag att det är början till slutet för ett aktivt forum att exponera forumet i sitt eget namn på Facebook. Det kommer att ske en glidning mot ett mindre aktivt forum och fler och mer meningsutbyte via Facebook. "För att det är smidigt och där har jag alla mina övriga kontakter och diskussioner ändå".

Hoppas Gilla-knappen är värt det.

Nu fick vi inte bara en gilla-knapp, utan var sin ny bil, arton miljoner kronor var i kontanter - och en liten pappershatt med Facebook-loggan.
Skriv svar