Fantomenindex

Här kan du posta länkar till sidor och platser som du tycker är kul att visa oss på forumet.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Blev ju superbra med framsidorna!
Personligen hade jag föredragit en renare layout, bakgrundsränderna gör mig vimmelkantig.
Kanske hade större marginaler i textrutorna och färre varianter på typsnittet hjälpt?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="Shiverbones"]

Blev ju superbra med framsidorna!
Personligen hade jag föredragit en renare layout, bakgrundsränderna gör mig vimmelkantig.
Kanske hade större marginaler i textrutorna och färre varianter på typsnittet hjälpt?
[/quote]

Stort tack för både beröm och kritik! [:o)] Jo, det blev lite plåttrigt, det medges. Jag kämpade ganska mycket för att få ned höjden på en sida, eftersom jag tyckte att årgångarna blev för långa (i pixlar räknat). Men lite mer marginaler och padding på bredden kanske man skulle kosta på sig.

Ränderna vill jag ha kvar, men jag kanske kan göra dem mindre påträngande på något sätt (mindre randing yta eller mindre kontrast mellan ränderna).

Fontvarianterna tycker jag för det mesta fyller en funktion. Möjligen skulle jag låta bli att kursivera upphovspersoner.

Jag labbar vidare med layouten offline, får se om jag kommer fram till någon förbättring som jag lägger upp.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="Shiverbones"]

Kanske hade större marginaler i textrutorna och färre varianter på typsnittet hjälpt?
[/quote]

Nu är det (marginellt) större marginaler både i och utanför textrutorna, och framförallt så är inte alla länkar understrukna längre (det är ju ganska mycket korsreferenser, så understrykningarna bidrog till att det blev grötigt). Förhoppningsvis räcker den lilaaktiga textfärgen för att tala om vad som är länkar ...
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

De senaste veckorna har det hänt en del igen ... Naturligtvis flera tidningar, men även en hel del ändringar i sidornas utseende, och hantering av textartiklar (bara inlagda för vissa årgångar än) och bättre korsreferenser.

Dessutom har jag gjort det lättare att hänga med och se vad jag gör, dels står det på förstasidan hur många tidningar som ingår (847 för närvarande) och dels har jag publicerat [url="http://mtn.krats.se/view/branch/changes/se.kaj.fantomen"]komplett versionshistorik[/url]. För den som verkligen vill hänga med finns även en [url="http://mtn.krats.se/view/branch/changes/se.kaj.fantomen/rss"]rss[/url] ...

Som vanligt är det väl lite si och så med mitt testande i MSIE, så ni som kör det får gärna tala om för mig om det blir konstigt ...
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Inlägg av Mu-Bai »

Några frågor:
1. Vill du ha in scannade omslag och i vilken storlek i så fall?

2. Vill du ha in hela index från mig?

3. Kommer du att ta med sidantal?

4. Kommer du att ha med redaktionsmedlemmar?

5. Vill du ha med originalpublicering på material från DC Comics?

ha det!
/Per
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Halloj! Tack för visat intresse, som det brukar heta ... Här kommer ett gäng försök till svar.

[quote="Mu-Bai"]

1. Vill du ha in scannade omslag och i vilken storlek i så fall?
[/quote]

En annan forumit har redan gett mig en stor bunt inscannade omslag, som jag ännu inte hunnit använda. Än så länge länkar jag helt enkelt till omslagen på serisam, men de är dels ganska små och dels saknas senare årgångar. Jag borde kopiera in de omslag jag har fått på servern (det var flera GB data, så det har inte blivit av att tanka upp dem än, jag fick dem på DVD).

Så i princip är svaret ja, men det kan ju vara idé att vänta tills jag har lagt upp det jag redan har fått, så det syns vad jag saknar.

[quote]2. Vill du ha in hela index från mig?[/quote]

Om du med det menar något i stil med http://fantomenindex.krats.se/1997.data med enbart information som går att verifiera direkt i respektive tidning, för tidningar som inte redan finns i indexet, eller har tydlig källhänvisning så tackar jag inte nej!

[quote]3. Kommer du att ta med sidantal?[/quote]

Ja, varför inte? Det är ju ett obestridligt faktum för varje tidning, och hur sidantalet har varierat kan ju vara intressant. Så tack för tipset! [8D]

[quote]4. Kommer du att ha med redaktionsmedlemmar?[/quote]

Tja, det är ju också fakta som framgår i respektive tidning, så varför inte? Jag har inte prioriterat det hittills, liksom jag ignorerat klubbsidor och andra texter. Men på senare tid har jag börjat lägga in Fantomen Talar och andra redaktionella sidor (men inte klubbsidora än, mest för att jag har svårt att säga något objektivt som skiljer klubbsidorna i olika nummer från varandra).

[quote]5. Vill du ha med originalpublicering på material från DC Comics?[/quote]

På en hel del sånt, där det framgår och där jag har indexerat den tidningen relativt nyligen, är det med. Så javisst!

Den generellt begränsande faktorn är att jag bara vill ha verifierbar information i indexet. Hittills har jag hårddragit det till "bara information som jag kan slå upp i en fantomentidning jag har hemma. Men om jag kan få indexfiler för sextiotalsårgångar snabbare än jag har råd att köpa de tidningarna så kanske jag kan ompröva den tolkningen ...
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Ett omnämnande av ditt index i senaste Fantomen-tidningen! Vackert så [:)]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4097
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag tänkte kolla upp vem som hade tecknat Fantomen-serien i nr 17 1971, men då visade det sig att det bara var två nr detta år som var registrerade, varav bara en med uppgift om tecknare. Hur är det, pågår det fortsatt arbete med detta index med 1970-talets tidningar, eller ligger projektet på is?
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Enligt denna sida:
http://www.deepwoods.org/fantomen1970.html
är det Bertil Wilhelmsson som tecknat (och skrivit) den serien.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4097
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Tack. Där finns det betydligt mer om 1970-talets Fantomen-äventyr ja.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="Anders1"]

Jag tänkte kolla upp vem som hade tecknat Fantomen-serien i nr 17 1971, men då visade det sig att det bara var två nr detta år som var registrerade, varav bara en med uppgift om tecknare. Hur är det, pågår det fortsatt arbete med detta index med 1970-talets tidningar, eller ligger projektet på is?
[/quote]

Jodå, projektet fortgår ... Fast för närvarande pågår dessutom att jag håller på att göra i ordning en lägenhet att flytta till och ett annat webbprojekt och lite diverse ... Så det går inte jättefort, men jag hoppas fortfarande på att passera tusen tidningar innan det här året är slut ...

Målet att indexera alla fantomentidningar som getts ut kvarstår också, men jag gör inga prognoser om när det kommer att vara uppfyllt. Och när det är uppfyllt kommer jag att fortsätta förbättra indexet med mera detaljer om varje serie och annat jag inte har med än ...
Skriv svar