Disney rippar Disney

Här kan du posta länkar till sidor och platser som du tycker är kul att visa oss på forumet.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Disney rippar Disney

Inlägg av Rosen »

"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

Ursprungligen postat av Rosen

Oj!
http://www.youtube.com/watch?v=HOIrXGd51jE



Japp, oj är ordet. Kommer att tänka på det där med att inte ändra ett vinnande concept.

/Magnus
Senast redigerad av 1 MagnusR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Herregud! Jag tappade hakan!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

Herregud!! Hur i hela fridens namn kan de göra sådär utan att man märkt det tidigare?!
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Huh visste inte folk om det här?

http://en.wikipedia.org/wiki/Rotoscoping

används traditionelt för "riktigt film"-"animation" men kan användas "animation"-"animation".

Men det är coolt när man ser det bredvid varandra.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Oj, Snyggt. Då var Disney filmerna förstörda[:o)]. Hela världen rasade ner i källaren[8] Här har man inbillat sig att det var enormt jobb med filmerna , då har dom bara stöpt om det och använt gammal skåpmat och man har inte märkt ett skit.[:0]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Klart ballt! ... sen hindrar det inte att det ändå var ett enormt jobb med filmerna, och att de är enormt välgjorda. Att inte återanvända rörelsemönster då skulle väl vara ungefär lika mycket "extra svårighet" som att inte över huvud taget använda datorer idag ...
Användarvisningsbild
PerEricsson
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 13:39

Re: Disney rippar Disney

Inlägg av PerEricsson »

Ursäkta att jag livar upp en gammal tråd, men det verkade så intressant att döma av reaktionerna... Vad handlade detta om? (YouTube-länken är död)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Disney rippar Disney

Inlägg av MagnusR »

PerEricsson skrev:Ursäkta att jag livar upp en gammal tråd, men det verkade så intressant att döma av reaktionerna... Vad handlade detta om? (YouTube-länken är död)


Som jag minns det, så var det en video där man såg sekvenser från olika Disney-filmer bredvid varandra, och det framgick extremt tydligt att de var direkt avritade, ruta för ruta.

/Magnus
Användarvisningsbild
PerEricsson
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 13:39

Re: Disney rippar Disney

Inlägg av PerEricsson »

Ah, tack för tipset. Jag sökte lite och hittade faktiskt filmen, på ett annat ställe:
http://boingboing.net/2009/04/13/loop-o ... video.html
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Disney rippar Disney

Inlägg av Labrador Road 26 »

Lustigt att den tagits bort på Youtube, det är väl Disney själva som begärt det antar jag. Hits a bit close to home får man tippa. I vilket fall som helst är det jäkligt snyggt jobb av den som gjort den att hitta så många likheter.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Disney rippar Disney

Inlägg av Wakuran »

Mycket intressanta kommentarer på Boing Boing-sidan; många av de värsta exemplen är tydligen från Disneys mellanperiod på 70-talet, då både Disney själv och alla klassiska huvudanimatörer var döda eller pensionerade, så det var många relativt ovana animatörer som kopierade gamla rörelsescheman rakt av för att hålla sin deadline.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
PerEricsson
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 13:39

Re: Disney rippar Disney

Inlägg av PerEricsson »

Animationerna av Snövit är ju redan från början "rippade" från en riktig skådespelares rörelser, och själva metoden att rita av från en annan film är ok tycker jag. Det pinsamma (och roliga) är att man snott hela scener och bara bytt ut ansiktena på figurerna.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Re: Disney rippar Disney

Inlägg av Ingemar »

Det där är ju uppenbart. Det såg jag direkt, redan som barn, när jag såg Robin Hood, att det var Kung Louie, Baloo och Snövit som dansade. Det behöver man inte se dem sida vid sida för att se. Robin Hood är en lågbudgetfilm, det har kopierats friskt. Det är därför musiken är så dålig, man har försökt kopiera i stället för att göra något bra, och när det blev dåligt så ville man inte lägga pengar på att göra det bättre.

Det stämmer att Snövit är avritat från en film. Det gäller även alla människor i Askungen. Men det är ju snarare att betrakta som mocap, en naturlig del av all produktion av film med syntetiska karaktärer. Så länge det görs för just den filmen är det inget fusk.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Disney rippar Disney

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ingemar skrev:Men det är ju snarare att betrakta som mocap, en naturlig del av all produktion av film med syntetiska karaktärer. Så länge det görs för just den filmen är det inget fusk.

Det är snarare Rotoscoping du pratar om. Motion Capture är ju uträkningar i datorer baserad på identifierbara punkter på skådespelarna. Den tekniken fanns inte på den tiden utan är mycket mera nutida. Det stora genombrottet frä Mocap får man nog räkna Gollum som i Sagan om Ringen-filmerna. I Polarexpressen använde man Mocap med så kallad character likeness men det blev inte helt lyckat även om likheten med Tom Hanks var slående.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Disney rippar Disney

Inlägg av Wakuran »

Det känns som mocap generellt blir väldigt stelt och ganska Uncanny Valley...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Disney rippar Disney

Inlägg av Labrador Road 26 »

I början kanske, men Gollum, King Kong, Yoda (ep. II & III) och Tintin exempelvis tycker jag funkade bra. Inte riktigt lika bra i Polarexpressen och Beowulf. Enki Bilals Immortel Ad Vitam är jag inte säker på om det var Mocap som användes, men för att vara lågbudget (Hollywoodmässigt räknat) är den klart imponerande.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar