Posten - är de kloka eller?

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
www.SerieAkuten.se
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 19:13
Kontakt:

Posten - är de kloka eller?

Inlägg av www.SerieAkuten.se »

Ja ibland undrar manom de på posten är helt dumma i huvudet. Idag är en sådan dag.

För ett tag sedan så köpte jag en tidning som hette Up from the deep från Ebay för en kunds räkning. Denna tidning är värd ca $20 - $25 enligt "Fogel's underground Price guide" och är från 1971 av bl.a. Corben. Idag fick jag tidningen. den var skickad i en stor gul påse (storlek A3) typ bubbelpåse och i den var det två kartongskivor av den tjocka typen som finns i USA. Alltså, den var bra förpackad. Så bra föpackad var den, att de i USA i delstaten Michigan som den kom från, kunde skicka den fel (posten i USA gjorde fel) och skickade den till Osaka i Japan med flyg. japanerna skckade sendan den vidare med fly till Sverige. Än så länge var allt frid och fröjd. Ända tills den lokala brevbäraren skulle dela ut den idag. Hon viker hela föpackningen två gånger så den blir till 1/3 i storlek. Knäcker ryggen och hela skiten på tidningen.

Jag gör ju givetvis en reklamation på posten så nu får de reda ut saken. Men hon erkände i telefon för mig att hon vikit den. Det regnade ju sade hon men det började regna först efter jag hämtat posten, på väg in med den, då börjde det stänka.

Det hela är rätt ironiskt och riktigt lustigt. Den har klarar hela denna resa men den klarar inte den lokala brevbäraren.
"the good of the many outweighs the good of the few, or the one"
Användarvisningsbild
vertigo
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 22:03

Inlägg av vertigo »

Så länge det inte står Vikes ej eller dyl. så är det fritt fram....
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

VEK HON DEN PÅ MITTEN ? en seriesamlares mardröm :M
Användarvisningsbild
www.SerieAkuten.se
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 19:13
Kontakt:

Inlägg av www.SerieAkuten.se »

Ja på mitten två gånger. Rena mardrömmen.
"the good of the many outweighs the good of the few, or the one"
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Om du ser henne får du vika henne på mitten. Två gånger.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Man kan ju verkligen undra hur f*n de tänker.
Har precis flyttat ut till landet med brevlåda och numera är det sällan min fantomen är så hel och fin som den ska vara.
Användarvisningsbild
www.SerieAkuten.se
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 19:13
Kontakt:

Inlägg av www.SerieAkuten.se »

Har detta spårat ur eller?
"the good of the many outweighs the good of the few, or the one"
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="www.SerieAkuten.se"]

Har detta spårat ur eller?

[/quote]
Inte nu längre.

Trams raderat.

/admin
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT: Jag ber om ursäkt, men jag fick ett tramsryck plötsligt. Ska försöka undvika det i fortsättningen. Det var bara så upplagt för att haka på. Sorry om någon tog illa upp. Själv fann jag det roande ett tag, skulle själv radera det nu, när jag såg att Admin redan fixat det.

SA: Hoppas du får ersättning från Posten i alla fall, och att kunden du fixade den åt, förstår att sådant tyvärr händer ibland och att du inte kunde göra något åt det. Vi får väl hoppas att brevbärarinnan är varsammare med paketen i framtiden.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
www.SerieAkuten.se
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 19:13
Kontakt:

Inlägg av www.SerieAkuten.se »

Ja vi får hoppas att hon är mer försiktig i framtiden men jag tvivlar. Jag gillade inte henne innan detta och än mindre nu.
"the good of the many outweighs the good of the few, or the one"
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Jag har haft liknande problem att posten "Knölat" ner i lådan. Man tröttnar på det, Jag byggde mig en egen brevlåda som var bredare och ställde den bredvid och märkte "Större försändelser" Och ta mig Fan det hjälpte. Nu bor jag på ett annat ställe där "mutar" jag postis till midsommar och jul med några öl, en chokladask eller så. Fy fan vilka paket han släpar med sig och går dom inte i brevlådan ställer han dom på trappen. De ä sörvis.[:o)][:o)]
Användarvisningsbild
www.SerieAkuten.se
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 19:13
Kontakt:

Inlägg av www.SerieAkuten.se »

Ja det var service. Vad ska man muta denna brevbärerska med? Får nog fundera på det.
"the good of the many outweighs the good of the few, or the one"
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="www.SerieAkuten.se"]

Ja det var service. Vad ska man muta denna brevbärerska med? Får nog fundera på det.
[/quote]

Ett tips. Åk förbi soptippen, titta i avdelningen för miljöfarligt avfall (har kört miljöfarligt avfall och tömt massvis av sådana bodar). Där kan du hitta oöppnade parfymflaskor i orginal kartonger (det är sant inget skämt). Ge henne en sån till Jul. Du kommer att ligga på plus läänge.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Vår brevbärare går upp till vår dörr, ringer artigt på, om ingen öppnar så ställer han de stora kuverten i dörren (kan ej ses från gatan). Jag kanske borde köpa en present.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Jag har själv varit med om att brevbäraren har vikt post på mitten för att kunna trycka in den genom brevinkastet. Men inte med serier, som tur är. I så fall hade jag också blivit väldigt arg. [:(]

Över huvud taget är inte posten särskilt bra nuförtiden. De krånglar bara till allting, effektiviserar ( = gör allting mycket svårare för kunderna för att de själva ska tjäna mer) och tar ut alldeles för höga avgifter. Det verkar nästan som om de styrs av samma personer som har ansvaret för Tradera. [?]

Jag skulle helst använda någon annan posttjänst, men varken bussgods eller schenker är särskilt bra om man ska skicka enstaka album. [:(] Så istället använder jag tjocka industrikartongskivor som är mer eller mindre omöjliga att bryta av. Det blir tungt, men det är i alla fall bättre än skadade serier.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Angående skadad post, så var det förresten en köpare vid mitt senaste auktionstillfälle som köpte en tidning i mintskick för omkring 50kr. Han insisterade på att jag skulle skicka tidningen utan något extra stöd eftersom han tyckte att det blev mer spännande på det sättet. (Jag antar att det egentligen var för att han ville få ner portot från 22 till 11kr).
Jag har inte hört av honom än, men jag skulle bli förvånad om en tidning som enbart är packad i en plastficka och ett vanligt kuvert kommer fram utan några defekter alls.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
www.SerieAkuten.se
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 19:13
Kontakt:

Inlägg av www.SerieAkuten.se »

Som tidigare sagts så har jag reklamerat denna försändelse. Igår fick jag svar att och de beklagar att brevet var skadat när det kom fram men eftersom det saknade försäkring så betalar de inte ut någon ersättning. De ersätter inte skadade 1:a klass brev eller ekonomibrev. Så jag fick inget alls för de $30 dollar jag förlorade. Så det verkar som att posten inte tar ansvar alls för sina handlingar. Är nog bara på posten det funkar så, överallt annanstans får man ju anvara för sina handlingar och ersätta det man tar sönder.
"the good of the many outweighs the good of the few, or the one"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nä det gäller inte posten, som sagt de har ingen försäkring på vanliga paket.
Och även om det är det så måste man i princip påpeka det direkt på plats och ev. öppna paketet med postsnubben närvarande anars skiter de i det.

Skitrist när de blöter ner paketen på vintern, detta är extremt vanligt för mig och jag blir lika arg varje gång.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

[quote="www.SerieAkuten.se"]
De ersätter inte skadade 1:a klass brev eller ekonomibrev. Så jag fick inget alls för de $30 dollar jag förlorade. Så det verkar som att posten inte tar ansvar alls för sina handlingar.
[/quote]
Extra sunkigt att de inte betalar eftersom de tydligen erkänt på telefon att de vikt brevet, i onödan.

Om man skickar brev mot postförskott så är det INTE försäkrat. En gång vek posten en affisch-rulle för mig. Eftersom ett PF, till skillnad från ett brev, aldrig lämnar posten, så är det bevisat att de orsakade skadan. Ändå betalade de ingen ersättning.

Jag har en ännu värre historia: skickade PF 2100 kr i våras. Kunden fick ut det från sin ICA-handel UTAN att betala. Antagligen någon nyböärjare i kassan. Posten är INTE skyldig att ersätta i detta fall. Jag hade dock tur: kunden kunde inte hålla sig utan mailade mig: "Jag fick ut affischena utan att betala, ha ha". Det mailet räckte som bevis för att få ersättning från posten. Utan email inga pengar.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Postverket är det enda företag som tar ut betalning i förskott innan dom tar imot grejorna för senare leverans. Det är rätt fantastiskt.[:(]
Skriv svar