Traderas konkurrent växer (Om Budera //mod)

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Traderas konkurrent växer (Om Budera //mod)

Inlägg av impeesa »

Tror ni tradera svettas, eller spelar Budera fortfarande i en lägre liga?

http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/112720

Själv tror jag det handlar om en ketchupeffekt, det kan inte finnas två lika stora sidor, utan antingen är man herre på täppan eller så bytar medlemmarna sida. Dock tror jag själv att där är en bra bit kvar.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

Hm, bara namnet säger ju att dem riktigt suktar efter att komma ikapp i Traderas fotspår, och stå med kniven på konkurenternas strupar som ensamma herrar i den överkapitalistiska tillvaron som är[:)] Själv funderar jag på vad folk skulle tjäna på att välja dessa istället. Tror det blir svårt att komma på nåt så revolutionerande som detta med nät-auktioner var när det startade. Dem flesta vet la vad Tradera är och håller sig till detta. Bara ännu en auktionshåla i det växande träsket. Kommer Budera inte på nåt riktigt revolutionerande så tror jag att jag som många andra inte kommer byta i alla fall helt enkelt av ren lättja. Får se vad dem har att erbjuda, men som det ser ut just nu så tror jag att gamla kära Tradera kan känna sig rätt säkra ett tag.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Lite statistik:

Det finns totalt 353 serieauktioner på Budera
varav det har lagts bud på 0 st.

Det finns totalt 24,427 serieauktioner på Tradera
varav det har lagts bud på 1,729 st.

Så att de är näst störst spelar nog ingen större roll för tillfället, tyvärr. Innan de fixar ett bulk loader-program (som Traderas Powerlister) kommer de dessutom inte att ha en chans, och även efter det så kommer det att gå riktigt långsamt.
Dessutom: hur vet man att de inte kommer att försämra villkoren och höja alla avgifter om de skulle bli nr.1, precis som Tradera började göra när konkurrenterna var besegrade för ett par år sedan?
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Om de fixar ett program som automatiskt laddar upp auktioner så kan jag tänka mig att lägga upp 5000 serier från seriesam.com (kostar ändå inget). Troligen skulle försäljningen bli försumbar, men det var ungefär så jag började på tradera där inget såldes, QXL var betydligt större.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="Thomas E"]

Om de fixar ett program som automatiskt laddar upp auktioner så kan jag tänka mig att lägga upp 5000 serier från seriesam.com (kostar ändå inget). Troligen skulle försäljningen bli försumbar, men det var ungefär så jag började på tradera där inget såldes, QXL var betydligt större.
[/quote]
Samtidigt känns det meningslöst att ha saker som bara ligger och snurrar på Budera utan att någon besöker auktionerna när man kan lägga ut det på Tradera och få sålt det där. Visst, på Budera lägger man kanske inte ut A-sortimentet men eftersom det ändå är samma arbete som ska göras oavsett var man lägger ut det så känns det ändå lite bättre att lägga det nånstans där en försäljning är möjlig.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Nåt som är lite festligt i sammanhanget är att ebay.se är ett litet ingenting som man undrar varför de envisas med att ha kvar. Efter köpet har alltså ebay två konkurrerande tjänster mot svenska marknaden, varav den med deras eget namn är pinsam. 82 objekt i "serietidningar", Budera slår i alla fall det med bred marginal.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Fast ebay.se måste väl vara slutmålet för ebay? Det verkar rätt ointressant att driva vidare ett helt annat varumärke tradera.se, som jag inte tror har någon möjlighet att växa alls, annan teknisk plattform osv.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ja, de kanske byter namn så småningom på Tradera till eBay.se?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det förvånar mig att de inte redan gjort det. Jag antar att de jobbar på att göra överföringen smidig. ebay.se är nu i praktiken bara en portal mot internationella ebay.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="Admin"]


Visst, på Budera lägger man kanske inte ut A-sortimentet men eftersom det ändå är samma arbete som ska göras oavsett var man lägger ut det så känns det ändå lite bättre att lägga det nånstans där en försäljning är möjlig.
[/quote]

Grejen är ju om man låter en tidning för småpengar snurra på Tradera tillräckligt många gånger har ju annonseringen kostat mer än tidningen drar in. Visst saknar Budera både medlemmar och ett stort utbud i form av auktioner, men det utelsuter ju inte att använder det för mindre auktioner.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="impeesa"]

Grejen är ju om man låter en tidning för småpengar snurra på Tradera tillräckligt många gånger har ju annonseringen kostat mer än tidningen drar in. Visst saknar Budera både medlemmar och ett stort utbud i form av auktioner, men det utelsuter ju inte att använder det för mindre auktioner.
[/quote]
Det beror på hur många auktioner man har igång. Är man en någorlunda stor säljare som har flera tusen auktioner igång samtidigt så blir månadsavgiften ändå bara 600 kr oavsett hur många roteringar man gör. Resten av månadsfakturan är bara provision och extra exponeringar. Därför kan man lägga på tusen "skräptidningar" till sina vanliga auktioner och ändå inte betala mer per månad än vad man skulle gjort i vanliga fall. Säljer man då bara en bråkdel av dessa "skräptidningar" så är det ändå en vinst, oavsett hur länge dom ligger. Men det förutsätter ju givetvis att man startar mer än 600 auktioner per månad.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Robrocker"]

Ja, de kanske byter namn så småningom på Tradera till eBay.se?
[/quote]

E-Bay har gjort så en gång förrut. dom köpte upp en Sv. auk. sait och la den i E-bay.se. nästan alla försvann till Tradera eller qxl. Jag tror inte dom gör den missen en gång till, då blir "Budera" stora: Då måste dom köpa upp den för att komma åt svenska kunder. Dom kanske gör om den till "E-bay Norden" och vi sv. får hålla oss som stora i Norden.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kanske Tradera fortfarande är störst för att de svarar på frågor innan man ens ställt dem. Fick något tramsigt mail om en undersökning och det innehöll bland annat denna text:

"Du har fått detta mail eftersom du skickade ett supportärende till oss
den 13.11.2006
(som besvarades den 11.11.2006)."

Fast de kanske menar att deras standarsvar gjordes två dagar tidigare och sedan bara inväntade mitt supportärende, verkligen framsynt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

[quote="labrador road 26"]

Kanske Tradera fortfarande är störst för att de svarar på frågor innan man ens ställt dem. Fick något tramsigt mail om en undersökning och det innehöll bland annat denna text:

"Du har fått detta mail eftersom du skickade ett supportärende till oss
den 13.11.2006
(som besvarades den 11.11.2006)."

Fast de kanske menar att deras standarsvar gjordes två dagar tidigare och sedan bara inväntade mitt supportärende, verkligen framsynt.
[/quote]

Du har fått detta mail eftersom du skickade ett supportärende till oss den 21.10.2006
(som besvarades den 19.10.2006).

- Samma gäller i de mail som jag har fått när jag har kontaktat dem, så antagligen har datumen blandats ihop. Eftersom dessa mail verkar genereras automatiskt gäller det nog alla.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Läste detta bland Buderas nyheter:

[quote]Vi har tänkt på de som vill slippa att lägga upp osålda objekt manuellt, och med de nya möjligheterna kan man nu välja att ha ett objekt uppe i hela 6 månader.

Alla typer av försäljningar, UTOM auktion, kan läggas upp på så lång tid som 30 dagar i taget och med 5 repetitioner! Även auktioner kan repeteras automatiskt 5 gånger men eftersom det är auktioner vill ingen budgivare vänta i 30 dagar på att auktionen ska ta slut. Därför gäller fortfarande max 14 dagar för auktioner.
[/quote]

Är detta positivt, eller kommer sidan att fyllas med skräp som snurrar vecka ut och vecka in?
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Det kommer fyllas med skräp, mycket skräp.
Finns knappt inga köpare där.
Sist jag var inne var det bud på 2 tidningar av runt 1500.
Nu var det bud på 48 av 1700. 1 bud på varje, och två olika budgivare som stod för alla buden.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Nu tar Budera bort "Antal bud" i annonserna:

"Antal bud, är något som totalt missuppfattats som ett mått på hur många affärer som görs på Budera. Vi har vid några tillfällen fått mail om att det inte görs några affärer eftersom det inte finns så många pågående bud. Detta är helt fel eftersom Budera INTE är en ren auktionssajt med endast budgivning! Saken är den att de flesta affärer som görs på Budera är "KöpNU", "FastPris" och "FastPris Multi".
Till skillnad från en auktion gör dessa köpformer att objektet/försäljningen försvinner direkt från sajten och ligger inte kvar som ett auktionsobjekt. Därför blir det fel när man vill se aktiviteten på Budera genom att se hur många objekt som har bud. Man ser inte att det kanske sålts hundratals eller tusentals objekt samma dag via fastpris. Antal bud har därför tagit onödig plats då de flesta affärer inte görs med budgivning."


Snacka om dålig bortförklaring för "det ser inte bra ut med för få bud på annonserna! [:p]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Traderas konkurrent växer (Om Budera //mod)

Inlägg av Kung Orne I »

Mail från Budera:

2010/2011 blir en tid med förändringar. Budera gör reklam på bred front och fler glada människor hittar till Budera medan konkurrenter på köp- och säljmarknaden fortsätter i gamla spår gentemot sina kunder. Det kommer att bli en tid av många förbättringar och ännu trevligare situation för Buderas befintliga och kommande medlemmar.
Vi kan riktigt känna hur köpare & säljare ropar efter ett alternativ till Ebay/Tradera. Särskilt i Sverige!
På Budera har vi kommit långt med ambitionen att vara ett fullgott alternativ, men inte heller vi tror att man kan få alla att byta till Budera över en natt.
Vi kommer därför att fortsätta att slita med att vara bra, billiga OCH marknadsföra Budera bättre - och NEJ, det blir inga prishöjningar på Budera i år.


Man kan ju hoppas dom lyckas, men vad tror ni?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Traderas konkurrent växer (Om Budera //mod)

Inlägg av Mithroth »

Den enda reklamen jag någonsin sett om budera har varit i form av tips som kommit här på serieforum, så den delen är något som de verkligen måste ta tag i.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Traderas konkurrent växer (Om Budera //mod)

Inlägg av burnout »

Ska dom bli "synligare" har dom en tung uppförsbacke framför sig, jag hoppas dom orkar upp för dom behövs för att Tradera ska vakna. Men det blir som vanligt. Det händer inget.
Skriv svar