FÖRBÄTTRING på Tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

FÖRBÄTTRING på Tradera

Inlägg av Grumme »

Upptäckte precis till min stora förtjusning att man numera kostnadsfritt kan ändra sluttid på sin auktion! [|)]
Inte precis som man vill, men om man lägger upp annonsen t.ex. kl. 16.36 så kan man sedan välja vilken timme den ska avslutas, mellan kl. 00.36 och 23.36. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: FÖRBÄTTRING på Tradera

Inlägg av larsa66 »

Jag har ju också både köpt och sålt där litegrann, och upptäckt att det ibland blir en sjujäkla budgivning under sista minuterna. Nästan som ett lotteri där den som hittar rätt på klockslaget med sitt bud vinner. Är det på grund av detta som man gör den här ändringen?
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: FÖRBÄTTRING på Tradera

Inlägg av Grumme »

larsa66 skrev:
sön 22 okt 2023, 21:49
Jag har ju också både köpt och sålt där litegrann, och upptäckt att det ibland blir en sjujäkla budgivning under sista minuterna. Nästan som ett lotteri där den som hittar rätt på klockslaget med sitt bud vinner. Är det på grund av detta som man gör den här ändringen?
Det vet jag faktiskt inte men tidigare kunde man, mot en avgift själv välja exakt klockslag för sluttid.
Jag har ju mina teorier om när den bästa tidpunkten är, men att de nu erbjuder möjligheten att påverka sluttiden utan kostnad ser jag som ett stort lyft eftersom just kravet på att lägga ut annonserna vid en viss tidpunkt för att få önskad sluttid har begränsat min lust att sälja rätt så kraftigt hittills.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: FÖRBÄTTRING på Tradera

Inlägg av larsa66 »

Ah, då förstår jag. Man bestämmer det när man lägger upp annonsen. Det har jag också stört mig på, att man måste tänka på när man lägger ut.
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: FÖRBÄTTRING på Tradera

Inlägg av sverre »

larsa66 skrev:
sön 22 okt 2023, 21:49
Jag har ju också både köpt och sålt där litegrann, och upptäckt att det ibland blir en sjujäkla budgivning under sista minuterna. Nästan som ett lotteri där den som hittar rätt på klockslaget med sitt bud vinner.
Om alla budgivare var rationella individer som redan från början visste vad de är beredda att betala för en viss vara, skulle alla i lugn och ro kunna lämna sina maxbud och överlåta till budgivningsroboten att driva budgivningen. Nu är inte alla rationella utan många påverkas av vad andra redan har bjudit. Det gör att slutpriset ofta blir högre om man tidigt driver upp priset och det lönar sig alltså att hålla på sitt bud till sista sekunden, så de irrationella budgivarna inte hinner reagera på de sista buden.
Skriv svar