Traderakunder att undvika!

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Inlägg av Coppas »

Nu var det länge sedan jag handlade på Tradera, men en orsak till de ibland skyhöga/underliga portokostnaderna är tydligen att Tradera begär av säljarna att de ska ange portokostnaderna i förväg… vilket ju inte alltid är det lättaste beroende på vad man säljer och även på att vissa köpare kanske köper flera grejer samtidigt osv.

Tydligen måste man som säljare fylla i fältet portokostnader och det får inte heller lämnas blankt eller sättas till noll. Flera säljare med lite tyngre varor har då tydligen dragit till med portokostnader på typ 100.000 och lämnar sedan en personlig kommentar om ungefär var de verkliga kostnaderna kan komma att bli. Nu vet jag inte hur väl detta stämmer, men i alla fall var det den förklaringen jag fick till detta på ett annat forum.



[quote="Anders1"]Men när jag råkar ut för en sån sak, vill jag vägra betala. Fast då finns det kanske risk att säljaren skickar ärendet vidare till t.ex. Kronofogdemyndigheten?[/quote]
Är nog heller inget direkt problem i sig även om vem som helst visserligen kan ta hjälp av Kronofogden mot en kostnad av 500 kronor eller vad det nu är. Kommer det dock något krav från det hållet så ska det normalt sett bara vara att bestrida ärendet. KFM driver det inte vidare på egen hand utan den som begärt införsel får tillbaka ärendet och får då välja på att lägga ned eller starta en civilrättslig process… vilket nog inte många lär försöka sig på för ett par hundringar.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

[quote="Schuberg"]

Lätt fixat! Bara att logga in i en kategori och klicka på Frakt rubriken när man har auktionerna framför sig så sorteras de i fallande ordning med billigaste frakten först, dvs de dyraste hittar man på sista sidan av sina sökresultat. [^][/quote]

Sen finns det en hel del som skriver noll kronor i frakt och sedan ändå vill ha betalt för frakten. De kommer inte med då man använder sig av det sätt som du beskriver.

Förbjudet enligt Tradera: "Säljaren lägger ut en auktion med lågt försäljningspris men med en orimligt hög fraktkostnad."

De enda som förlorar på detta är Tradera. I och med deras nya avgifter så lär ännu fler använda sig av denna metod.

Så länge fraktpriset är med i fraktrutan (inklusive alla extrakostnader) så är allt okej för då har man som köpare full koll på vad slutsumman kommer att bli. Jag menar, hur svårt är det att slänga ner blicken några centimeter under utropspriset? Det tar ju inte mer än nån sekund. Tradera skulle dock kunna ha fraktpriset med fet text och i en annan färg så att det skulle vara näst intill omöjligt att missa.
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Jag stör mig enormt på alla som har problem att ange frakten.
(iof stör jag mig lika mycket på de som tycker postens normala avgifter är "hutlösa")

Det är inte svårt att väga det som skall säljas innan det läggs ut.
Det är inte svårt att via postens portotabell räkna ut vad det kommer kosta.

Jag får intrycket att många som säljer är ganska lata och bekäma och det är där skon klämmer........................................

Ingen (nej, inte Tradera heller) begär att man skall ange vad det kostar att skicka mer än en auktion.

Jag tycker det ger ett ytterst oseriöst och dumt intryck att ange 0 kr i fraktkostnad och undviker oftast att bjuda när det står så.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Jag skriver noll ibland för att man är tvungen att ange fraktkostnad.
Väger alltid, har jag emballaget klart skriver jag riktig kostnad. Har jag inte det utan måste gissa skriver jag 0 kr.

Anger sedan i annonsen att jag räknar ut frakten enligt postens tabell och kör med gratis emballage.
Enda kostnaden som tillkommer är postens portoavgift.
Tycker det ser sämre ut när det står 123456789 kr i frakt utan förklaring.

Innan försökte jag uppskatta vikten, men gav upp det sen.
Skrev 12 kr på ett par tidningar 24 kr på album, men slutade med att jag nästan gick back i slutändan, fick köpa frimärken för mer än jag drog in på annonserna + inköp , avgifter och sånt.
Tidningarna stämde med vikten, men sen blev emballaget tyngre än beräknat och slutvikten landade på mellan 107 och 115 gram.
Antingen får man ta bort kartongen och skicka tidningen i kuvertet och hoppas att posten inte misshandlar den allt för mycket, eller så får man stå för sina misstag.

Missade ofta att det blir skrymmande, och att kartongen och det väger mer än man trott från början.

Skriver jag 12 och det går på 24 står jag för den kostnaden som blir över istället för att lägga till det...

Sålde en massa figurer för 10 kr st som vägde 25 gram, skrev 12 kr på frakt och missade att de blev skrymmande om man ville att de skulle komma fram hela.
Står för mina missar sätter på 24 kr och gick back 2 kr per figur + inköp figurer, auktionskostnader och emballage.

Tycker det är värre när man höjer kostnaden efter, skriver man att det ska kosta 24 kan man inte kräva 36 så fort auktionen är slut.
Händer att man betalar 36 kr i frakt och sen kommer säljaren på efteråt att han kan skicka billigare i mindre kartong och sätter på 24 kr utan att betala tillbaka.

Så därför tyckte jag det är bättre att inte ange summa och köra efter portotabellen...

Borde finnas ett alternativ där man kan kryssa i att man kör frakt efter postens rådande portotabell, och inga övriga avgifter tillkommer.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Jocke S"]


Tycker det ser sämre ut när det står 123456789 kr i frakt utan förklaring.
[/quote]
Absolut.
Av två dåliga är detta sämre.
[quote="Jocke S"]


Så därför tyckte jag det är bättre att inte ange summa och köra efter portotabellen...
[/quote]

Learning by doing... [:)]

Utan att vilja vara elak så tycker jag mig se att du gjort misstag som du förhoppningsvis lärt dig av?

Efter ett antal försäljningar blir misstagen färre och färre.
Tro mig...

Personligen ser jag hellre ett högre porto (t ex 36 kr för ett normalt seriealbum) för då kan jag ana att säljaren förstått innebörden av att emballera väl.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Jo, nåt har man väl lärt sig. [:)]

Men ibland hittar man perfekta kartonger efteråt som skyddar figuren bättre än bubbelplast, sen är de skrymmande så får man lägga på det.
Hellre att de kommer fram hela och de slipper lösa ut.
Oftast figurerna som felar, men händer på tidningar också.

Emballaget går att uppskatta ungefär vad det kommer väga ihop med tidningen/albumet, men sen felar det 10 gram och det passerar nästa gräns. Vågar inte chansa på att skicka 260 gram för 24 kr.

Får hem underfrankerad post hela tiden som på något sätt lyckats komma igenom sorteringen.
Fått hem figurer flera gånger de senaste veckorna som väger långt över 20 gram oemballerade och betalat 6 kr i frakt.
Sånt är ganska irriterande, kunde fått springa och lösa ut flera paket i veckan om posten bara hållt på gränserna.
Bara en tidsfråga innan det händer.

Men säljarna som satt detta i system att hela tiden underfrankera och tänja gränserna får istället väldigt snygga säljbedömningar på fraktkostnaden. [;)]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Säg inte det... Jag använder ofta rabattfrimärken vilket alltså innebär lägre porto än vanligt, och trots det så har jag LÄGST betyg för just fraktkostnad. Mycket märkligt.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Inlägg av jedi tomas »

ofta tycker folk det är för dyrt med frakten ,trots du följer rätt frakt kostnad och har rätt frakt kostnad ,så blir du ändå straffad ,för tydligen så anser vissa att man kan påverka tex postens frakt kostnader internt .vilket är omöjligt
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

[quote="Kung Orne I"]

Säg inte det... Jag använder ofta rabattfrimärken vilket alltså innebär lägre porto än vanligt, och trots det så har jag LÄGST betyg för just fraktkostnad. Mycket märkligt.
[/quote]

Samma här, aldrig tagit en krona som jag inte använt till frimärken.
Menar de som sätter på ett 6 kr märke eller ett sverigebrevsmärke trots att figuren ensam väger 30 gram utan påse/kuvert. [:)]
Oftast inte någon avsändare på heller.
Som tur väl är har jag sluppit lösa ut något hittils.

Frågan är vad man ska sätta för fraktbedömning där.
Jag får den billigt hemskickad, underfrankerad och riskerar att få lösa ut den på posten...
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

Skickade ett litet paket förra veckan, enligt min hemmagjorda mall var den precis under 3 cm. Det tyckte inte posten. Eftersom jag skrivit avsändare kom det snabbt en faktura på 37 kr, kul när det sålda objektet gick på 1 kr...
Sådana chansningar aktar jag mig för i fortsättningen, även om den högre fraktkostnaden skrämmer bort köpare.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="mithroth"]

Skickade ett litet paket förra veckan, enligt min hemmagjorda mall var den precis under 3 cm. Det tyckte inte posten. Eftersom jag skrivit avsändare kom det snabbt en faktura på 37 kr, kul när det sålda objektet gick på 1 kr...
Sådana chansningar aktar jag mig för i fortsättningen, även om den högre fraktkostnaden skrämmer bort köpare.
[/quote]

Just precis därför lägger jag ALDRIG ut ett objekt för några futtiga kronor. Det är mer jobb än vinst.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Håller med "Looding" varför ska jag lägga ut EN grej för 1:- och sedan få det sålt för det. Sen på köpet få 37;- i extra avgift[:D]
Nej, ska det läggas ut billigt så ska det vara något som man vet kommer att stiga eller så lägger man ut vad man vill ha betalt för att släppa det.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

Jag har inte jättemycket emot att det gick för en krona. Klart jag hade väntat mig några tior till men det är ju en smäll man får ta ibland. Har funderat en del på vad som hade hänt om jag inte skrivit avsändare, hade det gått igenom då eller var det en extremparagrafryttare som hade haffat det ändå och skickat räkningen till mottagaren? Liksom många andra här antar jag, har jag fått mängder med brev som varit felfrankerade, i 99% av fallen finns det ingen avsändare utskriven. Är posten snällare mot mottagare än de som skickar?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Visst skickar Posten såna räkningar även till mottagaren. Beroende på var man bor, kan mottagaren vara tvungen lösa ut såna brev.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag har missat att delta i den här debatten:

[quote="ellingen"]

Jag stör mig enormt på alla som har problem att ange frakten.
(iof stör jag mig lika mycket på de som tycker postens normala avgifter är "hutlösa")

Det är inte svårt att väga det som skall säljas innan det läggs ut.
Det är inte svårt att via postens portotabell räkna ut vad det kommer kosta.

Jag får intrycket att många som säljer är ganska lata och bekäma och det är där skon klämmer........................................

Ingen (nej, inte Tradera heller) begär att man skall ange vad det kostar att skicka mer än en auktion.

Jag tycker det ger ett ytterst oseriöst och dumt intryck att ange 0 kr i fraktkostnad och undviker oftast att bjuda när det står så.
[/quote]

Jag har hör till dom som ibland (tyngre grejer) gör så med 0 kr + skriver att porto enligt Postens portotabell tillkommer. Och visst, kanske förlorar jag köpare på detta, och visst finns det väl lathet med i bilden, men:

* Jag tycker att det borde vara stor chans att det är någon inom Göteborg som bjuder högst och att det blir avhämtning, när jag auktioner ut större och tyngre grejer.

* Det borde vara stor chans att köparen väljer något annat fraktbolag än Posten eftersom dessa är billigare.

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

När snålheten bedrar visheten:

http://www.tradera.com/Alfapet-auktion_103813873
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Kung Orne I"]

När snålheten bedrar visheten:

http://www.tradera.com/Alfapet-auktion_103813873
[/quote]
Är det frakten du syftar på, eller är det själva spelet?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Han tar 100 kr i frakt och får därför inga bud alls, på ett spel som han säkert kan få 200 kr för annars.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Han har inte så jättemånga neg. Däremot är han ju inte ödmjukheten själv i "försvaren":

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=2201465
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

[quote="Kung Orne I"]

Han har inte så jättemånga neg. Däremot är han ju inte ödmjukheten själv i "försvaren":

http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=2201465
[/quote]

Dessutom så tillhör han gruppen "förhandsförsäljare";

Grundregel: Förhandsförsäljning av varor via Tradera är inte tillåtet.

Har anmält sådant flera gånger, men Tradera skiter fullständigt i sina
egna regler...[:(!]

Jens
Skriv svar