Ännu fler försämringar på Tradera...

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag förstår inte alls vad du menar. Jag lägger mitt bud sista 10 sekunderna ungefär och tycker att fler borde börja med ett bud under sista minuten.

De som under en veckas tid går in och höjer 30-40 gånger med någon/några kr åt gången är de som jag kallar velpellar. De som inte kan bestämma sig om saken är värd att köpa för 10 kr, eller om det är värt att sträcka sig till hela tolv kr, eller förresten det är ju sällan man ser den så 14 kr kan det nog vara värt och så fortsätter visan upp till 68 kr. Det är dessa budgivare jag kallar velpellar. Genom sitt förvirrade beteende försvårar de väldigt mycket när det gäller att avslöja budtrissare.

Jag anser att ett bud sista minuten eller åtminstone sista dagen är att föredra. Ett (1) bud, man lägger auktionen i minneslistan när man hittar den, och funderar sedan igenom hur mycket saken är värd att betala för. När så slutet infinner sig lägger man den summan man resonerat fram med sig själv (eller eventuell partner).

De som lägger sista minutenbud är inte velpellar, de som under en veckas tid lagt femtielva bud med några kronors ökning är velpellarna. Tycker det framgår väldigt tydligt i mitt inlägg, och detta är samma åsikt jag haft hela tiden sedan jag började på Tradera. Jag har även skrivit om det flertal gånger tidigare.

Angående att Tradera inte publikt berättat om denna hundrabudsspärr ser jag inte alls som konstigt utan bara att de bedömt att personer som troligen mest stoppas av den är budtrissare. Är de vaknare än jag tror att de är på Tradera så flaggas även de som försöker lägga 101:a budet så Tradera kan studera denne lite närmare och se om det verkar röra sig om budtrissning eller velpelle. Nu är Tradera tyvärr inte direkt kända för att aktivt stoppa budtrissare, flera av dessa får fortsätta obehindrat år efter år. Troligen för att de i slutändan inte ger bara säljaren ökad inkomst utan även Tradera tjänar en slant extra på grund av detta.

Det verkar som du totalt vänt upp och ner på vad jag menar. Troligen tycker vi samma i sak, även om jag nog hyser mindre respekt för velpellar än gemene man.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Wakuran »

Fast i det här fallet verkar det ju ha varit väldigt många auktioner på gång samtidigt?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Ellingen »

Jag missförstod dig LR!
Förstod det som att du tycker man skall lägga sitt bud när man typ hittar objektet.
Ber om ursäkt för det.
Vi tycker likadant. [:)]

Om jag fattat Traderas regel rätt får du som som köpare inte bjuda på mer än hundra olika auktioner inom en viss tid.
Dvs det känns inte som den finns till för att förhindra budtrissning.
Det borde (jag gissar bara) inte vara så svårt få systemet känna av om bud läggs i samma auktion eller i olika.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Fast i det här fallet verkar det ju ha varit väldigt många auktioner på gång samtidigt?

Jag vet det, jag pratade mer teoretiskt om tänkbara fall.

Är det som Ellingen säger bara en spärr för att lägga bud i mer än hundra olika auktioner låter det mer som spärren finns där för att stoppa okynnesbud likt busringningar. Men det är också en gissning. Okynnesbud ger ju egentligen inga intäkter till Tradera så det kan man förstå att Tradera stoppar, eller försvårar.
Ellingen skrev:Förstod det som att du tycker man skall lägga sitt bud när man typ hittar objektet.
Ber om ursäkt för det.

Bara att man ska lägga auktionen i minneslistan. Jag har säkert uppåt 40-50 auktioner som ligger i den, som i slutändan leder till bud i kanske 1-3 stycken bara.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Wakuran »

Om man vinner en auktion blir man väl tvungen att köpa varan? Om man inte kan neka ett köp, borde väl "okynnesbud" varken göra till eller från?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran: Är du medlem på Tradera? Det förekommer både rena okynnesbudningar, nybörjare som blir fartblinda och budar på långt fler och mer saker än de sedan har råd med, och sådana som lägger bud men sedan av olika anledningar ångrar sig. En gissning är att 1 affär av 100 ungefär aldrig genomförs.

Visst det är bindande, men varken Tradera eller säljare går normalt till inkasso, Tradera gör det garanterat inte. Finns en del säljare som i sin info säger att de använder inkasso/kronofogde, men jag vet inte om det sker särskilt ofta, om någonsin.

Det mest troliga om du lägger många okynnesbud bara för att jävlas är att du blir avstängd från Tradera, inget mer än så. Så NEJ man blir inte tvungen att köpa varan. Vad tror du ska hända egentligen, att man får skaka galler eller får handen avhuggen? Det där med bindande bud är bara nonsens och har inga som helst juridiska påföljder.

Men berätta gärna vad "tvungen att köpa varan" innebär rent praktiskt och vilka påföljder som blir om man struntar i det.

De flesta som lägger bud gör de för att de vill ha just den där saken och genomför auktionen på grund av det, inte för något fiktivt straff tvingar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Wakuran »

Ah, nä, du har väl rätt. Svårt att se att det borde vara så vanligt, men iofs, det är ett specifikt fall då resonemanget bakom låter vettigt.

Borde ge rätt mycket negativa omdömen, åtminstone...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Borde ge rätt mycket negativa omdömen, åtminstone...

Åter igen, är du medlem på Tradera? Hur ofta tittar du på andra medlemmars omdömen? Det är inte särskilt ovanligt med röda omdömen, fasiken till och med Röda Korset åker på negativa omdömen.
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... nr=2925228

Ibland resonerar du väldigt besynnerligt. Klart som korvspad att okynnesbudande ger många negativa omdömen, och rätt snart även avstängning. Men det hindrar inte nya från att göra det åter igen. Precis som bocken i Gävle brinner finns det medlemmar på Tradera som lägger bud som de aldrig betalar.

Men vad tror du egentligen de där bindande buden innebär?

EDIT: På den tiden SJ krängde biljetter på Tradera har jag för mig att jag såg någon som lämnat negativt för att smörgåsen i restaurangvagnen inte var god. Förseningar gav mängder med röda omdömen förstås men det var ju väntat.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Mithroth »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Borde ge rätt mycket negativa omdömen, åtminstone...

Åter igen, är du medlem på Tradera? Hur ofta tittar du på andra medlemmars omdömen? Det är inte särskilt ovanligt med röda omdömen, fasiken till och med Röda Korset åker på negativa omdömen.
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedba ... nr=2925228

Ibland resonerar du väldigt besynnerligt. Klart som korvspad att okynnesbudande ger många negativa omdömen, och rätt snart även avstängning. Men det hindrar inte nya från att göra det åter igen. Precis som bocken i Gävle brinner finns det medlemmar på Tradera som lägger bud som de aldrig betalar.

Men vad tror du egentligen de där bindande buden innebär?

EDIT: På den tiden SJ krängde biljetter på Tradera har jag för mig att jag såg någon som lämnat negativt för att smörgåsen i restaurangvagnen inte var god. Förseningar gav mängder med röda omdömen förstås men det var ju väntat.


Jag tycker att du resonerar väldigt besynnerligt här LR. En spärr på 100 auktioner per dag spelar väl i stort sett lika liten roll. Vill man förstöra lär man ju hinna med ett par tusen auktioner innan man stängs av, även med spärren
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Mithroth, citerar du verkligen rätt inlägg, låter mer som det är andra stycket i mitt inlägg från tor 10 okt 2013, 20:50 som du besvarar. Jag vet inte varför Tradera har en spärr på mer än hundra bud under samma dag. Däremot lägger jag fram en trolig anledning om spärren gäller för hundra olika auktioner eller om det är för att stoppa mer än hundra bud i samma auktion.

Visst hinner man sabba i långt mer än hundra auktioner innan de röda omdömena rullat in i den omfattning så man bli avstängd, det har du helt rätt i. Då det uppenbarligen i alla fall finns en spärr är den säkerligen ditlagd av någon specifik anledning och jag har har väldigt svårt att tro att den anledningen skulle vara av tekniska skäl utan jag är väldigt övertygad om att spärren finns där för att hindra någon typ skadligt beteende. Jag kan se två olika skäl beroende på om spärren gäller hundra bud i samma auktion eller bud i hundra olika auktioner.

Gäller det samma auktion tror jag spärren finns där för att minska budtrissning, förhoppningsvis även med någon typ av flaggning för Traderas personal att titta närmare på om det rör sig om budtrissning eller inte. Tyvärr håller jag denna för rätt osannolik då Tradera tjänar mer pengar på att låta budtrissning fortlöpa, även om de officiellt säger sig vara emot detta.

Gäller spärren bud i fler än hundra olika auktioner tycker jag det låter som den är ditlagd för att minimera okynnesbud, eller möjligen minimera risken för extrem fartblindhet. Som likt spelmissbruk riskerar att bara trassla till det för både köpare och säljare. Alltså mer ett psykologiskt skyddsnät eller för att stoppa busbud (som busringning). Den senare inte helt olik den spärr vi har här på serieforum att editera mer än en timme gamla inlägg.

Det är mina teorier på varför denna hundrabudsspärr finns. Men det är fullt möjligt att Tradera har den av någon annan anledning som jag missat. Mithroth. vad tror du är anledningen till att Tradera har denna spärr?

I övrigt i det citerade inlägget är det bara fakta och inte teorier om spärren.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Mithroth »

Jag syftade inte direkt på något speciellt i det inlägget jag citerade utan tog det för att du skrivit att du tyckte Wakuran resonerade märkligt medan jag tyckte ditt resonemang innehöll brister. Kunde lika bra hoppat över citeringen helt men nu blev det som det blev. Ingen större sak att hänga upp sig på.

Jag tror inte heller spärren finns där av tekniska skäl, det låter orimligt. Och logiskt sett känns det som om anledningen, precis som du säger, är att motverka någon sorts beteende. Vilken sorts beteende detta gäller har jag svårt att se. Tycker att hela grejen med en hemlig regel känns märklig.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Mithroth skrev:Tycker att hela grejen med en hemlig regel känns märklig.

Jag kan nog bara se ett enda skäl till att den inte finns beskriven, om det nu är så att det inte finns info om den någonstans på Traderas sajt (jag har inte kollat), och det är för att de som den är ditlagd för inte ska veta om den i förväg. I vilket fall som helst antar jag att det är relativt sällan som någon stöter på patrull. Kan inte påminna mig att jag exempelvis sett någon som haft två sidor omdömen från en och samma person i rad, om någon köper runt hundra saker från en och samma säljare alltså.

Serier är nog ett av de relativt få sakerna där någon köper mer än hundra på en och samma dag, alltså i olika auktioner. Har svårt att tänka mig att de som köper kläder i främsta hand är inne och lägger bud i hundra olika auktioner. Har svårt att komma någon vara över huvud taget där det kan röra sig om den omfattningen. Nu pratar jag om riktiga bud alltså, inte bluffbud.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
monroe
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 21:47

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av monroe »

Jag hittar inte möjligheten att lägga objekt som jag är intresserad av i minneslista !!??
Är jag bara tillfälligt blind, eller...har ni samma problem?? [?]
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Precis under "Lägg bud"-knappen på varje auktion.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Inga problem här, går även direkt från söklistan med träffarna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Grumme »

Störande dock att objekt man har lagt ett bud på, inte automatiskt hamnar i minneslistan. [:I]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hamnar de inte i någon slags bud lagda-lista då? Jag lägger bara bud sista sekunderna så jag har aldrig haft tillfälle att kolla om det finns någon sådan lista.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av burnout »

Grumme skrev:Störande dock att objekt man har lagt ett bud på, inte automatiskt hamnar i minneslistan. [:I]


Gå andra vägen, Lägg i minneslistan, sen lägg bud. är du högst så blir det grönt är du inte det så blir det rött i minneslistan.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Grumme »

burnout skrev:
Grumme skrev:Störande dock att objekt man har lagt ett bud på, inte automatiskt hamnar i minneslistan. [:I]


Gå andra vägen, Lägg i minneslistan, sen lägg bud. är du högst så blir det grönt är du inte det så blir det rött i minneslistan.


Jodå, det går att göra så, men jag tycker att objekt man lägger bud på, per automatik borde hamna i minneslistan.
Tror faktiskt att det var så förut, men att Tradera av någon anledning plockat bort den featuren.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Grumme »

Tradera följer minsta motståndets lag och har nu förbjudit ordet "Neger" i annonserna.
Undrar vad nästa steg blir?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar