Ännu fler försämringar på Tradera...

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Looding »

Nja, min tes förutsätter att man som säljare vet hur man "marknadsför" sina saker genom att peta in nyckelord i sina annonser så att köpare kan hitta dem. Visst tillkommer det säkert massa skräp på tradera, men det finns redan mycket och det verkar inte hindra folk från att hitta de trevligare objekten. Så stor skillnad tror jag inte att det blir. Man bläddrar snabbt förbi dussingrejerna genom att kolla på miniatyrbilderna i kombination med säljaren, priset och eventuella bud.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Ellingen »

Looding skrev:Nja, min tes förutsätter att man som säljare vet hur man "marknadsför" sina saker genom att peta in nyckelord i sina annonser så att köpare kan hitta dem. Visst tillkommer det säkert massa skräp på tradera, men det finns redan mycket och det verkar inte hindra folk från att hitta de trevligare objekten. Så stor skillnad tror jag inte att det blir. Man bläddrar snabbt förbi dussingrejerna genom att kolla på miniatyrbilderna i kombination med säljaren, priset och eventuella bud.

Då läste du inte. Det känns inte positivt att behöva fylla annonserna med en massa nyckelord.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Looding »

Ellingen skrev:
Looding skrev:Nja, min tes förutsätter att man som säljare vet hur man "marknadsför" sina saker genom att peta in nyckelord i sina annonser så att köpare kan hitta dem. Visst tillkommer det säkert massa skräp på tradera, men det finns redan mycket och det verkar inte hindra folk från att hitta de trevligare objekten. Så stor skillnad tror jag inte att det blir. Man bläddrar snabbt förbi dussingrejerna genom att kolla på miniatyrbilderna i kombination med säljaren, priset och eventuella bud.

Då läste du inte. Det känns inte positivt att behöva fylla annonserna med en massa nyckelord.


Ojdå, nä jag läste helt fel. :oops: Jo, nä, positivt är det väl inte men jag tror mer utrymmer för annonser ger större möjlighet att hitta det man vill. Man hittar väl det man letar efter om man verkligen vill ha det, eller?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av burnout »

Ellingen skrev: Tror ingen vill vada genom ett träsk för att komma fram till det man vill ha.



Ooooooooh om du visste hur köpare lägger ned tid för att vada igenom träskmarkerna för att hitta "skatten" [:)]. jag har mina metoder för att hitta vad jag vill ha och andra har säkert andra grejor för att hitta det. det kan ta tid men när man hittar det så lägger man det i listan tills det är dags. [^]

Försämringar??? vete fan. det har varit mycket skit tidigare, förbättringen skulle vara ett filter precis som spärrlista. Man knackar säljnamn man inte vill se auktioner från (finns en del som mal på om/om/om igen) så dyker dom inte upp, det hade varit kanon. [:)]
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Ellingen »

burnout skrev:
Ellingen skrev: Tror ingen vill vada genom ett träsk för att komma fram till det man vill ha.

Ooooooooh om du visste hur köpare lägger ned tid för att vada igenom träskmarkerna för att hitta "skatten" [:)]. jag har mina metoder för att hitta vad jag vill ha och andra har säkert andra grejor för att hitta det. det kan ta tid men när man hittar det så lägger man det i listan tills det är dags. [^]

Det finns de som inte har den tiden. Typ arbete och familj. [8D]
Jag tror även de mest förhärdade fyndsökarna kommer ge upp om träsket blir för djupt.
burnout skrev:Försämringar??? vete fan. det har varit mycket skit tidigare, förbättringen skulle vara ett filter precis som spärrlista. Man knackar säljnamn man inte vill se auktioner från (finns en del som mal på om/om/om igen) så dyker dom inte upp, det hade varit kanon. [:)]

Skulle vara en lysande lösning att kunna välja bort säljare.
Tror dock att Tradera (trots att de framstår som totalt imbecilla) förstår att ett sådant filer skulle motverka syftet:
Att få fler att lägga upp auktioner.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av madam_mim »

Ellingen skrev:Skulle vara en lysande lösning att kunna välja bort säljare.
Tror dock att Tradera (trots att de framstår som totalt imbecilla) förstår att ett sådant filer skulle motverka syftet:
Att få fler att lägga upp auktioner.


Tycker också att det tar för alldeles för lång tid att hitta vettiga auktioner i en del kategorier. Men en bra hjälp är ju att filtrera bort butiker/företag, där sållar man bort det mesta skräpet, men tyvärr missar man de bra butikerna då plus att det även vräks ut 'skit' till överpriser av 'privat'-personer, så bra grejer riskerar att drunkna i skräp. Dessutom ät det oerhört störande med en massa ovidkommande 'nyckelord', som oftast inte har ett dugg med den aktuella auktionen att göra.

Justerade citeringstaggarna, var dock lite oklart exakt vad som citerades så blev det fel får du säga till.
/Admin
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tradera har ändrat om så om man förstorat en bild går det inte längre att klicka var som helst på bilden utan nu måste man "kryssa" den. Känns som en onödig tillbakagång. Inget märkvärdigt men ändå korkat när man hade en bättre och smidigare lösning innan. Var det utrop 1 kr på Inkompetens och Tradera köpte hela partiet tro.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av burnout »

Jag kan nog inte riktigt hålla med dig. Personligen tycker jag det är till det bättre nu när man ska se alla bilden, sen att du måste "klicka" i övre delen för att se extra upplösning är bara bra. Se när du klickar "utanför" så tar du bort den, skitbra.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Nu hänger jag inte med vad du menar. Jag pratar alltså om pop-up rutan, med större bild, den har ju funnits länge och man har kunnat stänga den genom att klicka var som helst på den stora bilden, nu måste man antingen kryssa den eller som du säger klicka utanför. Men de har tagit bort att man kan klicka på själva bilden för att stänga den, det är det som är ändrat som jag inte gillar. Men som sagt en rätt obetydlig detalj men obegriplig och tyder på att de som jobbar där inte riktigt har bra koll på vad som är mest smidigt. Det är bara stängningen av pop-upfönstret jag pratar om, inget annat.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av bas03 »

tycker inte om tradera just nu... dom har lagt till så tid kvar och nya bud syns utan att man behöver uppdatera sidan. Så långt är väl okej och minuterna fram till sista ändras på rätt sekund samt är en minut långa men sista minuten är bara 20 sekunder eller något sådant :(

edit: hmm eller så fick jag en blackout i några sekunder för nu följde jag en annan auktion och då stämde det
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1912
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Grumme »

Att Tradera har börjat förlänga auktionerna med en minut när det kommer bud sista minuten är nog bra för säljarna, men väldigt störande för mig som köpare, som igår när jag bjöd på ett Herman Hedning-album som allas vår Looding hade lagt ut. Auktionen förlängdes med en minut och medan jag bevakade den så hann en annan av hans auktioner gå ut och jag hann inte kasta mig över och bjuda på den som jag hade tänkt.
Kan vara något att tänka på när man lägger upp sina auktioner att ha ett par tre minuter emellan varje som buffert i den händelse någon auktion drar ut på tiden.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av rkaj »

Grumme skrev:Att Tradera har börjat förlänga auktionerna med en minut när det kommer bud sista minuten ...


Ah, det låter ju bra! Fast jag tycker nog egentligen att det borde vara en större förlängning än en minut. Så blir det mer ärlig auktion och mindre "snipersport".

Grumme skrev:... och jag hann inte kasta mig över och bjuda på den som jag hade tänkt.


Man kan ju faktiskt lägga ett bud när man hittar en auktion och bestämmer sig för vad man är beredd att betala ... [8D]

Men jo, jag är medveten om att jag talar som allt annat än en van traderaanvändare här. Om de skulle ha längre förlängningar efter bud -- och vara tydliga med det -- konsekvent ett år frammåt skulle det nog bli en kulturskillnad i hur man lägger bud (som nog i alla fall jag skulle uppskatta som positiv), men direkt efter ett införande förstår jag att det är irriterande. Knivigt också när det beteende de antagligen vill bort från är vanligast bland de mest rutinerade köparna, som ju onekligen är en väldigt viktig användargrupp.

Samtigt, det är säljarna som är traderas kunder, som köpare är man "bara" traderas kunders kunder ... [8D]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

rkaj skrev:Ah, det låter ju bra! Fast jag tycker nog egentligen att det borde vara en större förlängning än en minut. Så blir det mer ärlig auktion och mindre "snipersport".

Själv tycker jag inte alls om det. Vet inte om det läggs på en minut för varje nytt bud som kommer in, men jag föredrar definitivt en fast sluttid. Den vet alla om och sedan har man den att rätta sig efter, en dynamisk sluttid som flyttas fram varje gång någon lägger ett bud under sista minuten gynnar bara säljare inte köpare.

Idiotier tycker jag. Sniping är härligt, det ger en extra kick. Budfight får jag ingen kick av alls då går jag till en annan auktion istället.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:Själv tycker jag inte alls om det.


Jo, smaken är som baken ... Och bland traderas mest återkommande användare misstänker jag att din inställning är betydligt vanligare än min.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Labrador Road 26 »

Nja, man får komma ihåg att Tradera består av en jäkla massa säljare och det är dom som betalar in till Tradera, även om det indirekt är köparna som står för kalaset så är min bild att säljarna hålls under armen, som Steele är ett exempel på. Sedan finns det förstås många köpare som gillar när det är budfajt med femtielva bud från 10 olika köpare.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1912
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Grumme »

Som både säljare och köpare på Tradera så sitter jag på två stolar och skulle ju helst vilja ha olika regler beroende på om jag säljer eller köper. [;)]
Tycker dock att en fast sluttid vore att föredra. Snipeing är ju helt klart en del av spänningen med auktioner, men precis som redan påtalats så är det säljarnas bästa som gäller för Tradera i 98 fall av 100.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
trzy
Very Good
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 09 dec 2010, 20:11

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av trzy »

Sedan finns det förstås många köpare som gillar när det är budfajt med femtielva bud från 10 olika köpare.


Allvarligt? Det måste vara rejält dumma köpare...
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av burnout »

Håller med LR 26 att har jag en stopp tid så ska det vara klart då inte att det börjar förlängas. Det är det som är tjusningen med auktionen "Ska jag vinna eller?" Det är bara irriterande om att man tror det är klart så är det en minut till, Nej då får man lägga i början och skita i det sen. Det kan säljaren förlora på (också). Som säljare blir man glad men det kan även här bli ett irritations moment, Man har 3 saker till en köpare och tycker det är bra och när man så slår fram vart det ska så har man helt plötsligt 3 köpare (kanske för en högre summa) men med mera packning (som är så tråkigt).

Nej. ska det vara slut så ska det vara slut.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av smorkin »

Som en icke-van Tradera-köpare gillar jag den nya funktionaliteten, OM auktionen alltid förlängs med en minut när ett nytt bud inkommit (dvs inte bara en gång). Då fungerar det som en helt vanlig IRL-auktion: Så länge någon bjuder fortsätter auktionen, och jag som köpare behöver inte vara orolig för att missa på slutet pga otur/dålig lina/många som uppdaterar. Jag misstänker att det kan leda till mer "rättvisa" priser, men som kanske också är högre.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Ännu fler försämringar på Tradera...

Inlägg av Mithroth »

Har inte köpt något på ett tag nu så jag vet inte hur det egentligen ligger till. Så här står det i deras info:

Sluttid
På varje auktion står det vilket datum och klockslag som auktionen avslutas. Tiden varierar mellan 1-14 dagar, och auktionen avslutas alltid på samma klockslag som den lades upp (undantaget är om säljaren valt en specifik sluttid).

Exempel: En säljare lägger upp en auktion måndag kl 14:35:20 med en auktionslängd på 7 dagar. Följande måndag kl 14:35:20 avslutas då auktionen. Då Tradera inte visar sekundangivelser på siten (i exemplet ovan visas sluttid 14:35) kan alltså den exakta sluttiden variera.


Ingenting om att auktionen förlängs om det kommer in sena bud. Inte heller har det kommit ut meddelande om någon sådan förändring, vilket man tycker det borde göra vid sådan stor ändring.

Vill bara kolla så att det verkligen är så att auktionerna förlängs, eller om det bara blivit något fel/missuppfattning? [?]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Skriv svar