Varningar för serieauktioner på Tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » ons 21 maj 2008, 19:18

staflipinnen har 2 neg av 1003 så han verkar ju inte sätta i system att luras som vissa andra onämnbara.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » ons 21 maj 2008, 19:27

Nu har jag fått svar av staflipinnen där han berättar att det är den nya!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Användarvisningsbild
franz kafka

Inläggav franz kafka » ons 21 maj 2008, 19:29

Hej igen. Tack för förtydligandena. Jag har förståelse för era åsikter och min mening som nybörjare på serieforumet är inte att börja trampa på några fötter utan jag fick bara uppfattningen att bara för att man inte skriver något i beskrivningen så är det ok och ansvaret därmed läggs helt på köparen.

Personligen har jag hållit på och samlat på serier till och från sedan jag var 8 år, med andra ord i 30 år. Jag har sålt serier på marknader och har ok koll på skickbedömning m.m. Så att inte upptäcka att albumet var en 2:a upplaga måste väl ses som klantigt av mig som tilltänkt köpare med tanke på min bakgrund. Vad jag menade med mitt inlägg var att som säljare har man också ett ansvar, framför allt av säljare som har hållit på länge med detta. Det går att göra misstag som köpare även om man är gammal samlare. Men man litar kanske lite extra på säljare som hållit på ett tag och har en hel del positiva omdömen (undantag finns men jag skall försöka att som nybörjare på forumet hålla tand för tunga), vilket kanske leder till att man inte alltid tittar tillräckligt noggrant på bilder utan förlitar sig på objektbeskrivningen.

Användarvisningsbild
Julian999
Very Good

Inläggav Julian999 » tor 22 maj 2008, 02:48

Så om jag har förstått saken rätt så har säljaren satt ett utropspris som vida överstiger albumets värde med förhoppningen att köparna med ledning av denna prissättning ska luras att tro att det är en äldre och mer värdefull upplaga? Om det förhåller sig så måste jag säga att jag har svårt att förstå er som INTE tycker att detta är ett bedrägligt förfarande, om än inget regelbrott. Överhuvudtaget ger det ett väldigt oseriöst intryck av en säljare när han eller hon sätter utrop på lättillgängliga objekt som ligger långt över deras faktiska värde. Slutbudet kan självklart överstiga värdet i många fall men det är en helt annan sak.

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » tor 22 maj 2008, 07:50

[quote="Julian999"]

Om det förhåller sig så måste jag säga att jag har svårt att förstå er som INTE tycker att detta är ett bedrägligt förfarande, om än inget regelbrott.
[/quote]

Men det är ju ingen här som har uttryckt att säljarens agerande var helt OK, utan snarare är vi nog alla ganska överens egentligen.

Vad som skiljer inläggen åt är nog främst att vissa anser att säljaren har ett ansvar, medan andra framhäver att budgivaren bör vara på sin vakt.

Rent generellt sett (alltså inte just det här specifika fallet):

Säljarens ansvar i ren juridisk mening kan inte vara annat än det som det står i lagen om ocker. Men framför allt handlar det om det som tidigare har nämts om att missnöjda kunder kommer inte tillbaka. Vilseledande information kan bara ge enstaka kortsiktiga vinster och säljaren förlorar på det i det långa loppet.

Men budgivare på Tradera bör vara på sin vakt, eftersom det finns vilseledande auktioner och det kommer alltid att finnas säljare som lägger upp vilseledande auktioner. Ibland handlar det om rena bedrägerier och ibland handlar det om ren okunnighet från säljarens sida. Det finns t.ex. dom som tror att dom äger första numret av Fantomen, när dom i själva verket äger nytrycket.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » tor 22 maj 2008, 09:45

[quote="Anders1"]

Säljarens ansvar i ren juridisk mening kan inte vara annat än det som det står i lagen om ocker.
[/quote]

Det är populärt att svänga sig med uttrycket ocker här på forumet. Kanske utan att vara på det klara med betydelsen?

Ocker, i lagens mening, kan det inte vara fråga om. För det krävs t ex beroendeställning mellan parterna. Det är knappast uppfyllt.

Det vardagligare ordet ockerpriser, i betydelsen höga priser, borde användas istället.
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » tor 22 maj 2008, 11:16

Med tanke på att sms-lån är tillåtet så är väl ocker tillåtet i Sverige numera?

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » tor 22 maj 2008, 12:08

[quote="Anders1"]

Men budgivare på Tradera bör vara på sin vakt, eftersom det finns vilseledande auktioner och det kommer alltid att finnas säljare som lägger upp vilseledande auktioner. Ibland handlar det om rena bedrägerier och ibland handlar det om ren okunnighet från säljarens sida. Det finns t.ex. dom som tror att dom äger första numret av Fantomen, när dom i själva verket äger nytrycket.
[/quote]

Detta är en sådan okunnighet från säljaren. Hon trodde att det är dom 2 första nr av Nemi. Men någon har mailat och påpekat att det finns 2 tidigare.
http://www.tradera.com/Nemi_nr_1_2_forsta_nummrena___goth_gothic_comic-auktion-65083686

men hon har gjort tillägget att det finns 2 tidigare och budgivaren får dra sig ur.

Men från "S" finns det inget sådan förtydligande, Så han säljer på okunnighet hos köparen. Vad det ska kallas vet jag inte, men "nöjd kund" blir det inte kan jag tänka mig.

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » tor 22 maj 2008, 23:19

[quote="burnout"]

Detta är en sådan okunnighet från säljaren. Hon trodde att det är dom 2 första nr av Nemi. Men någon har mailat och påpekat att det finns 2 tidigare.
http://www.tradera.com/Nemi_nr_1_2_forsta_nummrena___goth_gothic_comic-auktion-65083686

men hon har gjort tillägget att det finns 2 tidigare och budgivaren får dra sig ur.
[/quote]
Snyggt! Klart seriöst.

Vad gäller Spiroualbumet så skulle jag, som lurad köpare, vänligt meddela säljaren redan innan auktionen slutar att jag tagit miste och vill backa ur, och sedan får han väl bestämma sig för om han vill ha ett minus eller inte.

250 spänn i utgångsbud talar sitt tydliga språk. Det signalerar att det är ett värdefullt objekt, som mycket väl kan vara värt 500-1000 kronor, och säljaren därför inte vill riskera att sälja för några tior. Inte precis lurendrejeri men fult och vilseledande.

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » fre 23 maj 2008, 07:31

Jag tycker det är uppenbart att han försöker lura någon.

Vad tror han själv har gett för albumet ? Typ 70:-, och sedan försöker han få ut 250:- för det - det är så uppenbart det kan bli.

Att det sedan är lagligt är en helt annan sak.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine

Inläggav rdbulldozer » fre 23 maj 2008, 08:53

[quote="lennon"]

Vad tror han själv har gett för albumet ? Typ 70:-, och sedan försöker han få ut 250:- för det - det är så uppenbart det kan bli.

[/quote]

Att försöka få ut mer än man betalat för en tidning eller ett album på Tradera anser inte jag vara lurendrejeri. I sådant fall är nog de flesta av oss lurendrejare....

Dock ansluter jag mig till dem som tycker att den medvetna otydligheten i den aktuella auktionen är låg och omoralisk.
Påminner om något som "Han som inte får nämnas" skulle göra.

Håller med ThomasE(!) i att sådant bedrägligt förfarande knappast gynnar säljaren. Visst tjänar han nån futtig hundralapp på just denna auktion men mister troligen mer på all kritik som riktas mot honom i denna tråd.

Har säljaren sett denna tråd? Vore intressant med en kommentar.

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » fre 23 maj 2008, 09:14

[quote="rdbulldozer"]

[quote="lennon"]

[/quote]

Att försöka få ut mer än man betalat för en tidning eller ett album på Tradera anser inte jag vara lurendrejeri. I sådant fall är nog de flesta av oss lurendrejare....

[/quote]
Det var ju inte riktigt innebörden i det jag skrev heller, men vill man missförstå så går det bra.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
franz kafka

Inläggav franz kafka » fre 23 maj 2008, 10:20

Hej igen!
Det känns som om just denna auktion har diskuterats klart.

Jag vill därför göra er uppmärksamma på en annan auktion:

http://www.tradera.com/Spirit_samling_av_Will_Eisner_9st_album_i_mint_condition-auktion-65473206

Jag kan ha helt fel, men säljaren nice2007 hade ett flertal Spirit album ute en och en för någon vecka sedan och i ett par omgångar. Samma nr som han nu lägger ihop i en klump. Då de låg ute en och en var nr 5 definitivt inte i mint condition utan snarare VG, men detta nämns inte i objektbeskrivningen. Jag var i kontakt med säljaren just angående nr 5 då den låg som en enskild annons första gången. Säljaren hade då i sin objektbeskrivning skrivit att albumet var i mint utan skador, men jag tyckte bilden sa en annan sak så jag mailade säljaren och frågade. Säljaren sade att han gjort fel och att albumet nog snarare var VG/FN. Men nu finns det möjlighet att han lagt ut samma album igen men med samma felaktiga skickgradering!

Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint

Inläggav Ingemar » fre 23 maj 2008, 11:19

Skillnaden mellan mint och VG är ofta oklara för okunniga säljare. Som alla här vet är "mint" nästan icke existerande, NM är det högsta man normalt kan hitta, men somliga säljare verkar tycka att "nyskick" betyder att alla sidor finns med (nåja, kanske inte så illa men ni förstår vad jag menar). Det här kan vara en sådan.

Lustigt med länken till Seriesam, som inte värderar dessa album speciellt högt. Den länken implicerar ju faktiskt att säljaren inte förväntar sig mer än några hundralappar, vilket talar till säljarens fördel tycker jag.

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator

Inläggav Ellingen » fre 23 maj 2008, 11:38

Jag köpte några Blueberry av just nice2007. Alla beskrivna just så, mint utan skador. 3 riktigt fina album fick jag och ett riktigt skitex. Han verkar inte tycka det är så noga..
Förhandlar med honom om kompensation. Fortsättning följer.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » sön 01 jun 2008, 08:49

Jahapp. Det här gick ju inte så bra.

Jag bröt loss biblioteksböcker-diskussionen till en ny tråd i Loungen. Tyvärr råkade jag ta med ett inlägg innan som inte hörde dit, och som nu hamnde överst i den nya tråden. Eftersom det inte gick att flytta tillbaks inlägget till denna tråd bestämde jag mig för att radera det. Jag trode då att det inlägget skulle försvinna och det näst översta (och första i biblioteksböcker-diskussionen) inlägget skulle hamna överst. Men så skedde icke. Hela tråden raderades.

Jag ber om ursäkt för detta. [:I] Jag hoppas att det på något sätt går att fixa från admins håll och att inläggen inte är totalt borta.

I annat fall hoppas jag att ni som diskuterade minns vad som skrivits, så kan ni fortsätta ändå (då gärna i en ny tråd).

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » sön 01 jun 2008, 21:33

[quote="ERIK S"]

Jahapp. Det här gick ju inte så bra.

Jag bröt loss biblioteksböcker-diskussionen till en ny tråd i Loungen. Tyvärr råkade jag ta med ett inlägg innan som inte hörde dit, och som nu hamnde överst i den nya tråden. Eftersom det inte gick att flytta tillbaks inlägget till denna tråd bestämde jag mig för att radera det. Jag trode då att det inlägget skulle försvinna och det näst översta (och första i biblioteksböcker-diskussionen) inlägget skulle hamna överst. Men så skedde icke. Hela tråden raderades.

Jag ber om ursäkt för detta. [:I] Jag hoppas att det på något sätt går att fixa från admins håll och att inläggen inte är totalt borta.

I annat fall hoppas jag att ni som diskuterade minns vad som skrivits, så kan ni fortsätta ändå (då gärna i en ny tråd).

[/quote]

Lite synd är det, om det är borta. Men så mycket till diskussion är det egentligen inte, eftersom alla nog är överens om att biblioteken ska ha tillbaka sina böcker. Myrorna är nog glada över att avslöjandet försvann.

Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Gammelsmurf » sön 01 jun 2008, 22:32

Tyvärr går inte tråden att återskapa, men det gör detsamma. Sånt händer och har hänt de flesta moddar nån gång. Ingen panik. [:)]

/admin

Användarvisningsbild
franz kafka

Inläggav franz kafka » mån 30 jun 2008, 20:49

Man kan undra om budgivarna är medvetna om att det är ett nytryck, framför allt som den så påpassligt är skadad (eller övertäckt) precis där det står att det är ett nytryck. 56 kronor för ett lite halvtaskigt exemplar av ett nytryck låter lite mycket.

http://www.tradera.com/KALLE_ANKA_CO_Nr_2_1948-auktion-67556371

Användarvisningsbild
AlexZ
Fine

Inläggav AlexZ » tis 01 jul 2008, 07:36

[quote="franz kafka"]

Man kan undra om budgivarna är medvetna om att det är ett nytryck, framför allt som den så påpassligt är skadad (eller övertäckt) precis där det står att det är ett nytryck. 56 kronor för ett lite halvtaskigt exemplar av ett nytryck låter lite mycket.

http://www.tradera.com/KALLE_ANKA_CO_Nr_2_1948-auktion-67556371
[/quote]
Verkar aningen skumt. Ser nästan ut som att säljaren har försökt att skrapa bort det där det står "nytryck" men inte lyckats. Hoppas köparna ser ändå...
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723

Återgå till "Tradera, Ebay och Blocket"